Bukefalos 28 år!

Kan man bo i Linköping?

Men jag tror att det är stor skillnad på att bo i en stad och att vara besökare i den. Jag har bott på väldigt många ställen, örebro var öken gällande det mesta i utbud av shopping, restauranger, klubbar, events under det år jag bodde där i jämförelse med de städer jag också bott i, och bor i och jämför med. Jag tycker också att en stad som Örebro är en avkrok kommunikationsmässigt, bil/tåg/flyg.
Lund som diskuteras här ovan har min ena dotter just bosatt sig i, hon tycker det är en fantastisk stad att bo i gällande utbud av så enkla saker som affärer, men även kultur och närhet till andra intilliggande städer och möjligheter. Det är ju också en jämförbar sak - hur lätt/svårt det är att ta sig till andra större städer när man bor i stad som inte är en av de stora tre.

Ja, fast när jag bodde mitt i mellan så var det ju dom två städerna att välja på om man inte bara åkte till typ Pålsboda/Finspång/Hallsberg. Så jag såg både Norrköping och Örebro som "hemma". Och upplevde de liknande. Var några år sedan visserligen men tycker absolut inte att Örebro är att jämföra med Eskilstuna och definitivt inte Falun. Alltså oavsett utbud så är Falun pyttepytte jämfört med Örebro.

Tågförbindelser är ju bra i Örebro. 1,5-2 h till Sthlm, under en timme till Västerås och 20 minuter till Hallsberg där "alla" tåg går. Smidigt att åka till Gbg också.
 
Jamen precis, bara för att det finns 10 fik totalt så innebär det ju inte att en vill besöka just dessa 10 och trivs med dem! (vi har ju några fik här i tråkstan och jag kan seriöst bara komma på typ 2 "fik" som jag gärna besöker, resterande typ 10 är så jäkla tråkiga att det ska mycket till för att jag faktiskt vill gå dit annat än i nödfall.. Det är typ så att sibylla eller lokala macken är mer spännande. och ja, vi har ju utbudet då på fik men det behöver ju inte betyda något alls :D)
OT, men hur sjutton har du hittat två (2!) fik i tråkstan som du gärna besöker?! Jag kämpar verkligen för att hitta något enda.
 
OT, men hur sjutton har du hittat två (2!) fik i tråkstan som du gärna besöker?! Jag kämpar verkligen för att hitta något enda.
Jag räknat Berit&Elvy samt Tullen till caféer :D (och Tullen besöker jag enbart pga deras varma choklad på vintern typ för det är ju inte särskilt charmigt :D) men jag ska villigt erkänna att jag saknar det österrikiska caféer som fanns för 20 år sedan och jag önskar att stationsbageriet var mer caféigt..
 
Har inte läst alla svar.....svarar ändå.

Jag tror det är svårt att flytta från Stockholm till något annat ställe.
Jag flyttade till Göteborg (pga förhållande) men flyttade tillbaka inom ett år.
Nu tog det slut ändå men jag tror jag skulle ha fruktansvärt svårt att föreställa mig att jag skulle bo där livet ut....

Min ena syrra bodde i Norrköping ett år eller så. Först var det jättetrevligt, men sen stod hon inte ut så hon och hennes dåvarande flyttade tillbaka till Stockholm.

Nu bor jag själv inte i innerstan, men på bra pendlingsavstånd och framförallt överkomliga bostadspriser. Det räcker för mig.
Mina tre syskon bor i innerstan och jag uppskattar verkligen att vi har nära till varandra. Vi har ganska tät kontakt och det är lätt för oss att ta oss till varandra.
Våra föräldrar har valt att bosätta sig lite längre bort, av olika skäl. De bor drygt en timme från oss med bil, men de bor åt helt olika håll (de är skilda).
Det blir genast lite knepigare. Jag hade helst sett att dom bodde närmare.

Nu vet jag ju i och för sig inte hur det ser ut för dig och var du har din familj någonstans. Men det är värt att ta det i beaktande, tycker jag när man bestämmer vart man ska bo.

Skulle jag flytta någonstans längre härifrån så skulle det vara för att ändra livsstil helt.
Till exempel att bo på verkliga landet, ha hästgård eller något.

Jag personligen skulle nog ha jättesvårt att flytta till en småstad som Linköping, Norrköping eller liknande. Men som sagt, det är nog väldigt individuellt.
 
Har funderar febrilt på trevliga mellanstora/stora städer dom kan uppfylla kriterierna.
Här är domen utan inbördes rangordning:

Gävle
Malmö
Göteborg
Norrköping
Lund
Skövde
Umeå
 
Har funderar febrilt på trevliga mellanstora/stora städer dom kan uppfylla kriterierna.
Här är domen utan inbördes rangordning:

Gävle
Malmö
Göteborg
Norrköping
Lund
Skövde
Umeå

Då tycker jag Uppsala också platsar på listan, klart bättre utbud än Gävle i alla fall och jag kan inte tänka mig att Skövde är bättre (har visserligen ingen koll på Skövde). Tycker Sundsvall är hundra gånger roligare (och vackrare!) än Gävle.
 
Då tycker jag Uppsala också platsar på listan, klart bättre utbud än Gävle i alla fall och jag kan inte tänka mig att Skövde är bättre (har visserligen ingen koll på Skövde). Tycker Sundsvall är hundra gånger roligare (och vackrare!) än Gävle.

Sundsvall- Men så satans lång norrut:D. Det är i och för sig Umeå också, men där har jag varit mycket:D
Gävle ligger rätt bra tycker jag, nära Arlanda, bra tågförbindelser och en trevligare stad ä jag först trodde. Vi skulle bara komma av den satans "lokala slingan". Kan vara världens konstigaste påfund.

Uppsala ser jag som trevlig studentstad, annars värdelös.
 
Södertälje då? Har inte koll på dagens utbud där (är uppvuxen där) men billigare än Sthlm och man kan bo i ett fint område med promenadavstånd till stan. Och ändå finns närheten till sthlm. Tycker det är skön stämning i stan.
 
Sundsvall- Men så satans lång norrut:D. Det är i och för sig Umeå också, men där har jag varit mycket:D
Gävle ligger rätt bra tycker jag, nära Arlanda, bra tågförbindelser och en trevligare stad ä jag först trodde. Vi skulle bara komma av den satans "lokala slingan". Kan vara världens konstigaste påfund.

Uppsala ser jag som trevlig studentstad, annars värdelös.

Fast det är iaf smidigt att åka tåg från Sundsvall till sthlm, det är det inte direkt från umeå. Fast jag tycker inte nån stad norr om typ Uppsala verkar vara nåt för niphredil. Jag har bott i Uppsala och Sundsvall plus varit en del i Gävle och nä, tycker Gävle är svintråkigt. T.o.m jag skulle välja Uppsala framför Gävle och jag gillar inte ens Uppsala.
 
Har inte läst alla svar.....svarar ändå.

Jag tror det är svårt att flytta från Stockholm till något annat ställe.
Jag flyttade till Göteborg (pga förhållande) men flyttade tillbaka inom ett år.
Nu tog det slut ändå men jag tror jag skulle ha fruktansvärt svårt att föreställa mig att jag skulle bo där livet ut....

Min ena syrra bodde i Norrköping ett år eller så. Först var det jättetrevligt, men sen stod hon inte ut så hon och hennes dåvarande flyttade tillbaka till Stockholm.

Nu bor jag själv inte i innerstan, men på bra pendlingsavstånd och framförallt överkomliga bostadspriser. Det räcker för mig.
Mina tre syskon bor i innerstan och jag uppskattar verkligen att vi har nära till varandra. Vi har ganska tät kontakt och det är lätt för oss att ta oss till varandra.
Våra föräldrar har valt att bosätta sig lite längre bort, av olika skäl. De bor drygt en timme från oss med bil, men de bor åt helt olika håll (de är skilda).
Det blir genast lite knepigare. Jag hade helst sett att dom bodde närmare.

Nu vet jag ju i och för sig inte hur det ser ut för dig och var du har din familj någonstans. Men det är värt att ta det i beaktande, tycker jag när man bestämmer vart man ska bo.

Skulle jag flytta någonstans längre härifrån så skulle det vara för att ändra livsstil helt.
Till exempel att bo på verkliga landet, ha hästgård eller något.

Jag personligen skulle nog ha jättesvårt att flytta till en småstad som Linköping, Norrköping eller liknande. Men som sagt, det är nog väldigt individuellt.

Jag känner hyfsat många som lämnat Stockholm och trivs bra i Östergötland (Linköping /Norrköping) och knappt förstår varför de nånsin bodde i Stockholm.

Ett av skälen bland dessa brukar vara att vardagslivet kostar så mycket tid, ork och pengar i Stockholm.

(60% av detta underlag bodde dock inte i Stockholm som barn, utan flyttade dit som unga vuxna.)

Men det handlar förstås mycket om, om man trivs i en storstad eller inte med allt vad det innebär.

Ett annat tanketips är att man inte säger nej till Stockholms kulturliv bara för att man får 1h längre resa dit. Jag besöker Stockholm privat ganska ofta av det skälet.
 
Jag älskade att bo i Linköping! Fast jag är ingen storstadsmänniska. Saknade vatten, men mycket natur finns nära.

Nu jämför jag med förorten i sthlm iof men tycker inte det verkar vara mycket billigare att bo.
 
Jag älskade att bo i Linköping! Fast jag är ingen storstadsmänniska. Saknade vatten, men mycket natur finns nära.

Nu jämför jag med förorten i sthlm iof men tycker inte det verkar vara mycket billigare att bo.

Nej, det är inte billigt, vilket beror på att Linköping inte längre är en småstad, utan en hyfsat stor stad i stark tillväxt.

Att kalla Linköping en småstad som gjordes ovan är knappast korrekt, med tanke på alla de små städer på 10-40.000 invånare som finns. Linköping har 105.000 invånare 2015 i staden. 150.000 i kommunen.
 
Jag räknat Berit&Elvy samt Tullen till caféer :D (och Tullen besöker jag enbart pga deras varma choklad på vintern typ för det är ju inte särskilt charmigt :D) men jag ska villigt erkänna att jag saknar det österrikiska caféer som fanns för 20 år sedan och jag önskar att stationsbageriet var mer caféigt..
Jag befarade att du menade dem. Men hoppades en kort stund att jag hade missat nåt. Slut på OT.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 282
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 622
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 934
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp