Karantän på hästar ifrån Danmark?

D

Domaren

En "bekant" importerar hästar ifrån Danmark, enligt denn* så har h*n dem på karantän gående i skogen i X antal veckor innan de säljs vidare.

Är det karantän på hästar från Danmark?? :confused:
 
Om han har de i skogen så är det väl bara på hans eget bevåg?

Han kanske har de på observation, innan han säljer de vidare?
 
Jo, men h*n påstår att det är i karantän för det måste man ha hästar som komemr från Danmark, jag har aldrig importerat någon häst alls, men jag har inte heller hört talas om några karantänregeler gällade hästar från Danmark.
 
Nej, man behöver ingen karantän på hästar från Danmark.

Antingen bluffar människan ifråga eller också är det "egen" karantän för att inte sprida eventuella smittor vidare till de hästar som finns i ordinarie stall.
Egentligen bör man ju alltid isolera nya hästar i stallet just av detta skäl.
 
Jag har köpt 3 hästar i Danmark de senaste åren och karantän behövs inte. Men det är ändå smart att låta hästen/hästarna gå för sig själva ett tag så man förvissar sig om att de är friska. Det är dock ens egen självbevarelsedrift som bestämmer det och inget lagligt måste.
 
*lånar knapp*

Tack för era svar, det var allstå som jag trodde, det behövs inte även om det inte är dumt att ha dem avskilda ett tag.
 
Är det tillåtet att sälja vidare innan de danska passen ersatts med svenska? Annars finns ju en sorts "byråkrati-karantän" inbyggd i pass-systemet!

Men i praktiken säljs väl fortfarande rätt många hästar som saknar pass?
 
ja inte har hästhandlarna pass på alla sina hästar iallafall :D
 
Det där stämmer absolut inte!

Finns inga karantänkrav inom EU överhuvudtaget!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 364
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp