orion_x

Trådstartare
Jag söker en kapson att kunna använda till ridning och longering. Inte en sån stor klumpg sak i nylon man köper i vanliga ridsportbutiker, utan mer spansk eller så.
Var kan man köpa dessa? Vill ha så många förslag som möjligt för att kunna jämföra priser och utseende. Har hittat på lusitano.se och markus holst sida, men finns det några fler?
Kan det bli billigare om man köper nosjärner och lämnar iväg till en sadelmakare som syr den som man vill ha den?

tacksam för svar

Sv: kapson

har beställt en från lusitano :) ska hämta den på måndag :)

Någon som har testat den på ridkonst. nu? Det verkar vara ett enkelt alternativ.

fossig: du kan väl berätta om din på måndag hur den passade.

Har en new forest som är lite stor om näsan, men på lusitano.se är det ju en fjording på bild, och de borde ju ha stora näsor, fast jag tycker den ligger konstigt på den bilden.

har du hämtat ut kapsonen? Hur var den?
Ni andra som har kapson, om man tittar på den som finns på levad tex, vilken är bäst att rida i? Är den för 1300 samma som lusitano har för mycket billigare pris?

Hur mycker rör sig den delade egentligen? Vill kunna anväda min både till ridning och longering, men kanske framförallt ridning då.

Jag fick hem den idag! :)

Kändes mycket fin i lädret :love: Luktade gott gjorde den oxå ;)
kanske att "käkremmen" var lite lång, men det är ju inget problem..

Tror att den kommer att bli super :)

vet bara inte riktigt hur den ska sitta... har lagt upp tråd.. :o

Jag har en liknande den som finns på ridkonst. Min har dock käkrem. Jag sätter fast den i sidstycket på tränset, antingen ovanför bettet, om jag vill rida på bägge delar, eller bara kapsonen. Oftast har jag den enkelt utan bett till. Fungerar mycket bra tycker jag.

Jag är nöjd med den, fast ibland skulle jag vilja ha ringen mitt på nosryggen, min saknar det.

På levad.se fins en beskrivning för hur man passar in enl markus.
Hur ledad är din kapson?
Vad är att föredra när man främst ska anväda den till ridning, men även longering. Den du tog, eller den andra som finns på lusitano.se :confused: .
Vill man de ska vara ledad eller inte :confused:

Jag vet inte mycket om kapsoner, men jag fick tips om att köpa en med cykelkedja. Tack! :bow:
Den är inte så ledad, ganska stel ändå, lite lagom skulle jag säga. men mer stel än mjuk, om jag jämnför med en terylenegrimma med skinnfoder, eller en engelsnosgrimma (normaltjock).. lite svårt att förklara.. Den är ganska smal och smidig, vilket jag gillar :d

Hade sen tidigare "byggt en egen" av ett sånt järn man kan köpa på levad.se (tror jag de va..) Och den nya med kedjan är "bättre", känsligare om jag ska försöka beskriva den.

Har provat den nya idag igen, och den kändes verkligen super till poahästen :) Hel nöjd! :)

:banana:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 373
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 253
Senast: Dorinda
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 158
Senast: kryddelydd
·
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka