Kan man resa med familjen över jul?

Bokade för 9300:- för en månad sen, sökte biljetter på flygresor.se

Vi kollar också från Kastrup när vi letar biljetter upp till familjen. Vi åker vidare till Lycksele så för oss är det viktigt att komma upp på eftermiddagen för att orka åka vidare så det är lite pyssel med att hitta bra biljetter.
Våra barn är bara 2 och 3,5 så deras tålamod på resa är inte det bästa 🙈
Vintertid flyger vi alltid upp, är inte superkul att köra så långt på vinterväglag.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Om ni har 4,5 timme buss från Umeå måste det finnas en flygplats som också är närmare än just Umeå.
Nja. Det är väldigt begränsat med avgångar och ofta dyrare att flyga till de där små flygplatserna.
Finns i Arvidsjaur men har sällan fått det att bli smidigare tyvärr.
 
Har du kollat snälltåget? Går Malmö-Östersund borde sedan vara liknande bussresa som från Umeå!

Det går också att flyga till Umeå via Bromma.
Kolla även flyg till Östersund- men det kan vara dyrare så även brukar Skellefteå vara. Luleå? Men förmodligen lång omväg med buss resten av vägen
Snälltåget går inte heller boka nu och ibland går inte det mer än skidsäsongen?
Prickat nån gång och det var smidigt att åka samma vagn hela vägen. Tills man är försenad och missar bussen då men det är ju ett annat problem.
Är 6 timmar bussresa från Östersund dessutom och det är rätt drygt. Men för två år sen åkte vi den vägen och tog hyrbil sen.

Bromma.är ju smidigast men fick hicka när det blev så dyrt.
 
Jag tycker det brukar glida på rätt bra. Sträckkörde Skellefteå-Malmö innan jag flyttade hit, men då hade jag inga barn med förstås. :) Och bensinpriserna var annorlunda.. ehum. Jag gillar ändå friheten och smidigheten i att köra om man inte kan sträckflyga eller boka tåg inom rimligt tid. Med tanke på hur ofta tågen får problem vintertid i norr (och i skåne för all del) vore jag också lite skeptisk.
Det är oftast trubbel med tågen absolut.
Men flyget brukar fungera smidigt och då är man ju framme samma dag dessutom.

Vi kör upp till påsk och på sommaren också och barnen är kanske mindre benägna att tycka det flyter på trots fri surf och allt godis de pallar äta😁
 
Ni som bokar på flygresor.se
Det finns bra prisade biljetter utan bagage och där det står incheckat bagage kostar det plötsligt massor?
 
Snälltåget går inte heller boka nu och ibland går inte det mer än skidsäsongen?
Prickat nån gång och det var smidigt att åka samma vagn hela vägen. Tills man är försenad och missar bussen då men det är ju ett annat problem.
Är 6 timmar bussresa från Östersund dessutom och det är rätt drygt. Men för två år sen åkte vi den vägen och tog hyrbil sen.

Bromma.är ju smidigast men fick hicka när det blev så dyrt.

Minns inte när de brukar släppas. Sedan har de ju varit försenade senaste tidtabellerna 🙈.
Man glömmer rätt fort när man lämnar branschen..
 
  • Haha
Reactions: Ray
Ni som bokar på flygresor.se
Det finns bra prisade biljetter utan bagage och där det står incheckat bagage kostar det plötsligt massor?
Vi köpte bara till bagage incheckat till en av oss, kostade 400:- extra tror jag tor. Vi bokade med ticket. Vi åker bara fem dagar och behöver inte incheckat bagage till hela familjen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nja. Det är väldigt begränsat med avgångar och ofta dyrare att flyga till de där små flygplatserna.
Finns i Arvidsjaur men har sällan fått det att bli smidigare tyvärr.
Okej. Jag skulle ändå kolla. Visst avgångarna är inte många men du bör kunna tolerera ett relativt långt byte om alternativet är bil/buss/tåg.

Jag flyger då och då till Vilhelmina. Har fått ut rätt bra priser när jag bokat tidigt. Inte samma flygbolag som trafikerar Arvidsjaur dock.

En annan fundering om du ska till Arvidsjaur är såklart att titta på Luleå och Skellefteå.
 
Ni som bokar på flygresor.se
Det finns bra prisade biljetter utan bagage och där det står incheckat bagage kostar det plötsligt massor?
Du kan vanligtvis köpa till incheckat bagage när du bokar biljetten. Och som @Eloise skriver räcker det ofta med 1-2 väskor a 23 kg för ett sällskap på fyra.
 
Okej. Jag skulle ändå kolla. Visst avgångarna är inte många men du bör kunna tolerera ett relativt långt byte om alternativet är bil/buss/tåg.

Jag flyger då och då till Vilhelmina. Har fått ut rätt bra priser när jag bokat tidigt. Inte samma flygbolag som trafikerar Arvidsjaur dock.

En annan fundering om du ska till Arvidsjaur är såklart att titta på Luleå och Skellefteå.
Jag ska till Sorsele så det är buss på slutet hur jag än gör😁
Men verkar som att BRAs priser var hutlösa och jag hittar också kring 10' för tur och retur Malmö Umeå med andra bolag. Även via Bromma.

Det är ju jul så blir ju massa bagage med julklappar. Och jag har lite ledsnat på att sitta på en station i 6 timmar med barn. Det var kul i början typ... Nu har jag en fjortis och de lider inte i tysthet minsann när något är tråkigt😁
 
Jag ska till Sorsele så det är buss på slutet hur jag än gör😁
Men verkar som att BRAs priser var hutlösa och jag hittar också kring 10' för tur och retur Malmö Umeå med andra bolag. Även via Bromma.

Det är ju jul så blir ju massa bagage med julklappar. Och jag har lite ledsnat på att sitta på en station i 6 timmar med barn. Det var kul i början typ... Nu har jag en fjortis och de lider inte i tysthet minsann när något är tråkigt😁
Ni kanske kan, om inte redan tänkt, plocka bort nästan alla julklappar som ändå ska tillbaka sen? Det verkar riktigt knöligt att transportera både fram och tillbaka, då kanske foton på produkterna i kuvert kan få vara julklappen så finns grejerna hemma sen?

Annars kan det vara extremt mycket mer prisvärt att skicka paket med Schenker/DHL till destinationen, så slipper ni helt ränna runt med det på transporten. Och likadant tillbaka.
 
Minns inte när de brukar släppas. Sedan har de ju varit försenade senaste tidtabellerna 🙈.
Man glömmer rätt fort när man lämnar branschen..
Kul att halva inlägget försvann🙄. Troligen pga SBS-fel (Skit Bakom Spakarna).

Finns nog inga tåg att boka alls än för man väntar på trafikverkets tidtabeller. Som jag inte minns när de brukar släppas. Alltså om SJ inte har några bokningsbara tåg än är chansen rätt stor att andra bolag inte har det heller.
Operatörerna måste få "tåglägen" av Trafikverket innan de kan släppa biljetterna.Och förutom efterjusteringar får vad jag vet alla sina lägen samtidigt (Någon i branschen får gärna rätta mig om jag ämdå har fått det om bakfoten)
 
Jag ska till Sorsele så det är buss på slutet hur jag än gör😁
Men verkar som att BRAs priser var hutlösa och jag hittar också kring 10' för tur och retur Malmö Umeå med andra bolag. Även via Bromma.

Det är ju jul så blir ju massa bagage med julklappar. Och jag har lite ledsnat på att sitta på en station i 6 timmar med barn. Det var kul i början typ... Nu har jag en fjortis och de lider inte i tysthet minsann när något är tråkigt😁

Ska ni till Sorsele hade jag lätt kört inlandet! 45:an är inte så jäkla kul över Noppikoski men ni kan köra vägen jag tar, följa 50:an, gena lite på gamla Faluvägen till Edsbyn och sedan Voxna-Los-Kårböle och droppa ner på 45:an i Ytterhogdal. Vill ni inte köra småvägen över Los går det bra att åka 50:an till Bollnäs, 83:an till Ljusdal och sedan 84:an till Kårböle.
 
Jag ska till Sorsele så det är buss på slutet hur jag än gör😁
Men verkar som att BRAs priser var hutlösa och jag hittar också kring 10' för tur och retur Malmö Umeå med andra bolag. Även via Bromma.

Det är ju jul så blir ju massa bagage med julklappar. Och jag har lite ledsnat på att sitta på en station i 6 timmar med barn. Det var kul i början typ... Nu har jag en fjortis och de lider inte i tysthet minsann när något är tråkigt😁
Tonåringar ska väl gå med telefon och fri surf. De kan ju lägga en skoldag på det hälsar högstadiefröken, så då kan de väl kunna lägga motsvarande tid på annan plats också tänker jag. ;)

Men tänkte såklart inte att du skulle sitta flera timmar på en liten busstation i norra Sveriges inland, mer att byte via t.ex Arlanda kan vara lösligt.

Är det Sorsele kan man titta på både Vilhelmina och Lycksele. Har goda erfarenheter av att flyga med amapola de sträckorna. Samtidigt låter det som att du redan hittat till överkomligt pris. Då är det bara att köra. Skåne är långt från värdig vinter, man får tugga i sig både tiden och pengarna för att komma till Norrland.
 
  • Haha
Reactions: Ray
Kolla priser från Köpenhamn! Ibland är de billigare. Från Malmö till Köpenhamn är det ju jätteenkelt att ta tåget!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I Sverige då...
Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte rimligt för oss.
Tåg går inte boka eftersom de inte ens vet när de släpper biljetter för december. Förra året var det kaos att boka.
Har någon tips på hur jag hittar resa som är rimlig i pris och som fungerar för barnfamilj gällande inte allt för många byten och pauser?

Jag förstår ju att jul är jul och allt är skitdyrt. Brukar köra upp annars och det är ju billigast men är inte så sugen att köra hela vägen den årstiden.

Jag hade kört bilen, tveklöst. Kanske med två övernattningar till och med. Även med finare hotell blir det billigare än flyget.

Kanske en julmarknad i Stockholm som första anhalt? Nästa övernattning typ Sundsvall.

Möjligtvis kan ni hitta billiga flyg till Luleå, ta buss eller tåg ner till Umeå, men det är inget jag hade räknat med runt jul ärligt talat. Pålitligaste färdmedlet är bil.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 587
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
854
Äldre Det finns många resvana bukefalister vad jag flrstått, och nu behöver jag era bästa tips gällande att köpa flygresa. Vi funderar på att...
Svar
13
· Visningar
1 150
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 295
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp