Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju lugnt :) fattade det som att hon skulle vara helt ensam, utan tillsyn. Men det var jag som missuppfattade
Det skulle såklart aldrig ske!😊 Men hon är bortskämd (läs djupt älskad) och eftersom mina föräldrar är pensionerade så är dom vanligtvis bara borta ngn timme per dag.
Men hon är trygg och inget tyder på att hon far illa.
Kanske kan ta med henne till jobbet.😂
 
Såhär blev min foderautomat till slut
IMG_20191012_150031.jpg

Den är inte sned, det är bara jag som är dålig på att ta kort :D fungerar perfekt! Jag är så nöjd med mig själv. Tuva tycker jag är en fruktansvärd människa, nu måste hon pilla ut torrfodret en bit i taget. Med tassen! Äta på golvet!
 
Två katter hänger i mitt knä och njuter av att vi är hemma efter en veckas semester. Nog för att de fick rena lådor, mat, vatten och kärlek av grannen flera gånger om dagen, men det märks att de njuter av att ha sällskap av oss igen.

Dock har de fått för mycket mat. Dom är runda på bara denna veckan, särskilt honan :crazy::(.

De fick springa av sig lite ute idag när vi var hemma. De var ner ett varv i hönsgården och därefter plockade jag nog 10-15 loppor från vardera katt :wtf:. Tror det är råttloppor, men ska köra en omgång frontline för säkerhets skull.
 
Glömt bort vilket försäkringsbolag jag har till Megara. Bara att det inte är Agria. Ringde runt till tre innan jag kom på att göra en sökning på Buke efter mig själv och försäkringar :rofl: :angel: Buke är bra till många saker.

Sparar du inte försäkringsdokument i någon pärm/mapp ?
 
Sparar du inte försäkringsdokument i någon pärm/mapp ?

Jag fick allting elektronisk (tror jag), har inte hunnit skriva ut det, och hittade inte det i inkorgen eftersom jag inte kom ihåg vilket bolag Megara är försäkrad hos. Nu är det dock nedladdat på plattan och sedan tar jag med mig den till vet imorgon.

Suck, bussen jag måste ta till kliniken anländer 07:49 och den öppnar 08:00. Jag har tid 08:15. Förhoppningsvis blir jag insläppt så jag och Megara slipper stå och frysa utanför imorgon.
 
Vi kom hem i antal tusenlappar fattigare. Megara har helt perfekta tänder, ingen tandsten eller liknande. Så det är inte därför hon käkar på allt. Vet tog en liten tand, det var inte FORL men liksom pre, pre FORL tyckte han. En pincett och sedan ett litet rött korn. Han märkte att hon luktade illa i munnen men det är inte tänderna. Berättade om hulkandet och det tror han är pga magen eftersom hon ofta är hård i magen och att det även kan orsaka lukten i munnen. Hjärta och lungor är också prima. Att hon andas tungt/snörvlar är något vissa katter gör eftersom de är mer trubbiga i ansiktet och kanalerna därför är trängre. Jag ska ringa imorgon för att kolla blod/urin och röntgenplåtarna. Om de är rena så är hon frisk som en nötkärna och jag får köpa mer folie.

Megara var sitt vanliga jag, hon vägrade låta vet kolla magen och klämma lite på henne. Sedan när hon skulle få lugnande stack hon från vet och undersökningsbordet. Trots att jag höll i henne. Vet tog på sig en rivhandske. Hon stack igen med en hel del svordomar (Megara alltså). Vet tog på sig två handskar och ropade efter djurskötare. 🙈 Sedan bajsade hon på sig i buren, vilket jag aldrig upplevt tidigare. Så det blev tvättning av henne och buren. . Extremt skönt att hon sov annars hade det aldrig gått. Hon envisades hon med att vingla till min säng så vi både sov på plastad frotté eftersom hon läckte lite urin trots att jag hade fixat hennes vanliga uppvärmda säng med plastad frotté.

Nu är hon på benen om än fortsatt lite vinglig, har druckit, kräkts lite vatten och slingrat sig in bakom uppsatta spånskivor och lådor som ska stoppa henne att käka sladdar :banghead:
Hade hoppats på att det fanns något bakom tuggandet, men jag har uppenbarligen en halv labbe, halv hamster med lite katt. Hon är fortsatt överviktig men inte lika mycket som tidigare, 3.7. Hon ska ner till 3.4. Så vi får kämpa på.

Samt att nu är klorna klippta mycket korta. 👍
 
När Svante och Olof (min svarta kisse) flyttade hem till mig för snart ett år sedan var Olof framför allt, rädd för händer och hastiga rörelser. Han visste inte heller riktigt att det gick att leka och busa.

Det tog tid för Olof att släppa rädslorna och att börja leka. Svante var tryggare och mer kelig redan från början medans Olof helst satt en liten bit bort och liksom ”studerade” lek, kel och bus.
Efterhand blev Olof mer och mer förtroendefull och trygg och efter många månader med den successiva positiva förändringen så sedan nästan bara över en natt/dag så ”hade han bestämt sig” och släppte allt.

Numera är Olof den största kel och busgrisen som finns - det finns inget matte kan göra som skrämmer honom - välta runt honom, busa vilt med honom, lyfta upp honom, klippa klorna osv.

Han sover dessutom tätt intill matte i sängen varje natt - gärna med magen vänd uppåt så matte kan komma åt att stryka honom där - och gärna med några tassar instoppade i mattes hand 🐱💜

Ett litet klipp på bus med båda kissarna här nu på kvällskvisten

 
Vi kom hem i antal tusenlappar fattigare. Megara har helt perfekta tänder, ingen tandsten eller liknande. Så det är inte därför hon käkar på allt. Vet tog en liten tand, det var inte FORL men liksom pre, pre FORL tyckte han. En pincett och sedan ett litet rött korn. Han märkte att hon luktade illa i munnen men det är inte tänderna. Berättade om hulkandet och det tror han är pga magen eftersom hon ofta är hård i magen och att det även kan orsaka lukten i munnen. Hjärta och lungor är också prima. Att hon andas tungt/snörvlar är något vissa katter gör eftersom de är mer trubbiga i ansiktet och kanalerna därför är trängre. Jag ska ringa imorgon för att kolla blod/urin och röntgenplåtarna. Om de är rena så är hon frisk som en nötkärna och jag får köpa mer folie.

Megara var sitt vanliga jag, hon vägrade låta vet kolla magen och klämma lite på henne. Sedan när hon skulle få lugnande stack hon från vet och undersökningsbordet. Trots att jag höll i henne. Vet tog på sig en rivhandske. Hon stack igen med en hel del svordomar (Megara alltså). Vet tog på sig två handskar och ropade efter djurskötare. 🙈 Sedan bajsade hon på sig i buren, vilket jag aldrig upplevt tidigare. Så det blev tvättning av henne och buren. . Extremt skönt att hon sov annars hade det aldrig gått. Hon envisades hon med att vingla till min säng så vi både sov på plastad frotté eftersom hon läckte lite urin trots att jag hade fixat hennes vanliga uppvärmda säng med plastad frotté.

Nu är hon på benen om än fortsatt lite vinglig, har druckit, kräkts lite vatten och slingrat sig in bakom uppsatta spånskivor och lådor som ska stoppa henne att käka sladdar :banghead:
Hade hoppats på att det fanns något bakom tuggandet, men jag har uppenbarligen en halv labbe, halv hamster med lite katt. Hon är fortsatt överviktig men inte lika mycket som tidigare, 3.7. Hon ska ner till 3.4. Så vi får kämpa på.

Samt att nu är klorna klippta mycket korta. 👍

Det finns nåt namn på när katter (säkert andra djur) som "äter allt". Pica eller nåt. Vet dock inte om Megara äter saker eller "bara" tuggar sönder?
 
Megara är inte skygg men har extremt stor integritet. Hon är ingen knäkatt men det spelar ingen roll öht. Däremot är hon en vara-med-överallt-katt. När jag går på toa kommer hon sättande, när jag är i köket så är hon naturligtvis med ;) Hon ska sova varje natt i sängen med mig, mellan benen, under fötterna helst. Hur hon inte kvävs är ett under. Dess emellan sover hon på sin kattsäng bredvid datorskärmen så jag kan sträcka ut en hand och gosa lite och hon kan slicka.

Hon är helt vild när hon leker, enda problemet är att hon är snabb som en vessla och smidig så hon får tag på vippan/da bird och sedan biter hon fast så jag måste bända upp munnen, annars släpar hon iväg den med pinne och allt.

Det finns nåt namn på när katter (säkert andra djur) som "äter allt". Pica eller nåt. Vet dock inte om Megara äter saker eller "bara" tuggar sönder?

Pica är det inte. Hon sväljer inte utan bara tuggar. Hon äter med urskiljning, mobilkablar är favorit, särskilt då märkeskablar, men även ethernet kablar och usb kablar duger. :meh: Plast, tyg, garn osv är helt ointressant. Däremot att gnaga på min soffa är uppenbart extremt gott. Ibland gnager hon på handtaget till min bordslampa som är i metall och på bokhyllan som är obehandlat trä samt på mina hårddiskar. Därav att jag trodde/hoppades på att det kliade i tänderna. Hon får tuggpinnar som är helt ok enligt henne, men soffan är godare. Konstigt nog tycker hon inte om vanligt papper/brev som Nikita och många andra gillar. Varför soffan är god och sängen inte är det, är ett mysterium. Böcker är hon tack och lov ointresserad av.
 
Jag fick lära mig att pica är ett sjukligt tuggande/ätande på sånt som inte är mat. Med betong på sjukligt. Eller maniskt. vilket ord som nu är rätt använda. Onormalt helt enkelt.
 
@MJLee vad skönt att allt var bra med hennes allmänhälsa 😄 Men tråkigare ang ev. Begynnande FORL .

Ang hur tuff hon är osv, så när hon agerar så vilt så uppenbarligen hos veterinären är hon ju oerhört rädd och stressad när hon slår sig fri och bajsar på sig 😞 Lille gumma ! 😔 Tråkigt med sånt besök hos veterinären inför framtida besök 😔 har hon dålig erf tidigare sen innan ?
 
@MJLee vad skönt att allt var bra med hennes allmänhälsa 😄 Men tråkigare ang ev. Begynnande FORL .

Ang hur tuff hon är osv, så när hon agerar så vilt så uppenbarligen hos veterinären är hon ju oerhört rädd och stressad när hon slår sig fri och bajsar på sig 😞 Lille gumma !

Bajsade på sig gjorde hon när hon var sövd, dvs förlorade kontrollen över tarmarna, inte när hon var hos vet utan efter att hon lagts i sin väska liksom hon kissade på sig som de flesta katter gör när de sederats. Hos vet bara bets hon och klöstes. Lilla katten min.

Ja usch, re FORL. Nikita var också FORL katt, tyvärr har ju burmorna ärvt sina dåliga tänder öht från siameserna. Men vet sa att det inte var FORL men som sagt före, före FORL. Jag tar ändå in henne en gång om året på kontroll i samband med vaccination så då får de röntga tänderna, även om jag helst skulle vilja undvika sedering.
 
Bajsade på sig gjorde hon när hon var sövd, dvs förlorade kontrollen över tarmarna, inte när hon var hos vet utan efter att hon lagts i sin väska liksom hon kissade på sig som de flesta katter gör när de sederats. Hos vet bara bets hon och klöstes. Lilla katten min.

Ja usch, re FORL. Nikita var också FORL katt, tyvärr har ju burmorna ärvt sina dåliga tänder öht från siameserna. Men vet sa att det inte var FORL men som sagt före, före FORL. Jag tar ändå in henne en gång om året på kontroll i samband med vaccination så då får de röntga tänderna, även om jag helst skulle vilja undvika sedering.

Tråkigt ändå att hon blev så rädd hos vet att hon slog sig fri .

Sen måste jag nog skriva under på @sthu s tankar om PICA. Det är inte kriterie att de behöver svälja det de tuggar på . Det finns ju dessutom lite teorier ang just orientaliska katter och detta syndrom /beteende.
 
När vi kom hem i söndags hade katterna diarré. Nu har de fin avföring igen, nästan helt normal. Tror det var torrfodret som var boven, att de fått för mycket och ev hetsat i sig. De släpper inte giftiga gaser längre, magarna har minskat i storlek bara på de här två dagarna och inget kräk (fick tvätta fyra mattor som de kräkts osmält torrfoder på medan vi var borta).
Har gett många små portioner blötmat de här dagarna, men nu kan vi nog snart återgå till fyra gånger om dagen igen.
 
Jag fick lära mig att pica är ett sjukligt tuggande/ätande på sånt som inte är mat. Med betong på sjukligt. Eller maniskt. vilket ord som nu är rätt använda. Onormalt helt enkelt.

@mackan ja, jag håller med om att Megaras gnagande är lite av ett beteendeproblem, ung som överdrivet klösande. Det jag märkt är att när hon ätit så tuggar hon aldrig. Så det är möjligt att det delvis har att göra med att hon behöver gå ner i vikt och är på en fixerad diet (långt ifrån svält dock!). Men också att hon är en ung burma så har otroligt mycket energi. Skulle så önska att jag bodde på en ö eller någonstans jag kunde bygga en stor kattgård. Vi leker varje dag men jag gissar att hon fortfarande har energi över. Och, att hon är smart nog att veta att när hon vill ha uppmärksamhet så gnager hon där hon ser att jag ser henne. Nikita gjorde samma sak, dvs kloade och stirrade på mig tills jag kom och lyfte bort henne och hon fick uppmärksamhet. Men som sagt, det konstiga är att det är bara vissa kablar som är attraktiva, liksom vissa möbler. Andra är hon helt ointresserad av. Vad som utmärker de intressanta försöker jag fortfarande klura ut.

Hon har blivit mycket lugnare sedan hon kom till mig och är definitivt någon som behöver vara ensamkatt. Hon har lite av en oral fixering tror jag, så fort vi gosar så slickar hon, och slickar.
 
Västa har kommit grymt långt sen hon kom till mig för ett år sen. Pälsen är så mjuk å fin nu, när hon kom hade hon en massa absurt många hår som stack ut överallt.
Jag fick inte vara nära när hon åt med flera meter, nu bryr hon dig inte alls om vart jag är.
Första gången hon försökte hoppa från bokhyllan till klöströdet dinglade hon upp å ner för att hon inte var van vid att hopa och leka ordentligt. Nu flyger hon upp för klöströdet som ingenting.
För låg hon aldrig i sängen, sen började komma nångång ibland men så fort jag rörde mig så drog hon därifrån. Nu kan hon ligga kvar fortfarande när jag vaknar och inga problem alls å röra mig eller rent av dra i täcket. Kanske att hon korrigerar liggpositionen.
Mycket annat har så klart oxå hänt å det är trevligt att se en så stor skillnad även om hon fortfarande inte om ens någonsin kommer bli helt bra från hur hon fick leva dom första 1,5 åren av sitt liv.
 
@MJLee är glad för din skull oavsett att du och kisse har ett fint band 😻

Ja, att soffan har små bitmärken och att jag fått bygga om med diverse spånskivor och liknande är ingenting i jämförelse med en liten brun katt. 💕 Som förhoppningsvis inte behöver besöka vet tills det är dags för vaccination. Tacksamt nog är hon helt cool med att resa och att träffa nya människor som inte sticker nålar i henne. Och jag hoppas, hoppas, hoppas att det inte blir mer eländig FORL. Tur att min nya försäkring täcker den med 6000 om året iaf.

Dock lite genant att behöva låsa in henne i mitt sovrum när vi äter vilket jag lärt mig nu, annars vet jag vem jag hittar uppe på köksbänken. Vilket är sådär inte ok hemma, men definitivt inte när hon *host* äter upp parmaskinkan till förrätten när vi kör en drink innan middag med familjen. Eller är extremt nöjd med en stor skiva älgstek. Men stackarn, när hon drog ner den på golvet så var min pappas labbe där och slök den på mindre än en sekund. :rofl: Megara var inte glad.

Edit: Jag misstänker att hon just nu smider planer att annonsera ut mig på Blocket för okattlig behandling. Hon vill ha MAT. 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp