Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker läsa på om vilka växter som är giftiga för katter och blir tokig! På en sida står si, på en annan står det så. På nåt ställe uttrycks en växt som giftig och på en annan att den kan orsaka obehag. Har även hittat att ampellilja skulle vara dålig för katter, därav min frustration.
 
@Alexandra_W du är inte ensam. Varje gång du skriver om Lukas eller lägger upp en bild så blir jag så varm om hjärtat och glad att se honom. Fantastiska Lukas Lägenhetskatt som gått igenom så mycket och nu lever ett så välförtjänt härligt liv :love: :love: När man tänker på den eländiga skräckslagna kraken som först gömde sig för dig och underbart trygga herren nu så blir det en klump i halsen också. Att hans mage är gosig är bara ett plus!
 
Zoom-möte halva dagen igår, Skönhetsmissen gjorde två bejublade framträdanden uppe i sitt träd som syns bakom skrivbordet där datorn står. Det är ändå roligt med vuxna människor på 40+ som under fokuserade jobbsamtal skriker Åhhh titta katten! Vad heter katten?! ...sådär mitt i utvärderingspraxis:en. :love:

I övrigt slött här, båda kissar solar. Matte funderar på att ta sig iväg ut, kanske till havet...kanske till en sjö. Beslutet hänger lite löst i väntan på respons från den inbokade lunchvännen.
 
Först vill jag bara säga att jag är medveten om att detta är helt och hållet mitt fel, eller iallafall på mitt ansvar.
Men Alice verkar ha börjat slänga i sig maten alldeles för fort, hon kräks upp sin middag (blötfoder) så att den knappt ser äten på :crazy: Lilla katten :cry:

Jag undrar om jag råkade en kväll glömma ge henne mat och hon sedan dess har slängt i sig maten för att hon är så hungrig när det är väl dags för mat. (Inte konstigt att hon är fortfarande hungrig också nu när hon spyr upp blötfodret! Kanske får ge henne lite mera av torrfodret imorgon så att hon inte är så hungrig..) Gav henne mindre portioner delat över två-tre gånger ett par dagar, vilket gick bra. Så jag gick tillbaka till vanliga utfodringen, men uppenbarligen funkar inte det än.

(Önskar att det vore så bra att hon spyr i badrummet, det är kakel på golvet och de där linjerna mellan dem är ett helvete, vore lättare i resten av lägenheten (förutom sängen såklart)..)
 
Först vill jag bara säga att jag är medveten om att detta är helt och hållet mitt fel, eller iallafall på mitt ansvar.
Men Alice verkar ha börjat slänga i sig maten alldeles för fort, hon kräks upp sin middag (blötfoder) så att den knappt ser äten på :crazy: Lilla katten :cry:

Jag undrar om jag råkade en kväll glömma ge henne mat och hon sedan dess har slängt i sig maten för att hon är så hungrig när det är väl dags för mat. (Inte konstigt att hon är fortfarande hungrig också nu när hon spyr upp blötfodret! Kanske får ge henne lite mera av torrfodret imorgon så att hon inte är så hungrig..) Gav henne mindre portioner delat över två-tre gånger ett par dagar, vilket gick bra. Så jag gick tillbaka till vanliga utfodringen, men uppenbarligen funkar inte det än.

(Önskar att det vore så bra att hon spyr i badrummet, det är kakel på golvet och de där linjerna mellan dem är ett helvete, vore lättare i resten av lägenheten (förutom sängen såklart)..)

Jag skulle nog också fundera om flytten har stressat henne och hon på något sätt känner sig så osäker att hon vill kasta i sig maten så snabbt som möjligt innan någon annan hinner stjäla den.
 
Jag skulle nog också fundera om flytten har stressat henne och hon på något sätt känner sig så osäker att hon vill kasta i sig maten så snabbt som möjligt innan någon annan hinner stjäla den.
Det är ju möjligt. Men det känns som att det började inte förrän några dagar efter flytten.
Hm, men även i det fallet är det nog smart att ge mindre portioner tills hon kanske känner sig tryggare. Men kan kanske ta längre tid än vad jag hade räknat med. Annars så verkar hon må rätt bra, fast dörren är lite läskig när den plingar pga kodlås 😅
 
Hon var hos veterinären i somras typ två-tre gånger, även om för andra saker men en gång var för vaccination och då kollade de tänderna samtidigt.
Hur tänker du att tänderna/munnen kan vara en orsak?

Smärta i munnen/tänderna är en klassisk anledning att kasta i sig mat. Många katter med obehandlad/oupptäckt forl/tr gör det. Det gör mindre ont kasta i sig maten än äta långsamt och tugga ordentligt.

Tyvärr kräver ordentlig tandkoll sövd/tungt sederad katt.
 
Smärta i munnen/tänderna är en klassisk anledning att kasta i sig mat. Många katter med obehandlad/oupptäckt forl/tr gör det. Det gör mindre ont kasta i sig maten än äta långsamt och tugga ordentligt.

Tyvärr kräver ordentlig tandkoll sövd/tungt sederad katt.
Aha, då förstår jag hur det går till. Tack för förklaringen!
Alice har dock varit mera villig till att lämna kvar av torrfodret och äta mera sakta av det så jag hoppas på en kombination av flytt/stress, klumpig matte och hunger. Men ska hålla det i minnet och hålla koll :up:

Tillägg: Man kan kanske se det om man tittar på katten när den äter? Om den tuggar eller inte menar jag. Eller ge kattgodis som kräver lite tugg? 🤔
 
Aha, då förstår jag hur det går till. Tack för förklaringen!
Alice har dock varit mera villig till att lämna kvar av torrfodret och äta mera sakta av det så jag hoppas på en kombination av flytt/stress, klumpig matte och hunger. Men ska hålla det i minnet och hålla koll :up:

Tillägg: Man kan kanske se det om man tittar på katten när den äter? Om den tuggar eller inte menar jag. Eller ge kattgodis som kräver lite tugg? 🤔

Enda sättet att säkert säga om katten har TR är under sedering hos veterinär.
 
Aha, då förstår jag hur det går till. Tack för förklaringen!
Alice har dock varit mera villig till att lämna kvar av torrfodret och äta mera sakta av det så jag hoppas på en kombination av flytt/stress, klumpig matte och hunger. Men ska hålla det i minnet och hålla koll :up:

Tillägg: Man kan kanske se det om man tittar på katten när den äter? Om den tuggar eller inte menar jag. Eller ge kattgodis som kräver lite tugg? 🤔

Kanske kanske inte. Jag har haft de med forl/tr där jag inte märkt ett dugg förrän en tand ramlat ut. En annan kliade sina öron kala - vilket berodde på tandsmärta. Och en tredje där hetsa i maten var enda tecknet men det fattade jag inte då utan först när hetset försvann efter att tänderna var fixade.

Inte meningen skrämma upp dig, mer att fortsätter det så kan det vara idé kolla tänderna. Och är de aldrig kollade är det idé kolla dem oavsett. Under narkos/sedering. Det är enda sättet veta säkert.
 
Kanske kanske inte. Jag har haft de med forl/tr där jag inte märkt ett dugg förrän en tand ramlat ut. En annan kliade sina öron kala - vilket berodde på tandsmärta. Och en tredje där hetsa i maten var enda tecknet men det fattade jag inte då utan först när hetset försvann efter att tänderna var fixade.

Inte meningen skrämma upp dig, mer att fortsätter det så kan det vara idé kolla tänderna. Och är de aldrig kollade är det idé kolla dem oavsett. Under narkos/sedering. Det är enda sättet veta säkert.

Instämmer, Missia visade inte något direkt men jag var ju så i samklang med henne att jag kände att något, oklart vad, var fel. Ont hade hon definitivt, efter tänderna togs bort var hon mycket gladare och piggare.

Det var exakt likadant andra vändan med tänderna men då var jag rätt säker på att det var dem med tanke på hur det var första gången.
 
Tack hörni, känns som ett stort sammanträffande att det skulle visas just när vi flyttat men jag ska komma ihåg detta. Vill dock ge henne lite tid då hon varit hos veterinären lite mycket i år och är inte 100% trygg hemma ännu.
 
Jag försöker läsa på om vilka växter som är giftiga för katter och blir tokig! På en sida står si, på en annan står det så. På nåt ställe uttrycks en växt som giftig och på en annan att den kan orsaka obehag. Har även hittat att ampellilja skulle vara dålig för katter, därav min frustration.


Agria har en sida som jag antagit är trovärdig...

Jag fick en enorm fredskalla för länge sedan som är superfin nu, sådär lummig och grön, Skönhetsmissen har riktigt dille på att bita i bladen - vilka är giftiga. Kallan står på en hög pall och då ger S sig inte på den men så fort kallan kommer ned på golvet av nån orsak så ska Kisse dit och bita.

Hon biter inte i några andra blad så det är ju något i Kallan som kittlar i munnen, eller vad det nu är som är så spännande. :meh:
 
Aha, då förstår jag hur det går till. Tack för förklaringen!
Alice har dock varit mera villig till att lämna kvar av torrfodret och äta mera sakta av det så jag hoppas på en kombination av flytt/stress, klumpig matte och hunger. Men ska hålla det i minnet och hålla koll :up:

Tillägg: Man kan kanske se det om man tittar på katten när den äter? Om den tuggar eller inte menar jag. Eller ge kattgodis som kräver lite tugg? 🤔


Jag märkte inget på S innan Vet.kollen med sövning. Då var tretton tandhalsar förstörda och fick dras. Året före var det sex.

Hon käkade mjukmat och torrisar och godis och dödade flugor med samma frenesi som alltid... så hade inte hon inte varit på Vet.koll hade jag inte märkt någon förrän hon blev riktigt dålig.

Nu har hon bara fem tänder kvar i munnen och käkar fortsatt mat av all hårdhetsgrad och dödar flugor hejvilt. O_o
 
Jag märkte inget på S innan Vet.kollen med sövning. Då var tretton tandhalsar förstörda och fick dras. Året före var det sex.

Hon käkade mjukmat och torrisar och godis och dödade flugor med samma frenesi som alltid... så hade inte hon inte varit på Vet.koll hade jag inte märkt någon förrän hon blev riktigt dålig.

Nu har hon bara fem tänder kvar i munnen och käkar fortsatt mat av all hårdhetsgrad och dödar flugor hejvilt. O_o

Även mina helt tandlösa har glatt ätit torrfoder mm.

Jag kollar mina varje år. Sövda. Med rtg vid minsta tveksamhet. Just nu har jag en drabbad tandlös (har en hörntand kvar) och två icke drabbade. Men det kan ändras..
 
Även mina helt tandlösa har glatt ätit torrfoder mm.

Jag kollar mina varje år. Sövda. Med rtg vid minsta tveksamhet. Just nu har jag en drabbad tandlös (har en hörntand kvar) och två icke drabbade. Men det kan ändras..

Jag kolla mina också, de ska ju ändå in och vaccineras så de sövs och röntgas samtidigt. Det är skönt att ha samma Vet också som följt dem sedan kattungetiden.
 
Jag märkte inte heller något på Nikita, hon föredrog torrisar och var inte förtjust i blötmat, inte heller hetsåt hon utan var en typisk småätare. Jag märkte inte heller någon som helst skillnad på hur hon var före och efter att jag dragit tänderna. Trodde hon skulle vara mjukare och vänligare och gladare, nja. Not so much :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
406
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 885
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
923
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp