Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Men hur korkad Àr inte jag? Jag har ju en surefeed till Maja, kan ju programmera in Maggan pÄ den med och servera dietfoder i automaten till Lina. SÄ fÄr de andra tvÄ allergifoder i surefeeden. Det Àr vÀl inte hela vÀrlden om Maggan och Lina, normalviktiga, skulle Àta lite av dietfodret?

Blötmat som vanligt pÄ en bÀnk i köket. Kanske ska ge tvÄ gÄnger om dagen istÀllet för en. Inte för att de verkar hungriga i och för sig.

@sthu du upplever alltsÄ att det torrfodret hjÀlper din allergi nÄgot iaf?

Köpt hem pÄ vinst eller förlust och hoppas pÄ att det ska hjÀlpa nÄgot iaf. Katterna gillar det iaf!

@sthu du upplever alltsÄ att det torrfodret hjÀlper din allergi nÄgot iaf?

Köpt hem pÄ vinst eller förlust och hoppas pÄ att det ska hjÀlpa nÄgot iaf. Katterna gillar det iaf!
Ja jag upplever att det hjÀlper. Kanske placebo, men det kliar lite mindre i ögonen kÀnns det som.

Ja jag upplever att det hjÀlper. Kanske placebo, men det kliar lite mindre i ögonen kÀnns det som.

Har du testat att ge bara blötmat? Jag upplever att torrfoder Àr mycket mer allergitriggande Àn blötmat generellt.

(ViktmÀssigt skulle de flesta katter jag kÀnner vara mer eller mindre feta om de fÄtt torrfoder i matportioner. PÄ enbart blötmat har de alltid varit bra i hull.)

Har du testat att ge bara blötmat? Jag upplever att torrfoder Àr mycket mer allergitriggande Àn blötmat generellt.

(ViktmÀssigt skulle de flesta katter jag kÀnner vara mer eller mindre feta om de fÄtt torrfoder i matportioner. PÄ enbart blötmat har de alltid varit bra i hull.)
De Àter inte sÄ mycket blötmat. NÀr den stÄtt framme en timme Àr den inte kul lÀngre, typ. Maggan Àter inte alls.. Har testat en massa olika sorter men hon Àter bara sÄsen/gelen.

Det Àr alltsÄ jag som Àr allergisk, inte katterna.

Vad Àr en matportion? Jag ger ju 70-100 g fördelat pÄ tio givor till tre katter. Det Àr inte mycket.

De Àter inte sÄ mycket blötmat. NÀr den stÄtt framme en timme Àr den inte kul lÀngre, typ. Maggan Àter inte alls.. Har testat en massa olika sorter men hon Àter bara sÄsen/gelen.

Det Àr alltsÄ jag som Àr allergisk, inte katterna.

Vad Àr en matportion? Jag ger ju 70-100 g fördelat pÄ tio givor till tre katter. Det Àr inte mycket.

Ja, torrfoder Àr en inte helt ovanlig orsak till allergi (snuva, kliiga ögon, allergisk astma) hos mÀnniskor.

De torrfoder jag ger har normalgiva pÄ 30-50 g/dag för en katt, sÄ 100 g till tre katter kan mycket vÀl vara hela deras energibehov för dagen.

Med "inte matportion" menar jag att ge kanske 10-15 bitar som godis eller vid trĂ€ning. Överviktiga katter har jag gett noll torrfoder om det Ă€r sĂ„ att de blir krĂ€sna med blötmaten om man kan fĂ„ godare snacks.

Ja, torrfoder Àr en inte helt ovanlig orsak till allergi (snuva, kliiga ögon, allergisk astma) hos mÀnniskor.

De torrfoder jag ger har normalgiva pÄ 30-50 g/dag för en katt, sÄ 100 g till tre katter kan mycket vÀl vara hela deras energibehov för dagen.

Med "inte matportion" menar jag att ge kanske 10-15 bitar som godis eller vid trĂ€ning. Överviktiga katter har jag gett noll torrfoder om det Ă€r sĂ„ att de blir krĂ€sna med blötmaten om man kan fĂ„ godare snacks.
Aldrig hört att torrfoder skulle orsaka allergi. LÄter mÀrkligt. Det har konstaterats med blodprov att jag inte tÄl katt, hÀst och ko.

40-65 gram Àr rekommendationen pÄ fodret. Men visst. En av tre har blivit tjock sÄ för henne Àr det för mycket.

Jag satte in nÄgra krukvÀxter i kattgÄrden. PÄ 4 minuter hade min ena pÀlskling/ huligan: Kissat i krukan med popcorngrÀs (vilket krÀver stor precision eftersom den Àr hög och inte sÄ stabil #ÀndÄlitestolt), "trimmat" mina StjÀrnöga (inte Àtit) samt gosat sönder mina lavendel.
Han luktar gott iaf 😂.

Molle tycker jag Àr vÀldigt taskig, han vill sova nu. Samt att han har inte lÀrt sig Àn att jag kan sova hela natten. Jag slipper gÄ upp halv 2. Han gör allt för att vÀcka mig fortfarande.

FĂ„r inte sitta i vardagsrummet pĂ„ morgonen utan att Iza ska skrika och ha sig. Sitter ofta fast med amning/matning nĂ€r Iza bestĂ€mmer sig för att vilja gĂ„ ut vilket resulterar i konstant skrikande tills jag antingen kan öppna eller hon tillslut ger upp. Det Ă€r ingen idĂ© att öppna i förebyggande syfte för dĂ„ gĂ„r hon inte ut alternativt stĂ„r och vrĂ„lar/krafsar för att fĂ„ komma in direkt. FĂ„r heller inte ta tupplurar i soffan utan att bĂ„da katterna ska vĂ€cka mig och ha sig đŸ˜”â€đŸ’«

Seven har fÄtt Ciklosporin utskrivet istÀllet för kortison för sin grÀsallergi. Hon ska ha 0,29 ml/dag, oral lösning. Ska bli intressant...
Det Àr vÀl olika smak pÄ olika preparat och olika hur "lÀttlurade" katterna Àr ocksÄ; men min skyggis Àter (nÄja, ganska) glatt sin antibiotika om jag blandat den med Fortiflora och slickar i sig Bonqat om jag blandar den med Vitafors flytande godis.

Det Àr vÀl olika smak pÄ olika preparat och olika hur "lÀttlurade" katterna Àr ocksÄ; men min skyggis Àter (nÄja, ganska) glatt sin antibiotika om jag blandat den med Fortiflora och slickar i sig Bonqat om jag blandar den med Vitafors flytande godis.

Ser att man kan ge med mat, dĂ„ kommer det nog inte bli nĂ„gra problem för denna katt att fĂ„ i sig det 😅 Vissa saker ska ju inte ges med mat, svĂ„rare dĂ„.

Seven har fÄtt Ciklosporin utskrivet istÀllet för kortison för sin grÀsallergi. Hon ska ha 0,29 ml/dag, oral lösning. Ska bli intressant...
Nicke gÄr pÄ ciklosporin flytande, det gÄr inte att fÄ i honom frÄn sprutan han mÄr sÄ illa av smaken att han springer runt i panik och det skummar ur munnen. SÄ jag köpte tomma smÄ kapslar som jag fyller med lösningen. Det fungerar bÀttre men vi fÄr brottas varje dag. Kortison som alltid gÄtt helt smÀrtfritt att ge böjar nu bli krÄngligt att ge det ocksÄ, hÄller pÄ att trappa ut vÀldigt lÄngsamt.

Nicke gÄr pÄ ciklosporin flytande, det gÄr inte att fÄ i honom frÄn sprutan han mÄr sÄ illa av smaken att han springer runt i panik och det skummar ur munnen. SÄ jag köpte tomma smÄ kapslar som jag fyller med lösningen. Det fungerar bÀttre men vi fÄr brottas varje dag. Kortison som alltid gÄtt helt smÀrtfritt att ge böjar nu bli krÄngligt att ge det ocksÄ, hÄller pÄ att trappa ut vÀldigt lÄngsamt.

Åh nej, vad trĂ„kigt! Jag lĂ€gger kortisonet i hennes blötmat, hon Ă€r relativt enkel sĂ„.

Varit hos veterinÀren med lilltroll för uppföljning av hans IBD och allt sÄg bra ut. Inga förtjockade tarmvÀggar eller förstorade lymfknutor i mage/tarm och inte heller nÄgon sludge i gallblÄsan som han hade för ett Är sen. NÀr hon ÀndÄ gjorde UL kollade hon hela buken och allt sÄg fint ut. SÄ skönt. Och blodprovet visade pÄ ingen pÄverkan pÄ organen pga kortisonet och atopican heller.

Nicke tyckte dock inte det var sĂ„ himla skoj. Ultraljudet gick att genomföra med en del bestĂ€mda Ă„sikter om att inte ligga pĂ„ rygg. Blodprover dĂ€remot. đŸ˜Ÿ Han frĂ€ste vilket aldrig hĂ€nt förutom hos veterinĂ€ren. Och han Ă€r sĂ„ otroligt stark och hal som en hĂ„l att det inte gĂ„r att hĂ„la fast honom ens inlindad. Och fĂ„tt bonqat innan. SĂ„ blev sederingen men trots han verkade sova sĂ„ vaknade han till och spjĂ€rnade emot nĂ€r rakapparaten kom fram.
SÄn tur va Àr han inte lÄngsint sÄ nÀr han fÄtt uppvaksprutan sÄ gick han runt och kelade.

Nu hoppas jag det dröjer ett Är igen till nÀsta koll.

IDP*PrasselbollenŽs For Evigt :heart. Min yngsta förhoppningsvis framtida avelshona, just nu Àr hon bara 5 mÄnader. SÄ hon ska vÀxa och mogna en hel del till :love1:

Bifogade filer

• 689295859_10165527306526414_2826368885024403784_n.webp
    689295859_10165527306526414_2826368885024403784_n.webp
    49,8 KB · Visningar: 855
Moa skadade en klo förra mÄndagen sÄ hon har fÄtt va inne sÄ det kan tvÀttas och hon inte fÄr smuts i det. Det har varit minst sagt prövande för oss bÀgge.. Det kvittar hur mycket vi leker eller trÀnar eller kelar för hon vill UT. Och jag förstÄr henne, hon Àr nu dessutom rund som en (söt) köttbulle pga allt godis jag fÄr ge för att fÄ tvÀtta och locka undan henne frÄn dörren.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• LĂ€mplig kattras?
  • Kattbilder #10

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka