Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män

Absolut! (Jag tror samtidigt de själva reflekterar så mycket över vad som är utseende för dem. Sedan normsnygg är kanske ett ord jag missuppfattat, jag uppfattade det som typ normalsnygg. Medan jag uppfattat det som att Incels gillar de där 10 snyggaste tjejerna i rummet som märks.)

Jaha! Jag menar normsnygg som i "snygg enligt normen". Så ja, de gillar "de snyggaste tjejerna".
 
Vad innefattas i begreppet incel? Det finns ju gott om manliga väggkramare också men jag antar att man främst syftar på de som är mer aggressiva i tonen? Incels är nog sällan ute på krogen och raggar.
 
Jaha! Jag menar normsnygg som i "snygg enligt normen". Så ja, de gillar "de snyggaste tjejerna".
Ok, när jag läser normsnygg så konnoterar jag till normalsnygg eller till -snygg enligt normen, dvs inte snygg på något annat sätt (som Arwen eller Galadriel, extra fantasisnygga).

Äh jag får till det att det är lite mjölkigt precis bättre än medel, vardagssnygg, med normsnygg :D Girl next door. Det är därför jag tjafsar :rofl: Språkgrej, nytt ord för mig. Vilken tjej är normsnygg? är det typ Kissie? 175 lång, ljust rakt hår och pussmun? Fattar. (men de snälla killar jag ev stött på har mer gått på Arwen än Kissie. :laugh:)
 
Senast ändrad:
Vad innefattas i begreppet incel? Det finns ju gott om manliga väggkramare också men jag antar att man främst syftar på de som är mer aggressiva i tonen? Incels är nog sällan ute på krogen och raggar.
Bara aggressiva på internet och om de spränger någonting/dödar folk eller hotar. Väggkramare i raggning.
 
Jag tycker detta är viktigt att prata om, utvecklingen som är, är skrämmande. Människosynen hos incels är verkligen obehaglig.

Väldigt sällan respekteras mitt nej som senare blev nej med massa ursäkter och det har faktiskt gått så långt för mig att det är lättare att vara undvikande, inte prata med främmande män alls, inte vara trevlig, glad, le osv för att allt detta kan tolkas som inviter enligt många män. Jag tycker det är väldigt trist att jag inte känner att jag kan vara social längre med motsatt kön i rädsla för att det ska tas som en invit och ett nej inte ska respekteras. Inte ens när jag haft pojkvän har det respekterats utan det ska trugas och övertalas och berättas för mig att jag är olycklig i min relation eller att min pojkvän (som de inte känner) är en dålig människa.

De jag har mött är långt ifrån alla incels om ens någon, men det finns en attityd i samhället att man som man har rätt till en kvinna och är hon trevlig mot en så är det fritt fram. Jag tror att genom internet är det lättare att hitta en gemenskap för de som känner sig utstötta och felfördelade i livet. Förr i tiden fanns de nog också, men då var det någon ensam man, idag kan de få en gemenskap där de eldar på varandras hat och ger varandra idéer och stöd att genomföra både våldsbrott, sexualbrott och även självmord.
 
Ok, när jag läser normsnygg så konnoterar jag till normalsnygg eller till -snygg enligt normen, dvs inte snygg på något annat sätt (som Arwen eller Galadriel, extra fantasisnygga).

Äh jag får till det att det är lite mjölkigt precis bättre än medel, vardagssnygg, med normsnygg :D Girl next door. Det är därför jag tjafsar :rofl: Språkgrej, nytt ord för mig. Vilken tjej är normsnygg? är det typ Kissie? 175 lång, ljust rakt hår och pussmun? Fattar. (men de snälla killar jag ev stött på har mer gått på Arwen än Kissie. :laugh:)

Jag tror att den exakta definitionen av hur en normsnygg person ser ut inte är superviktig i sammanhanget, men kvinna på valfri reklampelare är väl en tillräckligt bra beskrivning tycker jag.
 
Jag tror att den exakta definitionen av hur en normsnygg person ser ut inte är superviktig i sammanhanget, men kvinna på valfri reklampelare är väl en tillräckligt bra beskrivning tycker jag.
:D Jag är bara så att jag gillar att få samma bild av ett ord som den som är i diskussionen, nu har jag det, tack.
 
:D Jag är bara så att jag gillar att få samma bild av ett ord som den som är i diskussionen, nu har jag det, tack.

Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva det tydligare :D Sedan antar jag att även incels har personliga preferenser, vilken look de föredrar!
 
Jag tycker detta är viktigt att prata om, utvecklingen som är, är skrämmande. Människosynen hos incels är verkligen obehaglig.

Väldigt sällan respekteras mitt nej som senare blev nej med massa ursäkter och det har faktiskt gått så långt för mig att det är lättare att vara undvikande, inte prata med främmande män alls, inte vara trevlig, glad, le osv för att allt detta kan tolkas som inviter enligt många män. Jag tycker det är väldigt trist att jag inte känner att jag kan vara social längre med motsatt kön i rädsla för att det ska tas som en invit och ett nej inte ska respekteras. Inte ens när jag haft pojkvän har det respekterats utan det ska trugas och övertalas och berättas för mig att jag är olycklig i min relation eller att min pojkvän (som de inte känner) är en dålig människa.

De jag har mött är långt ifrån alla incels om ens någon, men det finns en attityd i samhället att man som man har rätt till en kvinna och är hon trevlig mot en så är det fritt fram. Jag tror att genom internet är det lättare att hitta en gemenskap för de som känner sig utstötta och felfördelade i livet. Förr i tiden fanns de nog också, men då var det någon ensam man, idag kan de få en gemenskap där de eldar på varandras hat och ger varandra idéer och stöd att genomföra både våldsbrott, sexualbrott och även självmord.

Så trist att det blivit så för dig, och visst känner jag igen mig en del. Jag önskar verkligen att jag helt hämningslös kunde få skratta tillsammans med nya manliga bekantskaper utan att behöva reflektera över hur inbjudande jag uppfattas.

Ja, det är ju just det. Att de eldar igång varandra, det känns extremt obehagligt :(
 
Samtidigt undrar jag nu vad föräldrar lär sina söner? Pratar inte fäder (och mödrar) med sina söner om människovärde, respekt och sex? Eftersom nu unga män (de gamla, från en annan tid, är väl hjälplöst förlorade?) beter sig så?

Jag upplever det som att dagens unga män är betydligt mer medvetna om problematiken med sexism än vad min generation med 80-talister var i samma ålder. Under de senaste åren har jag träffat massor av män i olika åldrar, jag arbetar i en mansdominerad bransch och umgås privat med betydligt fler män än kvinnor och jag skulle utan tvekan säga att dagens unga män generellt är mer upplysta än tidigare generationer.

Om jag ser till mitt egna yrke så kan de äldre generationerna vara rent ut sagt skittuffa att möta i projektsammanträden och liknande. Många gånger har jag känt att äldre platschefer ägnar mer tid åt att försöka sätta mig på plats istället för att komma framåt med byggplanerna.
De yngre killarna i branschen har en helt annan inställning. De lyssnar, avbryter inte, viftar inte bort det jag säger utan tar till sig råden och ställer intresserade frågor om något är oklart.


Privat känner jag samma sak. En av mina närmaste vänner är tio år yngre än mig. Jag har varit ute med hans grabbgäng flera gånger och jag slås varje gång av hur fina alla killarna i gänget är. Det är ca 15 killar i gänget, åldern är mellan 23-26 år och varenda en är fantastiskt trevlig. Även med en hel del sprit i kroppen beter de sig fint mot tjejerna på krogen, de accepterar ett nej, ingen beter sig illa på något sätt.

Helt OT egentligen men jag måste ändå berätta.
En gång när vi var på väg hem efter en blöt utekväll skulle jag köra hem fyra av killarna. Vi gick igenom en mörk allé i stan när vi plötsligt såg en väldigt berusad tjej ligga på gräsmattan bredvid gångvägen. Killarna gick fram direkt och kollade hur det var med henne, försökte hjälpa henne upp och ställde massor av frågor om de kunde ringa någon, om hon hade någon kompis i närheten, etc. Tjejen var talbar men sa inte så mycket så killarna bad mig att försöka prata med henne.
"-Zinfernia, kan inte du som tjej försöka? Hon tycker självklart att det är otäckt med oss fyra i en mörk park och vi vill inte skrämma henne. Om hon vill kan vi köra henne hem och du får gärna säga att hon i så fall får sitta fram med dig, vi kan tränga ihop oss i baksätet. Annars kan jag betala en taxi för henne!"
De var så himla måna om den här totalt okända tjejen att jag fortfarande blir rörd när jag tänker på det. :)
 
Jag upplever det som att dagens unga män är betydligt mer medvetna om problematiken med sexism än vad min generation med 80-talister var i samma ålder. Under de senaste åren har jag träffat massor av män i olika åldrar, jag arbetar i en mansdominerad bransch och umgås privat med betydligt fler män än kvinnor och jag skulle utan tvekan säga att dagens unga män generellt är mer upplysta än tidigare generationer.

Om jag ser till mitt egna yrke så kan de äldre generationerna vara rent ut sagt skittuffa att möta i projektsammanträden och liknande. Många gånger har jag känt att äldre platschefer ägnar mer tid åt att försöka sätta mig på plats istället för att komma framåt med byggplanerna.
De yngre killarna i branschen har en helt annan inställning. De lyssnar, avbryter inte, viftar inte bort det jag säger utan tar till sig råden och ställer intresserade frågor om något är oklart.


Privat känner jag samma sak. En av mina närmaste vänner är tio år yngre än mig. Jag har varit ute med hans grabbgäng flera gånger och jag slås varje gång av hur fina alla killarna i gänget är. Det är ca 15 killar i gänget, åldern är mellan 23-26 år och varenda en är fantastiskt trevlig. Även med en hel del sprit i kroppen beter de sig fint mot tjejerna på krogen, de accepterar ett nej, ingen beter sig illa på något sätt.

Helt OT egentligen men jag måste ändå berätta.
En gång när vi var på väg hem efter en blöt utekväll skulle jag köra hem fyra av killarna. Vi gick igenom en mörk allé i stan när vi plötsligt såg en väldigt berusad tjej ligga på gräsmattan bredvid gångvägen. Killarna gick fram direkt och kollade hur det var med henne, försökte hjälpa henne upp och ställde massor av frågor om de kunde ringa någon, om hon hade någon kompis i närheten, etc. Tjejen var talbar men sa inte så mycket så killarna bad mig att försöka prata med henne.
"-Zinfernia, kan inte du som tjej försöka? Hon tycker självklart att det är otäckt med oss fyra i en mörk park och vi vill inte skrämma henne. Om hon vill kan vi köra henne hem och du får gärna säga att hon i så fall får sitta fram med dig, vi kan tränga ihop oss i baksätet. Annars kan jag betala en taxi för henne!"
De var så himla måna om den här totalt okända tjejen att jag fortfarande blir rörd när jag tänker på det. :)
Fast alltså.. Det killarna gjorde var väl helt normalt folkvett?
Jag hade blivit förvånad om de bara gått förbi henne utan att göra något.
Behöver män cred för att de har mer är noll i civilkurage?
Har vi så låga förväntningar på män?
 
Fast alltså.. Det killarna gjorde var väl helt normalt folkvett?
Jag hade blivit förvånad om de bara gått förbi henne utan att göra något.
Behöver män cred för att de har mer är noll i civilkurage?
Har vi så låga förväntningar på män?
Ja det är rätt tragiskt att man tänker på det som något fantastiskt. När det faktiskt är normalt folkvett :(.
 
Det kan nog stämma utöver att jag tror att de som skriver mest och värst på internet nog inte befinner sig i sociala miljöer alls i princip.
Exakt så. Tror dessa "incels" är en ganska liten individisolerad grupp av män som inte på något sätt är någon de allra flesta män ens skulle vilja bli grupperade med av misstag ens. Men när diskussionen sätter strålkastaren på denna grupp av incels som inte har stake nog att visa andra människor respekt slänger det stora skuggor på gruppen män generellt, som får sota för det.
Precis som i politiken, där allt till höger om vänster blir nazi och högerextremism.
 
@Zinfernia Jag håller med om att det ofta ser bättre ut med dagens yngre män än med generationen innan.

Ändå är det något som inte lirar. Precis som @tanten är jag sedan rätt många år nu lätt chockad över de interiörer från utelivet som yngre tjejer/kvinnor vittnar om. Sådär såg det nämligen inte alls ut när vi som nu är äldre häckade på krogen! Blev vi tafsade på, trakasserade och klämda så var det snarare undantag än den regel som beskrivs numera.

Så vad tusan beror det på? Killar har blivit schysta och medvetna men tjejer är inte fredade på krogen. Hur hänger det ihop?
 
Exakt så. Tror dessa "incels" är en ganska liten individisolerad grupp av män som inte på något sätt är någon de allra flesta män ens skulle vilja bli grupperade med av misstag ens. Men när diskussionen sätter strålkastaren på denna grupp av incels som inte har stake nog att visa andra människor respekt slänger det stora skuggor på gruppen män generellt, som får sota för det.
Precis som i politiken, där allt till höger om vänster blir nazi och högerextremism.

Inte alls, jag tycker att diskussionen om incels i denna tråd har hållit sig just till incels.

Problematiken med män som anser sig ha rätten till kvinnors kroppar på olika sätt är dock betydligt mer omfattande än incelrörelsen, vilket också vävs in i denna tråd. Ingen har dock pratat om "män generellt" förutom du.
 
Fast alltså.. Det killarna gjorde var väl helt normalt folkvett?
Jag hade blivit förvånad om de bara gått förbi henne utan att göra något.
Behöver män cred för att de har mer är noll i civilkurage?
Har vi så låga förväntningar på män?
Fast poängen var nog att de fattade att de själva kunde vara skrämmande för tjejen. Och det tycker jag var ett steg framåt ändå.
 
Inte alls, jag tycker att diskussionen om incels i denna tråd har hållit sig just till incels.

Problematiken med män som anser sig ha rätten till kvinnors kroppar på olika sätt är dock betydligt mer omfattande än incelrörelsen, vilket också vävs in i denna tråd. Ingen har dock pratat om "män generellt" förutom du.
Men var har dessa incels funnits i verklliga livet i diskussionen? Jag ser bara att diskussionen säger sig handla om incels men inläggen handlar om män som troligtvis inte ens är i närheten av epitetet "incels"?
 
Triggervarning: sexuellt våld

Det har nötts och blötts till och från här på Buke men behovet av att diskutera detta tycks inte lägga sig för mig. Det känns ständigt aktuellt, och nu har kvällstidningarna dessutom dragit igång en artikelserie i ämnet incels. Jag tycker att rörelsen är extremt obehaglig (läs: livsfarlig) och samtidigt som jag är glad över att de dras ut i ljuset så är jag rädd för att det leder till att fler hittar dit.

Samtidigt som detta sker, så ser jag hur jag och mina vänner artigt försöker avvisa män utan att skada deras ego. Vanliga män, sannolikt inte incels, men med grund i samma problematik. Bristen på kvinnors rätt att utan ursäkt säga nej. Mitt avböjande har i de absolut allra flesta fall har tagits emot mycket väl, men vid tillräckligt många tillfällen har det inte gjort det, för att jag ska uppleva obehag kring det hela.

Hur bekväma är ni med att säga nej? Lindar ni in orden i en liten rosett för att det ska låta trevligare? Ursäktar ni er? Hur ska vi som gör detta kunna komma ifrån det?

Hur ska vi hantera problemet med incels? Kan ingen bara stänga ner dessa nätforum? Jag blir tokig!

Jag tycker det här är så viktigt och också så komplicerat. Vilket jag också tycker att det inte borde vara.

Jag är bra på att säga nej i krogmiljö tex.
Jag känner dock att jag inte orkar ha kontakt direkt med män då jag är ute. Just för att jag orkar inte behöva säga nej och ev lyssna på tjat eller bli förbannad när jag vill vara ute och dansa/träffa vänner/etc och ha det gott.
Det känns ju tråkigt iom att jag tycker om att möta folk, är social etc.

Jag har ju jobbat länge med problemhästar och lärt mig med kroppsspråk och mimik etc visa att "nu räcker det". Men om man ser på tex min bästa vän så är hon mer ursäktande i de lägena på krogen. Nu har vi känt varann länge och hon har jobbat på att säga ifrån. Men det är ju sjukt att man ska behöva jobba på sånt ens!

På krogen tex säger jag nej utan tanke på mottagarens känslor direkt.
Men jag klarar tyvärr inte av att göra det i alla sammanhang. Hade en chef gjort närmanden eller om det skedde under något sammanhang där fokus borde ligga på annat så försöker jag förmodligen minska risk för tjurighet hos mottagaren och lindar då in/drar sambo-kortet etc.

Just det här tjatandet tycker jag är så vansinnigt. Inte fasen hade jag gått igång på att jag lyckats tjata på någon tills den ger med sig och ligger med mig tex. Det hade ju aldrig hänt. Om man märker att man inte får gensvar slutar man ju. Man tjatar inte, man försöker inte övertala eller gradvis få personen att inte orka/våga säga nej mer.
Det ska räcka med ett "tack, jag är inte intresserad".
För mig är det lite likt telefonförsäljare som efter man sagt nej fortsätter tretusen gånger till. Men med den skillnaden att det handlar om en kvinnas liv, känslor och kropp.
Nu som lite äldre så får såna tjat-snubbar samma behandling som telefonförsäljare som inte ger sig: "Hejdå!"

Det finns ju tyvärr gott om problem redan innan man når incel-nivå. Man kan ju inte ens räkna gångerna man behövt fräsa ifrån eller känt sig väldigt obekväm.
Och de gånger när man som ung varit full mannen ser sin chans. Jag har ju aldrig haft en tjejkompis som antastar den asfulla killen iom att han inte kan försvara sig i det läget.

Så jag tror ju man måste börja/fortsätta jobbet med grundläggande värderingar etc för att få hejd på incels.
 

Liknande trådar

Samhälle Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 648
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp