Kan någon förklara dagens omröstning?

Jag tycker det hänger ihop och vilken retorik som används och varför. SD mfl vill gärna få gängkriminalitet till ett stort problem i ett havererat samhälle när det i själva verket påverkar väldigt få till skilnad från mäns våld mot kvinnor. Läs hur stora ord som folk väljer att använda. Snart är det sanningar som bara gynnar brunhögern. Mäns våld mot kvinnor tar jag som ett motexempel på ett stort problem som påverkar så många fler och är ett mycket större misslyckande
Jag kan ju se att Morgan johansson inte precis har lyckats, kan se att han kanske inte är rätt man för uppdraget och att någon annan behöver in på den platsen (vid nästa väl är då lämpligt alltså), OCH samtidigt tycka att män våld mot kvinnor är en viktig punkt, men som jag inte behöver röra i när jag diskuterar gängkriminalitet och Morgans uppdrag. Så det var därför jag funderade på hur du fick i hop det.
 
Mäns våld mot kvinnor är naturligtvis inte bra men det ligger relativt still eller kanske till och med minskar. Den organiserade brottsligheten ökar däremot i rekordfart och måste stoppas. Men ansvarig minister, Morgan Johansson, gör inte direkt något åt saken, han kommer med floskler och rena lögner och försöker lura i folk att det inte är så farligt. Sedan kan jag hålla med om att det var onödigt att försöka avsätta honom nu när det är så nära valet, förmodligen blir vi kvitt honom då ändå. Men det är uppenbart att han inte är rätt person att stoppa den nya sortens brottslighet med kriminella klaner och religiöst baserade kravaller.
Fortsätter kvinnor mördas av män de har/haft en nära relation med, i den takt de gjorts hittills i år, kommer det dödliga våldet mot kvinnor nå nya katastrofala nivåer för 2022.
 
Fortsätter kvinnor mördas av män de har/haft en nära relation med, i den takt de gjorts hittills i år, kommer det dödliga våldet mot kvinnor nå nya katastrofala nivåer för 2022.
Vet inte vad jag ska säga med det här med att kvinnor och barn kastas ut genom fönster från höghus eller kastas ner i gruvhål får mig att undra hur det står till i männs huvuden. Tyvärr får staten inte stopp på dödligt våld mot kvinnor.
 
Ja det känns ju inte som en lätt sak att hantera, tänker jag. Dessutom har jag för mig att det har minskat i vissa delar av landet, typ Malmö/Skåne, kanske minns fel.
På bara åtta år dessutom. En tonåring kan ha hunnit börjat med gängkriminaliteten innan dess och fortfarande vara tonåring nu. Det arbete som krävs för att lyfta unga upp från kriminaliteten innan de hinner in kräver åratals arbete, även om man hypotetiskt skulle lyckas med rätt metod på en och samma gång. Det tar tid innan de hinner växa upp.
Det får man ju betänka, det kan helt enkelt inte förändras så fort som man skulle vilja.
 
Jag tycker det hänger ihop och vilken retorik som används och varför. SD mfl vill gärna få gängkriminalitet till ett stort problem i ett havererat samhälle när det i själva verket påverkar väldigt få till skilnad från mäns våld mot kvinnor. Läs hur stora ord som folk väljer att använda. Snart är det sanningar som bara gynnar brunhögern. Mäns våld mot kvinnor tar jag som ett motexempel på ett stort problem som påverkar så många fler och är ett mycket större misslyckande
Jag är nyfiken, jag förstår din retorik men undrar om du har statistik eller siffror på detta (min fetning) som du skulle kunna dela med dig av? Finns det någon undersökning som tex visat hur många fler som drabbas av männens våld mot kvinnor än av gängvåldet? Jag antar att även familjerna etc till offren räknas in som bland de drabbade?
Jag förstår ju att männens våld mot kvinnor är ett slags våld som dyker upp i alla klasser i samhället till skillnad från gängvåldet, eller det är vad jag antar iallafall. Men det skulle vara intressant och bra om man har kunnat visa på detta rent konkret?
 
Finns väldigt lite stöd i riksdagen för metoder som skulle kunna vara effektiva, tyvärr.

Nästan alla skriker bara ikapp om hårdare straff, mer repression, fler poliser och fler utvisningar. Som vi vet inte är effektiva.
Exakt! Lägg därtill att längre straff och fler poliser inte är genomförbart i närtid, det är bara ren och skär populism att föreslå dessa lösningar.
 
Hela den här historien har fått mig att tappa förtroendet för väldigt stor del av politikerskaran i det här landet, jag är faktiskt helt lost inför valet och vill egentligen inte rösta på någon.

Jag tycker att Morgan Johansson är en katastrof, jag vill verkligen inte ha honom som minister, han har också ådragit sig kritik från KU så han har ju ur det perspektivet inte gjort ett okej jobb, oavsett vilken politisk färg man har. Men jag ser VERKLIGEN inte nyttan med en misstroendeförklaring, varken att väcka den eller att stödja den. Här fanns ett gyllene tillfälle för Ulf K att vara den vuxne i rummet och plocka poäng genom att säga "Gillar du inte heller Morgan Johansson och hans sätt att göra sitt jobb? Rösta på oss i september och få en annan regering!" Men den straffsparken missade han ju grovt....

Och socialdemokraterna? De har på fullt allvar gjort en uppgörelse i höstas med en partilös ledamot som alldeles uppenbart har en agenda för utveckling och stöd av politiska grupper i ett helt annat land / andra länder än Sverige?? Jag hade ju hoppats, eller snarare förutsatt, att riksdagsledamöter i Sveriges riksdag i första hand skulle arbeta för Sverige och dess befolkning? Inte ta regeringen som gisslan för att driva/stötta den kurdiska politiska utvecklingen i Turkiet och Syrien? Och att regeringen å sin sida skulle ha omdöme nog att inte låta sig tas som gisslan på det sättet?

Och hela den här fantastiska soppan av skit hamnar i fläkten precis samtidigt som Sverige ansöker om NATO-medlemsskap!
 
Hela den här historien har fått mig att tappa förtroendet för väldigt stor del av politikerskaran i det här landet, jag är faktiskt helt lost inför valet och vill egentligen inte rösta på någon.

Jag tycker att Morgan Johansson är en katastrof, jag vill verkligen inte ha honom som minister, han har också ådragit sig kritik från KU så han har ju ur det perspektivet inte gjort ett okej jobb, oavsett vilken politisk färg man har. Men jag ser VERKLIGEN inte nyttan med en misstroendeförklaring, varken att väcka den eller att stödja den. Här fanns ett gyllene tillfälle för Ulf K att vara den vuxne i rummet och plocka poäng genom att säga "Gillar du inte heller Morgan Johansson och hans sätt att göra sitt jobb? Rösta på oss i september och få en annan regering!" Men den straffsparken missade han ju grovt....

Och socialdemokraterna? De har på fullt allvar gjort en uppgörelse i höstas med en partilös ledamot som alldeles uppenbart har en agenda för utveckling och stöd av politiska grupper i ett helt annat land / andra länder än Sverige?? Jag hade ju hoppats, eller snarare förutsatt, att riksdagsledamöter i Sveriges riksdag i första hand skulle arbeta för Sverige och dess befolkning? Inte ta regeringen som gisslan för att driva/stötta den kurdiska politiska utvecklingen i Turkiet och Syrien? Och att regeringen å sin sida skulle ha omdöme nog att inte låta sig tas som gisslan på det sättet?

Och hela den här fantastiska soppan av skit hamnar i fläkten precis samtidigt som Sverige ansöker om NATO-medlemsskap!
Vi har ingen konstellation i riksdagen som går att bygga en majoritetsregering på idag, därför behöver någon få över den oberoende ledamoten som fram till valet sitter i riksdagen, vilket gjorde att antalet som tolererar en minoritetsregering är 175 röster, gentemot de 174 som inte gör det. Därför är det bättre att regeringen diskuterar med denna person, istället för att sänka nivån på sandlådekriget ännu lägre.
Det allra tråkigaste i det hela, är ju att vi röstboskap verkar uppskatta att sandlådehögerns tilltag.
 
Jag tycker att Morgan Johansson är en katastrof, jag vill verkligen inte ha honom som minister, han har också ådragit sig kritik från KU så han har ju ur det perspektivet inte gjort ett okej jobb, oavsett vilken politisk färg man har. Men jag ser VERKLIGEN inte nyttan med en misstroendeförklaring, varken att väcka den eller att stödja den. Här fanns ett gyllene tillfälle för Ulf K att vara den vuxne i rummet och plocka poäng genom att säga "Gillar du inte heller Morgan Johansson och hans sätt att göra sitt jobb? Rösta på oss i september och få en annan regering!" Men den straffsparken missade han ju grovt....

Ministrar prickas av konstitutionsutskottet frekvent. Det är vanligen inte skäl för en misstroendeförklaring. Samtidigt har inte de ledamöter som förklarade misstroendet hänvisat till konstitutionsutskottets anmärkningar. Utan istället framför man "kriminalitetens utbredning" som skäl.

Jag tycker att ni som kritiserar Morgan Johanssons tid som justitieminister kan ange vad han skulle ha gjort för att stävja kriminalitetens utveckling i landet.
 
Senast ändrad:
Vi har ingen konstellation i riksdagen som går att bygga en majoritetsregering på idag, därför behöver någon få över den oberoende ledamoten som fram till valet sitter i riksdagen, vilket gjorde att antalet som tolererar en minoritetsregering är 175 röster, gentemot de 174 som inte gör det. Därför är det bättre att regeringen diskuterar med denna person, istället för att sänka nivån på sandlådekriget ännu lägre.
Det allra tråkigaste i det hela, är ju att vi röstboskap verkar uppskatta att sandlådehögerns tilltag.
Jo, jag känner ju såklart till matematiken bakom det hela. Och att diskutera med en oberoende ledamot är självklart okej, däremot tycker jag att det är minst sagt förvånande och ganska olämpligt att regeringen lovar denna person att stötta politiska grupperingar i andra länder. Som vi ser har det ju potentiellt en påverkan på vår relation till främmande makt, vår möjlighet att beviljas medlemsskap i Nato osv. Jag hade ju faktiskt hellre sett att regeringen offrade sin minister än att låta sig styras på det viset.
 
Vi har ingen konstellation i riksdagen som går att bygga en majoritetsregering på idag, därför behöver någon få över den oberoende ledamoten som fram till valet sitter i riksdagen, vilket gjorde att antalet som tolererar en minoritetsregering är 175 röster, gentemot de 174 som inte gör det. Därför är det bättre att regeringen diskuterar med denna person, istället för att sänka nivån på sandlådekriget ännu lägre.
Det allra tråkigaste i det hela, är ju att vi röstboskap verkar uppskatta att sandlådehögerns tilltag.

Bra inlägg! Men jag vill förtydliga en sak. Vi har ingen tradition av majoritetsregeringar i Sverige. Sen tvåkammar riksdagen avskaffades har vi enbart haft en mandatperiod med majoritetsregering, Reinfeldt 2006-2010(om jag inte har glömmer någon).
 
Ministrar prickas av konstitutionsutskottet frekvent. Det är vanligen inte skäl för en misstroendeförklaring. Samtidigt har inte de ledamöter som förklarade misstroendet hänvisat till konstitutionsutskottets anmärkningar. Utan istället framför man "kriminalitetens utbredning" som skäl.

Jag tycker att ni som kritiserar Morgan Johanssons tid som justitieminister kan ange vad han skulle ha gjort för att stävja kriminalitetens utveckling i landet.
Som du såg i mitt inlägg så tycker jag ju inte heller att det var någon bra idé att väcka misstroende mot Morgan Johansson. Kritiken han har fått kan jag tycka är befogad, och jag vill inte ha honom som minister om jag får välja, men misstroendeförklaringen var minst sagt otroligt korkad, både av taktiska skäl och andra.
 
Som du såg i mitt inlägg så tycker jag ju inte heller att det var någon bra idé att väcka misstroende mot Morgan Johansson. Kritiken han har fått kan jag tycka är befogad, och jag vill inte ha honom som minister om jag får välja, men misstroendeförklaringen var minst sagt otroligt korkad, både av taktiska skäl och andra.

Du nämner i inlägg #51 att;
Jag tycker att Morgan Johansson är en katastrof, jag vill verkligen inte ha honom som minister, han har också ådragit sig kritik från KU så han har ju ur det perspektivet inte gjort ett okej jobb, oavsett vilken politisk färg man har.
Mina fetmarkeringar.

Kan du argumentera varför han är en katastrof (dina ord)?

Som jag har skrivit innan ministrar prickas av konstitutionsutskotten frekvent. Det är inget ovanligt och inget som per automatik innebär att förtroendet är förbrukat eller att hen "inte gjort ett okej jobb".

Och återigen, kan du berätta vad Morgan Johansson skulle ha gjort för att stävja utvecklingen av kriminalitet i landet?
 
Skulle tro att en stor anledning till högerns hetsande mot Morgan Johansson är att han helt enkelt är ett hot. Han är för bra. Han har ett sådant intensivt helhetsgrepp; både med såna åtgärder som högern gillar med hårdare straff och fler poliser osv och dessutom förebyggande arbete för att hindra tillväxten i brottslighet.

Det verkar som att de räknar med att deras väljare inte har en susning om vad han de facto har gjort och gör för att hantera brottsligheten osv. Att deras väljare saknar insikt om hur lång tid olika åtgärder tar osv. Att deras väljare inte följer politiken som förs utan blint ska haka på hetsen emot honom. Lite trist inställning, kan en tycka.
 
Jo, jag känner ju såklart till matematiken bakom det hela. Och att diskutera med en oberoende ledamot är självklart okej, däremot tycker jag att det är minst sagt förvånande och ganska olämpligt att regeringen lovar denna person att stötta politiska grupperingar i andra länder. Som vi ser har det ju potentiellt en påverkan på vår relation till främmande makt, vår möjlighet att beviljas medlemsskap i Nato osv. Jag hade ju faktiskt hellre sett att regeringen offrade sin minister än att låta sig styras på det viset.
Vad är det för politiskt stöd som regeringen har utlovat?
Jag har inte sett något exakt innehåll om vad som avtalats och lyckas inte hitta något referat av det nu.

Förstod det aldrig som annat än allmänt uttalat stöd för demokratiprocesser och mot minoritetsförtryck som man stått för sedan länge när det gäller händelser på olika håll i världen, varav kurdernas situation bara är en? Något som i sig inte är kontroversiellt, bortsett från att Turkiet ogillar det och att tajmingen med nato-frågan gör det till en het potatis.
 
Du nämner i inlägg #51 att;

Mina fetmarkeringar.

Kan du argumentera varför han är en katastrof (dina ord)?

Som jag har skrivit innan ministrar prickas av konstitutionsutskotten frekvent. Det är inget ovanligt och inget som per automatik innebär att förtroendet är förbrukat eller att hen "inte gjort ett okej jobb".

Och återigen, kan du berätta vad Morgan Johansson skulle ha gjort för att stävja utvecklingen av kriminalitet i landet?

Morgan Johansson har de senaste 8 åren varit högsta ansvarig för att ge polismyndigheten förutsättningarna att göra ett bra jobb. Och under de åtta åren har det gängrelaterade våldet ökat, polisen har till exempel under upploppen nu i påskas haft uppenbart svårt att freda sig och verkligen inte lyckats stävja upploppen. Och jag tycker att Morgan Johansson absolut bär en stor del av ansvaret för det.

Jag tycker också det var riktigt fult av MJ att i höstas (var det väl?) påstå att det skulle strida mot grundlagen att hjälpa de afghaner som tjänstgjort som tolkar för Sverige. Det var ju också en av de saker han fick kritik för av KU, eftersom det inte var sant.

Men som sagt - jag TYCKER INTE att det var eller är rimligt att väcka misstroende på grund av detta. Kritisera - ja. Misstroende - nej.

Det jag gärna hade sett är att regeringen/MJ hade tagit fram en kraftfull handlingsplan för hur man ska komma åt de kriminella gängens rekrytering av BARN - de utnyttjar ju icke straffmyndiga personer till att begå brott i dagsläget, vilket såklart är en enorm "rekryteringsmöjlighet". Jag önskar också längre straff för de grövsta brotten (för vuxna då) och någon sorts möjlighet att ingripa rättsligt även mot icke straffmyndiga eller deras föräldrar eller "uppdragsgivare". Definitivt bort med alla typer av straffrabatter, addera straffen när en person begått flera brott, komma närmare nolltolerans för brott (dvs aktivt agera på alla typer av brott). Det finns säkert väldigt mycket mer.... Men jag ser inte särskilt mycket action.
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 473
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag är fullständigt förvirrad. Jag har fått en säsongsanställning men tydligen funkade det inte med en lönebidragsanställning för det...
Svar
10
· Visningar
827
Senast: Wille
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp