Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ett vanligt halsband som jag sytt blå, orangea och gula polyesterband på. Började med några få band så han fick vänja sig gradvis och har sedan lagt till fler band allteftersom.Men vilken jättebra lösning! Istället för en pingla som plågar en katts hörselÄr den köpt eller hemtillverkad?
Jag passar sonens+hans sambos dvärgpudel (inte hundvan) på dagarna nu. Efter en blick på storkatten, bestämde sig pudeln för att katter är nåt som ska lämnas i fred. Undrar varför.
Är det något som fåglar ser extra bra eller? Är nyfiken då jag aldrig hört om det förutÄr ett vanligt halsband som jag sytt blå, orangea och gula polyesterband på. Började med några få band så han fick vänja sig gradvis och har sedan lagt till fler band allteftersom.
Helt ovetenskapligt, men samma tanke som bjällran: att göra det lättare för fågeln att upptäcka att katten kommer. Satsade på så onaturliga färger som möjligtÄr det något som fåglar ser extra bra eller? Är nyfiken då jag aldrig hört om det förut![]()
Jag har för mig jag läst någonstans att det hjälper dem att se kattens rörelse snabbare. Tror inte främst av färgerna men av att det är något som vippar och förstärker den?Är det något som fåglar ser extra bra eller? Är nyfiken då jag aldrig hört om det förut![]()
Jag blev nyfiken och googlade för att se vilka färger fåglar ser och det verkar som att de ser samma grundfärger som vi (rött, grönt och blått) men även ultraviolett (UV).Helt ovetenskapligt, men samma tanke som bjällran: att göra det lättare för fågeln att upptäcka att katten kommer. Satsade på så onaturliga färger som möjligt![]()
Skrev på mitt inlägg medan du svarade så jag hann inte se dettaJag har för mig jag läst någonstans att det hjälper dem att se kattens rörelse snabbare. Tror inte främst av färgerna men av att det är något som vippar och förstärker den?
Och att det skulle vara effektivare än pingla. För att det är en signal som är mer naturlig för de flesta bytesdjur att reagera på?
Men det är som jag minns det, kan inte svära på att det är helt korrekt...
Förra våren såg jag en artikel som Naturskyddsföreningen publicerat - en studie visade att "Birds-be-safe-collars" gör att katterna lyckas ta 87% färre fåglar!!!Skrev på mitt inlägg medan du svarade så jag hann inte se dettamen det verkar som att färgerna hjälper extremt mycket!