Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte frågan.
En biologisk kvinna har i min värld äggstockar och livmoder.
För i min värld så handlar kön bara om fortplantning.
Allt annat är en fråga om känslor och sociala strukturer som jag på något vis känslomässigt står utanför.

I min känslomässiga värld har könskörtlar sitt värde för reproduktion. I övrigt så är de ju bra att ha för att ge de hormoner som behövs för att ha ett friskt liv. Skelettet tar t.ex. skada av att inte få dessa hormoner.
Om man då inte vill eller kan använda sina könskörtlar så begriper jag inte vad de skall vara bra för?

Jag förstår inte heller hur man kan ha testiklar utan att ha någon Y-kromosom?

Och jag tycker fortfarande att du ser alldeles för binärt på tillvaron.
Min kära mamma hade inte livmodern, äggstockar eller bröst när hon gick bort.
Hon var lika mycket kvinna för det och ingen det eller hen även efter alla hennes canceroperationer.

Finaste fina mamma❤
 
Min kära mamma hade inte livmodern, äggstockar eller bröst när hon gick bort.
Hon var lika mycket kvinna för det och ingen det eller hen även efter alla hennes canceroperationer.

Finaste fina mamma❤
På samma sätt blir aldrig en man en kvinna för att testosteron & klockspel plockas bort. Logik anser jag. Om någon nu får hicka och kastar sig på tangenterna och kallar mig transfob, så tja, tyck det då. Det gör mig inte till att vara det.
 
Här så får vi nog bara konstatera att vi tycker olika.

Fast jag vill verkligen veta varför du tycker att kastrering är nödvändig när den inte har någon inverkan på hormonnivåerna. Verkligen.

På samma sätt blir aldrig en man en kvinna för att testosteron & klockspel plockas bort. Logik anser jag. Om någon nu får hicka och kastar sig på tangenterna och kallar mig transfob, så tja, tyck det då. Det gör mig inte till att vara det.

Nej, en man blir inte en kvinna om han kastreras eller ändrar sina hormonnivåer. Däremot mår vissa kvinnor väldigt mycket bättre om de får tillgång till dessa medicinska behandlingar.
 
Fast jag vill verkligen veta varför du tycker att kastrering är nödvändig när den inte har någon inverkan på hormonnivåerna. Verkligen.
Alltså jag har svarat på den frågan i ett tidigare inlägg.
Inlägg i tråd 'Kan vi klampa i klaveret litegrann' https://www.bukefalos.se/threads/kan-vi-klampa-i-klaveret-litegrann.1501747/post-19627103
Min kära mamma hade inte livmodern, äggstockar eller bröst när hon gick bort.
Hon var lika mycket kvinna för det och ingen det eller hen även efter alla hennes canceroperationer.

Finaste fina mamma❤
Hon har ju bevisligen reproducerat sig och saknar testiklar.
Så, vad vill du säga med ditt inlägg?
 
Här så får vi nog bara konstatera att vi tycker olika.



Jag tror snarare att det handlar om denna kvinnliga tynglyftare. Där det också ser ut att fortfarande handla om 10 nmol/ liter.
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...yngdlyftare-kan-bli-forsta-transpersonen-i-os
Fast jag tycker inte. Jag är en transman som känner många transkvinnor, som säger till dig hur hormonterapi fungerar och vad resultatet blir. Jag har själv gått genom det, och vet hur det går till, jag vet vad som händer med kroppar som får hormonterapi. Det är inte tyckande att östrogen försvagar en transkvinnas kropp och att testosteronblockerare används. Ska jag vara ärlig så är det fruktansvärt sorgligt att du och andra inte vill lyssna alls på en transperson som vet hur hormonterapi är.

Där har du rätt, IOK verkar fortfarande ha 10 nanomoles som gräns, men World Athletics har uppdaterat sitt. Artikeln slår dock spiken på huvudet när den tar upp att det är organisationer som är bundna till extremhögern eller deras vassare kyrkor där borta, som är de som driver det här. Reglementet som det är nu, fungerar ju uppenbarligen med tanke på att det tidigare inte varit någon transperson som varit i närheten av att kvala in till OS.
Att en av de största transidrottarna dessutom är en transman, ignoreras i allt detta, för det kan inte göras skrämselpropaganda av det.
 
Jag tror att debatten blivit extra stor just p.g.a. att det rör sig om tyngdlyftning. Hade det varit skytte hade nog debatten varit betydligt mildare (icke-existerande?).
Precis, jag har skrivit det här tidigare i tråden både om hur alla ignorerar Chelsea Wolfe, eftersom hon är en bmx-cyklist. Hade Chris Mosier dessutom blivit den första transpersonen av kvala in, så hade ingen brytt sig eftersom han är en transman. Det är sorgligt att se.

Men det handlar som sagt också om en push från extremhögern och vissa kyrkor i USA som förlorade debatten om homoäktenskap, och nu riktar sig in på den där sista gruppen av HBTQ-folk som folk fortfarande inte vet så mycket om, och som det därför är lätt att peka på och hata.
 
Alltså jag har svarat på den frågan i ett tidigare inlägg.
Inlägg i tråd 'Kan vi klampa i klaveret litegrann' https://www.bukefalos.se/threads/kan-vi-klampa-i-klaveret-litegrann.1501747/post-19627103

Hon har ju bevisligen reproducerat sig och saknar testiklar.
Så, vad vill du säga med ditt inlägg?
Klipp från ditt linlägg i #264 (om jag inte minns fel)
"En biologisk kvinna har i min värld äggstockar och livmoder."
Enligt det synsättet skulle min mamma vara en det eller hen enligt dej när hon gick bort då hon inte hade något av det ovan.
 
Klipp från ditt linlägg i #264 (om jag inte minns fel)
"En biologisk kvinna har i min värld äggstockar och livmoder."
Enligt det synsättet skulle min mamma vara en det eller hen enligt dej när hon gick bort då hon inte hade något av det ovan.

Men alltså, inser du inte hur det var menat?? Hade din mamma inte blivit sjuk så hade hon fortfarande haft äggstockar och livmoder osv. Man blir inte mindre kvinna/man för att man blivit sjuk och tvingats operera bort vissa organ/körtlar. Diskussionen som förs här handlar om idrott. I den diskussionen blir det väldigt märkligt att ta upp en människa som p.g.a. sjukdom var tvungen att operera bort vissa organ/körtlar.
 
Alltså jag har svarat på den frågan i ett tidigare inlägg.
Inlägg i tråd 'Kan vi klampa i klaveret litegrann' https://www.bukefalos.se/threads/kan-vi-klampa-i-klaveret-litegrann.1501747/post-19627103

Hon har ju bevisligen reproducerat sig och saknar testiklar.
Så, vad vill du säga med ditt inlägg?

Det här inlägget skall också med.
Inlägg i tråd 'Kan vi klampa i klaveret litegrann' https://www.bukefalos.se/threads/kan-vi-klampa-i-klaveret-litegrann.1501747/post-19627094
Fast de inläggen går tvärt emot hur saker och ting faktiskt är. En kan ju få hoppas att ditt tyckande skulle vara förankrat i verkligheten, och inte felaktiga idéer om vem som har testiklar eller hur transkvinnors kroppar fungerar både innan och efter kastration.
Men alltså, inser du inte hur det var menat?? Hade din mamma inte blivit sjuk så hade hon fortfarande haft äggstockar och livmoder osv. Man blir inte mindre kvinna/man för att man blivit sjuk och tvingats operera bort vissa organ/körtlar. Diskussionen som förs här handlar om idrott. I den diskussionen blir det väldigt märkligt att ta upp en människa som p.g.a. sjukdom var tvungen att operera bort vissa organ/körtlar.
Och de ciskvinnor som föds utan livmoder och äggstockar då?
 
Fast de inläggen går tvärt emot hur saker och ting faktiskt är. En kan ju få hoppas att ditt tyckande skulle vara förankrat i verkligheten, och inte felaktiga idéer om vem som har testiklar eller hur transkvinnors kroppar fungerar både innan och efter kastration.

Och de ciskvinnor som föds utan livmoder och äggstockar då?

🙏🙏🙏
 
För övrigt så ser jag inga fel med att ha en öppen klass för alla och sedan olika para klasser.

Troligen håller ingen med mig som är sportintresserad. Dom få tävlingsinriktingar jag är intresserad av är inte uppdelade eller skulle inte behöva vara så är nog fel person att fråga 😅
 
Fast de inläggen går tvärt emot hur saker och ting faktiskt är. En kan ju få hoppas att ditt tyckande skulle vara förankrat i verkligheten, och inte felaktiga idéer om vem som har testiklar eller hur transkvinnors kroppar fungerar både innan och efter kastration.

Och de ciskvinnor som föds utan livmoder och äggstockar då?
Jag måste fråga, hur det ser ut i din värld. Finns det inte "kvinnor" i den? Utan cis som prefix? Män?
Är det där det skaver för dig ang tävlingsklasser, att det är uppdelat i dam resp herr-klasser? Och ingen cis-klass, bi-klas-transklass osv? Mene...det går inte ihop sig med allt annat om att transpersoner ska ställas i samma klasser som - kvinnor? Jag förstår inte, förklara gärna?
 
Fast de inläggen går tvärt emot hur saker och ting faktiskt är. En kan ju få hoppas att ditt tyckande skulle vara förankrat i verkligheten, och inte felaktiga idéer om vem som har testiklar eller hur transkvinnors kroppar fungerar både innan och efter kastration.
Men om du tar och förklarar hur allt fungerar då i stället för att bara påtala min okunnighet.
Det skulle ju tillföra mera till diskussionen kan jag tycka.
 
Jag måste fråga, hur det ser ut i din värld. Finns det inte "kvinnor" i den? Utan cis som prefix? Män?
Är det där det skaver för dig ang tävlingsklasser, att det är uppdelat i dam resp herr-klasser? Och ingen cis-klass, bi-klas-transklass osv? Mene...det går inte ihop sig med allt annat om att transpersoner ska ställas i samma klasser som - kvinnor? Jag förstår inte, förklara gärna?
Du frågade inte mig men.. Utifrån den här tråden och allas olika syn på vad ”kvinna” är, tror jag att det är bra att vara tydlig med vad man menar.
För min del, när jag i generella sammanhang pratar om kvinnor så menar jag alla kvinnor, men i den här diskussionen behövs det förtydligas (och jag tror ingen ens diskuterat att dela upp tävlingsklasser utifrån sexualitet?)
 
En kvinna behöver inte ha livmoder eller äggstockar för att få kalla sig kvinna. En man behöver inte ha testiklar för att få kalla sig man.
Nejdå.
Men när det kommer till uppdelning inom idrott så handlar det om andra saker.
Det är människor som skall mäta sig mot varandra på ett rättvist sätt.
I det läget måste ju människorna sorteras efter egenskaper som ger samna förutsättningar.

Nu så har idrotten gjort valet att dela upp sig i damklass och herrklass. I det läget är det reglerna som avgör om man platsar i någon av klasserna, inte hur man känner sig eller vad man kallar sig.
 
Nejdå.
Men när det kommer till uppdelning inom idrott så handlar det om andra saker.
Det är människor som skall mäta sig mot varandra på ett rättvist sätt.
I det läget måste ju människorna sorteras efter egenskaper som ger samna förutsättningar.

Nu så har idrotten gjort valet att dela upp sig i damklass och herrklass. I det läget är det reglerna som avgör om man platsar i någon av klasserna, inte hur man känner sig eller vad man kallar sig.

Det är ju bara du som anser att det bör handla om andra saker, som jag har tolkat det. Och det är ju tur, för annars hade ju idrotten varit fullständigt transfobisk och människorättsvidrigt om en måste kastreras för att få delta.
 
Du frågade inte mig men.. Utifrån den här tråden och allas olika syn på vad ”kvinna” är, tror jag att det är bra att vara tydlig med vad man menar.
För min del, när jag i generella sammanhang pratar om kvinnor så menar jag alla kvinnor, men i den här diskussionen behövs det förtydligas (och jag tror ingen ens diskuterat att dela upp tävlingsklasser utifrån sexualitet?)
Ja, precis så, det är därför jag undrar över vissas användande av prefix till ordet 'kvinna' i den här diskussionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp