Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag damp det ner veterinärräkningar för 3700:- (vår ”hemmavet” är långsam med räkningarna)
Sammanlagt har Millie kostat lite i underkant 25 000:- i veterinärbesök och medicin.Hon är värd varenda krona men ska ändå tala om att jag tycker att det räcker nu.

På räkningen från förra veckan står det sterilisering.
Ngn här skrev att man bara kastrerar. Är det bara slarvigt uttryckt?

Det hoppas jag verkligen. Sterilisering tar bort fertilitet men all könsdrift är kvar. Dvs en steriliserad katthona kommer att köpa och vilja para sig med allt vad det innebär. Dessutom är alla hormoner kvar med den risk det innebär.

Kastrerar man försvinner både fertilitet och könsdrift, och alla risker relaterade till det försvinner. En kastrerad hona löper inte, får inte livmoderinflammation osv.

Jag vet igen veterinär som steriliserar idag. Så förhoppningsvis är det av konstig anledning bara använt fel ord. Men kolla upp det. För är hon bara steriliserad så bör du kastrera henne.
 
Det hoppas jag verkligen. Sterilisering tar bort fertilitet men all könsdrift är kvar. Dvs en steriliserad katthona kommer att köpa och vilja para sig med allt vad det innebär. Dessutom är alla hormoner kvar med den risk det innebär.

Kastrerar man försvinner både fertilitet och könsdrift, och alla risker relaterade till det försvinner. En kastrerad hona löper inte, får inte livmoderinflammation osv.

Jag vet igen veterinär som steriliserar idag. Så förhoppningsvis är det av konstig anledning bara använt fel ord. Men kolla upp det. För är hon bara steriliserad så bör du kastrera henne.
Mamma och pappa fick se livmodern efteråt. Så då borde hon vara kastrerad?
 
Katt vill något, dvs går omkring min stol och knorrar (mat, vatten och ren låda finnes). Matte lyfter på baken och öppnar ytterdörren. Katt går dit och säger "Hell no, det är ju f-n KALLT!". Matte stänger dörren och går tillbaka till skrivbordet. Katt knorrar kring stolen :meh:
 
Idag var vi på återbesök. Han mår bättre på metacam men vet. kände att han fortfarande är svullen i lymfkörtlarna, så det är fortfarande nån inflammation som lurar i bakgrunden. Hon ville inte sätta in kortison än utan vi kör på med metacam till 30/10 när han fått tid för operation. Då kör dom allting - tanddragning, spola ur nosen, och kolla med kamera både från svalget och nosen. Förhoppningsvis finns tid för klippning också om jag inte lyckas själv innan 🙄 Behövs kortison efter det så fanns det tydligen som nosdroppar som inte behöver ges varje dag, så förhoppningsvis slipper han biverkningar i så fall. Låter också otroligt smidigt för mig som jobbar så himla konstigt.
 
Måste vara med aktiv i denna tråden.

Vi har två katter på fyra år som heter Holger och Lillith.

Idag var Lillith hos veterinären då hon nyst ett tag. Vi har avvaktat men igår började hon nysa blod så i morse ringde jag vet och fick en snabb tid. Jag trodde på kattsnuva men veterinären hittade inget konstigt så hon blev vaccinerad och så fick vi ringa om det blev värre igen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190927_172807.jpg
    IMG_20190927_172807.jpg
    720,1 KB · Visningar: 22
Hur tänker folk när de skaffar kattunge, låter den gå ut när den är mycket ung såklart okastrerad, icke chippad eller registrerad? Vaccination är för dyrt. Ni kan ju gissa varför hen inte gör allt annat heller. Jag blir så sur.

Skulle aldrig få för mig att släppa ut en katt som dessutom enligt mig är för ung samt så vill jag gärna ha den kastrerad innan. Ser folk verkligen katter som slit och släng djur fortfarande?
 
Alltså Ija gör mig nojig. Ena dagen är pälsen skitful och andra så glänser den och är så fin så.
Tror det kan ha att göra med om hon ligger på den äkta eller den oäkta fällen och på en filt..
För pälsen är fin och vet hade inget att säga vid besöket
Hon rycker ju ff päls till och från, det har blivit mycket bättre med feliway.
Tror oväsen från grannarna påminner henne om mitt ex.
 
Dum fråga kanske och på fel tråd men får man lov att sätta katter i lina som är kopplad i ngn slags järnpinne? Dvs inte i en rastgård och utan mat och vatten.
 
Dum fråga kanske och på fel tråd men får man lov att sätta katter i lina som är kopplad i ngn slags järnpinne? Dvs inte i en rastgård och utan mat och vatten.

Nej, inte om man inte är därute med den hela tiden. Dvs om du fikar i trädgården och ser katten hela tiden kan du ha den i lina den stunden. Men du får inte lämna den utan uppsikt.
 
Hur tänker folk när de skaffar kattunge, låter den gå ut när den är mycket ung såklart okastrerad, icke chippad eller registrerad? Vaccination är för dyrt. Ni kan ju gissa varför hen inte gör allt annat heller. Jag blir så sur.

Skulle aldrig få för mig att släppa ut en katt som dessutom enligt mig är för ung samt så vill jag gärna ha den kastrerad innan. Ser folk verkligen katter som slit och släng djur fortfarande?

Tror inte de tänker så mycket. Mest att katter ska vara ute och är någonslags magiska djur som aldrig blir påkörda, skrämda, stulna, skadade, eller försvinner.
 
Skönhetsmissen är på intensivt humör, hon dundrar omkring och snattrar, tittar i fönstren, vänder upp och ned på mattan, störtar ut i köket och slår sig ned på köksbordet för att högljutt kuttra för sig själv där en liten stund. Hoppar tillbaka ned på golvet med en duns och promenerar mjauandes genom hallen. Lägger sig i en stolstrimma på högen av matta i vardagsrummet.

Brunetten har försvunnit efter frukost, gissningsvis in i garderoben någonstans eller in i sin trädgrotta. Det är matvila nu och hon lämnar över matteansvaret till Skönhetsmissen en period.
 
Nej, inte om man inte är därute med den hela tiden. Dvs om du fikar i trädgården och ser katten hela tiden kan du ha den i lina den stunden. Men du får inte lämna den utan uppsikt.

Har nämligen sett en person som släpper ut sin katt såhär under långa stunder men vad man ser är personen inte där. Tycker lite synd om katten som sitter fast för det rör sig många katter i området och den kan inte komma undan om den blir attackerad. Det är ngn slags raskatt så jag förstår att man inte vill släppa ut den som en utekatt men bara reagerade på det när den varken har ngn där, mat/vatten och jag vet det finns en del bråkstakar till katt i området..
 
Har nämligen sett en person som släpper ut sin katt såhär under långa stunder men vad man ser är personen inte där. Tycker lite synd om katten som sitter fast för det rör sig många katter i området och den kan inte komma undan om den blir attackerad. Det är ngn slags raskatt så jag förstår att man inte vill släppa ut den som en utekatt men bara reagerade på det när den varken har ngn där, mat/vatten och jag vet det finns en del bråkstakar till katt i området..

Det låter verkligen inte okej. Kan du prata med personen är det en bra idé, annars är anmäla till länsstyrelsen en bra idé så får de kontrollera och prata med personen om olämpligheten i det. Himla bra att du reagerat!
 
Det låter verkligen inte okej. Kan du prata med personen är det en bra idé, annars är anmäla till länsstyrelsen en bra idé så får de kontrollera och prata med personen om olämpligheten i det. Himla bra att du reagerat!

Nej det känns verkligen inte okej, tänkte även på att det kan komma andra djur än katter som ger sig på stackaren och det finns varken träd/buskar eller ngn den kan ta skydd i. Vet du eller ngn annan här om det finns ngn lagtext att stödja sig på för katter? Tror det blir lite tunt att basera det på ens egna åsikt. Ska iaf gå dit idag och se om jag kan prata med ev ägare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 498
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • lära sig tömköra
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp