Bukefalos 30 år!

Kallas de inte Europeisk Korthår numera? Vi tog hand om en hemlös katt för en tid sedan och tog den till veterinären för kastrering, chip etc och de registrerade honom som Europeisk Korthår.
Det är ett äldre namn på en kattras som numera heter europé, som är baserad på den nordiska huskatten men den är renrasig. Samt är svensk nationalras. Jag är osäker på om man kan föra in nya katter till rasen om de godkänns av rasklubben 🤔 Men det är nog isåfall specialfall och inte något som en veterinär kan göra spontant.

Men hur som, om man vill ha en katt som jagar möss etc och är baserad på en typisk huskatt så finns den gamla rasen.

Det har funnits katter i Sverige i snart 2000 år, utan att Hsselsnokar och och Sandödlor utrotats.

Ska vi säkerställa att reptilerna finns kavr, så är det exploatering av habitat, biltrafik, strukturrationaliseringen i jordbruket, och faktiskt människor, som glatt slår ihjäl varenda orm de ser, som vi ska hantera.
Öä⁰0ää0
Katterna är är ett bekvämt svepskäl, för att slippa ta tag i de verkligt besvärliga frågorna.
Vi och våra katter har aldrig varit så många
och övrigt tryck mot dem har aldrig varit så högt - så argumentet med 2000 år håller inte.

Senast ändrad:
Kallas de inte Europeisk Korthår numera? Vi tog hand om en hemlös katt för en tid sedan och tog den till veterinären för kastrering, chip etc och de registrerade honom som Europeisk Korthår.

Europeisk korthår är en ras, skapad från vad man kunde mönstra in som "bondkatter som inte påverkats av andra raser", och med registrering och stamtavla (precis som alla andra lantraser idag måste gå att dokumentera ursprunget på).

Tyvärr är det fortfarande en del veterinärer som sprider felaktigheten att huskatt och europé skulle vara samma sak. :down: (Vilket ju också kan påverka försäkringsstatistiken, Europén är en numerärt liten ras.)

Om man tittar på lantrasbegreppet, så är det en distinkt population av ett djurslag, som uppstått i relation till den miljö där de finns.

Det kan vara ett lantbruksdjur som anpassats till kallt/varmt klimat, vissa vegationstyper som det finns gott om, att behöva mer eller mindre vatten, klara av att dricka vatten med högre salthalt m.m.

Det gäller för katter också.

Lantras i Sverige är t.ex. de katter som genuint kan kallas för bondkatter.

Men dessa är i det närmaste utrotade idag,

De s.k. huskatterna, är korsningskatter med vad som helst, och resultat av mer eller mindre oplanerad avel.

Katter är en blandning av nyttodjur och sällskapsdjur.

Samtidigt som de effektivt reducerar gnagarpopulationen i sin närhet, så kommer de in på kvällen och sitter i knät...

De flesta i mitt närområde på landet som har katt, har katten kastrerad och märkt (om de inte rejält gamla).
Vissa väljer att bland en tre-fyra katter ha en hona fertil under en begränsad tid (en kull eller kanske två) och att lite mer organiserat se till att den får träffa en lämplig fertil hankatt.

Tyvärr blir de där fertila hankatterna allt mer sällsynta. Man väljer att kastrera i så stor utsträckning att det knappt finns fertila hankatter längre.

Jag tror inte att jag sett röken av av en fertil hankatt på snart 15-20 år.
Längre tillbaka sprang jämnt runt hankatter på vårkanten som lät, och skvätte urin lite här och där.
Det finns en kattras som har funnits sedan man började med kattklubbar på 1940-talet. Till en början hette den svensk huskatt, sedan europeisk korthår och numera europé.

Den ska vara baserad på den ursprungliga huskatten som under flera hundra år var den enda rasen i Sverige. Enligt sverak så är den nästan utdöd i flertalet länder och det är bara i Sverige och Finland som den förekommer i ett större antal.

Rasen är svensk nationalras så man skulle ju kunna jämföra den med de svenska lantraserna i andra djurarter. Om du är orolig över bristen på "bondkatter" så skulle du kunna ta en titt på den rasen, för jag tror att de är samma sak. Numera kan man ju inte vara säker på att de vilda kringgående katterna inte innehåller någon renrasig kattras (tex ragdoll) i sig då de kan ha parat sig med en sådan. Men med europé så kan man ju vara säker på att de inte innehåller något annat än det.

Jag tycker att det vore mycket bättre om man kunde få bort alla hemlösa katter och sedan fokusera på Europé som en svensk huskatt som man kan använda som en musjägare. Kanske man t.o.m börjar tänka på vilka som är de bästa jägarna inom rasen och avla på dem, det vore spännande!

Kanske man t.o.m börjar tänka på vilka som är de bästa jägarna inom rasen och avla på dem, det vore spännande!
Nackdelen med detta är ju att det skulle innebära att andra djur jagas också, tex fåglar och liknande, som vi inte behöver få jagade. Vilket är ju ett stort problem.

Tyvärr så är det ju svårt att kunna en katt fokusera på bara de man har behov att få hjälp med. Isåfall behöver man hägna av det området man vill att katten ska hjälpa till med.

Det blir väldigt märkligt att hävda att man vill ha antingen bruksavel eller lantrasbevarande å ena sidan, men totalt okontrollerad avel utan uppföljning å andra sidan? I vilken annan djuravel gör man så?

"Min" kattras är vad man skulle kunna kalla lantras. Just det begreppet finns inte i deras ursprungsland, utan de är angivna som "kulturminne", med motsvarande lagstöd för skydd och bevarande. Första gången rasen beskrevs var på medeltiden (i texter som är från någon gång mellan 1300-1500-talet), och både den yttre beskrivningen och deras temperament är skrattretande mycket i linje med då. Största delen av aveln sker inte med utställning i åtanke, men i den här delen av världen är utställning enda sättet att "nå ut" och träffa annat kattfolk så därför visas många katter ändå. Precis som att många jakthundar ställs ut trots att det inte har något med jaktresultat att göra och en bra "jaktexteriör" i många fall gör den chanslös i en utställningsklass.

Det folk ser, tex i ett forum som det här, är en raskatt med ett visst utseende, och så drar man slutsatser utifrån sina egna uppfattningar utifrån det. Det blir en rätt fördummad diskussion då.

Du tycker alltså att utekatter hör hemma i stan?! O_o
Jag kanske missförstod. Men jag som bor på landet ser massvis av ställen där det är extremt olämpligt att ha utekatt utan att vara i en stan.
Jag tror inte det går att reglera på ett bra sätt tyvärr.

Jag har bla en granne (tänk nu i landet termer, de bor några hundra meter bort) som bor vid en vältrafikerad väg där de haft katter som blivit påkörda sen de flyttade dit.
Hemskt är bara förnamnet att man inte slutar släppa ut sina unga katter överhuvudtaget.

Har lite dåligt med tid just nu med att leta upp det. På Jordbruksverkets sida finns hänvisningar till lagstiftningen. Om jag inte kommer ihåg helt fel så finns det i Djurskyddslagen och föreskrifterna till den.
Kom också nya regler angående katter så sent som i april i år.
Jag citerade djurskyddslagen tidigare, enda lagändringen jag känner till är kravet på märkning och registrering. Ingenting på Jordbruksverkets sida förutom att man skulle ställa ut mat två gpnger/dag så de lär sig hitta hem. Tror nog de vet var de bor iaf.

2022:186
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
2. Skyldigheten att märka och registrera sin katt gäller inte katter som är födda före den 1 januari 2008.

Senast ändrad:
Hur matar man en katt omedvetet? Ställer man ut mat och vatten är det en medveten handling.
Man måste ju mata sina egna katter. Stallkatter är det många som har och om det råkar smita in då och då en vildkatt så händer det. Precis som andra djur kan smita dit maten finns, det är svårt att få till allt perfekt.

Eller ska man inte få ha stallkatter heller? Eller katter ute på gårdar övht?

Det är inte konstigare än när älgar och rådjur osv äter från hästarnas hö och dricker deras vatten. Det är stor skillnad att medvetet ställa ut mat och vatten till vilt eller främmande katter och att främmande katter då och då kommer åt ens tama djurs mat.

Man måste ju mata sina egna katter. Stallkatter är det många som har och om det råkar smita in då och då en vildkatt så händer det. Precis som andra djur kan smita dit maten finns, det är svårt att få till allt perfekt.

Eller ska man inte få ha stallkatter heller? Eller katter ute på gårdar övht?

Det är inte konstigare än när älgar och rådjur osv äter från hästarnas hö och dricker deras vatten. Det är stor skillnad att medvetet ställa ut mat och vatten till vilt eller främmande katter och att främmande katter då och då kommer åt ens tama djurs mat.
Läste du hur jag matade den förvildade katten? Den fick mat av mig, när jag var där så inga andra katter kunde ta maten. Min morfar hade lagårdskatter, där lämnades inte mat framme så andra djur kunde ta den, de fick mat två gånger om dagen när korna mjölkades. De visste att de fick mat då så de var där.

Man "råkar" inte mata andras katter, man lämnar mat ute så vem som helst, katt, råtta, räv, kråka tar maten och den som matar en katt har ansvaret för den. Vill du inte ta ansvaret så mata inte katten av "misstag". En stallägare jag känner har katt, den får mat och vatten där de även har kraftfodret, en bädd och en kattlåda. Där sover katten på nätterna och där får den sin mat på morgonen innan den släpps ut och sedan på kvällen när den släpps in. Uppvärmt utrymme vintertid.

Läste du hur jag matade den förvildade katten? Den fick mat av mig, när jag var där så inga andra katter kunde ta maten. Min morfar hade lagårdskatter, där lämnades inte mat framme så andra djur kunde ta den, de fick mat två gånger om dagen när korna mjölkades. De visste att de fick mat då så de var där.
Det är inte sådana situationer jag pratar om. Dom katterna jag pratar om var inte ens alltid på gårdarna när maten var där, dom hade sina rutiner och kom och gick oavsett. I månader så sågs inte ens katterna trots att inget förändrats i matväg till katterna på gårdarna.
Man "råkar" inte mata andras katter, man lämnar mat ute så vem som helst, katt, råtta, räv, kråka tar maten och den som matar en katt har ansvaret för den. Vill du inte ta ansvaret så mata inte katten av "misstag". En stallägare jag känner har katt, den får mat och vatten där de även har kraftfodret, en bädd och en kattlåda. Där sover katten på nätterna och där får den sin mat på morgonen innan den släpps ut och sedan på kvällen när den släpps in. Uppvärmt utrymme vintertid.
Jag håller inte med helt enkelt, ibland så råkar djur äta av mat som inte är till dom och dessutom drivs inte alltid katter av mat. Uppenbart så vill en hel del katter umgås och vara på gårdar i perioder när folk är där en stund på dagen för klappar och umgänge helt enkelt. Allt är inte bara pga mat.

Det är inte sådana situationer jag pratar om. Dom katterna jag pratar om var inte ens alltid på gårdarna när maten var där, dom hade sina rutiner och kom och gick oavsett. I månader så sågs inte ens katterna trots att inget förändrats i matväg till katterna på gårdarna.

Jag håller inte med helt enkelt, ibland så råkar djur äta av mat som inte är till dom och dessutom drivs inte alltid katter av mat. Uppenbart så vill en hel del katter umgås och vara på gårdar i perioder när folk är där en stund på dagen för klappar och umgänge helt enkelt. Allt är inte bara pga mat.
Och jag skriver för jag vet inte vilken gång i ordningen, att den som matar katten har ansvaret för den. Djur råkar inte äta, någon ger dem maten. Finns ingen mat så råkar de inte äta nånting.

Så här skrev jag. " För mig är diskussionen slut där, tills dess att någon får för sig att ändra lagstiftningen eller en ny prejudicerande dom kommer." Nu trodde jag förvisso att det fanns ett prejudikat men det visade sig att praxis baserar sig på en tingsrättsdom. Men den verkar ju ändå gälla tills en (ny) prejudicerande dom ändrar på det.

En enda tingsrättsdom utgör knappast rättspraxis. Det är ju snarare så att praxis saknas.

Att kommuner osv hänvisar till den dom som finns i frågan är i sig inte konstigt. Men det är just "det finns ett rättsfall i underinstans och då gick det såhär". Men domen är inte prejudicerande och har inte skapat någon praxis.

Det har funnits katter i Sverige i snart 2000 år, utan att Hsselsnokar och och Sandödlor utrotats.

Ska vi säkerställa att reptilerna finns kavr, så är det exploatering av habitat, biltrafik, strukturrationaliseringen i jordbruket, och faktiskt människor, som glatt slår ihjäl varenda orm de ser, som vi ska hantera.

Katterna är är ett bekvämt svepskäl, för att slippa ta tag i de verkligt besvärliga frågorna.
Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker det är ok att katter dödar fridlysta djur eftersom utekatter inte är den huvudsakliga anledningen till fridlysningen?

Jag citerade djurskyddslagen tidigare, enda lagändringen jag känner till är kravet på märkning och registrering. Ingenting på Jordbruksverkets sida förutom att man skulle ställa ut mat två gpnger/dag så de lär sig hitta hem. Tror nog de vet var de bor iaf.

2022:186
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023.
2. Skyldigheten att märka och registrera sin katt gäller inte katter som är födda före den 1 januari 2008.
Tillsyn av katt på minst två gånger per dag står i SJVFS 2008:5 1kap 16 paragraf.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 1 paragraf. Ska katter hållas under tillsyn som med hänvisning till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Den nämns i praxis att ansvar innebär att ägare måste se till att katten inte stör grannar genom att t ex förorena i sandlådor eller skada någon. Kan vara så att det inte är är praxis när jag tänker efter utan att det står i förarbetet till lagen. Det används ju för att man ska kunna tolka lagtexten som det är tänkt.
Jag har inte tillgång till den och kan inte kolla upp det.

Det här kanske är tråden där mina aversioner mot katträddarorganisationer ryms. Mer specifikt de här som maniskt fångar in varenda katt de ser ute, och har eviga insamlingar om operationer av 15-åriga, cancersjuka katter. No Kill-policy in absurdum. Jag blir skogstokig.

Det här kanske är tråden där mina aversioner mot katträddarorganisationer ryms. Mer specifikt de här som maniskt fångar in varenda katt de ser ute, och har eviga insamlingar om operationer av 15-åriga, cancersjuka katter. No Kill-policy in absurdum. Jag blir skogstokig.
Låter väldigt bekant med det sker i min omgivning.

Tillsyn av katt på minst två gånger per dag står i SJVFS 2008:5 1kap 16 paragraf.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 1 paragraf. Ska katter hållas under tillsyn som med hänvisning till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Den nämns i praxis att ansvar innebär att ägare måste se till att katten inte stör grannar genom att t ex förorena i sandlådor eller skada någon. Kan vara så att det inte är är praxis när jag tänker efter utan att det står i förarbetet till lagen. Det används ju för att man ska kunna tolka lagtexten som det är tänkt.
Jag har inte tillgång till den och kan inte kolla upp det.
Det skrev jag redan i inlägg #81, samma som tidigare.

Lagändringen är att man ska se till att katterna är märkta och registrerade hos Jordbruksverket.

Den här tråden får mig att tänka på en diskussion på jobbet om framtidsspaning. Vad trodde vi att vi skulle se tillbaka på i den här tiden om x antal år och häpna över? (Jänför med t ex rökning som man nu varnas om i gamla filmer.) Flera oberoende av varandra landade i husdjur. Att vi har djur i burar eller hemma/inomhus. Eller i boxar. Djur för vår egen skull. Intressant tycker jag. (Alla mina katter har varit innekatter då jag alltid bott i stadsmiljö och inte velat att de skulle skada sig.)

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat