Kass klädkvalitet-engångskläder

alazzi

Trådstartare
Jag köper inte de allra billigaste kläderna utan hoppas att de aningen dyrare kläderna har producerats på ett shysstare sätt och kanske hålla bättre.

Vissa kläder har olika miljömärkning och det gillar jag

Men jag tvivlar. De senaste kläderna har fått hål efter bara någon tvätt.

Läste att kläder i genomsnitt används 7 gånger. Då skrattade jag rått. Mina kläder används betydligt fler gånger. Jag använder kläder tills de är trasiga. Men nu börjart det närma sig den siffran.
 
Jag köper inte de allra billigaste kläderna utan hoppas att de aningen dyrare kläderna har producerats på ett shysstare sätt och kanske hålla bättre.

Vissa kläder har olika miljömärkning och det gillar jag

Men jag tvivlar. De senaste kläderna har fått hål efter bara någon tvätt.

Läste att kläder i genomsnitt används 7 gånger. Då skrattade jag rått. Mina kläder används betydligt fler gånger. Jag använder kläder tills de är trasiga. Men nu börjart det närma sig den siffran.
Sju gånger?! :eek:
 
Det är inte så att du har något som ställer till det i tvättmaskinen?

Mina kläder håller minst ett par år vid användning så gott som varje vecka. Konstaterade i helgen att en av mina bästa toppar börjar kännas lite sliten i materialet och inte längre känns lika fräsch, men den är från 2007 så den må vara förlåten. :angel:
 
Det är inte så att du har något som ställer till det i tvättmaskinen?

Mina kläder håller minst ett par år vid användning så gott som varje vecka. Konstaterade i helgen att en av mina bästa toppar börjar kännas lite sliten i materialet och inte längre känns lika fräsch, men den är från 2007 så den må vara förlåten. :angel:
Ja något är fel. Kläderna får vitt ludd trots rengöring. Har en kombimaskin så den tumlar kläderna också om jag ställer in det. Försker hängtorka det som går.

Maskinen är bara 3 år så den borde vara ok.
 
Jag använder plagg extremt sällan om det är felköp. Typ, jag köper ett par byxor som verkar bra, använder dem ett fåtal gånger men inser att nä, de är trots allt inte bekväma. Eller så går man upp/ner i vikt så att kläderna inte passar längre osv. Har också varit med om att köpa någon bh som känns bekväm i butik, och när jag sedan använt den en dag så har jag snudd på skavsår(!) från ena bygeln som tydligen inte var bra ändå...

Med det sagt så betyder det ju inte att jag slänger(!) kläderna bara för att de inte används. Jag hade tex en jättefin klänning som användes en gång innan den blev för liten. Egentligen var den lite för liten redan vid köp men jag ville så gärna ha den att jag köpte och hoppades på det bästa :p I alla fall. Istället för att slänga den så tog jag med den till en vän, hon provade, den passade henne perfekt och som fattig student blev hon jätteglad åt att få en så bra klänning helt gratis.

Men de kläder jag köper och trivs med, de räknar jag med att håller i åtminstone 5 år, om jag använder dem någon gång i veckan.
 
Men så gräsligt, det måste ju vara en särskild typ av människa om slänger plagg efter två år? Ännu värre efter sju gånger! Då har de ju knappt hunnit bli bekväma. :D
Det är ju ett medeltal inte en median så antagligen är det alla plagg som köps som bara används en eller inte alls som drar ned antalet användningar.
 
Jag köper inte de allra billigaste kläderna utan hoppas att de aningen dyrare kläderna har producerats på ett shysstare sätt och kanske hålla bättre.

Vissa kläder har olika miljömärkning och det gillar jag

Men jag tvivlar. De senaste kläderna har fått hål efter bara någon tvätt.

Läste att kläder i genomsnitt används 7 gånger. Då skrattade jag rått. Mina kläder används betydligt fler gånger. Jag använder kläder tills de är trasiga. Men nu börjart det närma sig den siffran.
Vad är det för plagg och material?
 
Ja något är fel. Kläderna får vitt ludd trots rengöring. Har en kombimaskin så den tumlar kläderna också om jag ställer in det. Försker hängtorka det som går.

Maskinen är bara 3 år så den borde vara ok.
Stoppa in handen och känn om du hittar något som sticker ut och kan skada dina kläder. Idag innehåller de flesta kläder även bomulls-shirts en viss procent lycra vilket gör att de inte bör torktumlas och inte heller tvättas i högre temperatur än 40 grader. Lycran är känslig för höga temperaturer men gör plagget mer stretchigt och mindre stelt.
 
Vad är det för människor som bara använder ett plagg 7 ggr? Och vad är det för kläder??
Ibland om man läser trådar på buke har ju folk hur många kläder som helst typ tio par ridbyxor och rider en gång i veckan eller 15 par mjukisbyxor. Eller har sett hästar med 20 schabrak. Kommer också mängder av försäljningar på köp och säljgrupper, ny kjol, jättebekväm, aldrig använd 100 kr. Då måste det ju bli ganska få användningar?

(mina egna kläder används dock i många år tills trasiga och går sönder ganska sällan, och lagas om de gör det.)
 
Ja något är fel. Kläderna får vitt ludd trots rengöring. Har en kombimaskin så den tumlar kläderna också om jag ställer in det. Försker hängtorka det som går.

Maskinen är bara 3 år så den borde vara ok.
Hängtorka alltid det som är töjbarhet i sig, den förstörs av tumling (eller inte trosor kanske men övriga). Och tror man måste ha bara 1/3 av maskinen för att tumla. Och om alla hålen är på samma ställe kanske du drar i t-shirten eller har en dragkedja på jackan som förstör.
 
T-shirts i bomull. Tvättas i låga temperaturer och hängtorkas.
Ok, då vet jag inte. Kanske kolla knappar och dragkedjor och om du drar i dem på samma ställe.

Har inte upplevt liknande. Men mycket av mina toppar är ju många år gamla, enda nya har jag bara kört tre gånger i tvätt ännu. Barnets t-shirts som ju är nyare verkar inte heller lida av hål.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 172
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 667
Senast: martha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 333
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp