Kass klädkvalitet-engångskläder

Tyvärr märker jag väldigt lite skillnad i kvalite på billigt vs dyrt….
Köpt en del på lager 157, för 30kr plagget.
Kan tyvärr inte säga att de slits märkbart mer än de dyra märkeskläderna barnet har.
har du haft problem med dragkedjor från 157? För mig går de sönder efter 2-3 användningar.
 
Tycker det är mer regel än undantag att kläder är helt slut efter 5-10 tvättar. Om man inte köper arbetskläder då, de brukar hålla bättre.

Vinterjackor för över tusenlappen vars dragkejda går sönder efter en vinter, muddar på ärmar som nöts sönder på under ett år, resår som slutar töja, underkläder som faller i bitar efter några tvättar mm. Skor är ännu värre, även i prisklass 2-3 tusen så är de kaputt efter en enda säsong!
Oj det lät märkligt. I såna fall tror jag man behöver fundera på tvättmaskinen dvs om den är trasig och sliter mer på kläderna. För kläder ska hålla mer än så..
 
Jag märker av skillnader i kvalitet mellan olika märken. Tex pop håller jätte bra till dom små så det köper jag även i andra hand, men köper tex inte h&m till dom på 2nd hand men kan göra det till mig själv. Jag sliter generellt mindre på mina kläder än förskolebarnen ☺️ men jag tycker nog inte jag märker så stor skillnad på om det är ett dyrt märke eller inte. Brukar dock försöka handla sånt som verkar hålla en stund, känns plagget "ömtåligt" i butik går jag vidare då risken är stor för att det inte håller så länge. Och jag följer tvättråden och är väldigt försiktig med alla plagg, kör i princip aldrig kläder i tumlare då jag upplever att det sliter nått väldigt på våra plagg.
 
Tycker det är mer regel än undantag att kläder är helt slut efter 5-10 tvättar. Om man inte köper arbetskläder då, de brukar hålla bättre.

Vinterjackor för över tusenlappen vars dragkejda går sönder efter en vinter, muddar på ärmar som nöts sönder på under ett år, resår som slutar töja, underkläder som faller i bitar efter några tvättar mm. Skor är ännu värre, även i prisklass 2-3 tusen så är de kaputt efter en enda säsong!
Skor håller jag med om, helt jävla värdelöst. Jag började köpa femtiolappsstövlar från Lidl efter ett par år i stallet, de höll lika länge (eventuellt en säsong) men kostade en tiondel av priset.
 
Jag erkänner att jag har plagg som jag inte använt mer än ett par gånger. Och ibland åker de ut när jag rensar eftersom jag helt enkelt blivit för fet för dem. Eller att jag inte gillar dem så mycket som jag tänkte. Jag brukar dock lägga dem i en säck och skicka till välgörenhet eller sälja på Tradera/Sellpy/etc om det är märkesgrejer.

Jag har en partyklänning som är använd kanske 2-3 ggr som hängt i garderoben sen en väns 30-årsfest. Hon fyllde 36 år i våras. När jag köpte den vägde jag 10 kg mindre och även fast den fortfarande passar så sitter den inte lika bra, plus att jag inte känner mig lika bekväm i att ha så korta klänningar/kjolar längre så den lär nog åka ut i nästa rensning. Jag ska pröva den innan jag skickar den dock. Kanske ångrar jag mig och den får stanna kvar där den är.
 
Mina kläder håller i åratal, oavsett märke/typ av kläder/billigt eller dyrt, så hur bär sig folk åt när kläder havererar efter typ nån användning/ nån månad :confused:

Det som håller "kortast" är t-shirts/linnen och trosor, där är medellivslängden noh bara typ 3-4 år.

En del av förklaringen är möjligen att jag har hyfsat gott om kläder så samma plagg används oftast inte konstant, förutom jackor. De används säsongsvis väldigt flitigt, men håller ändå länge.

Skor samma sak, har skor som har många år på nacken och som än både håller bra och fortfarande ser bra ut.
 

Mina kläder håller i åratal, oavsett märke/typ av kläder/billigt eller dyrt, så hur bär sig folk åt när kläder havererar efter typ nån användning/ nån månad :confused:

Det som håller "kortast" är t-shirts/linnen och trosor, där är medellivslängden noh bara typ 3-4 år.

En del av förklaringen är möjligen att jag har hyfsat gott om kläder så samma plagg används oftast inte konstant, förutom jackor. De används säsongsvis väldigt flitigt, men håller ändå länge.

Skor samma sak, har skor som har många år på nacken och som än både håller bra och fortfarande ser bra ut.
Det är väl inte konstigt om saker man använder sällan håller mycket längre än det som använts mycket? Varje gång man tar på sig plagget så skavs det ju mot kroppen, möbler, tvättmaskin osv.
Så det är egentligen inte tid man ska gå på utan antal användningar. Har jag använt en t tröja 10 gånger på ett år kommer den slitas mycket mindre än en som använts 55 gånger.
 
Det är väl inte konstigt om saker man använder sällan håller mycket längre än det som använts mycket? Varje gång man tar på sig plagget så skavs det ju mot kroppen, möbler, tvättmaskin osv.
Så det är egentligen inte tid man ska gå på utan antal användningar. Har jag använt en t tröja 10 gånger på ett år kommer den slitas mycket mindre än en som använts 55 gånger.
Även kläder/skor jag använder mer frekvent håller -som jag skrev- dock i år, inte i veckor/enstaka månad.
 
Mina kläder håller i åratal, oavsett märke/typ av kläder/billigt eller dyrt, så hur bär sig folk åt när kläder havererar efter typ nån användning/ nån månad :confused:

Det som håller "kortast" är t-shirts/linnen och trosor, där är medellivslängden noh bara typ 3-4 år.

En del av förklaringen är möjligen att jag har hyfsat gott om kläder så samma plagg används oftast inte konstant, förutom jackor. De används säsongsvis väldigt flitigt, men håller ändå länge.

Skor samma sak, har skor som har många år på nacken och som än både håller bra och fortfarande ser bra ut.
Jag håller med! Och jag köper inte några dyra kläder heller. Förstår inte hur de kan gå sönder så snabbt alls.

Har inte jättemycket kläder heller, men mina kläder går ändå inte sönder så där. Majoriteten av alla mina toppar/tröjor/linnen/tshirts har jag haft i genomsnitt 7 år.
Byxor i genomsnitt 10 år.
Skor går inte sönder, jag gör mig av med dem när plasten i sulan blir så torr att jag får ont av att gå i dem, efter kanske 7+ år (jag har ett par skor för höst/sommar/vår så jag använder ju dem varje dag)

Mitt äldsta plagg är en tröja som min mamma fick på 70 talet. Hon använde den jättemycket. Jag har haft den i 14 år och har använt den en gång i veckan höst/vinter/vår eftersom den är en favorit. Men det kanske var så kvaliteten var förr i tiden. :)
 
Jo jag såg också den dokumentären. Men det tror jag bara gäller vissa kläder från Shein eller vissa second hand. Jag har råkat köpa plagg second hand från Shein innan jag kände till det märket. De kläderna är jättesköna och mina favoriter och jag ser rätt ofta plagg från tex shein på de second hand jag besöker. Men i sverige tror jag de flesta klädinköp ändå kommer från HM, lindex, och såna kedjor. Och där hoppas jag att second hand säljer plaggen eller i alla fall inte slänger dem.

Jag läste en artikel om secondhand och där sa den intervjuade att pga att vi idag köper så mycket mer kläder (och möbler och prylar) och sedan byter ut när vi tröttnat så blir konsekvenserna att även om vi ger det till secondhand eller säljer själva på Tradera, så finns det inte efterfrågan på alla dessa produkter på secondhandmarknaden. Särskilt inte billiga kläder, som du kan köpa helt nytt till ett lågt pris. Det innebär ju arbete att driva runt secondhand så det kostar helt enkelt för mycket att sälja kläder som ska ha ett nedsatt pris pga begagnat, när priset för att köpa samma sak helt nytt redan är lågt (och har gratis frakt).

Argumentet "men jag ger bort det jag inte längre vill ha till secondhand" har tyvärr blivit något många gömmer sig bakom för att fortsätta köpa nytt, nytt, nytt när man tröttnar på det man köpte för något år sedan. Väldigt många fler ger idag bort/säljer till begagnatmarknaden, men det vi behöver är fler som köper där istället för att köpa nyproducerat.
 
Mina kläder håller i åratal, oavsett märke/typ av kläder/billigt eller dyrt, så hur bär sig folk åt när kläder havererar efter typ nån användning/ nån månad :confused:

Det som håller "kortast" är t-shirts/linnen och trosor, där är medellivslängden noh bara typ 3-4 år.

En del av förklaringen är möjligen att jag har hyfsat gott om kläder så samma plagg används oftast inte konstant, förutom jackor. De används säsongsvis väldigt flitigt, men håller ändå länge.

Skor samma sak, har skor som har många år på nacken och som än både håller bra och fortfarande ser bra ut.
Och @Hoarfrost
Jag sliter ut skor som ingen annan, nästan så de går sönder bara jag kollar på dem. Jag vet om att jag luxerar med fötterna och inte har en korrekt gåställning men inte ens med gjutna sulor så blir det bättre.

Samma sak med kläder, mina blir mycket mer slitna än tex sambons och då har jag ändå en större garderob än vad han har och kan rotera mina kläder mer än han. Vissa av oss är helt enkelt mer slitsamma för kläder och skor...
 
Jag läste en artikel om secondhand och där sa den intervjuade att pga att vi idag köper så mycket mer kläder (och möbler och prylar) och sedan byter ut när vi tröttnat så blir konsekvenserna att även om vi ger det till secondhand eller säljer själva på Tradera, så finns det inte efterfrågan på alla dessa produkter på secondhandmarknaden. Särskilt inte billiga kläder, som du kan köpa helt nytt till ett lågt pris. Det innebär ju arbete att driva runt secondhand så det kostar helt enkelt för mycket att sälja kläder som ska ha ett nedsatt pris pga begagnat, när priset för att köpa samma sak helt nytt redan är lågt (och har gratis frakt).

Argumentet "men jag ger bort det jag inte längre vill ha till secondhand" har tyvärr blivit något många gömmer sig bakom för att fortsätta köpa nytt, nytt, nytt när man tröttnar på det man köpte för något år sedan. Väldigt många fler ger idag bort/säljer till begagnatmarknaden, men det vi behöver är fler som köper där istället för att köpa nyproducerat.
Jag håller helt med och försöker både "inspirera" andra i min närhet att tänka igenom det med att köpa nytt istället för att först se om en kan köpa det begagnat ist. Tror även att många ser ett behov av något och vill kunna köpa det dom behöver med en gång istället för att leta efter det i second hand butiker, ibland kan det ju ta ett litet tag att hitta det man vill ha i rätt storlek, färg etc.

Och fast fashion är hemskt för både plånboken och planeten. Tycker fler än förr ( tror jag iaf) förespråkar hållbarhet och klassisk stil/design som inte blir omodernt, att blanda gammalt och nytt, ha en egen stil och inte följa trender. Jag hoppas det är ett nytt sätt att förhålla sig till mode och inte en trend som försvinner ut igen.
 
Och @Hoarfrost
Jag sliter ut skor som ingen annan, nästan så de går sönder bara jag kollar på dem. Jag vet om att jag luxerar med fötterna och inte har en korrekt gåställning men inte ens med gjutna sulor så blir det bättre.

Samma sak med kläder, mina blir mycket mer slitna än tex sambons och då har jag ändå en större garderob än vad han har och kan rotera mina kläder mer än han. Vissa av oss är helt enkelt mer slitsamma för kläder och skor...
Jag med, jag släpar hälarna när jag går och nöter ut "hm-tygskor"-sulor på två användningar (ja det hände!). Sen nöter jag hål på insidan av låren och i skrevet på alla byxor och på knäna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 334
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 707
Senast: martha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 427
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp