Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Prova oxå kombibett, hack och bett ihop. en del hästar funkar bättre på nosen.

jag har funderat på det, men jag är så himla rädd att jag ska knäcka nosryggen på han... Jag vill ju inte göra honom illa på något sätt, vill att han ska lyda för att han vill, inte för att han får ont?
Har knappt nån erfarenhet av hackamore, så jag kanske är helt ute och cyklar när jag tror att man kan knäcka nosryggen?
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ute och cyklar är väl väl hårt, men du har gått på en gammal vandringssägen. Så länge du inte tänker vira tyglarna runt händerna och surfa efter hästen i tyglarna är det ingen risk du knäcker näsryggen, och du gör det mest troligt inte med surfning heller ;)

DOCK, sätt hacket på rätt ställe, dvs tillräckligt högt. Sätt det för lågt och du kan i en extremsituation knäcka nedersta delen av brosket. Men då ska det sitta för jävla lågt och det ska bli ett enormt ryck med stor kraft.

Men om du så tar i allt du kan och 'panikrycker' till i hacket, när det sitter på rätt ställe, så går inga nosben av inte.

Kan tränaren se när du rider på travbanan t ex eller ngt, så han får se vad som händer. Eller ännu hellre, själv leka kamikazepilot och prova?
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Det du kan träna är i galopparbetet ute, att rida med hästen på hjälperna och inte låta den öka mer än korta bitar och sen tillbaka, så att du aldrig tappar den i handen utan har den kvar på bettet. Ha en levande kontakt och aldrig tillåta att den släpper kontakten, dvs ta och lättta och känna att den svarar hela tiden och annars tillbaka, ner i lägre tempo, ev skritt t o m, och lägga volter tex.

Om den inte lägger tungan över bettet, så ska du ju kunna ha den i handen och känna att den svarar för hjälperna hela tiden, den får aldrig släppa där. I så fall, driv snabbt framåt, ta tillbaka, lätta, ta igen, använd vikten för att bromsa och sitta emot osv.

Skarpare bett brukar inte ha så stor betydelse, tycker jag, det kan tvärtom vara så att den blir svårare att få kvar på bettet med skarpare bett. Den får inte använda bettet som "hjälp" att sticka iväg okontrollerat, det är därför du måste, även om du håller på att tappa den, driva fram till handen snabbt och sen få tillbaka kontakten och sen lätt fram, ta tillbaka, lätta osv. Man får aldrig fastna i dragande med hästen, då är det kört. Man måste ha den i handen hela tiden. Det är samma på alla fullblodshästar jag har ridit som gått eller fortfarande tränas för galopp, jag rider på snälla bett, men låter dem aldrig få tag och släppa kontakten med handen. Med skarpare bett ökar risken att de försöker lägga tungan över bettet, och då blir det som sagt inte så kul....

Det viktiga är att aldrig låta den komma iväg, den ska inte lyckas, det får du träna i galoppträningen hemma. OCh helst om du kan hitta nån typ av träningstävling, eller tävlingsliknande träning där du rider en hel bana, för jag antar att enstaka hinder går bra?

Över hinder är det ju extra svårt för de kan använda språnget till att skjuta fart och komma iväg, så det måste man nog träna särskilt på.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Han pullar med andra ord låter det som:confused: Då gäller ännu mer det jag skrev ovan, och om han börjar pulla så ta ett uppresande tygeltag rakt upp och driv fram mot handen. Låt den aldrig få ner nosen för långt. Använd vikten bakåt och se till att få upp huvudet och driv mot handen, lätta men ta igen om det behövs. Och tillbaka i tempo, aldrig "belöning" genom att komma iväg. Ett sto jag hade pulllade väldigt fult på gärden tex när hon tyckte det gick för sakta, följt av bockar om hon inte fick komma iväg, och henne fick jag sätta tillbaka på rumpan rejält några gånger innnan hon la av:mad:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Se till att inte släppa nosen för långt fram framför nosplan kan fungera med, dvs rida dem lite lägre och djupare än normalt (dvs lite bakom lod blir resultatet, men framme vid handen). Beror lite på hur de sticker och om de som flashlight säger pullar, eller om de 'tar bettet' och sticker.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ja huvudsaken är en ärlig kontakt med handen. Att gå med nosen lite djupare skulle jag inte rek om den pullar, då ska nosen upp o fram. Men som sagt, det beror på hur den gör.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Mm, som sagt svårt veta utan, ville bara tillägga det att 'tvärtom' kan funka med, helt beroende på HUR de drar. Stoppa en pullare lite bakom lod och lite lägre är ju att hjälpa dem på traven liksom..

Men min t ex kan ju bli ruskigt stark, inte pulla utan 'bara' sluta lyssna 'låsa' och ta bettet. Och dit kommer han inte om han inte får fram nosen. På FT-kursen tyckte ju tränaren just det att han (hästen, inte tränaren) skulle hållas inom ganska 'kort' ram, och inte tillåtas släppa fram näsan för mycket (under tempoträning osv alltså, mot hinder etc är ju en annan sak såklart). Jag tyckte ramen var lite väl kort och restriktiv och hade den fula ovanan att lossa lite på ramarna. Det fick jag sota för just när han (för första gången ska tilläggas, men för min del kan det gärna bli den sista) stack med mig under en tempoträning. Och tränaren konstaterade att 'ja, det är ju just det där som är risken om du släpper fram nosen för långt i de lägena' :angel:

Så, kan vara värt försöka analysera, eller om någon på marken kan 'se vad som händer' (JAG skulle ju inte kunnat svara på mer än 'han stack' efteråt...) och se hur den sticker.

För det blir lika illa att rida en pullare djup, som att rida min lite högre med näsan mer fram. I de där situationerna då alltså när det är risk för take off..

Jag kan faktiskt inte sia om vad jag tror TS häst gör, i början av tråden låter den som en som min, men mot slutet håller jag helt med dig att det låter som den pullar..
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jo jag förstår vad du menar, när de kommer fram med nosen för mycket har man tappat kontakten i handen/bettet och den går över tygeln. Då använder den bettet som stöd att dra på istället.....

Egentligen går jag mest på känslan i såna lägen, jag känner om den är kvar på hjälperna eller på väg att ta sej ur och när man känner hästen vet man hur den i regel tar sig ur och får ligga lite före där och se till att det inte händer helt enkelt.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Nja över tygeln går han inte heller, om vi menar samma sak med över tygeln, är ju ett ganska vitt begrepp. Men när han är på 'det humöret' så räcker det med att han får näsan en bit framför lod, i 'trevlig unghästform' typ. Vilket går utmärkt i vanliga fall, men inte i det läget, uppenbarligen. Och han bryr sig inte om stödet, han tog bettet på det klassiska viset, mellan tänderna och 'hejdå piloten'.

Dock, han har tack och lov bara dragit en gång, och det var på dentempoträningen (de andra gick fint om än att han var taggad), och tack vare den 'snälla' ryttaren efter mig som red upp i svansen på oss. Det kunde inte en gammal galoppör tolererar, och jag var uppenbarligen en mycket kass jockey ansåg han, för han tog raskt över.

Annars så kan han ju bli ignorant och ohörsam som sagt, så det förslår, men han drar inte då, utan det blir 'bara' (inte alls bara, men i jmf) taskiga bromsar. Dvs tempot ökar inte, fast det minskar inte heller när jag vill det.

Så jag tog lite för lätt på den där varningen att akta näsan.. Du vet det klassika 'men han är snäll, han sticker inte..'..hrm.. (Iofs tror jag faktiskt inte han skulle göra det i annat än sådana extremlägen heller, men man behöver ju inte utmana oddsen för mkt, så kommer hålla koll på näsan vid galopp med andra på stora, öppna ytor överlag.. )

Men som sagt, kan vara värt för TS att analysera eller om någon från marken kan se vad som händer, hur den drar.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Hade bestämt mig för att inte lägga mig i denna debatten... MEN när jag läser alla svar om stöd, driva, låt den sticka och bett hit och dit så är man inte förvånad att det ser ut som det gör på tävlingar.

Lär hästen gas och broms, förvissa dig om att du har en korrekt 2- och 3-punkts sits. Lyssnar inte hästen använd nödstopp tygel, stanna eller sakta av den så fort den försöker dra. Lär den sig inte av det, ta inte ut den på banan! Det är inte värt det, du har bara ett liv.

Men först!!! Skaffa dig en riktig tränare som ärligt talar om för dig om DU gör nåt fel (t.ex rider med påskjutande sits som typ 75% av alla ryttare gör) och inte bara gör sig populär för att få mycke pengar i fickan
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Orkade inte heller egentligen inte skriva något, men jag håller med dig.
Det handlar allra mest om teknik när det gäller starka hästar som ligger på och pullar.
Brukar alltid säga att man ska kolla på hur jockysar gör, de är så små på sina stora hästar och rider nästan alltid på tränsbett, de har inte en chans att försöka stanna hästen med styrka. Ändå lyckas de hålla hästarna i det tempot de vill.
Tex. ställer de sig upp i stigbyglarna när de ska stanna, dvs. slutar driva på med sitsen.

Men jag vet också att vissa hästar kan bli helt okontrollerbara på terrängbanan trots det, då måste man verkligen ha hjälp av en bra tränare och träna lydnad. Blir det inte alls bättre så kanske fundera på om hästen verkligen passar för fälttävlan...
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ännu en som inte tänkt kommentera....jag har en vän som skadade sig allvarligt i en olycka med en häst som din. Om hästen drar iväg och inte lyssnar har den inte på en terrängbana att göra!
Om du inte är rädd om ditt liv, tänk på att hästens liv också står på spel. Om han hoppar av 2-3 meter för stort är risken överhängande att han skadar sig själv allvarligt.
Det är inte betslingen det beror på, det är lydnaden. En häst som brakar iväg utan kontroll är farlig för samtliga inblandade, tänk efter före!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Hade bestämt mig för att inte lägga mig i denna debatten... MEN när jag läser alla svar om stöd, driva, låt den sticka och bett hit och dit så är man inte förvånad att det ser ut som det gör på tävlingar.

Lär hästen gas och broms, förvissa dig om att du har en korrekt 2- och 3-punkts sits. Lyssnar inte hästen använd nödstopp tygel, stanna eller sakta av den så fort den försöker dra. Lär den sig inte av det, ta inte ut den på banan! Det är inte värt det, du har bara ett liv.

Men först!!! Skaffa dig en riktig tränare som ärligt talar om för dig om DU gör nåt fel (t.ex rider med påskjutande sits som typ 75% av alla ryttare gör) och inte bara gör sig populär för att få mycke pengar i fickan


Fast det som TS har problem med är ju att hästen i givna lägen sticker. Det är för mig anledningen att jag inte tyckt 'tillbaka till dressyrbanan' (Däremot anser jag inte hästen ska tävla sålänge den sticker). TS tränar terräng för tränare, och enligt uppgift sköter sig hästen på träning. Men sticker på tävling, och på 'ovalbanan'.

Om gas och broms osv fungerar i övrigt men hästen i specifika lägen drar, då anser jag att då måste man ä'ven försöka hitta en lösning för de specifika lägena. T ex genom att ändra betslingen och se om man den vägen kan få hästen att ÄVEN i de specifika lägena få hästen att respektera även förhållningar.

En häst som sticker på riktigt, den kan du köra nödstoppstygel på tills du kräks, den skiter i det. Alltså är det väldigt angeläget att TS hittar ett sätt där hon i de specifika lägena kan kontrollera hästen.

Och flera inkl jag har ju rek att försöka få till så tränaren kan få se något av de specifika lägena, för att bättre kunna råda. Det är OTROLIGT svårt för en tränare att lösa något h*n aldrig får bevittna likom.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag håller med men eftersom hon säger att det inte händer annat än i vissa situationer så har jag svarat som jag gör. Jag håller helt med ang lydnaden men hon måste ju jobba med den även i de situationer då hon säger att hästen slutar lyssna. Ang driva fram till handen tror jag du missförstår eller helt enkelt inte förstår, det handlar om små saker man gör för att hålla kvar hästen på hjälperna och därmed kommunikationen. Svårt när man beskriver i text det man gör på nån sekund på hästryggen.....och svårt att förstå om man inte har erfarenheten själv, men det har du säkert.



KL

Ang jockeysarna så, ja, men även de kan ha svårt att hindra pullandet helt pga de väldigt korta lädren, det krävs även ben.

Håller med om att ett vanligt ryttarfel är att sätta sig, och hästen ökar. Man måste använda vikten och sitsen för att bromsa. Men vad jag förstår så tränar ts för någon som väl borde påpekat en så grundläggande sak tycker man. Men visst är det vanligt, man ser bara om någon ovan ska rida med ut på fullbloden och hästen ökar, så sätter sej ryttaren och halar in tygeln o ser panikslagen ut:o

Håller f ö med om att hästen inte ska tävlas i terräng som den är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Tillägg:
Det är faktiskt så att "jockeyryttarna" har svårare att stoppa pullare än vad jag har i min hoppsadel tex, om man ska diskutera just detta.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Insåg att jag kanske ska förtydliga eftersom det verkade svårt att fatta det jag skrev:o
Om hästen lägger sej i handen och vill ligga på och öka så har man den inte på hjälperna längre. Då måste man för att få den att komma tillbaka aktivera bakifrån, lätta i handen och därefter ny förhållning, lätta osv, Det är inget konstigt alls om den är välriden och lydig.
Driva är kanske fel ord, aktivera bak och få ärlig bjudning med ärlig kontakt med handen kanske är bättre, så folk kan förstå:cool:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Oj nu blev det väldigt mycke här... *förvirrad*
Vet inte vad jag ska säga...
När min häst sticker så provar han alla metoder som finns, brukar börja med att kasta med huvet å liksom hugga i bettet och då kan jag oftast loss bettet och hålla honom, men när han inser att det inte funkar så brukar han liksom hoppa framåt för att få mej urbalans å sen dra ner huvudet, dra upp de å sen ner igen... svårt att förklara. han har iaf inte bara en metod, han provar allt han kan komma på. Och hur jag sitter eller inte sitter när jag ska bromsa, hmmm... Jag har kollat på filmen från senast jag red och på den står jag i fältsits mestadels, fast när jag försöker bromsa så använder jag hela kroppen, liksom står i stigbyglarna men lägger hela kroppen bakåt och typ tar spjärn i stigbyglarna, men inte hela tiden, man måste ju ta och släppa lite ta och släppa för annars går de ju absolut inte, men varje gång jag släpper lite drar han tillbaka fråmåt istället.
Det här med att aktivera bak å få ärlig bjudning... jag fattar inte riktigt, för hur ska jag kunna aktivera nånting när han inte lyssnar på något jag gör?

Å det är ju inte så att han skenar alltså, han tycker bara att jag vill rida för sakta eller nåt, han har alltid varit lite sådär "kan bäst själv" t.ex om man tränar samma dressyrprogram för mycke så lär han sej de och gör själv, fast han har dålig koll på exakt var bokstäverna sitter. Å han tycker det är så himla roligt i terrängen, tror de e därför han gör som han gör, han älskar att springa fort och hoppa och tycker jag är dum i huvet som vill rida långsammare.

Jag vet inte.. jag har bokat en lektion för en helt ny tränare nu då jag så smått insett att min förra inte riktigt lyssnar på vad jag säger. Så jag ska fortsätta försöka så får vi se vart vi hamnar...

Jag är jättetacksam för alla råd och alla som bryr sej, måste erkänna att jag inte fattar riktigt allt :o men jag försöker ta till mej så mycket som möjligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ännu en som inte tänkt kommentera....jag har en vän som skadade sig allvarligt i en olycka med en häst som din. Om hästen drar iväg och inte lyssnar har den inte på en terrängbana att göra!
Om du inte är rädd om ditt liv, tänk på att hästens liv också står på spel. Om han hoppar av 2-3 meter för stort är risken överhängande att han skadar sig själv allvarligt.
Det är inte betslingen det beror på, det är lydnaden. En häst som brakar iväg utan kontroll är farlig för samtliga inblandade, tänk efter före!


Jo jag är mycket väl medveten om detta, jag startade denna tråden för att jag har funderingar på att sluta rida fälttävlan helt, men jag vill väldigt gärna hitta ett alternativ.

Att ´be om hjälp från såna som vet bättre än en själv är väl att tänka efter före??
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag har kollat på filmen från senast jag red och på den står jag i fältsits mestadels, fast när jag försöker bromsa så använder jag hela kroppen, liksom står i stigbyglarna men lägger hela kroppen bakåt och typ tar spjärn i stigbyglarna, men inte hela tiden, man måste ju ta och släppa lite ta och släppa för annars går de ju absolut inte, men varje gång jag släpper lite drar han tillbaka fråmåt istället.

Japp, precis så brukar det vara. När du lutar dig bakåt verkar dina vikthjälper framåtdrivande och när du då släpper har hästen laddats upp för att "dra". Det spelar ingen roll om du sitter eller står när du lutar dig bakåt, effekten blir den samma

Och till flashlight kan jag bara säga att ja... en del vet jag och nej... antingen förstår jag inte hur du menar eller så menar du precis så som en massa vilsna elever med heta hästar försöker förklara :angel:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vi måste alla inse våra begränsningar, om hästen drar "dig ur sadeln" kan du inte rida terrängprovet på ett säkert sätt.
Du ber om råd, det enda du kan göra är att återta kontrollen över hästen i galopp. Uppenbarligen är hästen för stark för dig annars skulle inte det du beskriver hända.
Det du kan göra är att mellan hindren, på transportsträckorna, bryta av till trav, göra halt, volta mm - Men detta kan även medföra att hästen blir ännu starkare/hetare.
Tydligen rider du galoppjobb i intervallform, bästa sättet att få en het häst. Ring galopperna i mycket lugnt tempo, träningen behöver inte gå snabbt. Du kan spritsa upp sista 100-200 meterna någon gång ibland. Rid alltid med klocka så du inte överpacar hästen. Orkar gör han ändå eftersom du rider blandad träning.
Att hästen uppför sig på ett sätt under träning och blir som en tiger på tävling beror mycket att ryttaren rider annorlunda när det är tävling. Även en lite flegmatisk häst tänder ofta till när starten går.
Min fälttävlanshäst kunde stå på bakbenen i startfållan av iver att komma iväg, men han var försiktig på hinder och var en fröjd att rida i skogen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp