Kass klädkvalitet-engångskläder

Jag köper inte de allra billigaste kläderna utan hoppas att de aningen dyrare kläderna har producerats på ett shysstare sätt och kanske hålla bättre.

Vissa kläder har olika miljömärkning och det gillar jag

Men jag tvivlar. De senaste kläderna har fått hål efter bara någon tvätt.

Läste att kläder i genomsnitt används 7 gånger. Då skrattade jag rått. Mina kläder används betydligt fler gånger. Jag använder kläder tills de är trasiga. Men nu börjart det närma sig den siffran.
Vad för typ av hål blir det efter tvätt?
Vi hade pälsängrar i huset jag bodde i tidigare och jag fattade först inte varför vissa kläderna fick pyttesmå hål. Oftast upptäckta jag det efter jag tvättat plaggen
 
Vad för typ av hål blir det efter tvätt?
Vi hade pälsängrar i huset jag bodde i tidigare och jag fattade först inte varför vissa kläderna fick pyttesmå hål. Oftast upptäckta jag det efter jag tvättat plaggen
Pyttesmå hål...Hur upptäcker man ohyran?
 
Att ett plagg är dyrt är ju inte heller en garanti att kvaliten är hög. Det kan lika gärna vara "namnet" som gör att plagget är dyrt. Märkeskläder kan kosta skjortan (haha!) men ändå gå upp i sömmarna, bli luddiga osv. Jättetrist.
Inte märkeskläder. Köper mest från Bon prix eller Zizzi.
 
Hängtorka alltid det som är töjbarhet i sig, den förstörs av tumling (eller inte trosor kanske men övriga). Och tror man måste ha bara 1/3 av maskinen för att tumla. Och om alla hålen är på samma ställe kanske du drar i t-shirten eller har en dragkedja på jackan som förstör.
Alla hål mitt på magen. Hum. Jag måste fundera.
 
Kollade på en dokumentär om Shein, och där pratade de med en organisation som tog hand om secondhand och dessa plagg var osäljbara trots lappar kvar. Pga billiga i inköp och dålig kvalite
Har läst om returer som bränns upp eftersom det är billigare än att försöka sälja dem.
 
Kollade på en dokumentär om Shein, och där pratade de med en organisation som tog hand om secondhand och dessa plagg var osäljbara trots lappar kvar. Pga billiga i inköp och dålig kvalite
Jo jag såg också den dokumentären. Men det tror jag bara gäller vissa kläder från Shein eller vissa second hand. Jag har råkat köpa plagg second hand från Shein innan jag kände till det märket. De kläderna är jättesköna och mina favoriter och jag ser rätt ofta plagg från tex shein på de second hand jag besöker. Men i sverige tror jag de flesta klädinköp ändå kommer från HM, lindex, och såna kedjor. Och där hoppas jag att second hand säljer plaggen eller i alla fall inte slänger dem.
 
Jag tror många gör felköp. Men inte slänger väl folk saker då? Då ger man väl bort eller ger till secondhand?
Vissa människor verkar ju göra oerhörda mängder felköp, om man är i en lokal köp och sälj så är det "alltid" samma personer som har kläder som är fel hela tiden. Vet inte hur mycket det hjälps att översvämma secondhand med dem. Det är nog bättre att vara mer noga med vad man köper.
 
Alla hål mitt på magen. Hum. Jag måste fundera.
Är det verkligen i tvätten då de går sönder och inte när du använder dem? Om det är alltid samma ställe kläderna går sönder så skulle jag mer fundera på när och hur du använder dem, tillsammans med vad. Är de sedan slitna så är det ganska naturligt att det syns mer efter tvätt.

Har du något bälte som nöter? Byxknappar som skaver? Sitter du med magen mot något som nöter på jobbet?
 
Är det verkligen i tvätten då de går sönder och inte när du använder dem? Om det är alltid samma ställe kläderna går sönder så skulle jag mer fundera på när och hur du använder dem, tillsammans med vad. Är de sedan slitna så är det ganska naturligt att det syns mer efter tvätt.

Har du något bälte som nöter? Byxknappar som skaver? Sitter du med magen mot något som nöter på jobbet?
Antagligen från min arbetsplats. Sitter trångt och magen tar emot en bänkskiva.

Kläder som jag inte haft till jobbet saknar hål...
 
Tycker det är mer regel än undantag att kläder är helt slut efter 5-10 tvättar. Om man inte köper arbetskläder då, de brukar hålla bättre.

Vinterjackor för över tusenlappen vars dragkejda går sönder efter en vinter, muddar på ärmar som nöts sönder på under ett år, resår som slutar töja, underkläder som faller i bitar efter några tvättar mm. Skor är ännu värre, även i prisklass 2-3 tusen så är de kaputt efter en enda säsong!
 
Tycker det är mer regel än undantag att kläder är helt slut efter 5-10 tvättar. Om man inte köper arbetskläder då, de brukar hålla bättre.

Vinterjackor för över tusenlappen vars dragkejda går sönder efter en vinter, muddar på ärmar som nöts sönder på under ett år, resår som slutar töja, underkläder som faller i bitar efter några tvättar mm. Skor är ännu värre, även i prisklass 2-3 tusen så är de kaputt efter en enda säsong!

Oj, det är inte alls min erfarenhet! :eek:
 
Tycker det är mer regel än undantag att kläder är helt slut efter 5-10 tvättar. Om man inte köper arbetskläder då, de brukar hålla bättre.

Vinterjackor för över tusenlappen vars dragkejda går sönder efter en vinter, muddar på ärmar som nöts sönder på under ett år, resår som slutar töja, underkläder som faller i bitar efter några tvättar mm. Skor är ännu värre, även i prisklass 2-3 tusen så är de kaputt efter en enda säsong!
just skor håller jag med. Helt värdelöst!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 342
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 708
Senast: martha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 427
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp