Kattbilder #10

Bukefalos 30 år!

20260815_195425.webp

Och här vaktas det champagne.

Har en mycket stöttande hjälpreda när jag sitter och försöker punkta upp det som jag tycker är viktigast att få med till min psykiatriker på måndag som ska skriva läkarutlåtande. Jag har redan stora svårigheter med det exekutiva, Nicke gör det iaf mysigare men kanske inte lättare :rofl:

IMG_3541.webp

Är ett vanligt halsband som jag sytt blå, orangea och gula polyesterband på. Började med några få band så han fick vänja sig gradvis och har sedan lagt till fler band allteftersom.
Är det något som fåglar ser extra bra eller? Är nyfiken då jag aldrig hört om det förut 😊

Är det något som fåglar ser extra bra eller? Är nyfiken då jag aldrig hört om det förut 😊
Jag har för mig jag läst någonstans att det hjälper dem att se kattens rörelse snabbare. Tror inte främst av färgerna men av att det är något som vippar och förstärker den?
Och att det skulle vara effektivare än pingla. För att det är en signal som är mer naturlig för de flesta bytesdjur att reagera på?

Men det är som jag minns det, kan inte svära på att det är helt korrekt...

Helt ovetenskapligt, men samma tanke som bjällran: att göra det lättare för fågeln att upptäcka att katten kommer. Satsade på så onaturliga färger som möjligt :p
Jag blev nyfiken och googlade för att se vilka färger fåglar ser och det verkar som att de ser samma grundfärger som vi (rött, grönt och blått) men även ultraviolett (UV).

Jag undrade då om man kan köpa ultraviolett tyg? Det syns ju inte så mycket för oss människor men för fåglar borde det nästan bli en lysande signal.

Står mera här om UV-ljus och det verkar kanske som att tyg som reflekterar UV ljus borde funka extra bra? Men fluorescerande tyg (neon material) reflekterar visst UV starkt så du har visst vetenskapligt bevis bakom din rygg (eller halsband)! :D

Kanske prova att tvätta tyget med vittvättmedel först också då det verkar innehålla kemikalier som gör att de ser ljusare ut i våra ögon men reflekterar mera UV ljus enligt här. Så kanske tvätta halsbandet ofta?

(Absolut inte rött enligt den här länken :D)

Hittade faktiskt någon som säljer katthalsband just för att skydda fåglar med hjälp av färger.

Jag har för mig jag läst någonstans att det hjälper dem att se kattens rörelse snabbare. Tror inte främst av färgerna men av att det är något som vippar och förstärker den?
Och att det skulle vara effektivare än pingla. För att det är en signal som är mer naturlig för de flesta bytesdjur att reagera på?

Men det är som jag minns det, kan inte svära på att det är helt korrekt...
Skrev på mitt inlägg medan du svarade så jag hann inte se detta 😅 men det verkar som att färgerna hjälper extremt mycket!

Skrev på mitt inlägg medan du svarade så jag hann inte se detta 😅 men det verkar som att färgerna hjälper extremt mycket!
Förra våren såg jag en artikel som Naturskyddsföreningen publicerat - en studie visade att "Birds-be-safe-collars" gör att katterna lyckas ta 87% färre fåglar!!!
Jag googlade efter mönster, köpte färggranna stuvbitar och tog fram symaskinen.
Det blev succé för matten men inte för Tess - från fyra pippisar per dag när det var som värst till NOLL!!! 🙏🏻
PXL_20260823_103544390.webp

Syns lite dåligt, kan ta bättre bilder.

Liknande trådar

• Sorgen efter en katt
  • Ungkatt och aktivitetsnivå
  • Väldigt intensiv katt
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund