Kan man bo i Linköping?

Jag vill ha schysst utbud av restauranger, caféer, barer. Jag vill bo i ett vackert och lugnt område men centralt, så jag bara kan gå utanför dörren och gå och käka brunch om jag vill. Jag vill att det ska finnas ett rikt kulturliv.
Alltså det där är en bra beskrivning av Knivsta.
Men jag tror inte att det är vad du avser.
Nyköping har också allt det där.
 
Förväntar man sig och vill ha storstadspuls finns det flera tusen bättre städer i världen att bo i. I Sverige bara 3 eller 4, typ.

Vill man bo bra, ha god sjukvård, slippa hetsen, nära till natur, slippa trafiken och avgaserna, slippa misären, ändå ha tillgång till rikt utbud av mycket bra restauranger och butiker och en enorm arbetsmarknad då seglar plötsligt Linkan upp i den absoluta Sverigetoppen.

Det är det där om det avgörande är storstadspulsen, som för TS. Då passar det inget vidare. Kommer man från Stockholm och trivs att bo i det eländet, så är det annorlunda här. Som flera vittnar om och trivs bra med.
Sjukvården är väl... ptjau.. sådär som jag har förstått :p

@kimmis87 ? :P
 
Det här är helt OT men jag har roat mig med att googla efter folkmängd i städer som här benämns som små. Det är bara att konstatera att större städer/orter i Norrbotten egentligen är pyttesmå :D

Särskilt kulturbiten är jättesvår på andra ställen än i de tre största städerna i landet. Nyligen fick jag höra att en kulturaktivitet i min stad (ja, den har haft stadsrättigheter en gång i tiden) som har två till sex besökare är en succé och framgångsrik. Jag tror att @niphredil behöver söka sig till en storstad i Sverige om kriterierna ska uppfyllas inom landets gränser.
 
Fast vadå storstadspuls? @sjoberga Jag vill ha schysst utbud av restauranger, caféer, barer. Jag vill bo i ett vackert och lugnt område men centralt, så jag bara kan gå utanför dörren och gå och käka brunch om jag vill. Jag vill att det ska finnas ett rikt kulturliv.

Jag jagar verkligen inte avgaser, misär eller köer som du och vissa med dig verkar tro här. Jag behöver inte ha massvis med folk eller en jättestor stad.

Jag är övertygad om att de kraven hänger väldigt väl ihop och inom landets gränser är det Stockholm, Göteborg och Malmö som kan uppfylla kraven.

Jag tror inte att Linköping, Norrköping, Uppsala, Karlstad, Kalmar, Växjö, Helsingborg, Lund eller Luleå uppfyller dina önskemål helt enkelt.

Jag tycker att Linköping har ett stort och bra utbud av caféer, barer och restauranger som räcker mer än två livstider för mig. Kulturlivet är helt OK på senare år, med teater, shower och konserter av både stora och mindre format. Men när det i Stockholm varje kväll finns 25-30 kulturaktiviteter att välja på så kanske Linköping erbjuder 2-3 st. Dessutom åker jag gärna en bit för upplevelser, för att få njuta fördelen att inte bo i en storstad. Observera att jag inte bor i staden Linköping heller. Idag bor jag till exempel på hotell i stan, efter gårdagens Kentkonsert.

Men jämför man med de tre största städerna så ÄR utbudet signifikant mindre. Och om det är det viktiga, och man tycker nackdelarna med storstäder är mindre, så är det bara att välja det istället. Alla är vi olika.
 
Sjukvården är väl... ptjau.. sådär som jag har förstått :p

@kimmis87 ? :P

Det är inte min uppfattning. US bedriver en enormt bra verksamhet inom många områden. Efter 25 års kontakt med olika kliniker och akutvård är jag mycket nöjd i 99% av fallen. Både för egen del och för andras.

Så jag är mycket nöjd och trygg med den vård som finns runt knuten här.

Det enda jag har hört mycket konkret kritik om är psykvården, som jag själv aldrig behövt.
 
Det är inte min uppfattning. US bedriver en enormt bra verksamhet inom många områden. Efter 25 års kontakt med olika kliniker och akutvård är jag mycket nöjd i 99% av fallen. Både för egen del och för andras.

Så jag är mycket nöjd och trygg med den vård som finns runt knuten här.

Det enda jag har hört mycket konkret kritik om är psykvården, som jag själv aldrig behövt.
Endokrin är inte något vidare heller har jag hört. Dessutom tog de bokstavligen livet av min pappa. Felbehandling enbart pga att den lösningen de ville använda på honom var billigare och trots infektion efter infektion vägrade de byta budgetlösningen mot den bättre, mer beprövade :down:
 
Endokrin är inte något vidare heller har jag hört. Dessutom tog de bokstavligen livet av min pappa. Felbehandling enbart pga att den lösningen de ville använda på honom var billigare och trots infektion efter infektion vägrade de byta budgetlösningen mot den bättre, mer beprövade :down:
Men alltså, du kommer nog hitta mindre bra ärenden oavsett vart i landet du letar. US Linköping har förövrigt blivit utsett till svergies bästa universitetssjukhus flera år i rad, så helt tokigt är det nog inte.

Jag har mkt svårt att se att vården i linköping skulle vara sämre än den är generellt.
 
Men alltså, du kommer nog hitta mindre bra ärenden oavsett vart i landet du letar. US Linköping har förövrigt blivit utsett till svergies bästa universitetssjukhus flera år i rad, så helt tokigt är det nog inte.

Jag har mkt svårt att se att vården i linköping skulle vara sämre än den är generellt.
Sämre än Sverige generellt, absolut inte.

Men är man inte döende så kan man inte vänta sig vård. Då måste man isf tjata sig blå! Nu vet inte jag om det är så i hela Sverige, men så är det i Linköping iaf.

För personer som har sjukdomar som kan leda till död ganska omgående verkar dock vården fungera. Annars, inte alls tyvärr. Jag själv gick till 10 talet olika läkare innan jag fick hjälp.
 
Sämre än Sverige generellt, absolut inte.

Men är man inte döende så kan man inte vänta sig vård. Då måste man isf tjata sig blå! Nu vet inte jag om det är så i hela Sverige, men så är det i Linköping iaf.

För personer som har sjukdomar som kan leda till död ganska omgående verkar dock vården fungera. Annars, inte alls tyvärr. Jag själv gick till 10 talet olika läkare innan jag fick hjälp.

Det är din erfarenhet.

Min är helt annorlunda och jag har omfattande erfarenheter av både akut och icke-akut vård för mig själv och mina barn.

Så är det i Linköping, utifrån mina erfarenheter. Det betyder absolut inte att jag misstror din beskrivning, men jag misstror extrapolationen av den till 100%.
 
För personer som har sjukdomar som kan leda till död ganska omgående verkar dock vården fungera.
Det där verkar vara en vanlig kritik av sjukvården.
Men den är inte min erfarenhet från hittills 3 Landsting.
Senaste gången som jag behövde vård så räckte det med att jag önskade att få bli arbetsför.
De gjorde allt som stod i deras makt tills att jag var just arbetsför.
För min del så finns inget att klaga på, inte ens väntetiden.
 
Håller med om att det var vansinnigt mysigt! Åt frulle på ett grymt café där i somras! :up:
Alltså jag äter SÅ dåligt i vanliga fall men där kan jag lätt äta hela tiden, bara rulla mellan caféer, barer och restauranger :D.

Och ja, det är fett mysigt!
 
Det där verkar vara en vanlig kritik av sjukvården.
Men den är inte min erfarenhet från hittills 3 Landsting.
Senaste gången som jag behövde vård så räckte det med att jag önskade att få bli arbetsför.
De gjorde allt som stod i deras makt tills att jag var just arbetsför.
För min del så finns inget att klaga på, inte ens väntetiden.
Vad bra för dig!

Jag själv har varit sjukskriven i 1 år ENDAST för att jag är nerprioriterad och det dröjer med undersökningarna. Ca 9 månader mellan de olika undersökningarna/provtagningarna. När det faktiskt inte skulle behöva vara mer än nån vecka emellan...

Lägg därtill att jag tillslut tröttnade på alla fel i min journal och anmälde det till patientombudsmannen. De har då 3 veckor på sig att höra av sig till mig. Detta var i april, än har de inte hört av sig trots att patientombudsmannen har påminnt dem flertalet ggr.

När jag tar upp detta med min läkare på VC så säger han att det är så för alla. Är man inte akut sjuk så tar utredningar ofta år.
 
När jag tar upp detta med min läkare på VC så säger han att det är så för alla. Är man inte akut sjuk så tar utredningar ofta år.

Är man sjukskriven är man akut sjuk - tycker jag. Så säger inte våra vårdkontakter (VC i Linghem och klinikerna på US), de är oerhört måna om att man får hjälp så fort som möjligt och späker sig ganska mycket för att få till det (kontakter med olika vårdgivare runt om i länet om det är kö osv.)

Det är synd att det kan vara så olika.
 
Är man inte akut sjuk så tar utredningar ofta år.
Jag ansågs nog som akut sjuk. (Även om det pågick i mer än ½ år.)
Men jag hade också turen att träffa på läkare som förstod min situation.
Som egenföretagare och diversearbetare lever jag också utan sjukförsäkring.
Om jag blir sjuk så klarar jag mig ett tag sedan så måste jag bli arbetsför för att fylla på ekonomin eller reda i företaget.
Även om bokföringen kan vänta så måste den göras till slut.
 
Förväntar man sig och vill ha storstadspuls finns det flera tusen bättre städer i världen att bo i. I Sverige bara 3 eller 4, typ.

Vill man bo bra, ha god sjukvård, slippa hetsen, nära till natur, slippa trafiken och avgaserna, slippa misären, ändå ha tillgång till rikt utbud av mycket bra restauranger och butiker och en enorm arbetsmarknad då seglar plötsligt Linkan upp i den absoluta Sverigetoppen.

Det är det där om det avgörande är storstadspulsen, som för TS. Då passar det inget vidare. Kommer man från Stockholm och trivs att bo i det eländet, så är det annorlunda här. Som flera vittnar om och trivs bra med.

Det stämmer, man kan tex ta norrköping som är en finare stad med mkt bättre kulturliv/resturanger.
Jag jämför inte Linköping med Sthlm utan med städer som är av likande storlek där flera av dem känns större om mer som riktiga städer tex just Norrköping och Örebro.

Jag åker ibland till Norrköping när jag skall på bio för att slippa den förfärliga bion i Linköping, samma gäller när jag vill äta gott....
 
Det stämmer, man kan tex ta norrköping som är en finare stad med mkt bättre kulturliv/resturanger.
Jag jämför inte Linköping med Sthlm utan med städer som är av likande storlek där flera av dem känns större om mer som riktiga städer tex just Norrköping och Örebro.

Jag åker ibland till Norrköping när jag skall på bio för att slippa den förfärliga bion i Linköping, samma gäller när jag vill äta gott....

Då är vi ganska icke-överens. Norrköping är hyfsat trevligt och inom nära räckhåll (kompletterar Linköping väl med kulturlivet), men inte alls lika bra som Linköping. Örebro är Öken jämfört med Linkan.
 
Jag är övertygad om att de kraven hänger väldigt väl ihop och inom landets gränser är det Stockholm, Göteborg och Malmö som kan uppfylla kraven.

Jag tror inte att Linköping, Norrköping, Uppsala, Karlstad, Kalmar, Växjö, Helsingborg, Lund eller Luleå uppfyller dina önskemål helt enkelt.

Jag tycker att Linköping har ett stort och bra utbud av caféer, barer och restauranger som räcker mer än två livstider för mig. Kulturlivet är helt OK på senare år, med teater, shower och konserter av både stora och mindre format. Men när det i Stockholm varje kväll finns 25-30 kulturaktiviteter att välja på så kanske Linköping erbjuder 2-3 st. Dessutom åker jag gärna en bit för upplevelser, för att få njuta fördelen att inte bo i en storstad. Observera att jag inte bor i staden Linköping heller. Idag bor jag till exempel på hotell i stan, efter gårdagens Kentkonsert.

Men jämför man med de tre största städerna så ÄR utbudet signifikant mindre. Och om det är det viktiga, och man tycker nackdelarna med storstäder är mindre, så är det bara att välja det istället. Alla är vi olika.
Så tror jag också. Just för det där med utbudet, då finns högst tre städer i Sverige som har någon förutsättning att räcka till. Även jag är sådan. För mig är det också så att hela grejen faller om det krävs bil för att gå ut och fika, tex. Gå ut och ta ett glas faller ju helt när bil krävs. En viktig kvalitet med stadslivet för mig är att inte behöva bil för att kunna göra vanliga stadsgrejer. Lite flanörsideal sådär, typ.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 274
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 873
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp