Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Och till flashlight kan jag bara säga att ja... en del vet jag och nej... antingen förstår jag inte hur du menar eller så menar du precis så som en massa vilsna elever med heta hästar försöker förklara :angel:

Nej du någon vilsen elev med heta hästar är jag knappast kan jag lova dej.:rofl: Jag kan inte heller hjälpa dej om du inte förstår,:grin:. Det är saker som sitter i ryggmärgen och kanske svårt att fatta när man läser i text, vad vet jag.
Jag rider aldrig öht okontrollerat (däremot kan jag galoppera i högt tempo men med kontroll) och skulle inte drömma om att styra på ett enda hinder på en häst jag inte hade kontroll över. Jag tillhör dem som anser att man ska ha kontroll (dvs lydnad)vad man än gör och det finns inte många ursäkter att inte ha det, egentligen.

Ang att luta bak, så nej man ska inte hänga bak men man rätar upp sig mer och flyttar vikt bakåt, det driver inte hästen framåt. Läs vad Holger tror jag det var skrev om jockeyerna. Men samtidigt måste du lätta i handen och aktivera bakkärran och ta förhållningar, men upprepade såna. Hästen ska svara på dem. men alltid i kombination med att lätta. många vågar inte lätta framåt i det läget utan blir hängande och det gör att de inte får tilllbaka hästen i handen.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

En häst som är övermodig o 0 respekt för hindrena o sätter sig upp mot ryttaren- har inget ute på en terrängbana att göra.:mad:
Livsfarligt för er, men även tredje man.

Hyr in en ryttare som kan sätta den på plats.

Har förresten en övermodig kompis som red FT för en del år sen. det slutade med helikopterfärd o hästen avlivades ett bra tag senare- av sviterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Tillägg:
Det är faktiskt så att "jockeyryttarna" har svårare att stoppa pullare än vad jag har i min hoppsadel tex, om man ska diskutera just detta.

Jo det är klart, vet att det blir lättare och att man behöver ben också. Det jag menade var att trots jätte korta läder och att de är väldigt små så kan de ju ändå hålla hästarna, dvs. det handlar mest om teknik och inte styrka
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Absolut, det gör det. Inte styrka alls egentligen, utan nästan helt o hållet teknik, skulle jag säga.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Fast om hästen har lärt sig att kasta sig mot bettet o bara dra på så....... Om det dessutom bara inträffar på tävling är det ännu svårare.
Den känner sin matte:devil:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Men har ni så tråkigt på era egna forum att ni måste komma hit nu :devil:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jajamensan:devil::grin:

Är expert på allt vettu:angel:

kollar i böckerna bara...:p
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ang att luta bak, så nej man ska inte hänga bak men man rätar upp sig mer och flyttar vikt bakåt, det driver inte hästen framåt.

:o Ja, ja var och en blir salig på sin tro.... På stenåldern när jag började rida fanns det många svenska tränare som påstod att man samlade hästen genom att lägga vikten bakåt :o
Men sen kom killar som George Morris och Mark Todd (eller Kyra för den delen) och förklarade och sen dess har mina/mina elevers hästar sluppit blivit tryckta in i handen :angel:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag kan se poängen med både ditt och flash resonemang. Vilket som fungerar/inte fungerar handlar enligt MIG om hur välskolad hästen är och hur uppmärksam/tränad att följa vikthjälper den är.

En välskolad häst som är van att lyssna till vikthjälper tar inte ett upprätande av ryttaren som drivande sits utan kommer just tillbaka.

En icke ouppmärksam kan man iofs prova det mesta på och få mer fart eller iaf inte upptagning av ;)

Jag får på näsan ang det där ibland på hoppträningarna. Herrn blir gärna lite taggad, och tar saken lite i egna händer (kan om man vill uttrycka det finare använda det välbekanta 'egen motor' *harkel*), men när vi lyckas få tune in till varandra, så svarar han direkt om jag sitter tillbaka, och komemr tillbaka, och in kommer bakbenen, dvs precis som han ska. Vilket dock innebär att jag plötsligt bromsat ner honom 'i botten' och befinner mig i mycket fin välkontrollerad dressyrgalopp där han varje språng väntar och frågar mig. Som dock inte lämpar sig att hoppa i riktigt (dock svarar han ju lika snabbt framåt som bakåt i de lägena så det blir inget problem mer än att det blir orytmiskt).

Samma sak efter hinder ibland, helt plötsligt så fungerar upptaget, att sitta ner, sitta tillbaka och mjukt förhålla, och då väntar han ju i varje språng på direktiv från matte. Och matte blir tagen på sängen och är van att inte behöva RIDA utan bara behöva bromsa, och blir 'väckt' ur det när herrn tycker 'hallå, piloten?? Vilket håll ska vi åt?' istället för att själv svänga i hörnet t ex.

Och det ÄR ju just så han ska reagera, både i hoppningen, dressyren och terrängen, men vi är inte där än. Men när han är 'med' så fungerar det flashlight beskriver excellent. När han INTE är med fungerar det precis som bettbets beskriver, de trycks in i handen (och svarar med att hänga mer/låsa mer, men inte komma tillbaka)

Min salig arabvalack var ju enormt lätt att reglera just för han lyssnade på vikten. Rätade jag upp mig kom han tillbaka, och gjorde utan problem halt från alla gångarter enbart på vikt, så som sagt, jag är helt med på hur flash menar, men förstår också dig bettibets.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jo det är klart, vet att det blir lättare och att man behöver ben också. Det jag menade var att trots jätte korta läder och att de är väldigt små så kan de ju ändå hålla hästarna, dvs. det handlar mest om teknik och inte styrka

Fast nog är det styrka också, styrka via teknik. Jockeyna låser ju handen mot mankammen när de ska ta tillbaka. Handen blir stum/still, så inget 'styrkedragande', samtidigt blir det ändå rejält med styrka just iom att handen låses (dock måste kroppan vara rätt med, annars fungerar det inte).

Så det är till 100% teknik, men delar av tekniken ger en markant högre styrka än du får genom att försöka 'handbromsa på ridhästvis'.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Precis, det är ju det som är tekniken (bla.) ;) Så stannar jag mina ridhästar när man gör galoppjobb, hoppar terräng eller liknande och det ligger på lite väl mycket.
Att luta sig bakåt och segdra, eller dra för att sen släppa så hästen sticker iväg igen, kan man ju hålla på med hela terrängbanan runt utan att något händer :angel:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Då är vi överens. Ville bara 'protestera' mot att tekniken inte gav mer (rå)styrka för det gör den ju.

Dock så för mig med korta armar :devil: KAN jag inte sitta ner och göra så, eller sitta ner kan jag men inte upprätt och än mindre bakåtlutad.

Men om han är 'med mig' räcker det ju att bara räta upp/sitta tillbaka (läs tillbaka rätt, inte halvligga längs med hästryggen *s*), när han inte är med däremot får jag ta till jockeystuket. Men då stannar han ju faktiskt för styrkan mer, även om den ju kommer av just tekniken. Så, det är lite som att klyva hårstrån att tycka det är det ena och inte det andra, utan det är ju en kombination just att rätt teknik ger styrka.

Håller med om att varken ta och släpp eller 'segdra' inte fungerar när de är ohörsamma och taggade, då blir det ingen effekt av ta, och påsläpp av ge, dvs fartökning, eller i 'bästa fall' ingen effekt ;)

(Här har vi dock fått en ny variant på problemet. Häst kommer snällt tillbaka och saktar ner galoppen. Men BRYTA AV är den helt annan femma. Han kan galoppera väääääldigt kort och långsamt kan jag meddela *s*)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Nina & Rambo!

Läste just hela tråden -MASSOR med bra tips och förslag.
Tänkte skicka ett par rader för
vi har haft flera hästar genom åren som haft liknande beteende. -En kunde till och med räkna!
När någon sa 5-4-3-2-1 -så var det som att trycka på en knapp och han for på 2 ben ut ut startboxen i 680m/min
Alla har senare hävdat sej i både * och **.

Vår erfarenhet är att det alltid går att fixa -men det tar tid.
-Dessutom har alla hästarna blivit RIKTIGT bra när det väl lösts.
Du behöver en häst med mycket "GO" för att bli bra i fälttävlan -men det skall så klart gå att kontrollera.

En förutsättning för att kunna lösa problemet är att du kan få hästen att bryta av -Så länge den skenar är det svårt/omöjligt att korrigera något på ett konstruktivt sätt.

Men ... det är få ryttare som själv klarar att reda ut det. -krävs lång erfarenhet och stor skicklighet.

Sticker den så våldsamt som du skriver är det tveksamt om du kan få stopp ens med ett mycket skarpt bett:

-Jag har sett en häst hoppa ** hinder fastän ryttaren använder båda händerna +superskarpt bett och alla krafter till att försäka styra undan. (på träning!)
Med andra ord: -Om inte hästen självmant ger med sej har du aldrig kraft nog att tvinga den.

Mitt förslag är att du letar efter tränare tills du hittar en som har rätt kunskaper för att hjälpa dej.
Någon skrev i tråden om att det finns många som kanske inte är värda att kallas tränare (min tolkning:)
Du behöver någon som ställer upp och är med dej i de situationer du har problem och som har kunskaper att se till helheten (-sitsen har redan nämnts som superviktig), analysera vad som är symptom och vad som verkligen är orsak och sedan hjälpa dej angripa orsakerna istället för syptomen.

Dessvärre är det så här: Om du inte hittar rätt, leta igen, igen, igen....tills du hittar rätt. -Bra tränare växer inte på träd:(

Kanske kan dina kompisar på Buke tipsa om bra tränare i ditt område men det bör vara en tränare som har lååååång erfarenhet och själv tagit upp flera hästar till högre klasser men kom ihåg att bara för att man kan rida **** behöver inte det betyda att man är en bra tränare.

Så: Hitta en ny tränare -om inte det hjälper -hitta en ny igen men ge det tid. Sådant här löser man inte på en eller två månader -tar längre tid.


/Max
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ja, jag förstår vad du menar.
Fast jag är också väldigt noga med att få en bra kontakt med hästens mun när man bromsar (och när man galopperar, även i full galopp). Så att den blir mjuk och lyssnar, så visst man blir starkare av att bromsa på det sättet och det är ju det som är meningen. Men samtidigt måste man få hästen att bli mjuk i munnen annars kan man också sitta och dra tills man får kramp i alla armar ;)
Det är lite det jag menar att det inte bara handlar om styrka.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Oh ja, absolut. Och att även om man kör jockeystuket lätta såfort hästen svarar, även om den inte svarat 'tillräckligt'.

För mig är 'jockeystuket' en temporär lösning, medan vi jobbar på att få till så mkt lydnad (och förtroende med, lite rädd för handen i specifika lägen) att jag inte kommer behöva det med.

Min herre, förutom den gången han drog, har ju dock alltid gått att stoppa/bryta av, det har dock krävts att man fått TA I ganska ordentligt/bryskt, dvs mjuka förhållningar = ingen reaktion, så har man fått ta i lite mer, och då har han förvisso brutit av/saktat ner, men slagit upp huvudet med, har lite kvarvarande hjärnspöken ang bett, svårbetslad då han varvar käänslig med 'hej jag är ett ånglok'.

Men med jockeystuket så slipper man det där att behöva 'ta tag' och att han slår upp huvudet, dvs steg helt åt rätt håll. Nu ska jag bara lösa den där lilla bonusen med 'jag kan galoppera jäääättesakta jaaag' också ;)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

:o Ja, ja var och en blir salig på sin tro.... På stenåldern när jag började rida fanns det många svenska tränare som påstod att man samlade hästen genom att lägga vikten bakåt :o
Men sen kom killar som George Morris och Mark Todd (eller Kyra för den delen) och förklarade och sen dess har mina/mina elevers hästar sluppit blivit tryckta in i handen :angel:

Ser att du tyvärr fortfarande missförstår:crazy: Här trycks inget in i handen inte, men jag lägger ner att diskutera med dej, jag vet inte om du rider aktivt själv, undrar lite faktiskt. :o Eller är du ponnymamma.....

Om hästen liigger på har du den i framvikt du måste ha tillbaka den, halvhalt kallas det också:o Tror varken Morris eller nån annan skippat dom :angel: Det är så jag menar. Ligger den på mycket som ts häst, blir det lite tydligare sån:idea:. Man rider den framåt men in i handen, en sak i taget, man har hästen lätt i handen.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Men har ni så tråkigt på era egna forum att ni måste komma hit nu :devil:

Man måste gå in och lär ut lite på andra forum också ibland, blir så enformigt annars och ni verkar ha problem att hålla reda på pållarna här:banana::angel:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Men om han är 'med mig' räcker det ju att bara räta upp/sitta tillbaka (läs tillbaka rätt, inte halvligga längs med hästryggen *s*), när han inte är med däremot får jag ta till jockeystuket. Men då stannar han ju faktiskt för styrkan mer, även om den ju kommer av just tekniken. Så, det är lite som att klyva hårstrån att tycka det är det ena och inte det andra, utan det är ju en kombination just att rätt teknik ger styrka.

Håller med om att varken ta och släpp eller 'segdra' inte fungerar när de är ohörsamma och taggade, då blir det ingen effekt av ta, och påsläpp av ge, dvs fartökning, eller i 'bästa fall' ingen effekt ;)

(Här har vi dock fått en ny variant på problemet. Häst kommer snällt tillbaka och saktar ner galoppen. Men BRYTA AV är den helt annan femma. Han kan galoppera väääääldigt kort och långsamt kan jag meddela *s*)

Delvis KL

Jag vill bara säga att jag pratar inte om att ta och "släppa", utan små, små ta och lätta, uppbalanseringar om man så vill, så gör även jockeyerna, (det är trots allt galopphästar jag rider:cool:)
Det handlar fortfarande om att få tillbaka hästen på hjälperna, inte om att vinna en kamp. Handen ska vara lätt, inget dragande men stoppa, samt inte ge ngt att hänga tag i framåt.
När hästar sticker är det vanligaste felet att ryttaren inte vågar rida längre, utan gör fel saker, om man fortsätter rida får man tillbaka hästen. Så gott som alltid. När man ser vissa ridhästmänniskor på en galopphäst förstår man såna här diskussioner:crazy:

Jag rider alltså inte galopp men galopphästar och det betyder att hästarna kan ibland tycka att tempot är lite väl mesigt, :cool: och därför kan jag få jobba med det här en del, om nån undrar:o Men jag kräver rätt mycket lydnad och har därför sällan bekymmer med det, hästen lyssnar helt enkelt. Skulle inte drömma om specialgrepp i tyglarna osv det finns inte behov av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ser att du tyvärr fortfarande missförstår:crazy: Här trycks inget in i handen inte, men jag lägger ner att diskutera med dej, jag vet inte om du rider aktivt själv, undrar lite faktiskt. :o Eller är du ponnymamma.....

Jo, nååågra hästar har jag utbildat:eek:, några av dom har EM-medaljer :angel:

Det är möjligt att ditt system inte är som det låter, men då får du nog jobba med formuleringen :devil: Och ja... Morris beskriver halvhalter mycket ingående i sina böcker men dom beskrivningarna ligger rätt långt från dina

Jag hade ju som sagt inte tänkt lägga mig i denna debatten eftersom jag får betalt för att hjälpa folk med sånt här;) Så nu lämnar jag tråden till er amatörer
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp