Jag bor i samhälle med några tusen invånare, hastigheterna är 30 och 40 km/h och majoriteten håller hastigheten. Trots det rapporteras påkörda katter in i den lokala fb-gruppen nästan varje vecka, utöver inlägg om försvunna katter.
Det är bara så himla tragiskt.
Majoriteten av bostäderna är villor och radhus, dvs väldigt bra möjligheter för att skapa en säker utevistelse i form av kattgård.
Såg att någon tidigare kallade det bur, det känns lite nonchalant som att det skulle röra sig om en liten kaninbur. Kattgårdar går att göra på väldigt många vis och berika för ett mer aktivt uteliv.
En kollega har tex byggt två kattgårdar ut från två fönster på bottenvåningen, en större och en mindre, de är superfina och hennes huskatter älskar dem och trivs jättebra, ingen försöker rymma eller smita ut.
Mina katter ser det som ett straff att vistas utomhus. Den ena kan gå ut på balkongen i sällskap med mig men klagar mest och vill att jag ska gå in igen. Den andra kan vara ute sena sommarkvällar när det är mörkt, tyst och stilla. Vill dock gärna att balkongdörren ska vara öppen vid bra väder så hon kan sitta i tryggheten och titta ut.
Har varit ute i sele på vår fina innergård en gång, slutade med att hon undvek hallen i ungefär en månads tid, en gång var en gång för mycket.
Den andra sätter sig i gräset och stirrar på mig i 10 minuter, sen går hon till dörren och undrar om jag är nöjd och vi kan gå in igen.