Bukefalos 28 år!

Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män

Åh 😍😂

9E34AD6D-6F67-4956-8F4C-D461599512B2.png
 
Bara hunnit lyssna på drygt 20 min ännu men tänker så mycket på denna tråden att jag måste tipsa. Postpatriarkatets senaste, #63 Feministisk manscurling med LD och Fanny Åström. Det är så svårt att citera en podd bara 😅 Men just det där att man snuvar sig på sin egen makt om man tror sig vara beroende av att man måste få sin förtryckare att förstå sin roll och aktivt motarbeta den.
 
Jag tyckte jag beskrev det i mitt inlägg att för egen del tycker jag det är snudd på problematiskt att ens bli inkluderad i ett "vi=samhället" när det handlar om att hantera incels och gränsöverskridande män som inte tar ett nej. Vi (här som i ickemän) tvingas redan hantera det vi faktiskt utsätts för. Jag tycker inte det är rättvist att vi också avkrävs ansvar för att försöka "omvända" dessa män/detta beteendet. Jag tycker faktiskt det är totalt fritt att agera precis så som en känner att en behöver agera för att hantera situationen en blivit satt i av någon annan mot ens vilja.

Den skadliga mansrollen kan jag absolut känna ett samhälleligt ansvar för att motarbeta, på en massa punkter! Det tycker jag också absolut ingår i det feministiska engagemanget åtm för egen del.
Ja mitt engagemang i det hela ligger runt den skadliga mansrollen. De som redan finns tror jag är körda och får väl som sagt buras in eller något. Däremot känner jag lite starkt för att myndigheter måste se över det här med internet och gärna påverka stora aktörer så de inte omedvetet radikaliserar olika rörelser.
 
Det var nog den här gruppen jag ville komma åt mer än incels som är väldigt långt gångna och helt twisted. Forever aloners:

https://metro.co.uk/2019/10/10/fore...-know-theyre-not-the-same-as-incels-10857418/

Jag tror att det är många som känner igen sig i ofrivillig ensamhet och det är bra att det finns forum att få prata om det. Just titeln kanske inte känns så konstruktiv dock, jag ser en risk att fastna i ett negativt tankemönster om sig själv och kärlek genom att enbart prata med folk som känner likadant. Men har man en bra balans mellan att prata med likasinnade utan att gräva ner sig helt så är det nog bara skönt att få bli lite förstådd.

Incel-rörelsen startades faktiskt av en kvinna, som just sökte stöd och gemenskap kring att känna sig ensam och avvisad. Läste någon intervju med henne där hon uttalade sig om sin sorg kring vilken riktning rörelsen tagit, och hur långt ifrån ursprungstanken den är idag.
 
Jag vill inte att myndigheterna lägger sig i Internet. Men absolut att vi måste jobba på att bli av med den skadliga mansrollen för allas skull
För mig är det ett område där jag inte orkar lägga min kraft. Jag ser den feministiska potentialen, men jag orkar inte.

När jag direkt konfronteras med destruktiv/dålig/dryg maskulinitet markera jag, eller går min väg eller låtsas att jag är någon annanstans, beroende på situation.

Men jag är mycket mer intresserad av att rusta kvinnor mot den där mansrollen, än att mer direkt ta itu med den.

Jag undviker dock till det yttersta att belöna destruktiv maskulinitet.
 
För mig är det ett område där jag inte orkar lägga min kraft. Jag ser den feministiska potentialen, men jag orkar inte.

När jag direkt konfronteras med destruktiv/dålig/dryg maskulinitet markera jag, eller går min väg eller låtsas att jag är någon annanstans, beroende på situation.

Men jag är mycket mer intresserad av att rusta kvinnor mot den där mansrollen, än att mer direkt ta itu med den.

Jag undviker dock till det yttersta att belöna destruktiv maskulinitet.

Men ja! Det var vad jag försökte få fram tidigare utan att lyckas så bra.
 
För mig är det ett område där jag inte orkar lägga min kraft. Jag ser den feministiska potentialen, men jag orkar inte.

När jag direkt konfronteras med destruktiv/dålig/dryg maskulinitet markera jag, eller går min väg eller låtsas att jag är någon annanstans, beroende på situation.

Men jag är mycket mer intresserad av att rusta kvinnor mot den där mansrollen, än att mer direkt ta itu med den.

Jag undviker dock till det yttersta att belöna destruktiv maskulinitet.

Precis. Jag vill fokusera på den delen hellre än att ännu en gång lägga tid, energi och fokus på männen.
 
Den här tråden har fått mig att fundera över föreställningen att det är kvinnor som väljer. Det är en boja för båda könen. För kvinnor eftersom det är ett försvar för patriarkatet - vi behöver inte diskutera könsmaktsordningen eftersom det är kvinnorna som väljer. Dvs de har den egentliga makten och ska inte gnälla.

Man behöver bara läsa bad som skrivs på tex flashback om feta flickor för att inse vilken illusion det är. Kvinnor väljer - men bara så länge som den väljande kvinnan faller den valde mannen i smaken.

Samtidigt är bilden så ingrodd i oss. Jag minns när vi här på Buke diskuterade en studie om att män med låga inkomster fick få barn. Alla tolkade det som att kvinnor valde bort män med låg inkomst - ingen av oss tänkte ens tanken att männen kanske själva valde bort barn.
 
Den här tråden har fått mig att fundera över föreställningen att det är kvinnor som väljer. Det är en boja för båda könen. För kvinnor eftersom det är ett försvar för patriarkatet - vi behöver inte diskutera könsmaktsordningen eftersom det är kvinnorna som väljer. Dvs de har den egentliga makten och ska inte gnälla.

Man behöver bara läsa bad som skrivs på tex flashback om feta flickor för att inse vilken illusion det är. Kvinnor väljer - men bara så länge som den väljande kvinnan faller den valde mannen i smaken.

Samtidigt är bilden så ingrodd i oss. Jag minns när vi här på Buke diskuterade en studie om att män med låga inkomster fick få barn. Alla tolkade det som att kvinnor valde bort män med låg inkomst - ingen av oss tänkte ens tanken att männen kanske själva valde bort barn.
Ja! Som när någon har barn med en man som är en rövhatt. Folk frågar henne och sig själva varför hon valt honom till pappa till sina barn.

Eller när någon undrar varför kvinnor inte lämnar män som misshandlar dem.

Du är något på spåren där! Föreställningar om kvinnor som de som väljer.
 
Den här tråden har fått mig att fundera över föreställningen att det är kvinnor som väljer. Det är en boja för båda könen. För kvinnor eftersom det är ett försvar för patriarkatet - vi behöver inte diskutera könsmaktsordningen eftersom det är kvinnorna som väljer. Dvs de har den egentliga makten och ska inte gnälla.

Man behöver bara läsa bad som skrivs på tex flashback om feta flickor för att inse vilken illusion det är. Kvinnor väljer - men bara så länge som den väljande kvinnan faller den valde mannen i smaken.

Samtidigt är bilden så ingrodd i oss. Jag minns när vi här på Buke diskuterade en studie om att män med låga inkomster fick få barn. Alla tolkade det som att kvinnor valde bort män med låg inkomst - ingen av oss tänkte ens tanken att männen kanske själva valde bort barn.
Jag har nog aldrig riktigt förstått det där med att ”kvinnor väljer”. Globalt och historiskt är väl kvinnor de som absolut inte hade någon talan om vem de ska gifta sig med. Oftast är det väl kvinnans föräldrar som tycker någon är lämplig, eller någon annan som väljer henne. Tack och lov får jag och många med mig välja själva med vem och om jag ska gifta mig. Men att kvinnor väljer enbart? Nej. Det skulle innebära att varje gång en kvinna är intresserad av en man skulle det leda till en relation med den mannen. Det gör det ju inte. Mannen behöver välja henne också. Så jag ser nog att det här valet är lika mycket hans som hennes, men föreställningen är absolut att kvinnan väljer.
 
Det beror väl lite på vad man menar med väljer. Tittar man på dejtingtråden här så verkar det mycket vanligare att det är kvinnan som inte vill fortsätta träffas men mannen vill. Det verkar även mycket vanligare att kvinnor får fler kontaktförsök i förhållande till hur många man själv gör.

Så det beror väl på vad man menar med väljer egentligen, självklart väljer väl ingen alternativet idiot men det är praktiskt så att i de flesta fall det är kvinnan som är den faktor som avgör om det blir en dejt eller inte.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Den här tråden har fått mig att fundera över föreställningen att det är kvinnor som väljer. Det är en boja för båda könen. För kvinnor eftersom det är ett försvar för patriarkatet - vi behöver inte diskutera könsmaktsordningen eftersom det är kvinnorna som väljer. Dvs de har den egentliga makten och ska inte gnälla.

Man behöver bara läsa bad som skrivs på tex flashback om feta flickor för att inse vilken illusion det är. Kvinnor väljer - men bara så länge som den väljande kvinnan faller den valde mannen i smaken.

Samtidigt är bilden så ingrodd i oss. Jag minns när vi här på Buke diskuterade en studie om att män med låga inkomster fick få barn. Alla tolkade det som att kvinnor valde bort män med låg inkomst - ingen av oss tänkte ens tanken att männen kanske själva valde bort barn.

Verkligen. Jag har heller aldrig upplevt att det är vi kvinnor som väljer. Visst har jag och mina vänner inte haft några problem att hitta sexpartners om vi velat i det stora hela, men vi har också blivit bortvalda ungefär lika ofta som vi blivit utvalda. Oavsett om det handlar om sex efter en utekväll eller seriös dejting. Nu träffade jag en partner men några av mina vänner är fortfarande singlar och vill gärna träffa någon, och då heter det att ”de är för kräsna”. De dejtar, och träffar ibland killar de vill fortsätta träffa och ibland killar de inte vill träffa igen, men har ofta blivit bortvalda av de som fångat deras intresse. Ja, lite så som dejtinglivet ser ut för många. Men för att folk anser dem vara normsnygga och härliga tjejer så antar de att de måste vara för kräsna helt enkelt. Jättemärkligt!
 
Det beror väl lite på vad man menar med väljer. Tittar man på dejtingtråden här så verkar det mycket vanligare att det är kvinnan som inte vill fortsätta träffas men mannen vill.

Det gör det väl inte? Jag ser mest oändliga rader av När kan jag messa igen, hur länge bör man vänta innan man hör av sig, hur ska jag göra för att inte verka för på, hur ska jag göra för att inte skrämma bort honom.

Dvs, det följer de traditionella könsspåren väldigt väl: hon är mer engagerad än han och han är lite allmänt svårfångad och motsträvig.
 
Verkligen. Jag har heller aldrig upplevt att det är vi kvinnor som väljer. Visst har jag och mina vänner inte haft några problem att hitta sexpartners om vi velat i det stora hela, men vi har också blivit bortvalda ungefär lika ofta som vi blivit utvalda. Oavsett om det handlar om sex efter en utekväll eller seriös dejting. Nu träffade jag en partner men några av mina vänner är fortfarande singlar och vill gärna träffa någon, och då heter det att ”de är för kräsna”. De dejtar, och träffar ibland killar de vill fortsätta träffa och ibland killar de inte vill träffa igen, men har ofta blivit bortvalda av de som fångat deras intresse. Ja, lite så som dejtinglivet ser ut för många. Men för att folk anser dem vara normsnygga och härliga tjejer så antar de att de måste vara för kräsna helt enkelt. Jättemärkligt!
Ja, och "för kräsna". Vad fan betyder det?

Män är ju inte som mat.

Uttrycket "för kräsna" ger väl närmast legitimitet åt typ incel, det gör det okej att avsky de kvinnor som inte vill ha en. Det skuldbelägger kvinnor för att inte nöja sig med vilken man som helst.

Uttrycket odlar just den där föreställningen.
 

Liknande trådar

Samhälle Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 779
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp