Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

SkÀllde pÄ Lillen Ä sa att anvÀnder du inte din fotölj kan vi ju slÀnga den. Han har vÀgrat den I nÄn vecka... kommer tillbaka in..
17458656465515954936400267793278.webp

Om nĂ„gon vill ha en helgalen ungkatt sĂ„ har jag en. Vaknade vid fyra av att hon sitter utanför och krafsar pĂ„ garderobsdörren. Öppnade den, och dĂ„ fick hon vĂ€rldens spel och for upp i sĂ€ngen som en raket. Sedan dess har hon rusat runt i halva huset, bĂ„de pĂ„ lĂ€ngden och tvĂ€ren.
Just nu ligger hon under mattan i vardagsrummet (en tung ullmatta, fattar inte varför hon ligger dÀr).

Lilla Maja. JÀttemysig, social och gullig. Men totalt sjövild. Och lite för mysig och pÄ ibland.

Idag har jag fÄtt hjÀlp att byta soffa och göra om i vardagsrummet. Eftersom det var mycket spring och borrande sÄ fick katterna vara i köket/pÄ balkongen medan vi ordnade. NÀr vi var klara sÄ fick Juno komma in i vardagsrummet, och jag har nog aldrig sett en katt sÄ mÀnskligt chockad! Hon började jama som om hon sade "Vad tusan har ni gjort!?"

BÄda tjejerna gÄr nu runt och undersöker i detta mystiska rum. Jag hoppas att de snart ska bli nöjda och tillfreds.

Lina och Maja har börjat brÄka sÄ mycket. Eller ja, Maja Àr jobbig och Lina orkar inte med henne. Har bestÀllt Feliway och hoppas det hjÀlper. FrÄgan Àr var man ska sÀtta den, samma bekymmer varje gÄng.. Alla eluttag sitter sÄ dumt till..

Jag Àr inte betrodd att gÄ sjÀlv pÄ toaletten, sÄ fort jag sÀtter mig kommer lille Skrutt springande och kastar sig upp i famnen pÄ mig, oavsett om jag hinner ta emot eller inte. Sen ska han ligga pÄ rygg pÄ armen, hÄller om handen med tassarna och jag kliar lite pÄ magen innan jag sÀtter ner honom igen och efter jag tvÀttat hÀnderna följs vi Ät tillbaka till vardagsrummet. :heart

Idag försvann bĂ„da mina katter spĂ„rlöst. Jag letade igenom lĂ€genheten TRE GÅNGER och kollade i grottor, under möbler, pĂ„ bokhyllor, men inga katter. Galnast av allt var att jag jobbade hemifrĂ„n, sĂ„ jag visste ju att ingen kommit och stulit dem. Var dock tvungen att kolla sĂ„ att kattnĂ€tet inte gĂ„tt sönder och bĂ„da trillat ut, men nej, det var helt.

Efter att jag började bli en smula panikslagen sĂ„ kollade jag Ă€n en gĂ„ng upp pĂ„ bokhyllorna, och sĂ„g att det stack upp liiite mörk pĂ€ls ur en bĂ€dd (vilken jag alltsĂ„ specifikt hade kollat tidigare). Bokhyllan Ă€r hög och bĂ€dden djup, och Älva hade sjunkit ner extra djupt idag. HĂ€r höll jag upp telefonen ovanför mitt huvud för att fĂ„ med Älva. đŸ« 

IMG_20250507_155152.webp

Senast Àndrad:
Jag var lĂ€ttad över att ha hittat Älva, men... Juno dĂ„!? Hon var fortfarande spĂ„rlöst försvunnen. Jag gick runt och lockade en stund till i lĂ€genheten innan jag till slut hittade henne. Hon gömde sig inte ens, men jag hade passerat henne sju-Ă„tta gĂ„nger utan att se henne. đŸ˜”â€đŸ’«

IMG_20250507_220218.webp

Kul för henne att hon har hittat upp pÄ köksskÄpen utan hjÀlp av ett klöstrÀd...

Jag var lĂ€ttad över att ha hittat Älva, men... Juno dĂ„!? Hon var fortfarande spĂ„rlöst försvunnen. Jag gick runt och lockade en stund till i lĂ€genheten innan jag till slut hittade henne. Hon gömde sig inte ens, men jag hade passerat henne sju-Ă„tta gĂ„nger utan att se henne. đŸ˜”â€đŸ’«

Visa bifogad fil 167095

Kul för henne att hon har hittat upp pÄ köksskÄpen utan hjÀlp av ett klöstrÀd...

Schrödingers katt. Det Àr ingen tvekan om att det finns en parallell dimension dit katter försvinner. Har ocksÄ sprungit runt som en tok och letat efter Megara, öppnat ytterdörren och balkongdörren trots att det var vinter. Lockade med dreamies. Ingen katt. Plötsligt dyker hon upp och jag hinner inte se varifrÄn hon kommer! Trots att jag gÄtt runt i alla (tvÄ och en halvt rum) och letat och ropat.

Katterna Ă€r mycket nöjda med soffan, fĂ„töljen och fotpallen. Juno ligger gĂ€rna bredvid mig i soffan, vilket gör mig glad - i förra soffan hade hon ocksĂ„ en plats hon ofta lĂ„g pĂ„, och jag var rĂ€dd att soffbytet/ommöbleringen skulle förstöra vĂ„ra soffkvĂ€llar. Skillnaden nu Ă€r att hon mĂ„ste vara nĂ€rmare mig, men det gör ju absolut ingenting. 😍

Älva Ă€r extra glad i fotpallen, vilket inte Ă€r förvĂ„nande dĂ„ hon alltid föredrog schĂ€slongen pĂ„ förra soffa. Turligt nog Ă€r fotpallen vĂ€ldigt stor, sĂ„ bĂ„de mina ben och en utstrĂ€ckt och avslappnad Älva fĂ„r bĂ„da plats utan problem.

Bra uppgradering enligt oss alla, alltsĂ„. đŸ‘đŸŒ

Skriver hÀr i stÀllet för VGV trÄden för jag misstÀnker att folk dÀr Àr urtrötta pÄ mitt tjat om katten...

Uppe sedan 4. Tror jag fÄtt sova 3h i natt ungefÀr.

Katten inte bÀttre utan snarare lite sÀmre, och jag oroar mig för att proppa i henne för mycket vÀtska iom att hon bara kissar 1/3 av vad hon borde eller mindre.
Nu verkar hon Àven vara lös i avföringen.

VeterinÀren har jag ringt 700 gÄnger kÀnns det som. De vill inte ge smÀrtstillande, antibiotika eller antiinflammatoriskt pga hon har astma och fÄr kortison i bland ( behandlas inte just nu)
Vet sÀger "det Àr viktigt att hon kissar normala pölar" och en mening efter "sÄ lÀnge hon fÄr ur sig lite kiss Àr det inte akut"

FÄr sÄ mycket olika besked nÀr jag ringer och vet snart inte var jag ska ta vÀgen. Snittar nog 3 timmar sömn om dagen sedan i lördags och snart kommer jag tappa det fullstÀndigt.

Skriver hÀr i stÀllet för VGV trÄden för jag misstÀnker att folk dÀr Àr urtrötta pÄ mitt tjat om katten...

Uppe sedan 4. Tror jag fÄtt sova 3h i natt ungefÀr.

Katten inte bÀttre utan snarare lite sÀmre, och jag oroar mig för att proppa i henne för mycket vÀtska iom att hon bara kissar 1/3 av vad hon borde eller mindre.
Nu verkar hon Àven vara lös i avföringen.

VeterinÀren har jag ringt 700 gÄnger kÀnns det som. De vill inte ge smÀrtstillande, antibiotika eller antiinflammatoriskt pga hon har astma och fÄr kortison i bland ( behandlas inte just nu)
Vet sÀger "det Àr viktigt att hon kissar normala pölar" och en mening efter "sÄ lÀnge hon fÄr ur sig lite kiss Àr det inte akut"

FÄr sÄ mycket olika besked nÀr jag ringer och vet snart inte var jag ska ta vÀgen. Snittar nog 3 timmar sömn om dagen sedan i lördags och snart kommer jag tappa det fullstÀndigt.
Om hon inte fÄr kortison nu finns det absolut inget hinder för att ge NSAIDs. Antibiotika behöver hon bara om hon har en UVI vilket det inte verkar som att hon har pga inga bakterier i urinen.
Man kan Àven lÀgga till Pregabalin 1-2 veckor dÄ FIC ofta kommer i samband med stress.
NÄgon smÀrtlindring mÄste hon ju ha om hon fortfarande har trÀngningar. Plus att man behöver utreda vidare om besvÀren inte gÄr över. Ultraljud av urinvÀgar Àr första steg dÄ.

Om hon inte fÄr kortison nu finns det absolut inget hinder för att ge NSAIDs. Antibiotika behöver hon bara om hon har en UVI vilket det inte verkar som att hon har pga inga bakterier i urinen.
Man kan Àven lÀgga till Pregabalin 1-2 veckor dÄ FIC ofta kommer i samband med stress.
NÄgon smÀrtlindring mÄste hon ju ha om hon fortfarande har trÀngningar. Plus att man behöver utreda vidare om besvÀren inte gÄr över. Ultraljud av urinvÀgar Àr första steg dÄ.
De sa att om det inte gÄr över inom 10 dagar ska vi utreda vidare med blodprov och ultraljud. Vi Àr inne pÄ dag 6, men jag misstÀnker att hon haft minst en dag till dÄ jag vagt minns att jag vaknade mycket under natten innan vi Äkte in akut av att hon gick pÄ toa flera gÄnger.
Det tycker jag Àr ok, sjÀlvklart mÄste man se om det kan lÀka ut.
Men nu ser jag ingen förbÀttring utan snarare lite försÀmring. Kissar vÀldigt smÄ mÀngder, lös avföring, vÀldigt vÀldigt trött.

Tycker det Àr jÀttemÀrkligt att de inte vill hjÀlpa henne med smÀrtstillande.

Är livrĂ€dd att det ska bli urinstopp och just nu Ă€r kĂ€nslan nĂ€stan att de vill att det ska bli sĂ„ för dĂ„ kan man fĂ„ mer pengar (jag vet att det inte Ă€r sĂ„ men svĂ„rt att inte tĂ€nka sĂ„)

Ska ringa igen nÀr de öppnar. Men kÀnns som att de redan har anteckning om mig som hysterisk.
Pratar de kryptiskt igen kommer jag ringa och rÄdfrÄga annan akutöppen veterinÀr.

Vi Àr hemma igen och hade tur med att ultraljudspersonal fanns pÄ plats. Blodprover ocksÄ tagna.
Njurarna okej. Inflammation i blÄsan. Sparky har jÀtteont i ryggen som kan bero pÄ Inflammationen eller inte vilket fall ska jag vara uppmÀrksam om det inte gÄr bort.

Vi fick antibiotika och mer smÀrtstillande med oss hem. Först bupaq och sen gabapentin. Jag har skrivit ner ett schema för alltsammans.
Nu mÄste hon bli bÀttre! Fick Àven lÀra mig att kÀnna efter om blÄsan Àr full, eller ja halvt lÀra mig för Sparky var inte sÀrskilt medgörlig. SÄ nu kan jag kanske lugna mig med att se efter om blÄsan verkar konstigt full eller ej.

Fick Àven veta av flera veterinÀrer att hon var i vÀldigt vÀldigt bra skick för sin Älder (nu Àr hon bara 7 men iaf) det vÀrmde faktiskt.

Nu ska vi vila lite innan första medicinen. Lika bra att följa schemat frÄn början.

Vi Àr hemma igen och hade tur med att ultraljudspersonal fanns pÄ plats. Blodprover ocksÄ tagna.
Njurarna okej. Inflammation i blÄsan. Sparky har jÀtteont i ryggen som kan bero pÄ Inflammationen eller inte vilket fall ska jag vara uppmÀrksam om det inte gÄr bort.

Vi fick antibiotika och mer smÀrtstillande med oss hem. Först bupaq och sen gabapentin. Jag har skrivit ner ett schema för alltsammans.
Nu mÄste hon bli bÀttre! Fick Àven lÀra mig att kÀnna efter om blÄsan Àr full, eller ja halvt lÀra mig för Sparky var inte sÀrskilt medgörlig. SÄ nu kan jag kanske lugna mig med att se efter om blÄsan verkar konstigt full eller ej.

Fick Àven veta av flera veterinÀrer att hon var i vÀldigt vÀldigt bra skick för sin Älder (nu Àr hon bara 7 men iaf) det vÀrmde faktiskt.

Nu ska vi vila lite innan första medicinen. Lika bra att följa schemat frÄn början.

Usch vad hemskt. Jag och Megara skickar nospussar (eller jag gör det och Megara gör det sÄ lÀnge det sker pÄ lÀmpligt avstÄnd) och hoppas att Sparky och matte bÄda börjar mÄ bÀttre snart. Lilla gumman (bÄda igen). SÄ jobbigt att se sin pÀlskling lida :heart

De sa att om det inte gÄr över inom 10 dagar ska vi utreda vidare med blodprov och ultraljud. Vi Àr inne pÄ dag 6, men jag misstÀnker att hon haft minst en dag till dÄ jag vagt minns att jag vaknade mycket under natten innan vi Äkte in akut av att hon gick pÄ toa flera gÄnger.
Det tycker jag Àr ok, sjÀlvklart mÄste man se om det kan lÀka ut.
Men nu ser jag ingen förbÀttring utan snarare lite försÀmring. Kissar vÀldigt smÄ mÀngder, lös avföring, vÀldigt vÀldigt trött.

Tycker det Àr jÀttemÀrkligt att de inte vill hjÀlpa henne med smÀrtstillande.

Är livrĂ€dd att det ska bli urinstopp och just nu Ă€r kĂ€nslan nĂ€stan att de vill att det ska bli sĂ„ för dĂ„ kan man fĂ„ mer pengar (jag vet att det inte Ă€r sĂ„ men svĂ„rt att inte tĂ€nka sĂ„)

Ska ringa igen nÀr de öppnar. Men kÀnns som att de redan har anteckning om mig som hysterisk.
Pratar de kryptiskt igen kommer jag ringa och rÄdfrÄga annan akutöppen veterinÀr.
FIC leder vÀldigt sÀllan till urinstopp och framförallt inte hos honor, och eftersom hon inte hade det nÀr ni var hos veterinÀr Àr det inte sannolikt att hon kommer fÄ det. SÄ försök sova om nÀtterna, du mÄste inte kolla varje gÄng hon gÄr pÄ lÄdan.
DÀremot ska hon ha smÀrtlindring och eftersom allmÀntillstÄndet Àr pÄverkad sÄ tycker jag att du ska ringa veterinÀr redan nu.

Edit: sÄg nu att du varit hos veherinÀr och fÄtt behandling! Bra, hÄller tummarna att det blir bÀttre snabbt :heart

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 048
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 432
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 773
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • UppdateringstrĂ„d 31