Kan man bo i Linköping?

R

Raderad medlem 6459

Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv. Jag har alltid tänkt att det inte finns nån annan stad i Sverige där jag kan tänka mig att bo, eventuellt Malmö eller Gbg och that's it typ. När folk säger att de ska flytta till nån annan stad än de tre så tänker jag alltid "men va, finns det ens jobb? Vad kan man göra där?". Jättecharmigt, jag vet!

Nu är det dock så att jag och min man har börjat titta på hans jobbmöjligheter i Sverige och för honom vore Linköping a piece of cake att få jobb i typ. Vi har överhuvudtaget inte sett det som ett alternativ, 08:iga som vi är, förrän jag idag fick totalt bryt på hur jävla dyrt det är i den här JÄVLA STAN. Det är ju helt sjuk! Vi ska då lägga flera miljoner på nåt som inte ens är jättestort alternativt bo långt ut i förorten liksom.

Problemet som jag ser är:

* Jobb för mig. Kan inte tänka mig att det existerar. Jag arbetar inom civila samhället, tänk typ Amnesty. I dag jobbar jag nationellt och det känns som att lokalt skulle kännas som ett stort kliv nedåt. Men liksom vilka stora organisationer finns ens i Linköping? Kan ju inte vara många?

* Är det en tillräckligt stor stad? Finns det natur nära? Är det bara massa fält överallt (gillar lite skog!)? Finns det typ bara en biograf? (ja, jag har bott i Växjö och jag avled typ, det var så JÄVLA LITET)

Det här är inte aktuellt än på länge kan jag säga men efter att ha tittat på Hemmet kändes Linköping jävla mycket trevligare helt plötsligt :D. Så jag tänkte att jag skulle höra mig för här :).
 
Jag flyttade till Linköping för knappt två år sen, från Växjö faktiskt. :)
Enligt mig går det knappt att jämföra städerna, jag trivs så mkt bättre här i Linkan. Allt finns som man behöver, samtidigt som stan ändå inte känns så stor. Jag gillar å andra sidan inte när det blir för mkt storstadskänsla och hets.
Nära till Norrköping också om man vill variera sig vid shopping/restaurangbesök.

Naturen finns nära, jag bor tex 1 km från ett stort naturreservat och 2 km från centrum.

Tänkte bara att jag var tvungen att inflika så du inte jämför Linkan och Växjö! :p
 
Tänkte bara att jag var tvungen att inflika så du inte jämför Linkan och Växjö! :p
Haha okej! Ja, i såna fall får vi väl åka ner (bort? dit? var fan ligger ens stan?) och kika om det blir lite småaktuellt.

Det jag tycker känns svårast är jobb. Och det gör mig lite deppig.
 
Linköping är ju en del större än Växjö :).

Jag är uppväxt i Linköping, efter det bodde jag i Köpenhamn så har gått från Linköping till större stad och visst är det skillnad!

Finns självklart skog, jag bodde i utkanten av Linköping (och det innebär 7 km från centrum ;)) och där finns stora skogsområden. Det finns en biograf.. men det är stora skillnader från Stockholm när det kommer till uteliv, restauranger, affärer osv.

Jag tycker Linköping är en ganska trevlig men också ganska långsam stad. Allt är ganska koncentrerat till stadskärnan och är väl ganska begränsat vad man kan göra. Det sämsta med Linköping är att det inte finns vatten! Finns såklart sjöar och vattendrag runt om men nära stan finns bara Stångån och den är inte så fräsch :p.

En styrka med staden är närheten till landet. Finns mycket stall i utkanten av stan och man kan bo relativt lantligt och fint men ändå nära till stan. Går ju direkttåg till Stockholm och Malmö/Köpenhamn så lätt att ta sig runt.
 
Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv. Jag har alltid tänkt att det inte finns nån annan stad i Sverige där jag kan tänka mig att bo, eventuellt Malmö eller Gbg och that's it typ. När folk säger att de ska flytta till nån annan stad än de tre så tänker jag alltid "men va, finns det ens jobb? Vad kan man göra där?". Jättecharmigt, jag vet!

Nu är det dock så att jag och min man har börjat titta på hans jobbmöjligheter i Sverige och för honom vore Linköping a piece of cake att få jobb i typ. Vi har överhuvudtaget inte sett det som ett alternativ, 08:iga som vi är, förrän jag idag fick totalt bryt på hur jävla dyrt det är i den här JÄVLA STAN. Det är ju helt sjuk! Vi ska då lägga flera miljoner på nåt som inte ens är jättestort alternativt bo långt ut i förorten liksom.

Problemet som jag ser är:

* Jobb för mig. Kan inte tänka mig att det existerar. Jag arbetar inom civila samhället, tänk typ Amnesty. I dag jobbar jag nationellt och det känns som att lokalt skulle kännas som ett stort kliv nedåt. Men liksom vilka stora organisationer finns ens i Linköping? Kan ju inte vara många?

* Är det en tillräckligt stor stad? Finns det natur nära? Är det bara massa fält överallt (gillar lite skog!)? Finns det typ bara en biograf? (ja, jag har bott i Växjö och jag avled typ, det var så JÄVLA LITET)

Det här är inte aktuellt än på länge kan jag säga men efter att ha tittat på Hemmet kändes Linköping jävla mycket trevligare helt plötsligt :D. Så jag tänkte att jag skulle höra mig för här :).

Alltså, med två jobb borde ni väl ha råd med en lägenhet i Stockholm?

Jag har kollegor som jobbar i Linköping. De pendlar hellre från Stockholm än bosätter sig där, om man säger så.
 
JA det kan ni! Extra plus för att världens godaste indiska restaurang finns där.
Vill du bli av med mig? :(
Alltså, med två jobb borde ni väl ha råd med en lägenhet i Stockholm?
Ja, alltså nånstans i Stockholm kan vi såklart bo. Men jag känner att det är så jädra dyrt, att man får så lite (storleksmässigt) för pengarna. I de områdena där vi vill bo alltså.
Jag har kollegor som jobbar i Linköping. De pendlar hellre från Stockholm än bosätter sig där, om man säger så.
Haha! Jag fattar!
 
Vill du bli av med mig? :(

Ja, alltså nånstans i Stockholm kan vi såklart bo. Men jag känner att det är så jädra dyrt, att man får så lite (storleksmässigt) för pengarna. I de områdena där vi vill bo alltså.

Haha! Jag fattar!

Jag tänker nog att det är läget mycket mer än kvadratmetrarna jag betalar för när jag har köpt bostad i Stockholm. Att bo där man trivs är värt väldigt mycket tycker jag, mer än hur stor lägenheten är.
 
Jag tänker nog att det är läget mycket mer än kvadratmetrarna jag betalar för när jag har köpt bostad i Stockholm. Att bo där man trivs är värt väldigt mycket tycker jag, mer än hur stor lägenheten är.
Ja, jo, det kan man ju tycka. Läget är jätteviktigt men det är ju trevligt om vi kan ha det antal rum vi känner att vi behöver.

Givetvis har vi inga planer på att flytta någonstans där vi inte kommer att trivas. Det säger ju lite sig självt.
 
Ja, jo, det kan man ju tycka. Läget är jätteviktigt men det är ju trevligt om vi kan ha det antal rum vi känner att vi behöver.

Givetvis har vi inga planer på att flytta någonstans där vi inte kommer att trivas. Det säger ju lite sig självt.

Jag menade mer att när jag har köpt lägenhet i Stockholm har jag mer tänkt att jag betalar miljonerna för att få bo i område x, inte att jag betalar miljonerna för att få dedär futtiga kvadratmetrarna.
 
Jag menade mer att när jag har köpt lägenhet i Stockholm har jag mer tänkt att jag betalar miljonerna för att få bo i område x, inte att jag betalar miljonerna för att få dedär futtiga kvadratmetrarna.
Jo jag fattar det. Men faktum kvarstår: vi vill ha ett visst antal rum. Vi kommer inte välja att bo i ett område vi gillar och knöla ihop oss, det är inte ett alternativ för oss. Oavsett hur du eller andra väljer att leva.
 
Linköping är en medelstor stad som gärna vill bli/vara större, skulle jag säga. Jag flyttade hit första gången 2005 och sen vidare till Skåne 2009 för att återvända 2014. Stor skillnad att flytta hit andra gången, tycker att utbudet av tex restauranger, caféer och uteställen har blivit bättre. Liksom evenemang.

Kulturlivet är bättre i norrköping, tycker jag, men det är å andra sidan bara en halvtimme bort med tåg. Faktum är att jag tycker det är en stor styrka med två medelstora städer med varsin tydlig identitet så nära varandra. Du har ju även norrköpings arbetsmarknad att titta på, tex.

Natur och skog finns massor söder om stan, och en del norr om. Linköping ligger lite på gränsen mellan brutet landskap och slätt. Eklandskapet (Tinnerö bla) är fantastiskt, plus Göta och Kinda kanal med slussar mm.

Jag trivs jättebra här, men har å andra sidan aldrig varit sugen på tex Stockholm. Det är, för att vara lite trist, lagom :p
 
Jag har bott i Linkan i typ 10 år nu, kommer ursprungligen från Stockholm och innan dess bodde jag i Uppsala. Jag tycker att Linköping är en urtrist stad, rent ut sagt. Visst, det finns lite restauranger, och det finns skog och naturområden och biograf, men alltså... det är stelt, långsamt, konventionellt och, ja, tråkigt. Det är svårt att lära känna folk och ja, nä, det är verkligen inte min kopp te. Det känns som en liten byhåla med pretentioner. Dessutom börjar det bli sanslöst dyrt även i Linkan om man tittar på centralt belägna bostadsrätter som är fräscha och fixade.

Vi flyttar nu ut på landet, med tomt som gränsar till vatten, med badvik och gästhamn inom 300 meter, och till hus med tomt och skogen inpå knuten. Antingen riktig stad eller riktiga landet, men inget mellanting, säger jag.
 
ag tycker att Linköping är en urtrist stad, rent ut sagt. Visst, det finns lite restauranger, och det finns skog och naturområden och TVÅ biografer, men alltså... det är stelt, långsamt, konventionellt och, ja, tråkigt.
FY FAN. Ja, då är det ingenting för oss. Verkligen inte.

Däremot kollade jag på Hemnet och jag tyckte att priserna var väldigt rimliga? Jämfört med Stockholm då.

@FeatherCloud Tack för att du svarade! Jag förblir dock skeptisk :p.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 280
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 900
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp