Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Kyra trivs i den stora lÀgenheten vi har nu
Funderar pÄ att nÀta in den lilla balkongen men vi har svalor som boar precis ovanför
Och hon har visat tidigare att hon kan fĂ„nga fĂ„glar genom nĂ€tets 💕

Prada har ju enorma, utstĂ„ende uggleögon och har trots detta inte haft ett enda problem under sin 8 Ă„r, peppar, peppar 😅
Hon Àr ju försiktig och undersöker saker stillsamt.

Paisley dĂ€remot som har bĂ€ttre anatomi lyckas jĂ€mt och stĂ€ndigt fĂ„ in nĂ„got skrĂ€p 😅 eller ja, yp varannan mĂ„nad men kĂ€nns som varannan dag ibland 🙄
Men hon Àr ju heller inte ett dugg försiktig och mosar in huvudet överallt.
Nu har det som tur var bara rÀckt att skölja med koksalt, fÄ bort skrÀpet och sen ögondroppar ett par dagar sÄ Àr det bra sen.

Malla gĂ„r ju pĂ„ Solensia och eftersom hon verkade tycka det var lite jobbigt att Ă„ka sĂ„ tog jag hem veterinĂ€r för att hon skulle lĂ€ra mig ge. Efter det Ă€r Malla, som normalt sĂ€tt Ă€r social mot de flesta, livrĂ€dd nĂ€r det kommer frĂ€mmande. Det slog sĂ„ fel och jag Ă€r sĂ„ ledsen över det 😔 SĂ„ inga fler veterinĂ€ra hembesök hit, vi fĂ„r Ă„ka. Och jag hoppas jag kan fortsĂ€tta ge Solensia sjĂ€lv resten av hennes liv nu.

Cleo fick kattgodis av mamma (en liten provpÄse) som var det godaste hon nÄgonsin Àtit! Hon som generellt inte Àr sÀrskilt matmotiverad (understatement) kom springande frÄn ett annat rum (aldrig hÀnt) nÀr hon hörde locket till godisburken skruvas av.

Nu har den hÀr svikaren till matte stoppat annat Àckligt godis i samma burk. Fatta besvikelsen.

TyvÀrr kastade jag förpackningen men har lyckats lista ut vad det var att jag mindes att den innehÄller 83% kött och har en katt som skickar sig om munnen pÄ paketet. Den finns sÄklart pÄ lokala djuraffÀren och trots att den Àr lite utanför min budget ska jag nog prova att skaffa en pÄse.

Tar gÀrna emot tips pÄ gott och vettigt godis som era icke-matmotiverade katter gillar! (Detta Àr katten som rynkar pÄ nosen Ät kycklinghalsar, rÀkor och dreamies.)

Cleo fick kattgodis av mamma (en liten provpÄse) som var det godaste hon nÄgonsin Àtit! Hon som generellt inte Àr sÀrskilt matmotiverad (understatement) kom springande frÄn ett annat rum (aldrig hÀnt) nÀr hon hörde locket till godisburken skruvas av.

Nu har den hÀr svikaren till matte stoppat annat Àckligt godis i samma burk. Fatta besvikelsen.

TyvÀrr kastade jag förpackningen men har lyckats lista ut vad det var att jag mindes att den innehÄller 83% kött och har en katt som skickar sig om munnen pÄ paketet. Den finns sÄklart pÄ lokala djuraffÀren och trots att den Àr lite utanför min budget ska jag nog prova att skaffa en pÄse.

Tar gÀrna emot tips pÄ gott och vettigt godis som era icke-matmotiverade katter gillar! (Detta Àr katten som rynkar pÄ nosen Ät kycklinghalsar, rÀkor och dreamies.)
Vad var det för godis? Jag har ocksÄ en krÀsen katt, fast hon gillar dreamies iofs.

Mina Àlskar Dreamies, framförallt krÀmen.

Ah, helfoder, inte godis. Men man skulle kanske kunna anvĂ€nda det som godis đŸ€”

Min Alice Àter bara kyckling, sÄ hon fÄr bara kyckling smaken :rofl:
Ja precis. I Cleos mun var det definitivt godis. (Men sÄ har hon förra godkÀnda godiset som torrfoder nu efter att jag tror det var @dobbis tipsade mig om att latz partymix som kostar typ trehundra kronor kilot som godis ocksÄ finns som seaside/countryside sensations torrfoder för typ 130kr/kg. Det var kattfröken sjÀlv som fasade ut sitt gamla (bÀttre) torrfoder till detta :cautious: men ett bra foder som katten inte Àter, Àr inte riktigt ett bra foder ÀndÄ.

Var till veterinÀren med alla tre idag. Vaccinering. Det gick bra, men Lina Àr ju alldeles för tjock. Hon har gÄtt upp ett halvt kilo sen förra Äret trots diet :arghh: De andra tvÄ var i bra hull. Antar att Lina har glufsat i sig allt torrfoder och inte lÀmnat nÄgot till Maggan. Funderar pÄ att investera i tvÄ surefeeds till. Men det Àr mycket pengar. Automaten de har delar ut ca 80-100 g torrfoder per dag. Och sÄ serverar jag blötmat till kvÀllen. Kanske skulle öka upp blötmaten och ge tvÄ gÄnger, minska torrfodret Ànnu mer. Ger ProPlan Liveclear för steriliserade katter. Det ska ju vara bra för allergiker (minska mÀngden allergener).

Suck. Tillbaka in i foderdjungeln kanske.

Vi har varit hemmifrĂ„n sedan i lördags och sambons lillasyster har sĂ„ snĂ€llt bott hĂ€r under tiden. Katterna Ă€lskar henne och det Ă€r jag sĂ„ oerhört glad för. Iza har vĂ€ckt henne pĂ„ natten. Först typ varannan timme och inatt bara tvĂ„ gĂ„nger 😅 Tydligen var hon pĂ„ hennes hĂ„r och bet henne i huvudet, nĂ„got hon aldrig gjort förut 😂 Freja brukar göra det pĂ„ sambon och vissa utvalda men inte Iza.

1000017396.webp

Min lilla katt Ă€r sĂ„ rolig! Pendlar en timme en gĂ„ng i veckan och klagar högljutt (han sitter i bur). PĂ„ lunchen skulle jag in till nĂ€rmaste butik(nĂ„gra kilometer) och han hoppade glatt in! Det var kul men tĂ„lamodet Ă€r inte sĂ„ lĂ„ngt đŸ€­ klagade en hel del pĂ„ hemvĂ€gen. NĂ€r jag kom hem hoppade han genast ut via förardörren, men hoppade genast in i baksĂ€tet nĂ€r jag öppnade för att plocka ut det jag köpt. SĂ„ han Ă€r inte ett dugg rĂ€dd för att Ă„ka bil i alla fall.

Han har blivit sĂ„ stor, fĂ„ngade sin första mus igĂ„r och blir av med manligheten imorgon đŸ€­

ÅÄÄh nej! Om kvĂ€llarna brukar jag hĂ€lla ut katternas vatten i duschen (ev pĂ€ls enklare att hantera dĂ€r Ă€n i handfatet). IkvĂ€ll började jag hĂ€va ut vattnet, men mitt i rörelsen ser jag en beige tass inne i duschen! Men vad hjĂ€lpte vĂ€l min insikt - vattnet hade redan fĂ„tt momentum och var pĂ„ vĂ€g att blöta ner stackars Juno, omöjligt att stoppa. En förvĂ„nad katt flög ut ur badrummet, men gick att trösta med lite godis.

TÀnka sig, inte ens i duschen fÄr man ta en kattlur ifred.

Var till veterinÀren med alla tre idag. Vaccinering. Det gick bra, men Lina Àr ju alldeles för tjock. Hon har gÄtt upp ett halvt kilo sen förra Äret trots diet :arghh: De andra tvÄ var i bra hull. Antar att Lina har glufsat i sig allt torrfoder och inte lÀmnat nÄgot till Maggan. Funderar pÄ att investera i tvÄ surefeeds till. Men det Àr mycket pengar. Automaten de har delar ut ca 80-100 g torrfoder per dag. Och sÄ serverar jag blötmat till kvÀllen. Kanske skulle öka upp blötmaten och ge tvÄ gÄnger, minska torrfodret Ànnu mer. Ger ProPlan Liveclear för steriliserade katter. Det ska ju vara bra för allergiker (minska mÀngden allergener).

Suck. Tillbaka in i foderdjungeln kanske.
Köp ett riktigt bantningsfoder och gÄ över frÄn torrfoder till blötmat sÄ kommer det ordna sig. Foder för kastrerade katter Àr inget riktigt bantningsfoder. Det funkar till katter som Àr normalviktiga men inte överviktiga.

Köp ett riktigt bantningsfoder och gÄ över frÄn torrfoder till blötmat sÄ kommer det ordna sig. Foder för kastrerade katter Àr inget riktigt bantningsfoder. Det funkar till katter som Àr normalviktiga men inte överviktiga.
Ja, anledningen till att jag har det fodret Àr ju min allergi. Upplever att den blir bÀttre av det. Men ska öka blötmat till tvÄ gÄnger om dagen. Det blir de inte ledsna av. De fÄr ju inga mÀngder torrfoder ÀndÄ. 100 g pÄ tre katter liksom.

Problemet Àr mest att Lina roffar Ät sig allt. De andra tvÄ Àr normalviktiga, det Àr bara Lina som Àr tjock. Och som jag ser det Àr surefeed enda lösningen pÄ det problemet..

Ja, anledningen till att jag har det fodret Àr ju min allergi. Upplever att den blir bÀttre av det. Men ska öka blötmat till tvÄ gÄnger om dagen. Det blir de inte ledsna av. De fÄr ju inga mÀngder torrfoder ÀndÄ. 100 g pÄ tre katter liksom.

Problemet Àr mest att Lina roffar Ät sig allt. De andra tvÄ Àr normalviktiga, det Àr bara Lina som Àr tjock. Och som jag ser det Àr surefeed enda lösningen pÄ det problemet..
Ja surefeed och bantningsfoder sÄ att hon ÀndÄ fÄr kÀnna sig mÀtt. Min upplevelse av att bara dra ned pÄ maten pÄ en tjock katt Àr inte toppen. Det brukar sluta i skrik och panik frÄn kattens hÄll och ingen sÀrskild viktnedgÄng direkt heller.

Ja surefeed och bantningsfoder sÄ att hon ÀndÄ fÄr kÀnna sig mÀtt. Min upplevelse av att bara dra ned pÄ maten pÄ en tjock katt Àr inte toppen. Det brukar sluta i skrik och panik frÄn kattens hÄll och ingen sÀrskild viktnedgÄng direkt heller.
Enda problemet Àr att surefeed Àr dyra...

Vi blir numera vÀckta pÄ morgonkvisten av en liten demon som tycker vi ska leka med henne :laugh: KÀnns som att Solensian kickat in ordentligt nu! Hon klöser mer pÄ det nya trÀdet Àn pÄ det gamla sÄ det kÀnns ocksÄ positivt! Framförallt Àr det tantsÀkrat med flera plattformar hon kan ta sig uppÄt pÄ utan att behöva vara alltför akrobatisk, Àven om dom Àr lite vÀl smÄ för att vara för stora katter, i mitt tycke.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• LĂ€mplig kattras?
  • Kattbilder #10

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka