Bukefalos 28 år!

Kan någon förklara ett mysterium för mig?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har två kanin-honor, en har bott här ett år och den andra sedan i somras. Kaninerna springer lösa på gården!

I dag när jag skulle gå å hämta hö får jag se något litet och ulligt springa över gräset, jag fångade den lilla och konstaterade att det var en alldeles underbar liten kanin-unge!

Jag bor i Södra Närke, här finns inga vildkaniner!

Hur har denna (plus syskon?) kommit till världen och var kommer hon ifrån, nu skulle jag vilja veta var kullen är någonstans så jag inte av misstag trampar ihjäl dom:confused:

Men framför allt: Hur i hela friden kan det helt plötsligt finnas små kanin-ungar på gården?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Den ena kaninhonan är en hane :idea: ;)

Min gissning också. Alternativt att någon granne har/haft en kaninhane lösspringande/på rymmen? Men troligast är väl att du har en kanin av varje kön, och om så är fallet lär du ha fler kaninungar på väg...


Kan kaniner para sig med en hare förresten? :D
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Nepp! Båda är honor, det är kollat och om nu en vore en hane borde de ju redan ha fått några kullar!

Ingen av grannarna har kaniner:confused:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Nån har inseminerat din kannin för att dom är sur på dig?

Skämt

:rofl::rofl::rofl:

Så kan det ju vara, att jag inte tänkte på det?:bump:

Den tanke som slog mig först var att någon släppt ut en kull kaninungar:crazy:, någon som sett att jag har kaninerna på gården och som inte ville ha sina:confused:

Låter det galet? Folk gör ju så med katter!:mad:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Troligtvis har du haft besök av en hare! Ungarna blir i så fall sterila. Min hane rymde en gång när jag var liten. Visste att det fanns en hare som brukade skutta över vår trädgård.....ca två månader senare kom haren men med sällskap där hälften av ungarna så ut som min hane:angel:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Troligtvis har du haft besök av en hare! Ungarna blir i så fall sterila. Min hane rymde en gång när jag var liten. Visste att det fanns en hare som brukade skutta över vår trädgård.....ca två månader senare kom haren men med sällskap där hälften av ungarna så ut som min hane:angel:

Kaniner och harar kan inte få ungar ihop, så om den fick ungar med din hane måste det ha varit en vildkanin.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

:rofl::rofl::rofl:

Så kan det ju vara, att jag inte tänkte på det?:bump:

Den tanke som slog mig först var att någon släppt ut en kull kaninungar:crazy:, någon som sett att jag har kaninerna på gården och som inte ville ha sina:confused:

Låter det galet? Folk gör ju så med katter!:mad:

Inte alls omöjligt. Eller så har någon vid någon tidpunkt dumpat en hankanin i ditt område.
Men det borde du kunna se på dina honor om ngn av dem ger di?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Inte alls omöjligt. Eller så har någon vid någon tidpunkt dumpat en hankanin i ditt område.
Men det borde du kunna se på dina honor om ngn av dem ger di?

Honorna är inte så tama att jag kan se deras magar, jag kommer inte så nära tyvärr!

Börjar mer och mer tro på att någon dumpat en hankanin här!:mad:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

hur vet du att båda är honor om du inte kan komma nära dem?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Den kaninen som flyttade till er i somras, kom den som kaninunge eller som vuxen kanin?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Det kan dom väl???

När det t.o.m. blir problem hararna emellan (fälthare och skogshare) med sterila ungar, så är det för mig inte konstigt att kaniner och harar inte kan få ungar ihop. Dels påverkade antalet kromosomer, men även DNAt i övrigt. Om jag inte minns helt galet så var det något med att äggen dör efter ett par celldelningar och kan inte resultera i avkommor dem emellan. Kaniner och harar må tillhöra samma familj men är två helt olika släkten och även arter. Till skillnad från ex häst och åsna, som kan få sterila avkommor ihop och tillhör samma släkte.

Tamkanin och vildkanin kan få ungar ihop utan problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Ok, jag har alltid trott att de kunde få bastarder ihop...

Då har jag lärt mig nåt nytt idag! :bow:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

hur vet du att båda är honor om du inte kan komma nära dem?

Hjördis är en svart hona som jag har haft sedan ett år tillbaka och hennes vapendragare Svea fick jag i maj månad. Båda kaninerna var relativt tama burkaniner när jag fick dom och jag gick igenom dom noga och konstaterade att de båda var honor!

Efter en tid hos mig som lösa kaniner försvann det tama i dom:D

Sedan har vi logiken;):idea:, om den ena vore en hane borde de ha fått ungar för länge sedan!:D

Deras kön såg exakt lika dana ut och jag tittade i böcker, på nätet och hade en som kunde kaniner här som åxå konstaterade att det var två honor, jag vill inte ha några ungar!:mad::love:

Här finns inga vildkaniner!
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Deras kön såg exakt lika dana ut och jag tittade i böcker, på nätet och hade en som kunde kaniner här som åxå konstaterade att det var två honor, jag vill inte ha några ungar!:mad::love:

men varför kastrerar du dom inte då? att släppa ut två fertila djur (oavsett art) är ju ingen höjdare om du inte vill ha små ungar.
Jag hoppas för guds skull att du hittar och fångar in ungarna, annars kan det springa omkring en drös förvildade tamkaniner av olika kön och föröka sej bäst dom vill om några månader
 
Senast ändrad:
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Om de nu är honor båda två så är det ju antingen en lös hane på knaten nånstans (men såpass koll har du väl på dem att du skulle sett om nån varit dräktig?) eller så har nån dumpat oönskade ungar i närheten. Ja, det finns idioter till allt tyvärr. (Hur gör du med dina halvvilda kaniner på nätterna? Rävar och/eller andra rovdjur har ni väl i alla fall i Närke? )
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

men varför kastrerar du dom inte då? att släppa ut två fertila djur (oavsett art) är ju ingen höjdare om du inte vill ha små ungar.
Jag hoppas för guds skull att du hittar och fångar in ungarna, annars kan det springa omkring en drös förvildade tamkaniner av olika kön och föröka sej bäst dom vill om några månader

Eftersom inte kaniner och harar kan få ungar och det inte finns vildkaniner här så tyckte jag inte det var nödvändigt att kastrera dom.

Ungarna måste bort, än så länge har jag bara sett en unge och tråkigt nog måste jag se till att den avlivas, tror inte mina grannar vill ha åkrarna invaderade av vildkaniner!:crazy::cry::cry:

Enklast vore ju att ha en jaktterrier som kan nosa reda på boet och snabbt ta dom av daga!:cry::cry: Men jag har ingen sådan, så det blir att fånga in den och ta den till en veterinär och avliva den!:crazy::cry:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

personligen tycker jag det inte spelar någon roll om det "ska" finnas vildkaniner där eller inte, idag släpps det ut kaniner som ungarna tröttnat på hela tiden, Vips så finns det partners till dina honor. Även om just det kanske inte skett nu så kan det hända.

Sen tycker jag inte det är särskillt ansvarsfullt heller att ha dom helt lösgående men det är ju mitt tycke.

Ta kontakt med närmsta hundklubb och fråga om de har en sökhund som kan hjälpa till, men tycker du ska ordna ett snabbare och mindre plågsamt sätt att avliva. Antingen vet, jägare eller kunnig kaninuppfödare. Dvs om du inte känner dej kapabel att göra det själv.

vego96, rävar och grävlingar har vi gott om i närke.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 390
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: **BORTTAGEN**
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp