Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

Veterinären ringde precis upp. Han tyckte vi ska testa Solensia till Lina, i och med att hon svarade så bra på metacam har hon förmodligen ont i ryggen/svansen. Så det blir mer metacam i två veckor till sen Solensia. Hoppas vi får ge hemma, så vi slipper åka en timme enkel väg varje månad.

pratat lite med kattorganisationer inför adoption och det tas inte väl emot att vår nuvarande katt är 14 år, de vill att vi adopterar två, vilket inte vi önskar just nu då vi väntar på nästa års abby-kull.....förstår såklart att de vill kattungarnas bästa men samtidigt är katthemmen proppfulla med kattungar...Har försökt förklara våra planer och beskrivit vår gubbe, får se om de ändrar sig. Vill ju helst stödja ett katthem
Alla katthem/förmedlare säger samma sak, vill att vi adopterar två eftersom Moxi är 14år, så jag får söka vidare på blocket. Om 10 veckor kan vi hämta hem kisen så snart borde de väl komma ut på annons

pratat lite med kattorganisationer inför adoption och det tas inte väl emot att vår nuvarande katt är 14 år, de vill att vi adopterar två, vilket inte vi önskar just nu då vi väntar på nästa års abby-kull.....förstår såklart att de vill kattungarnas bästa men samtidigt är katthemmen proppfulla med kattungar...Har försökt förklara våra planer och beskrivit vår gubbe, får se om de ändrar sig. Vill ju helst stödja ett katthem
"Har du två kan du lika gärna ha tre, för då märks inte den fjärde lika mycket!" :angel:

Gäller samtliga djur. ;)

Vad är era bästa tips för katter med förstoppning?
Såg i morse att Sparky hade lite småproblem med att bajsa. Hon fick ut kanske lite mindre än hälften av vad som brukar komma men det såg lite jobbigt ut.
Hon har fått fortiflora nu och så tänker jag att hon kan få mer av det lite senare. Och så har jag hennes kycklingsallad att ta till med och jag hoppas det ska hjälpa, men jag tänker om inte det hjälper.

Såg i morse att Sparky hade lite småproblem med att bajsa. Hon fick ut kanske lite mindre än hälften av vad som brukar komma men det såg lite jobbigt ut.
Hon har fått fortiflora nu och så tänker jag att hon kan få mer av det lite senare. Och så har jag hennes kycklingsallad att ta till med och jag hoppas det ska hjälpa, men jag tänker om inte det hjälper.
Jag ger alltid Canikur pro pasta vid magproblem. Tycker det fungerar bättre än Fortiflora.
Jag har alltid en tub hemma.

Om en inte har något som Canikur hemma så kan en försöka med lite messmör.

Megara har alltid haft problem med förstoppning. Jag brukade lägga psylliumfrön i blöt för att svälla och sedan blanda dem med hennes blötmat. Till slut gav jag upp eftersom hon fortsatte ha problem med magen och börjat ge henne RC gastrointestinal fibre, torrisar tyvärr, som reglerar hennes mage bra. Har ju egentligen velat barfa henne men med hennes mage vågar jag inte, även om mitt glufsglufs nog skulle äta upp det glatt.

Megara har alltid haft problem med förstoppning. Jag brukade lägga psylliumfrön i blöt för att svälla och sedan blanda dem med hennes blötmat. Till slut gav jag upp eftersom hon fortsatte ha problem med magen och börjat ge henne RC gastrointestinal fibre, torrisar tyvärr, som reglerar hennes mage bra. Har ju egentligen velat barfa henne men med hennes mage vågar jag inte, även om mitt glufsglufs nog skulle äta upp det glatt.
Har någon liknande men som heter RC dietary nånting? Som har psyllium.
Får väl se nu, hon har fått massa fortiflora, sin specialkycklingsoppa och extra vatten i sin mat + då psylliumtorrisarna.
Förhoppningsvis funkar det, så ska jag beställa Canicur pro pasta att ta till om det inte funkat/nästa gång hon blir förstoppad. :up:

Får väl se nu, hon har fått massa fortiflora, sin specialkycklingsoppa och extra vatten i sin mat + då psylliumtorrisarna.
Förhoppningsvis funkar det, så ska jag beställa Canicur pro pasta att ta till om det inte funkat/nästa gång hon blir förstoppad. :up:
Jag ger den här https://www.bitiba.se/shop/kattfode...iet/tarmproblem/702466?activeVariant=702466.3

Veterinären rekommenderade den när hon var helt förstoppad efter en operation. Jag fick mata henne med messmör och det blev senap.

Jag vill ju egentligen inte att hon ska äta torrisar och särskilt inte RC, men det reglerar hennes mage så då får det vara så.

1786646686416.webp

Nej nej nej inte Canikur det är ju mot diarré! Dvs verkar uppstoppande 😳
Fortiflora är probiotika och hjälper inte heller vid förstoppning.
Psylliumfröskal 1/4 till 1/2 tesked två gånger per dag (helst uppblött eller blandat med blötmat), mycket vätska och rörelse. Om det inte funkar köp Laktulos och Microlax på apoteket (receptfritt).

Nej nej nej inte Canikur det är ju mot diarré! Dvs verkar uppstoppande 😳
Fortiflora är probiotika och hjälper inte heller vid förstoppning.
Psylliumfröskal 1/4 till 1/2 tesked två gånger per dag (helst uppblött eller blandat med blötmat), mycket vätska och rörelse. Om det inte funkar köp Laktulos och Microlax på apoteket (receptfritt).
Aha perfekt då att jag inte har gett sån. Får kanske köpa psyllium och ge henne det då.
Hon fick ju ur sig... kanske lite mindre än hälften ish av vad hon brukar för två dagar sedan - och är superpigg och glad.
Hittills har jag bara gett lite extra av torrisarna som har psyllium i, gett mycket mer vatten och så har vi lekt mycket och jag har masserat magen mycket (Sparky är lite knasig och gillar det, de flesta katter brukar ju attackera efter ett tag :D)

Hon borde bajsa i dag, så jag väntar på att få se om det går bättre för henne nu

Orolig för Sune som varit så pigg under våren och tills för någon vecka sedan. Vägde honom för en vecka sedan och hade då gått ner från 7 till 6,7 kg (tyvärr inte vägt honom så ofta på sistone så vet inte på hur lång tid). Fick mirataz i söndags för han hade ätit lite sämre dagarna innan. Så han har tiggt som jag vet inte vad i några dagar.
Men igår slog det över lite och han ville inte på kvällen och vid 01:30 så kräktes han vätska efter han druckit vatten. Såg ut som möjligen lite ”utspädd blötmat” sen gick han på lådan åt några torrisar kanske 6 st och kräktes upp dem ganska snart.
Och sen låg han och såg illamående ut hela natten, varken åt eller draxk. Och kräktes vätska igen i morse 1 h efter han fått sin blodtrycksmedicin.
lite efter det fick han mirataz och cerenia (för 5 h sedan) och han brukar gå runt och skrika efter mat på mirataz, alltså blir helt tokig. Men nu vill han inte ens äta från fingret, har fått i honom några teskedar av favvomaten gourmet mousse.

Han har ju kronisk njursvikt stadie 2 och kronisk pankreatit, funderar på skov i pankreatiten och om jag borde åka akut idag eller avvakta till imorgon.
24 h av matvägran eller inte fått behålla ngt har de sagt tidigare sen åka akut.
Kanske iaf kontakta FirstVet redan nu.

Tycker det är så svårt jag vill inte missa något men jag vill inte heller dra iväg honom i onödan.
Dessutom varmt idag och han dricker inte heller.

Orolig för Sune som varit så pigg under våren och tills för någon vecka sedan. Vägde honom för en vecka sedan och hade då gått ner från 7 till 6,7 kg (tyvärr inte vägt honom så ofta på sistone så vet inte på hur lång tid). Fick mirataz i söndags för han hade ätit lite sämre dagarna innan. Så han har tiggt som jag vet inte vad i några dagar.
Men igår slog det över lite och han ville inte på kvällen och vid 01:30 så kräktes han vätska efter han druckit vatten. Såg ut som möjligen lite ”utspädd blötmat” sen gick han på lådan åt några torrisar kanske 6 st och kräktes upp dem ganska snart.
Och sen låg han och såg illamående ut hela natten, varken åt eller draxk. Och kräktes vätska igen i morse 1 h efter han fått sin blodtrycksmedicin.
lite efter det fick han mirataz och cerenia (för 5 h sedan) och han brukar gå runt och skrika efter mat på mirataz, alltså blir helt tokig. Men nu vill han inte ens äta från fingret, har fått i honom några teskedar av favvomaten gourmet mousse.

Han har ju kronisk njursvikt stadie 2 och kronisk pankreatit, funderar på skov i pankreatiten och om jag borde åka akut idag eller avvakta till imorgon.
24 h av matvägran eller inte fått behålla ngt har de sagt tidigare sen åka akut.
Kanske iaf kontakta FirstVet redan nu.

Tycker det är så svårt jag vill inte missa något men jag vill inte heller dra iväg honom i onödan.
Dessutom varmt idag och han dricker inte heller.
Ingen förbättring här så nu väntar jag på videobesök med FirstVet för känns väldigt likt så som han mådde när han hade akut pankreatit. Mitt älskade stortroll.

Är så tomt att åka hem med tom bur. Men det är bättre att Sune är där han kan få rätt vård. Ska få dropp och smärtlindring idag och utredning med utökade blodprover och fullständig ultraljud av buken imorgon.
Men allra först nu direkt skulle de ta blodprov för att kolla små njurvärdena inte är skyhöga.
Han hade ont både över njurar och bukspottskörteln när hon kände igenom, der var tydliga obehag och ljud.

Känns som jag borde haft mer koll på honom och hans vikt och aptit. Men han har ju varit pigg och ätit bra fram till igår kväll.

Matte kommer oroa sig som en tok och hoppa högt när de ringer, förhoppningsvis först imorgon.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka