Kan man bo i Linköping?

Så tror jag också. Just för det där med utbudet, då finns högst tre städer i Sverige som har någon förutsättning att räcka till. Även jag är sådan. För mig är det också så att hela grejen faller om det krävs bil för att gå ut och fika, tex. Gå ut och ta ett glas faller ju helt när bil krävs. En viktig kvalitet med stadslivet för mig är att inte behöva bil för att kunna göra vanliga stadsgrejer. Lite flanörsideal sådär, typ.

Fast DET uppfyller många städer. Frågan är om man behöver 100 caféer eller 10 att välja på inom gångavstånd.

Men utbudet är mycket större i de 3 stora.
 
För mig är det också så att hela grejen faller om det krävs bil för att gå ut och fika, tex. Gå ut och ta ett glas faller ju helt när bil krävs. En viktig kvalitet med stadslivet för mig är att inte behöva bil för att kunna göra vanliga stadsgrejer. Lite flanörsideal sådär, typ.
Fast det fungerar ju utan problem även i mindre städer, så länge man bor centralt. Mina vänner som bor i mindre städer kan promenera till sina favoritbarer och restauranger utan problem medan jag som bor i förorten måste sitta på en jävla buss eller pendeln för att ta del av nåt som inte är sunkig förortskrog.
 
10!
Och så restauranger och ett par bra barer.

Då uppfyller Linköping mer än väl just de kraven. Men jag tänker lite som @Petruska utbudet av allt är 10 ggr mindre än i Stockholm och det tar lite bort den där känslan. Går man på café flera gånger per vecka kan 10 att välja på upplevas begränsat.

Men i perioden maj-september är det tätt mellan fullsatta barer o restauranger o caféer i hela innerstan, både inne och ute. Och Bishops, De Klomp, Maltohumle, Pitchers , Horsenhound, Storan utgör bra barer, sedan finns ett gäng mindre bra.....

Jag tror att Malmö passar betydligt bättre, det är en stad jag gärna besöker över en weekend. Men inte vill bo i. Går liksom inte att kombinera med att vilja ha massor av free space hemmavid. Och så kan folk i Malmö inte prata rent heller.
 
Fast om 8 av de 10 är tråkiga, då? Det kan behövas i alla fall 50 för att man ska hitta 10 favoriter.
Jamen precis, bara för att det finns 10 fik totalt så innebär det ju inte att en vill besöka just dessa 10 och trivs med dem! (vi har ju några fik här i tråkstan och jag kan seriöst bara komma på typ 2 "fik" som jag gärna besöker, resterande typ 10 är så jäkla tråkiga att det ska mycket till för att jag faktiskt vill gå dit annat än i nödfall.. Det är typ så att sibylla eller lokala macken är mer spännande. och ja, vi har ju utbudet då på fik men det behöver ju inte betyda något alls :D)
 
Vilken märklig diskussion det ser ut att ha blivit här.

Jag tycker Linkan är en sjukt tråkig stad vad det gäller utbud av restauranger men däremot är det ju en studentstad med mycket klubbliv, men också finns det ett ganska sjysst utbud av events som staden kan erbjuda ganska ofta. Staden är platt och utspridd, den är byggd för att folk ska behöva ha bil, men helst inte använda den...:angel: Tråkiga shoppingmöjligheter i innerstan, småbutikerna verkar ha dött ut till förmån för ikanoområdet som ju typ finns i alla städer under olika namn.

Men jag är från Norrköping och är inte objektiv. I min stad finns det sjukt mycket mer, och - är en trevligare stad att bo i tycker jag då helt partiskt. Innerstan har ofta ett sjudande restaurang och klubbliv, och - det är väldigt enkelt att pendla härifrån till linkan för jobb. Eller stockholm. En kompis berättade igår att han under dagen med bil skulle ta sig mellan Bro och Sutelje - det tog honom 2½ timme. Från Norrpan till Stockholm tar det 1½ timme. Liksom, varför bo i den där surt dyra stan när den faktiskt finns enkelt tillgänglig härifrån? :D

Sen är Norrpan en sjukt vacker stad. Bara det.
 
Från Norrpan till Stockholm tar det 1½ timme. Liksom, varför bo i den där surt dyra stan när den faktiskt finns enkelt tillgänglig härifrån? :D
Haha jag fattar vad du menar! Samtidigt - en och en halvtimme varje dag till jobbet är ju skitlångt. Jag hade inte orkat det inom Stockholm heller och får lite panik av att bosätta mig så att jag var tvungen att åka så varje dag. En kollega till mig jobbar i Norrköping och det verkar jätteslitigt verkligen.

Håller med om att Norrköping är jättefint!
 
Vilken märklig diskussion det ser ut att ha blivit här.

Jag tycker Linkan är en sjukt tråkig stad vad det gäller utbud av restauranger men däremot är det ju en studentstad med mycket klubbliv, men också finns det ett ganska sjysst utbud av events som staden kan erbjuda ganska ofta. Staden är platt och utspridd, den är byggd för att folk ska behöva ha bil, men helst inte använda den...:angel: Tråkiga shoppingmöjligheter i innerstan, småbutikerna verkar ha dött ut till förmån för ikanoområdet som ju typ finns i alla städer under olika namn.

Men jag är från Norrköping och är inte objektiv. I min stad finns det sjukt mycket mer, och - är en trevligare stad att bo i tycker jag då helt partiskt. Innerstan har ofta ett sjudande restaurang och klubbliv, och - det är väldigt enkelt att pendla härifrån till linkan för jobb. Eller stockholm. En kompis berättade igår att han under dagen med bil skulle ta sig mellan Bro och Sutelje - det tog honom 2½ timme. Från Norrpan till Stockholm tar det 1½ timme. Liksom, varför bo i den där surt dyra stan när den faktiskt finns enkelt tillgänglig härifrån? :D

Sen är Norrpan en sjukt vacker stad. Bara det.
Den eviga fighten om Norrköping/Linköping :D

Jag tycker tvärt om. Inte alls lockad av Norrköping.. Linköping rules! :angel:
 
Jo så är det att tjänsterna kräver svenskt medborgarskap. Vissa tjänster är man även diskvalificerad från om man har dubbelt medborgarskap. Men de har även väldigt mycket utländska konsulter. Men det är säkert så att de inte har samma sekretessnivå som de fast anställda.
Även på civila sidan?
 
Jag tycker tvärt om. Inte alls lockad av Norrköping.. Linköping rules! :angel:
latest
 
Haha jag fattar vad du menar! Samtidigt - en och en halvtimme varje dag till jobbet är ju skitlångt. Jag hade inte orkat det inom Stockholm heller och får lite panik av att bosätta mig så att jag var tvungen att åka så varje dag. En kollega till mig jobbar i Norrköping och det verkar jätteslitigt verkligen.

Håller med om att Norrköping är jättefint!
Det beror nog på dels vad man jobbar med, och hur man pendlar. Kan man jobba under pendlingstiden så är det kanske till och med en välsignelse att ha den tiden som effektiv arbetstid.
Jag skulle inte vilja bilpendla den tiden varje dag, men som sagt den tiden kan man ju behöva ha inom stockholm också - så som sagt, det är nog typ av jobb som avgör hur slitigt det är att pendla eller inte.

Jag busspendlar till mitt jobb, utanför norrpan. Det tar mig 40 min ToR varje arbetstillfälle och det är lång tid för många. Men jag som nattarbetare äääälskar att sitta på bussen med musik i öronen och powernappa före och efter jobb.

Sen tror jag inte att man ska jämföra städer som linkan och norrpan med städer som stockholm, malmö och göteborg. Det är helt olika liv, parallella universum. Jag skulle aldrig jämföra norrpan eller linkan med städer som örebro, eskilstuna, falun eller vad som helst liknande mindre i storlek - det är ytterligare ett annat parallellt universum.
 
Jag skulle inte vilja bilpendla den tiden varje dag, men som sagt den tiden kan man ju behöva ha inom stockholm också - så som sagt, det är nog typ av jobb som avgör hur slitigt det är att pendla eller inte.
Ja, eller hur man är som person :). För mig vore det bara möjligt att lägga tre timmar om dagen på att resa till jobbet om jag kunde dra av de tre timmarna från arbetstiden, och knappt ens då skulle jag vilja göra det. Jag är helt enkelt inte en pendlingsmänniska.

40 minuter med buss skulle jag tycka var mer än OK däremot, det känns som en väldigt görlig pendlingstid. Som sagt, för mig går smärtgränsen vid en timme. Nu har jag en 25 min från dörr till dörr och jag ÄLSKAR det :).
 
Jag hade under ganska många år max 5 minuter till mitt arbete. Jag hatade det - jag kände mig stressad hela tiden. Jag hann aldrig ladda upp eller koppla av. Det var liksom från dörr till dörr, pang pang - men så har jag också ganska pressat schema både på jobb och periodvis privat. Pendlingen är min avkoppling.
 
Sen tror jag inte att man ska jämföra städer som linkan och norrpan med städer som stockholm, malmö och göteborg. Det är helt olika liv, parallella universum. Jag skulle aldrig jämföra norrpan eller linkan med städer som örebro, eskilstuna, falun eller vad som helst liknande mindre i storlek - det är ytterligare ett annat parallellt universum.

Men Örebro är ju i storlek som Linköping och Norrköping ungefär?
 
Men Örebro är ju i storlek som Linköping och Norrköping ungefär?
Ehh...i mina ögon - no. Befolkningsmässigt och geografiskt möjligen, men oj vilken stor skillnad i känsla av storlek på stad/städer jämfört med både norrpan och linkan. Det är i mina ögon en helt annan division.
 
Ehh...i mina ögon - no. Befolkningsmässigt och geografiskt möjligen, men oj vilken stor skillnad i känsla av storlek på stad/städer jämfört med både norrpan och linkan. Det är i mina ögon en helt annan division.

Jaså. Jag har bott typ mitt emellan Norrköping och Örebro och jag tyckte de var ganska likvärdiga. Däremot Eskilstuna är mycket mindre än båda.
 
Det är pyttelitet. Jag har inga planer på att flytta, men jag brukar när jag är där tänka att jag skulle kunna bo i Malmö och jobba i Lund. Absolut inte bo i Lund! Det är alldeles för präktigt där, men det har också lite andra aspekter av urbanitet än Malmö, så kombinationen känns hanterlig och överlevnadsbar.
Lund är ju fantastiskt?! Jag skulle aldrig kunna lämna Lund för Malmö :D Åker bara till Malmö för att festa eller om man ska typ till Emporia, annars undviker jag att åka dit typ.
 
Jaså. Jag har bott typ mitt emellan Norrköping och Örebro och jag tyckte de var ganska likvärdiga. Däremot Eskilstuna är mycket mindre än båda.

Men jag tror att det är stor skillnad på att bo i en stad och att vara besökare i den. Jag har bott på väldigt många ställen, örebro var öken gällande det mesta i utbud av shopping, restauranger, klubbar, events under det år jag bodde där i jämförelse med de städer jag också bott i, och bor i och jämför med. Jag tycker också att en stad som Örebro är en avkrok kommunikationsmässigt, bil/tåg/flyg.
Lund som diskuteras här ovan har min ena dotter just bosatt sig i, hon tycker det är en fantastisk stad att bo i gällande utbud av så enkla saker som affärer, men även kultur och närhet till andra intilliggande städer och möjligheter. Det är ju också en jämförbar sak - hur lätt/svårt det är att ta sig till andra större städer när man bor i stad som inte är en av de stora tre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 279
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 897
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp