Kantarellåret 2019.

Du får åka en bit söderut, till mossarna i Småland, där brukar det finnas. Inga enorma mängder men nog kan gå ihop till ett syltkok i alla fall.
Norra Östergötlands våtmarker ska också ha en del. Men jag har tyvärr inte bekantat mig med dem.
 
Du får åka en bit söderut, till mossarna i Småland, där brukar det finnas. Inga enorma mängder men nog kan gå ihop till ett syltkok i alla fall.
Alltså, va???
Var då i Småland??
Pma mig gärna om någon kan tänja sig att dela med sig av ett plockställe!
Kunde jag plocka ihop till en liten syltburk skylle dotran bli lycklig - den enda i familjen som äter hjortron...
 
Vad gäller kantarellerna så har fsmiljens pojkar kimmit hem med kanske 3 liter rensade,de flesta i torraste laget.
Har 5 konservburkar i värme just nu...
20190729_213757.jpg
 
Alltså, va???
Var då i Småland??
Pma mig gärna om någon kan tänja sig att dela med sig av ett plockställe!
Kunde jag plocka ihop till en liten syltburk skylle dotran bli lycklig - den enda i familjen som äter hjortron...

Det finns runt mossarna i bland annat GGVV-regionen. Jag plockade typ tre bär utanför Gislaved häromåret :angel:
 
4.4kg hjortron blev det den här svängen. Men mina myrar har passerat zenit nu, så det blir ingen mer resa i år för hjortron-skull.

Totalt sett typ 2/3 av förra årets skörd.
Elände. Missväxt. Depression.
 
Jag far ga med i en svampklubb har i Oregon. Vi har hur mycket svamp som helst bade host och var (nar det regnar nast intill oavbrutet :cautious: ) och nagot som liknar allemansratten da vi kan plocka pa all mark som inte ar inhangnad (och en del som ar undermaligt inhangnad). Problemet ar att vi har flera olika sorters kantareller och "karl johan liknande" svampar ... och en del som ar oatliga som ser nastan lika dana ut :arghh:
I host ska jag starta lilla Princess Diva som har en super nasa, att soka efter tryffel. Det vill saga att jag maste lara mig var jag kan hitta tryffel nagon stans. :angel:
 
4.4kg hjortron blev det den här svängen. Men mina myrar har passerat zenit nu, så det blir ingen mer resa i år för hjortron-skull.

Totalt sett typ 2/3 av förra årets skörd.
Elände. Missväxt. Depression.
:mad: 4,4 hjortron snarare för mig. Varit för sent ute och någon ***** har stulit mina hjortron på mina ställen!

Inga kantareller heller, knastertorrt i skogen, eller kanske kantarelltjuvar.

(Plockar härnäst på Ica tror jag)
 
Det finns men det är alldeles för torrt.

Vi plockar när vi ska ha och det finns i princip alltid. Plockar sällan mängder längre utan mer nån systemetpåse i taget. Lite mer lagom att rensa 😅

Har både mängder av gris och ’yrkesplockare’ att dela med. Skogen här är vida känd för sina kantarellmarker så ibland har det dammsugits när man ska ha till kvällsmackan 😜
 
Måste bara hitta hjortronet som begåvat Östergötland södra det här århundradet då.....
Utanför Finspång ska det växa hjortron. Har aldrig hört talas om att det skulle ha hittats någon annanstans i länet.

I mina marker - norra östergötland finns baske mig inga våtmarker, det är torrt som fnöske i skog och mark och kantarellerna är sparsamma här.
 
Utanför Finspång ska det växa hjortron. Har aldrig hört talas om att det skulle ha hittats någon annanstans i länet.

I mina marker - norra östergötland finns baske mig inga våtmarker, det är torrt som fnöske i skog och mark och kantarellerna är sparsamma här.
På Torpön vid Sommen brukar det finnas, men nu är det för torrt, hälsar mina släktingar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 417
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 898
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp