Bukefalos 28 år!

Kandar, varför?

L

Linker

Jag kan inte mycket inom dressyr, men varför har ni/du kandar vid dressyr? Tävling som träning. Jag vet inte mer än hur det ser ut på ett ungefär, men vad är det som gör att det är ett "dressyrträns" :angel: Skulle vara kul att veta, lägg gärna in lite bilder när ni rider med och utan kandar. Och vad är skillnaden på kandar/vanligt bett?
 
Sv: Kandar, varför?

Jag har en kompis som beskriver det väldigt väl, att rida på kandar:

"Det är som att få styrservo helt plötsligt!"

Stången verkar mycket kraftfullt och väldigt små hjälper behövs för att få gensvar.

Kanske inte helt vad du frågade efter, men jag tycker det är en bra beskrivning.
 
Sv: Kandar, varför?

Jag kan inte mycket inom dressyr, men varför har ni/du kandar vid dressyr?
För att vi måste ha det i en del tävlingsklasser. Klarar mig mkt bra på träns annars.

Jag vet inte mer än hur det ser ut på ett ungefär, men vad är det som gör att det är ett "dressyrträns"
kanske att man måste ha det i alla högre klasser (MB3 och uppåt)? ;)

Och vad är skillnaden på kandar/vanligt bett?
kandar = två bett, två tyglar att hålla reda på
 
Sv: Kandar, varför?

Jag rider på kandar eftersom att min häst trivs så himla mycket bättre på det. Han trivs inte alls lika bra på vanligt träns och eftersom att vi både tränar och snart tävlar på kandar passar det jättebra!
Jag måste hålla med om att beskrvningen av styrservo var extremt träffande ;)
 
Sv: Kandar, varför?

Jag kan inte mycket inom dressyr, men varför har ni/du kandar vid dressyr? Tävling som träning. Jag vet inte mer än hur det ser ut på ett ungefär, men vad är det som gör att det är ett "dressyrträns" :angel: Skulle vara kul att veta, lägg gärna in lite bilder när ni rider med och utan kandar. Och vad är skillnaden på kandar/vanligt bett?

Ett tips är att gå in på 'klassisk ridkonst' och söka på 'stång'. Där hittar du nog mycket bra info om hur kandar funkar och varför det används. För det har ju samma funktion oavsett om man rider akademiskt eller 'vanlig' dressyr :idea:
 
Sv: Kandar, varför?

Precis som Fredag skrev så är det en ganska perfekt beskrivning "som att få styrservo ungefär".
Min häst fungerar otroligt mycket bättre på kandar och jag rider honom helst på det. Nu tävlar vi inte längre men jag rider med det ändå.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 037
Senast: Jeps
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
803
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 222
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp