Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

Ja han är den snällaste katten jag haft under mina 40 år 😍 Fräser aldrig, klöser aldrig, biter aldrig, och det är ju tur med tanke på att han väger 6 kilo och är urstark 😅 Veterinären sa att han har varit fantastiskt snäll genom alla behandlingar och att det är ovanligt med huskatter som är så medgörliga fastän de tar prover, klämmer, tittar i munnen och vrider och vänder. Det enda problemet med honom var att han spann så högt att det var svårt att höra hjärtljuden 😅

Jag har också raka motsatsen hemma. Herregud, min honkatt hade blivit vansinnig. Jag hade fått skicka in henne med tvångströja och munkorg samt en årsförpackning stelkrampssprutor till den arma personalen 😂

Det är inte bara huskatter som kan bli galna. Megara väger bara 3.5 och är en liten plutt. Men stark som en björn, hal som en ål. Med en uppsättning tänder och klor på alla fyra tassarna som hon aldrig tvekar att använda. Har aldrig haft henne inne på klinik, tack och lov. Men skulle jag behöva göra det så skulle definitivt vara honkatten, fast värre värre om jag känner henne rätt. Det blir världens cirkus när jag tar in henne för vaccination :meh:

Nya kompisen är funnen och vi hämtar hem henne den 15 oktober. Har jättesvårt att komma på ett namn.

Någon som har tips? Korta söta namn, tror att hon blir en liten tjej.

Vår gammelman heter Moxi
1000015616.webp

Vad kan jag ge småkatterna som ömsar tänder? Den röde tuggar kartong, så han vill nog ha något att bita i.

Ett tips är att köpa hem torkad kycklingfilé/annat torkat kött i bitar och låt påsen vara öppen en tid. Det gör att bitarna torkar och blir hårda och då får de jobba med tänderna. Det fungerade bra med Nikita. Megara däremot fortsätter att gnaga på sladdar/kablar, möbler och mig hur mycket alternativ jag än erbjuder. Det står att det är lämpligt för hundar men går lika bra med katter.

1788711176283.webp

https://www.arkenzoo.se/itsybitsy-frystorkat-kattgodis-kyckling

Kort och koncist Toxi. Ligger bra i munnen och rimmar på Moxi.

Åh, mormor och morfars siames som de hade när jag föddes hette Toxi :love: Hon var en aning vass (läs: hon skrämde halvt ihjäl deras värd i Falun :angel:) och höll på att ge morfar en hjärtattack när hon hoppade upp till mig i vagnen som nyfödd. Hon gjorde inget, hon var bara nyfiken på den nya minimänniskan :heart

(sorry för grav OT :D)

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!