Kan vi klampa i klaveret litegrann

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste fråga, hur det ser ut i din värld. Finns det inte "kvinnor" i den? Utan cis som prefix? Män?
Är det där det skaver för dig ang tävlingsklasser, att det är uppdelat i dam resp herr-klasser? Och ingen cis-klass, bi-klas-transklass osv? Mene...det går inte ihop sig med allt annat om att transpersoner ska ställas i samma klasser som - kvinnor? Jag förstår inte, förklara gärna?
Det är klart att det finns kvinnor, men i en diskussion som handlar om skillnader mellan transkvinnor och ciskvinnor är det bra att specificera vad som menas. Jag har ju dock på flera ställen i tråden använt ordet kvinna när huruvida kvinnan är trans eller cis inte är relevant. Jag har också på flera ställen i tråden skrivit att dam- och herrklasser ska finnas. Varför du drar in bi(sexualitet?) i det hela förstår jag verkligen inte. Transpersoner ska inte ingå i damklassen, men transkvinnor som uppfyller kraven om hormonbehandling ska.


Men om du tar och förklarar hur allt fungerar då i stället för att bara påtala min okunnighet.
Det skulle ju tillföra mera till diskussionen kan jag tycka.
Jag tycker jag har varit mycket tydlig när jag förklarat att testiklars vara eller icke vara inte på något sätt påverkar effektiviteten av hormonterapi för transkvinnor. Är du med så långt?
Det hela kompliceras också med en transman i damfobollen.
https://www.qx.se/livsstil/212588/en-av-japans-mest-kanda-fotbollsspelare-kommer-ut-som-trans/

Det bli väldigt inkonsekvent.
Det blir inte alls inkonsekvent. Han har slutat träna/tävla sen han kom ut, och kommer med all säkerhet inte gå tillbaka till damlaget.
Jag svarade på nahars inlägg, efter att denna (mfl) regelbundet använder prefixet cis framför 'kvinna'. Jag förstår inte vad 'cis' har med saken att göra när man talar om tävlingsklasser för kvinnor.
Jag är en man, pronomen han :)

Cis är endast en term för en kvinna som inte är trans. Mycket enklare och kortare att skriva.
 
Jag svarade på nahars inlägg, efter att denna (mfl) regelbundet använder prefixet cis framför 'kvinna'. Jag förstår inte vad 'cis' har med saken att göra när man talar om tävlingsklasser för kvinnor.
Ja precis, men för vissa betyder ”kvinna” alla kvinnor (cis- och trans) och för vissa betyder ”kvinna” bara ciskvinna så därför är det ju bra att vara tydlig med vad man menar. Särskilt i en tråd som handlar om transpersoner och tävlingsklasser som är uppdelade efter kön (och vilken aspekt av kön som är ”okej” att dela upp utefter).
 
Tillbaka till OS och rimliga regler...

Caster Semenya har ju förbjudits att tävla omedicinerad. På distanserna mellan 400-1600 meter tydligen. Så nu har hon försökt kvala in till OS på 5000 meter. Det hade varit ok. Tyvärr missade hon att kvala in.

Samtidigt har två nya ”fall” upptäckts i Nigeria där två unga kvinnliga 400-meterslöpare har visat sig ha för höga testosteronnivåer. De ska nu istället tävla i OS på 200 meter.

Är det extra kvinnligt och kräver längre testosteronnivåer att springa medeldistans jämfört med sprint och långdistans, eller vad är logiken? O_o
 
Men biologiskt så finns det människor som föds med båda könsorgan, t ex. Så din jämförelse med valacker är ju inte bara högst osmaklig men faller ju också platt biologiskt.

Kön är inte "andlighet".
Vad jag så här långt förstår handlar tråden inte främst om tukönade människor utan om människor som på högsta allvar upplever sin fysiska kropp ej överensstämma med sin upplevelse. Dvs inte en biologisk diagnos.
 
Vad jag så här långt förstår handlar tråden inte främst om tukönade människor utan om människor som på högsta allvar upplever sin fysiska kropp ej överensstämma med sin upplevelse. Dvs inte en biologisk diagnos.
Ska vi se det hela rent biologiskt så är min jämförelse ok som jag ser det. Ser vi det psykologiskt är det något annat. I idrottssammanhang är frågan biologisk dvs fysisk.
 
Vad jag så här långt förstår handlar tråden inte främst om tukönade människor utan om människor som på högsta allvar upplever sin fysiska kropp ej överensstämma med sin upplevelse. Dvs inte en biologisk diagnos.

Det har ju bland annat med "biologisk diagnos" att göra. Det är inte alls ovanligt med personer som inte känner sig som sitt tilldelade kön bland de som fötts med båda könen där föräldrarna fått välja vilket kön barnet ska ha. Till exempel.

Nej, jag tycker inte att din jämförelse är okej. Bara otroligt osmaklig.
 
Det har ju bland annat med "biologisk diagnos" att göra. Det är inte alls ovanligt med personer som inte känner sig som sitt tilldelade kön bland de som fötts med båda könen där föräldrarna fått välja vilket kön barnet ska ha. Till exempel.

Nej, jag tycker inte att din jämförelse är okej. Bara otroligt osmaklig.
Absolut. Men bland de dom är trans tror jag inte att en majoritet är födda tukönade biologiskt.
 
Det beror på vad man har som utgångspunkt, det är inte trans i min bok.
Vad är inte trans?

En sån diskussion! Intressant. Men.... Om en hingst (häst) kastreras, blir den då ett sto? Nej, den blir en valack. En kastrerad hingst. Är vi människor så skilda från andra varelsers biologi att vi har en egen kategori? Jag vet liksom inte....
Ja, människor är skilda från andra djur på det sättet att vi kan dels kommunicera för andra med ord vilken könstillhörighet vi har, och dels genom medicinsk behandling förändra våra kroppar för att de ska överensstämma med den könstillhörighet vi har. Diskussionen handlar alltså inte om vem som är man eller kvinna, utan om hur det ska bli rättvist för alla kvinnor som vill delta i damidrotten att göra det.
 
20 barn föds per år i sverige med oklar omedelbar könstillhörighet. Så "inte alls ovanligt" tycker jag är en stor överdrift.
1-2% av populationen är intersex. Det vill säga över 100 000 personer. Inte alla av dessa tilldelas fel kön vid födseln, inte alla vet ens om att de är intersex. Men de finns, och 100 000 personer är ganska mycket.

Därtill ska läggas att vi inte vet i vilken utsträckning könsdysfori (det vill säga att vara trans) är biologiskt. Vissa studier tyder på att det är det.

Oavsett om det är biologiskt eller inte tycker jag att vi ska göra vårt allra bästa för att alla personer i samhället ska få delta i sport och andra aktiviteter, ska få må bra och leva i frihet från förtryck. Håller du inte med?
 
Jag tycker jag har varit mycket tydlig när jag förklarat att testiklars vara eller icke vara inte på något sätt påverkar effektiviteten av hormonterapi för transkvinnor. Är du med så långt?
Ja det är jag.
I det vanliga livet.
Inom idrott däremot ser jag kvarlämnade testiklar som en möjlighet till fusk i damklass.

Det blir inte alls inkonsekvent. Han har slutat träna/tävla sen han kom ut, och kommer med all säkerhet inte gå tillbaka till damlaget.
Var läser du det?
Vad jag kan se så väntar han med att slutföra transitionen till efter idrottskarriären och står därmed mitt i mellan just nu. Om man nu skall tävla som det kön man har mentalt så är han just nu i fel lag.
Det verkar väldigt populärt att vara man på något vis i damidrotten.
 
Därtill ska läggas att vi inte vet i vilken utsträckning könsdysfori (det vill säga att vara trans) är biologiskt. Vissa studier tyder på att det är det.
Ja det läste jag också en artikel om.
Det gick att mäta i hjärnan.
Mycket intressant och borde kunna förhindra de förfärliga fall där könet bestäms fel av andra på barn som föds som intersex. De övergreppen är absolut fasansfulla.
 
Fast de inläggen går tvärt emot hur saker och ting faktiskt är. En kan ju få hoppas att ditt tyckande skulle vara förankrat i verkligheten, och inte felaktiga idéer om vem som har testiklar eller hur transkvinnors kroppar fungerar både innan och efter kastration.

Och de ciskvinnor som föds utan livmoder och äggstockar då?

Ja, de är också undantag som fortfarande räknas som kvinnor. Missförstår du med vilje??
 
Ja det är jag.
I det vanliga livet.
Inom idrott däremot ser jag kvarlämnade testiklar som en möjlighet till fusk i damklass.


Var läser du det?
Vad jag kan se så väntar han med att slutföra transitionen till efter idrottskarriären och står därmed mitt i mellan just nu. Om man nu skall tävla som det kön man har mentalt så är han just nu i fel lag.
Det verkar väldigt populärt att vara man på något vis i damidrotten.
Testiklarna i sig påverkar inte den förmågan att fuska. Med eller utan så skulle transkvinnor kunna stoppa sin hormonbehandling, men, tester görs ju för att se till att så inte är fallet, och jag förstår inte varför inte löpande kontroller räcker? Med ditt tänk skulle inte transkvinnor få tävla alls, men säg då det istället för att tala om kastration. Även im jag fortfarande tycker att det skulle vara helt upp åt väggarna och totalt onödigt med den medicinska kunskap vi har idag.

Du har rätt, jag läste för snabbt. Han spelar fortfarande men kommer sluta innan han påbörjat hormonbehandling. Jag ser inte något problem med det alls. Jag har då inte sagt att en ska spela efter könsidentitet från dag ett. Transkvinnor som inte går igenom hormonbehandling ska såklart tävla som män och vice versa.
Din definition av Cis och min definition av Cis är olika.
Wikipedia beskriver min definition av Cis på ett bra sätt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cisperson

Jag verkar tydligen inte ensam om den definitionen.
Nej, jag har använt cis enligt wikipedias definition. Har du läst något annat har du inte förstått vad jag menat. Tänker du på att jag skrivit att en ciskvinna kan ha testiklar så är det fortfarande så. De kan växa upp som kvinna, vara biologiskt kvinna, vara i samklang med sin identitet som kvinna, och ändå ha testiklar helt utan att själv veta om det. Likaså kan ciskvinnor födas utan livmoder och äggstockar och fortfarande vara kvinnor lika fullt. Även biologiskt.
Ja, de är också undantag som fortfarande räknas som kvinnor. Missförstår du med vilje??
Nej, jag håller inte med om att de är ett undantag och håller inte heller med om att transkvinnor skulle vara ett undantag. Ingen kvinna eller man är för mig ett undantag, utan en del av ett brett spektra av kroppar inom varje kön.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp