Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså den här knaskatten här hemma ... VAD är det med klister som är så himla gott? O_o
Klädrullen = :d. Bindor, obs vingarna, (O_o ja det blir lite awkward ibland med dessa toalettbesök 😅 jag tvångsmyser med henne för att distrahera istället, hon spinner som allra värst under dessa besök :angel::rofl:) = :d.
Jag får ju hålla ett öga på dessa klisterremsor så att hon inte äter upp dem :cautious: senast åt hon upp en liten i helgen innan jag hann ta bort den :meh::grin:
 
Men stackars fröken B @Lager :( Hoppas hon piggnar på sig snabbt och låter bli de stickande flygfäna i fortsättningen!

Alltså... mängden blod och var som får plats i en kattkind chockade mig. Men nu är hon ganska pigg. Arg på tratten, och vill inte äta sin antibiotika, men snokar runt som vanligt. Hoppade upp i sängen och tiggde frukost i morse och verkar ha kommit över dramat.

Imorn ryker dränet hos Vet, sen är det några dagar kvar på medicin och tratt. :heart
 
Dränet borta! Fortsatt medicinering över helgen + tratt och tvätt så att det inte bildas skorpa på såren.

Kisse var modig och duktig hos Vet. ❤️


A40A3CE5-CCD2-4B82-B3D6-04DEFDA60A91.jpeg
 
Fortsatt sjukdomsuppdatering. Hulk och kräkningar på köksmattan sent i igårkväll, jag gissar att det beror på metacamet (Vet varnade för det) så nu får hon inget mer metacam - men en dag till med vetmiroxin får hon stå ut med.

Det står att vetmiroxinet ska smaka lever... antingen en jävligt äcklig lever eller så kan Brunetten inte läsa och vet inte att det ska smaka så. Nu är hon trött och ilsken på medicineringen och vrider och vänder för att slippa. Elaka elaka fascistmatte! Hon är fortsatt snäll dock, inga försök att riva eller bita.

Såren på kinden ser jättefina ut, inget vätskande.
 
Fortsatt sjukdomsuppdatering. Hulk och kräkningar på köksmattan sent i igårkväll, jag gissar att det beror på metacamet (Vet varnade för det) så nu får hon inget mer metacam - men en dag till med vetmiroxin får hon stå ut med.

Det står att vetmiroxinet ska smaka lever... antingen en jävligt äcklig lever eller så kan Brunetten inte läsa och vet inte att det ska smaka så. Nu är hon trött och ilsken på medicineringen och vrider och vänder för att slippa. Elaka elaka fascistmatte! Hon är fortsatt snäll dock, inga försök att riva eller bita.

Såren på kinden ser jättefina ut, inget vätskande.
Mina hatar också vetrimoxin, det var lättare att få i Sauron medicin som Vet uttryckligen sa smakar peck, än den där pastan :cautious: Allra bäst är flytande amimoxin, då är det bara matten som lider och plågas av PTSD från barndomen :laugh: Skönt att fina B blir stadigt bättre!
 
Jag har sytt ett tält till katterna (katten, tuva får nog inte plats). Hur ska jag övertyga dem om att det är mysigt att använda det?
 
Är förkrossad. Fick besked igår om att min katts kullsyster har blivit avlivad. Tycker de känns så orättvist eftersom jag gärna tagit över henne trots hennes problem om bara ägaren hört av sig innan. Dom fyllde just 1 år i början av april och att hon bet sin ägare, var arg på den andra katten i hushållet och gick utanför lådan känns inte som skäl nog att avliva.

Våran katt har också humör men jag har förhoppningar om att hon blir bättre med åldern och hon är världens underbaraste och lättaste katt på alla vis annars så skulle aldrig avliva henne för de.

Kan katter ens bli arga efter/av kastreringen som denna person påstår?
 
Brunetten är pigg och fräsch. Äter sin mat. Snarkar bredvid kudden i sängen. Klöser på sitt träd. Tigger Dreamies. Vill bli kliad på hakan. Beter sig som vanligt. Det är bara den fortsatt tragiskt rakade kinden som sticker ut. Tänka sig att pälsen är så ljus, nästan vit, inne vid kroppen på en annars mörk chokladkisse... Men vi är snälla här hemma och mobbar inte såna som har rakade kroppsdelar. Vi bara fnissar lite i smyg åt dem när de inte ser.

Skönhetsmissen har klättrat högst upp i trädet och vält ned mina tofflor som jag ställde upp där i ett försök att skydda dem från tuggande. De är fluffiga och roliga att dra runt med av nån anledning. Varför jag trodde att de skulle vara trygga i katternas eget träd är kanske mer en spegling av dagens mänskliga IQ-nivå. :o

Skönt att allt lugnat ned sig... Tack snälla Veterinären, och tack snälla B som tog din medicin och stod ut med att vara Trattkantarell flera dagar utan alltför mycket gnäll! :love:
 
Jag har en massa blötmat som lina bedömt som oätlig. Försökt ge bort den till kattägda vänner men alla har sagt nej.
Så imorgon åker jag nio mil till ett katthem för att ge dem maten.

Det är den officiella förklaringen. Den riktiga är att katthemmet har öppet hus :angel:
 
Puh! Älva har inte tyckt att det har varit roligt att gå ut på väldigt länge, men nu när våren har kommit så har jag hittat lösningen - att gå ut i skymningen. Slut är det med tråkpromenaderna när hon bara ligger och stirrar in i en buske och rör sig någon gång ibland. Ojojoj vad svansen går, fram och tillbaka och fram och tillbaka och... Inte tar hon det lugnt heller. Hon galopperar så att jag får springa efter som en galning. Klättrar träd gör hon också.
Så söööööt! :love: Det känns så roligt att jag har hittat vilken tidpunkt det är roligt att vara ute också, för hon har verkligen sååå himla kul när hon spanar på kaninerna och fåglarna.
 
Jag har lite dåligt samvete.
Hunden i hushållet har varit borta i sommarstugan under senaste veckan och Alice har blommat upp under tiden - hon helt enkelt busar mera :love: Det känns tråkigt att hon inte känner att hon kan vara likadan när hunden är hemma :( Men det känns lite drastiskt att flytta bara på grund av katten :cautious::p
 
Våran ena katt har åkt på rejält med stryk av en annan katt. Två hål under örat som visade sig innehålla en hel del var efter att jag pillat lite. Ett sår vid halsen som också varade. Rakade honom med hjälp av en kompis, tvättade rent med klorhexidin och väteperoxid efter att ha haft telefonkontakt med vet. Stackarn tyckte inte om att vi försökte få ut all skit ut såret, gnällde lite men inget fräs. Tur han är snäll som ett lamm :love::heart
 
Mina katter Beatrix och Legolas gillar våren för då får dom gå ut.
Enligt uppfödarna har raskatter inget behov av att gå ut ? men det stämmer inte på mina i alla fall. 😉
Dom håller sig mest på tomten och ser till att jaga bort alla andra inkräktare som kommer dit. 😉
Häromdagen släpade Beatrix in en mus som hon fångat och dödat.
Jag är såå stolt över mina katter. ❤️ Trots att dom är söta och raskatter så sköter dom sig precis som dom ska.
(Sambon råkade trampa på den döda musen, så han var inte riktigt lika glad).
Här är en bild på den lilla musjägaren.
 

Bifogade filer

  • 008C2D77-99BD-403C-99E4-4542BA1EFD7D.jpeg
    008C2D77-99BD-403C-99E4-4542BA1EFD7D.jpeg
    109,9 KB · Visningar: 27
Nikita somnade stilla in i mina armar i går kväll. UL och biopsi visade att hennes lever var full av tumörer, metastaser i blodet och hon hade en stor knut/tumör i tarmen. Veterinären sa att den här sortens cancer är snabb och aggressiv och obotlig.

Jag kommer alltid att vara tacksam för att jag inte släpade ut henne i fredagskvällen för en lång vidrig resa till Uppsala eller Falun och hon tvingades tillbringa sin sista natt i en bur bland andra katter, vilket hon hatat. Istället fick vi en sista natt tillsammans, en liten brun, mjuk varm katt tätt, tätt tryckt mot mig med nosen i min armhåla. En snabb resa till Sundsvall. Inläggning med dropp och smärtstillande.

Efter beskedet från veterinären på kvällen att det var obotligt fick vi nästan tre timmar på oss att ta farväl. Hon låg i min famn och jag pratade om alla åren vi haft, hur mycket jag älskade henne, kom ihåg allt roligt vi haft, hur vi förde långa konversationer där jag jamade lika bra som henne. Våra diskussioner om vad som är bra för en katt att äta och inte. Hur hon rymde från lägenheten så vi kunde leka tafatt i trapphuset. Hur hon alltid, alltid var med mig och det var vi två mot världen. Hur jag inte kunde föreställa mig livet utan henne. Jag fick gosa mage en sista gång, nospussa, hon orkade kurra lite svagt och svanstippen viftade några gånger.

När veterinären gav henne sista sprutan som stannade hjärtat ville jag bara skrika nej, nej, nej innan det var för sent. Och sedan var det plötsligt det. Hon fick sin favoritsnuttefilt över sig och han lovade att hon skulle få ha med den sig.

Jag kommer alltid att undra, skulle jag insisterat på ett andra UL på Bagarmossen när jag kom och fick diagnosen foderallergi? Hade vi kunnat hindra spridningen från tarm till lever? Första UL visade ju på inflammation av tarmarna. Lät jag det gå för långt. Hon var som vanligt fram till för några veckor sedan, särskilt efter att tratten åkte av helt. Det var först sista veckan, tio dagarna som hon började matvägra och jag började köpa nya foder. Lät jag henne lida? Veterinären sa att den här sortens cancer går snabbt och är elakartad och mycket aggressiv. Han sa att det enda som möjligtvis skulle kunnat göras om det upptäcktes tidigare var kemoterapi men att det inte skulle vunnit mer än några månader eller veckor och nej, det skulle jag aldrig utsatt Nikita för.

Jag frågade flera gånger men enligt veterinären hade hon inte ont även om hon mådde dåligt. Jag hoppas han har rätt. Men tankarna gnager. Varför tog jag inte in henne direkt hon inte ville äta sitt foder. Men hon var så otroligt kräsen hela sitt liv att jag tog för givet att det var samma sak nu. Kunde andra provtagningar, UL, röntgen upptäckt cancern i tid innan den hann sprida sig. Kunde jag ha gjort något annorlunda. Jag vet inte. Men det kommer alltid att vara med mig.

Jag går i bitar.
Beklagar verkligen! En sån personlig katt. Jag förstår att du är ledsen. 😥
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 765
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 241
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp