Bukefalos 30 år!

Det här kanske är tråden där mina aversioner mot katträddarorganisationer ryms. Mer specifikt de här som maniskt fångar in varenda katt de ser ute, och har eviga insamlingar om operationer av 15-åriga, cancersjuka katter. No Kill-policy in absurdum. Jag blir skogstokig.
Jag meeeeeeed!

Och dessa snyfthistorier som HITTAS PÅ för att det ska skänkas pengar.
Jag tycker många organisationer gör ett hästjobb, men andra blir man mörkrädd av.

Det är så märkligt att man inte tycker det är ett problem att katter dödar småvilt men folk går i taket om man har lös hund. Knappast så att lösa hundar skulle vara den största orsaken till fridlysningar heller och de flesta hundar får inte tillräckligt motion i koppel.

Det blir väldigt märkligt att hävda att man vill ha antingen bruksavel eller lantrasbevarande å ena sidan, men totalt okontrollerad avel utan uppföljning å andra sidan? I vilken annan djuravel gör man så?

"Min" kattras är vad man skulle kunna kalla lantras. Just det begreppet finns inte i deras ursprungsland, utan de är angivna som "kulturminne", med motsvarande lagstöd för skydd och bevarande. Första gången rasen beskrevs var på medeltiden (i texter som är från någon gång mellan 1300-1500-talet), och både den yttre beskrivningen och deras temperament är skrattretande mycket i linje med då. Största delen av aveln sker inte med utställning i åtanke, men i den här delen av världen är utställning enda sättet att "nå ut" och träffa annat kattfolk så därför visas många katter ändå. Precis som att många jakthundar ställs ut trots att det inte har något med jaktresultat att göra och en bra "jaktexteriör" i många fall gör den chanslös i en utställningsklass.

Det folk ser, tex i ett forum som det här, är en raskatt med ett visst utseende, och så drar man slutsatser utifrån sina egna uppfattningar utifrån det. Det blir en rätt fördummad diskussion då.

Nästan alla kattraser är från början lantraser, det syns om inte annat på namnet. Siames, Burma, Norsk Skogkatt, Maine Coon, Russian Blue, Turkisk Angora, etc, etc. De avlades direkt fram från det landets/platsens huskatter i riktad lantrasavel och användes som bruksdjur. Om man vill bevara den gamla lantaveln så är det faktiskt raskatter som gäller.

Som en del redan nämnt är Européer den svenska lantaveln för bruksdjur. Precis som gotlandsruss, nordsvenskar är de lantavel av ursprungsdjur och behöver avlas med avsikt som bruksdjur. Det är ingen som skulle komma på tanken att släppa ut en nordsvensk vind för våg att para sig med någon okänd hingst/sto. Varför förtjänar inte lantbruksaveln för katter lika mycket medvetenhet och kunskap?

Nästan alla kattraser är från början lantraser, det syns om inte annat på namnet. Siames, Burma, Norsk Skogkatt, Maine Coon, Russian Blue, Turkisk Angora, etc, etc. De avlades direkt fram från det landets/platsens huskatter i riktad lantrasavel och användes som bruksdjur. Om man vill bevara den gamla lantaveln så är det faktiskt raskatter som gäller.

Som en del redan nämnt är Européer den svenska lantaveln för bruksdjur. Precis som gotlandsruss, nordsvenskar är de lantavel av ursprungsdjur och behöver avlas med avsikt som bruksdjur. Det är ingen som skulle komma på tanken att släppa ut en nordsvensk vind för våg att para sig med någon okänd hingst/sto. Varför förtjänar inte lantbruksaveln för katter lika mycket medvetenhet och kunskap?
Nyfiken, hur behåller man egenskaperna på katter som bruksdjur? Hur utvärderas egenskaperna och hur ser man till att inte egenskaperna som lantras försvinner.

Nyfiken, hur behåller man egenskaperna på katter som bruksdjur? Hur utvärderas egenskaperna och hur ser man till att inte egenskaperna som lantras försvinner.

De utvärderas precis som all annan avel på lantraser, vad gäller, kor, får, hästar, grisar osv. Genom sin gentype, sitt temperament. De behövs för att inte utrota rasen. Gotlandsruss har en stängd stambok med en rasbeskrivning vad gäller exteriör och temperament. Raskatter har också stambok där man ser till att det avlas på friska individer och det finns aktiva avelsprogram.

Varför är det så viktigt att lantraser inte utrotas? De har ju egentligen ingen existensberättigande eftersom de ersatts av moderna raser som producerar mer kött/mjölk/ull osv. De som föder upp dem gör det eftersom det är viktigt att bibehålla den genetiska mångfalden. Det är minst lika viktigt att den genetiska mångfalden bland katter bibehålls. Det gör den inte genom att huskatter springer runt och parar sig hej vilt och ofta blir inavlade vilket inte är bra för någon ras.

Att det finns innekatter som inte trivs med livet känns inte dom något rimligt försvar för att ha utekatter i tätbebyggt område.
Det gäller ju många djur, hästar, hundar, kaniner, marsvin osv som inte får sina naturliga behov tillgodosedda.

Skillnaden är bara att katt är det enda djur som är okej att bara släppa ut vind för våg.
Trots att ett tätbebyggt område inte är någon naturlig miljö alls av anledningar som redan nämnts.

Jag har innekatter och känner ingen skuld för det alls, precis som jag inte känner någon skuld för min häst.

Absolut, tror dock det är svårare att få en bondkatt att trivas inne än en perser. Tyvärr är (bond)katter för billiga vilket ofta medför sämre ägare.

Vilka fördomar!

Om en bondkatt = huskatt aldrig varit ute så har den inga som helst problem med att vara innekatt. Den kan kräva mer stimulans av sin ägare men det är mer kopplat till individ än ras.

Bara för att man vill köpa en katt, men inte tycker att det är OK att lägga 15000-20000 kr på en raskatt betyder inte att man är en sämre kattägare.

Och vad är "för billigt" för en huskatt? Tycker inte att det numera är någon som förväntar sig att få en katt gratis, eller betala 1 kr per tass. Jag sålde huskattungar förra året och tog då 4000 kr för dem. Såldes grundvaccinerade, chippade och vaccinerade - och jag upplevde inte någon av köparna som oseriösa eller dåliga. Utan det handlade mer om att de ville ha just en huskatt och inte en speciell raskatt.

/Lizzie

Jag fattar inte? Jag har läst djurskyddsreglerna för katt (och hund) - vad är det för regler som försvårar så pass mycket att man inte kan ha stallkatt??

/Lizzie
Jag har gjort samma val att inte ha stallkatt p g a reglerna.
För min del kan jag inte garantera att jag kan se till katten minst två gånger per dag. Inte en stallkatt som får röra sig fritt.
För övrigt har jag bästa möjliga förhållande för att ha utekatt. Långt till grannar och trafikerade vägar.

För min del kan jag inte garantera att jag kan se till katten minst två gånger per dag. Inte en stallkatt som får röra sig fritt.
För övrigt har jag bästa möjliga förhållande för att ha utekatt. Långt till grannar och trafikerade vägar.

Det är ju klokt. Kan man inte uppfylla det regelverk och lagar som finns så ska man inte ha ett djur. Jag önskar att fler hade resonerat som du!

Jag tänker att man gör sitt bästa genom att försöka ha tillsyn minst två gånger om dagen, finns inte katten tillgänglig just när man tänker titta till den kan man försöka senare, alternativt ha gps på och söka upp den. 😊

Jag tänker att man gör sitt bästa genom att försöka ha tillsyn minst två gånger om dagen, finns inte katten tillgänglig just när man tänker titta till den kan man försöka senare, alternativt ha gps på och söka upp den. 😊
När jag tog mitt beslut fanns det inte några bra gps-lösningar. Dessutom är jag väldigt tveksam till att ha halsband eller sele på ett djur som rör sig fritt ute. Känns som att det är stor risk att den fastnar.

Vilka fördomar!

Om en bondkatt = huskatt aldrig varit ute så har den inga som helst problem med att vara innekatt. Den kan kräva mer stimulans av sin ägare men det är mer kopplat till individ än ras.

Bara för att man vill köpa en katt, men inte tycker att det är OK att lägga 15000-20000 kr på en raskatt betyder inte att man är en sämre kattägare.

Och vad är "för billigt" för en huskatt? Tycker inte att det numera är någon som förväntar sig att få en katt gratis, eller betala 1 kr per tass. Jag sålde huskattungar förra året och tog då 4000 kr för dem. Såldes grundvaccinerade, chippade och vaccinerade - och jag upplevde inte någon av köparna som oseriösa eller dåliga. Utan det handlade mer om att de ville ha just en huskatt och inte en speciell raskatt.

/Lizzie
SÅnt här påhopp skall man inte bemöta egentligen. Riktigt otrevlig tolkning.
Skrev tror svårare att trivas inne!!
Vart har jag skrivit att 4000 kr är lågt. Jag svarade på att 2000 kr är för lågt. Har inte nämnt att man är dålig ägare för att man inte ger 20 000 kr för en katt.
Läs om innan du ger dig på folk.

Ska man tänka likadant gällande hagstorlek till häst? Göra sitt bästa men finns inte marken tillgänglig så finns den inte och då får hästen gå i för liten hage?

För hund: man gör sitt bästa för att gå med den mitt på dagen men går det inte så går det inte och då får hunden hålla sig de 10 timmar man är iväg och jobbar fem dagar i veckan?

Har man djur så får man se till att följa de regelverk och lagar som gäller för det aktuella djuret. Har man utekatt får man se till att titta till katten två gånger om dagen. Hur det ska gå till är ju upp till kattägaren att lösa.

Är det för att du inte är i stallet mer en än gång om dagen eller hur kommer sig att det blir problem med tillsynen? De stallkatter som hafts i stallen, har varit närvarande hela tiden. De får frukost på morgonen och kvällsmat på kvällen, sover inne i köket eller sadelkammaren. Bara för att man får gå ut betyder ju inte det att man är borta i timtal. De flesta är ju i stallet större delen av dagen och hänger runt med både hästar och människor.

Är det för att du inte är i stallet mer en än gång om dagen eller hur kommer sig att det blir problem med tillsynen? De stallkatter som hafts i stallen, har varit närvarande hela tiden. De får frukost på morgonen och kvällsmat på kvällen, sover inne i köket eller sadelkammaren. Bara för att man får gå ut betyder ju inte det att man är borta i timtal. De flesta är ju i stallet större delen av dagen och hänger runt med både hästar och människor.

Ja, alltså om man matar den två gånger om dagen ich spårar den med GPS om du inte dyker upp till en matning så går det ju. Kräver ju mer jobb än de flesta som har stallkatter är villiga att lägga ner.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn