Bukefalos 30 år!

Lappar och efterlysningar har funnits Långt innan social media online. Vanligare förr var att man helt enkelt gick och skaffade en ny katt eftersom de var gratis.
Absolut men mängde upphittade och borttappade som kommer upp på facebook är ju från hela Sverige och alla möjliga tidpunkter. Jag följer några lokala kattgrupper och får pga av algoritmen upp alla möjliga borttappade och upphittade katter i hela Sverige samt en hel del hundar...

Absolut men mängde upphittade och borttappade som kommer upp på facebook är ju från hela Sverige och alla möjliga tidpunkter. Jag följer några lokala kattgrupper och får pga av algoritmen upp alla möjliga borttappade och upphittade katter i hela Sverige samt en hel del hundar...
Mja, jag följer bara min lokala FB och det är väldigt frekvent. Nu är den givetvis i Skottland, men i Sverige följer jag fortfarande "mitt" gamla katthem och deras poster runt upphittade och förlorade katter sinar liksom aldrig.

Mja, det är väl mer känslan som förmedlas. Att katterna ska hållas utomhus och enbart vara nyttodjur man inte umgås med och klappar på? Katter idag är betydligt mer än bara råttångare (och har i de flesta kulturer länge varit så.).
Hur ska man förbjuda rasavel och samtidigt bevara lantraser?
Just att inte släppa ut okastrerade katter utan istället kontrollera aveln är väl just rasinriktad avel?
Om man tittar på lantrasbegreppet, så är det en distinkt population av ett djurslag, som uppstått i relation till den miljö där de finns.

Det kan vara ett lantbruksdjur som anpassats till kallt/varmt klimat, vissa vegationstyper som det finns gott om, att behöva mer eller mindre vatten, klara av att dricka vatten med högre salthalt m.m.

Det gäller för katter också.

Lantras i Sverige är t.ex. de katter som genuint kan kallas för bondkatter.

Men dessa är i det närmaste utrotade idag,

De s.k. huskatterna, är korsningskatter med vad som helst, och resultat av mer eller mindre oplanerad avel.

Katter är en blandning av nyttodjur och sällskapsdjur.

Samtidigt som de effektivt reducerar gnagarpopulationen i sin närhet, så kommer de in på kvällen och sitter i knät...

De flesta i mitt närområde på landet som har katt, har katten kastrerad och märkt (om de inte rejält gamla).
Vissa väljer att bland en tre-fyra katter ha en hona fertil under en begränsad tid (en kull eller kanske två) och att lite mer organiserat se till att den får träffa en lämplig fertil hankatt.

Tyvärr blir de där fertila hankatterna allt mer sällsynta. Man väljer att kastrera i så stor utsträckning att det knappt finns fertila hankatter längre.

Jag tror inte att jag sett röken av av en fertil hankatt på snart 15-20 år.
Längre tillbaka sprang jämnt runt hankatter på vårkanten som lät, och skvätte urin lite här och där.

Mja, jag följer bara min lokala FB och det är väldigt frekvent. Nu är den givetvis i Skottland, men i Sverige följer jag fortfarande "mitt" gamla katthem och deras poster runt upphittade och förlorade katter sinar liksom aldrig.
Men katthem läggs också ner i Sverige, därför att det blir för litet antal katter.

Man slår ihop verksamheten och får större upptagningsområde.

Dessutom så verkar katthem oftast inom mer tätbebyggda områden, där oseriös katthållning är oerhört vanlig.

Enligt mig är ett par tusenlappar för billigt, priserna och därmed statusen behöver upp.
Varför?

Ska katter börja kosta mer än hästar, eller vad är du ute efter?

Inte sjutton har man eliminerat oseriös hundavel genom att Pooh-korsningar eller Frallor med märkliga färger blivit jättedyra?
Det har ju snarast gjort det mer lönsamt med oseriös avel, och dålig hundhållning.

Statusen stiger, om man faktiskt pratar mer om katter och deras verkliga behov.

Om man tittar på lantrasbegreppet, så är det en distinkt population av ett djurslag, som uppstått i relation till den miljö där de finns.

Det kan vara ett lantbruksdjur som anpassats till kallt/varmt klimat, vissa vegationstyper som det finns gott om, att behöva mer eller mindre vatten, klara av att dricka vatten med högre salthalt m.m.

De s.k. huskatterna, är korsningskatter med vad som helst, och resultat av mer eller mindre oplanerad avel.

Samtidigt som de effektivt reducerar gnagarpopulationen i sin närhet, så kommer de in på kvällen och sitter i knät...

De flesta i mitt närområde på landet som har katt, har katten kastrerad och märkt (om de inte rejält gamla).
Vissa väljer att bland en tre-fyra katter ha en hona fertil under en begränsad tid (en kull eller kanske två) och att lite mer organiserat se till att den får träffa en lämplig fertil hankatt.

Tyvärr blir de där fertila hankatterna allt mer sällsynta. Man väljer att kastrera i så stor utsträckning att det knappt finns fertila hankatter längre.

Längre tillbaka sprang jämnt runt hankatter på vårkanten som lät, och skvätte urin lite här och där.
Vi har fastnat i den här diskussionen i flera tidigare trådar och kommer helt enkelt aldrig att komma helt överens, dessutom har vi kommit långt ifrån trådstarten så jag väljer att helt enkelt gå och lägga mig nu.

Men katthem läggs också ner i Sverige, därför att det blir för litet antal katter.

Man slår ihop verksamheten och får större upptagningsområde.

Dessutom så verkar katthem oftast inom mer tätbebyggda områden, där oseriös katthållning är oerhört vanlig.
Mitt katthem verkar i Norrland och absolut inte bara i tätorter. Den var jag tvungen att svara på. Jag vet att du tror att hemlösa katter inte finns, men det gör de.

Jag såg en för några veckor sen. Katthemmen får in sådana med. Så nog finns dom.
Intressant dock att du vet att det är raskatt i majoriteten av huskatterna idag. Eftersom det sällan syns på dom, så antar jag att du baserar det på att fina vänner tar blandraskullar?

Fast jag ville inte se vad Jordbruksverket skriver utan vad lagtexten säger, som du påstår lägger mer ansvar på kattägaren.

Jordbruksverkets skötselföreskrifter säger bara att förutom att du ska se till katten två gånger om dagen så kan man om det är en utekatt lägga ut mat två gånger om dagen så lär den sig att komma hem. Det har väl inte ändrats pga någon lagändring om tillsynen av hundar och katter?
Har lite dåligt med tid just nu med att leta upp det. På Jordbruksverkets sida finns hänvisningar till lagstiftningen. Om jag inte kommer ihåg helt fel så finns det i Djurskyddslagen och föreskrifterna till den.
Kom också nya regler angående katter så sent som i april i år.

Jag håller med. För mig är katter ett stort nyttodjur på gårdar men som det är nu är det inte helt enkelt att hitta en vettig katt för den uppgiften och sen tillkommer de krav som finns på tillsyn och registrering.

Jag tycker själv att en välskött utekatt på landet har ett långt bättre kattliv än innekatter, de är jägare och det är roligt att studera hur de fullständigt går in för det. Men jag tycker också att det finns utrymme för rena sällskapskatter, så jag är inte dogmatisk i min syn men det är tråkigt att se hur bondkatterna försvunnit, Anticimex och andra firmor i branschen är såklart nöjda..

Fast det är ju just det de har gjort än så länge. Just kastreringen är fortfarande väldigt ny tänker jag.

Jag ser inlägg som kritiserar Oansvariga kattägare som har sina katter ute, men bara typ två som är svepande.

Jag kan säga att jag tycker att det är oansvarigt att ha utekatt i tätbebyggt område. Inget husdjur ska gå fritt i tätbebyggt område. Jag anser att det inte går att vara en ansvarig utekattsägare i tätbebyggt område.

Ska man ha utekatt ska man bo ute på landet, långt från grannar och stora vägar och katten ska ha fri tillgång till att in när den vill. Är det få av dagens utekattsägare som bor så? Ja. Här i stan släpper folk som bor i höghus ut sina katter. Folk som i mycket tätbebyggtområde med många grannar och vägar helt inpå släpper ut sina katter. De har alla ursäkter: min katt håller sig nära (nä, den går över stora vägen).

Och så kom också det vanliga försvaret från utekattsägare när man framför kritik mot att ha utekatt: "Jag har utekatt men... *infoga ursäkt för att just de är undantaget* "

Och så ursäkten att katter mår bäst av att få gå fritt. Tror ni att hundar mår bäst i koppel? Knappast. Sen kan man höra samma personer som släpper sin katt fritt för att det är så naturligt förfasa sig över att folk har sina hundar lösa.
Kan du citera mig om det är mig du svarar, TACK

Fast det är säkerligen fler katter som har det bra i tätbebyggda områden, jag vet inte hur många misskötta katter jag sett på landet. Varenda stall jag stått i har haft katter som kommer och går och som ingen vet vem som äger eller har ansvar för.

Här kommer det direkt inlägg om någon misstänker att en katt inte är väl omhändertagen eller ser sliten ut eller vill in någonstans, det går inte riktigt att komma undan med att inte bry sig om sina utekatter i tätbebyggda områden. Dessutom är katter väldigt duktiga på att ta sig runt utan att skadas, så för katternas skull så skulle jag nog inte säga att katter inte har det bra i tätbebyggda områden.
Jag tycker det är fruktansvärt med alla katter i tätbebyggda områden som bråkar och blir attackerade. Katter kommer dagligen in med bitskador från andra katter. Det är onaturligt att hålla så många katter på så små områden som exempelvis en villaförort och jag tycker synd om alla katter som måste lida och genomgå operation efter operation för att de ständigt hamnar i bråk/blir anfallna pga revir.
Så förutom risken att bli påkörd och instängd är detta också ett reellt problem för utekatter.

Nej. bondkatter är inte billiga längre.

De kostar minst ett par tusenlappar eftersom de blivit väldigt sällsynta.
Kallas de inte Europeisk Korthår numera? Vi tog hand om en hemlös katt för en tid sedan och tog den till veterinären för kastrering, chip etc och de registrerade honom som Europeisk Korthår.

Jag förstår nog inte vilka nya lagar om tillsyn och registrering det är som motverkar att man har utekatter? Att registrera är högst lämpligt om man inte bor väldigt avsides, vilket det är ytterst få som gör i Sverige. Att se till katten två gånger per dygn får man väl hoppas att man gör om man har katt, ute eller inne? Våra utekatter syns till titt som tätt. Bor katten i stallet och man själv bor en bit bort blir det såklart inte lika ofta, men man är ju rimligtvis ändå i stallet minst två gånger per dag. Är det någon lagändring som jag missat?

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat