Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag firar vi Bosse som fyller 15 Är - Hurra hurra!!![]()
Det dÀr med livförsÀkring.
NÀr slutar de ersÀtta liv?
Vilken Älder?
Jag var lĂ€ttad över att ha hittat Ălva, men... Juno dĂ„!? Hon var fortfarande spĂ„rlöst försvunnen. Jag gick runt och lockade en stund till i lĂ€genheten innan jag till slut hittade henne. Hon gömde sig inte ens, men jag hade passerat henne sju-Ă„tta gĂ„nger utan att se henne.
Visa bifogad fil 167095
Kul för henne att hon har hittat upp pÄ köksskÄpen utan hjÀlp av ett klöstrÀd...
Om hon inte fÄr kortison nu finns det absolut inget hinder för att ge NSAIDs. Antibiotika behöver hon bara om hon har en UVI vilket det inte verkar som att hon har pga inga bakterier i urinen.Skriver hÀr i stÀllet för VGV trÄden för jag misstÀnker att folk dÀr Àr urtrötta pÄ mitt tjat om katten...
Uppe sedan 4. Tror jag fÄtt sova 3h i natt ungefÀr.
Katten inte bÀttre utan snarare lite sÀmre, och jag oroar mig för att proppa i henne för mycket vÀtska iom att hon bara kissar 1/3 av vad hon borde eller mindre.
Nu verkar hon Àven vara lös i avföringen.
VeterinÀren har jag ringt 700 gÄnger kÀnns det som. De vill inte ge smÀrtstillande, antibiotika eller antiinflammatoriskt pga hon har astma och fÄr kortison i bland ( behandlas inte just nu)
Vet sÀger "det Àr viktigt att hon kissar normala pölar" och en mening efter "sÄ lÀnge hon fÄr ur sig lite kiss Àr det inte akut"
FÄr sÄ mycket olika besked nÀr jag ringer och vet snart inte var jag ska ta vÀgen. Snittar nog 3 timmar sömn om dagen sedan i lördags och snart kommer jag tappa det fullstÀndigt.
De sa att om det inte gÄr över inom 10 dagar ska vi utreda vidare med blodprov och ultraljud. Vi Àr inne pÄ dag 6, men jag misstÀnker att hon haft minst en dag till dÄ jag vagt minns att jag vaknade mycket under natten innan vi Äkte in akut av att hon gick pÄ toa flera gÄnger.Om hon inte fÄr kortison nu finns det absolut inget hinder för att ge NSAIDs. Antibiotika behöver hon bara om hon har en UVI vilket det inte verkar som att hon har pga inga bakterier i urinen.
Man kan Àven lÀgga till Pregabalin 1-2 veckor dÄ FIC ofta kommer i samband med stress.
NÄgon smÀrtlindring mÄste hon ju ha om hon fortfarande har trÀngningar. Plus att man behöver utreda vidare om besvÀren inte gÄr över. Ultraljud av urinvÀgar Àr första steg dÄ.
Vi Àr hemma igen och hade tur med att ultraljudspersonal fanns pÄ plats. Blodprover ocksÄ tagna.
Njurarna okej. Inflammation i blÄsan. Sparky har jÀtteont i ryggen som kan bero pÄ Inflammationen eller inte vilket fall ska jag vara uppmÀrksam om det inte gÄr bort.
Vi fick antibiotika och mer smÀrtstillande med oss hem. Först bupaq och sen gabapentin. Jag har skrivit ner ett schema för alltsammans.
Nu mÄste hon bli bÀttre! Fick Àven lÀra mig att kÀnna efter om blÄsan Àr full, eller ja halvt lÀra mig för Sparky var inte sÀrskilt medgörlig. SÄ nu kan jag kanske lugna mig med att se efter om blÄsan verkar konstigt full eller ej.
Fick Àven veta av flera veterinÀrer att hon var i vÀldigt vÀldigt bra skick för sin Älder (nu Àr hon bara 7 men iaf) det vÀrmde faktiskt.
Nu ska vi vila lite innan första medicinen. Lika bra att följa schemat frÄn början.
FIC leder vÀldigt sÀllan till urinstopp och framförallt inte hos honor, och eftersom hon inte hade det nÀr ni var hos veterinÀr Àr det inte sannolikt att hon kommer fÄ det. SÄ försök sova om nÀtterna, du mÄste inte kolla varje gÄng hon gÄr pÄ lÄdan.De sa att om det inte gÄr över inom 10 dagar ska vi utreda vidare med blodprov och ultraljud. Vi Àr inne pÄ dag 6, men jag misstÀnker att hon haft minst en dag till dÄ jag vagt minns att jag vaknade mycket under natten innan vi Äkte in akut av att hon gick pÄ toa flera gÄnger.
Det tycker jag Àr ok, sjÀlvklart mÄste man se om det kan lÀka ut.
Men nu ser jag ingen förbÀttring utan snarare lite försÀmring. Kissar vÀldigt smÄ mÀngder, lös avföring, vÀldigt vÀldigt trött.
Tycker det Àr jÀttemÀrkligt att de inte vill hjÀlpa henne med smÀrtstillande.
Ăr livrĂ€dd att det ska bli urinstopp och just nu Ă€r kĂ€nslan nĂ€stan att de vill att det ska bli sĂ„ för dĂ„ kan man fĂ„ mer pengar (jag vet att det inte Ă€r sĂ„ men svĂ„rt att inte tĂ€nka sĂ„)
Ska ringa igen nÀr de öppnar. Men kÀnns som att de redan har anteckning om mig som hysterisk.
Pratar de kryptiskt igen kommer jag ringa och rÄdfrÄga annan akutöppen veterinÀr.