Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Men kan det inte ibland vara svårt att veta var gränsen går? Om jag tycker mörk hy är vackert och attraktivt, jag ser en mörkhyad kille jag tycker är vrålhet och vi får ihop det, kan inte det vara äkta? Kan inte en man initiellt tända extra på en kvinna på grund av hennes väldigt stora bröst?

När det kommer till vikt kan man ju ha lite olika preferenser. Jag kanske gillar mina kvinnor lite mulliga/ej pinnsmala. Men vid hur många kilos övervikt dras liksom gränsen för när det övergår till att fetishisera?

Jag fattar ju att frågan är laddad på grund av uppenbara anledningar men jag tycker faktiskt att man kanske får det att verka värre än det är.
Men hur tänker du nu? Det finns ingen viktgräns för när en kropp fetischeras. Fetischeringen kommer inte från kroppen utan från den som fetischerar. Den som fetischerar KAN vara en schysst typ som tycker om en som person men som fet är min erfarenhet att det är rätt ovanligt.

Alltså, hur öppensinnad jag än försöker vara finns det ju saker jag reagerar negativt på. Säger nån att de gillar att spotta andra i ansiktet eller att bli spottade på reagerar jag. Jag hävdar att det inte är för att jag är dömande utan för att det fallet utanför vad som anses vara accepterat (norm). ”Så gör man inte” är min ryggmärgsreflex och reaktion.
Det här fascinerar mig lite - varför är spott så negativt? Ren nyfikenhet här alltså.
Jag ser det som helt harmlöst själv. Kan i rätt sammanhang vara tändande men är i fel sammanhang mest jävligt tråkigt bara. Förutsatt att karln inte spottar för att få glid vill säga, vill han inte ens lägga manken till så kan han gott gå hem och runka :meh:
 
Jag funderar lite på det högre kunskapsläget. Alltså i generella termer. Hur ska kunskapen förmedlas, i vilka sammanhang?

När det gäller att folk inte kan förväntas reagera artigt, håller jag med dig. Vid en del kinks skulle det inte heller vara helt adekvat med artighet.
Det beror på vilken del av samhället vi talar om, rättsväsendet och vården och liknande behöver ju kunskap relevant för dem, där kan jag tycka de har ett eget ansvar.

Kunskapsläget för allmänheten är väl till stor del lämnad åt sitt öde, tyvärr. Det blir vad vi gör det till, då och då uppstår det ju diskussioner kring de här ämnena vilket ger tillfälle att utbyta erfarenheter och information som kan leda till större kunskap för alla inblandade. Bättre än så kan jag nog inte svara på den frågan just nu, för jag sitter inte beredd med en nationell handlingsplan även om jag önskar att jag hade gjort det.
 
Jag funderar lite på det högre kunskapsläget. Alltså i generella termer. Hur ska kunskapen förmedlas, i vilka sammanhang?

När det gäller att folk inte kan förväntas reagera artigt, håller jag med dig. Vid en del kinks skulle det inte heller vara helt adekvat med artighet.
Kort svar innan sängdags men jag har en bekant som har sex och samlevnadsundervisning i gymnasiet och jag förmedlar kontakten med utövare som kommer dit och pratar. Eventuellt kommer jag själv också att hålla ett föredrag om säkert sex och samtycke samt BDSM. De fick själva välja vad de ville prata om, och just BDSM låg högt uppe på listan.

Jag tror man får börja där. Oerfarna ungdomar hör nog till de som löper störst risk att råka illa ut. När det gäller vuxna så är det nog bra med den här typen av öppna diskussioner på nätet plus att det finns jättemycket info att söka på om man vill,
 
Men hur tänker du nu? Det finns ingen viktgräns för när en kropp fetischeras. Fetischeringen kommer inte från kroppen utan från den som fetischerar. Den som fetischerar KAN vara en schysst typ som tycker om en som person men som fet är min erfarenhet att det är rätt ovanligt.


Det här fascinerar mig lite - varför är spott så negativt? Ren nyfikenhet här alltså.
Jag ser det som helt harmlöst själv. Kan i rätt sammanhang vara tändande men är i fel sammanhang mest jävligt tråkigt bara. Förutsatt att karln inte spottar för att få glid vill säga, vill han inte ens lägga manken till så kan han gott gå hem och runka :meh:

Jag är på @Hyacinth s linje. För mig spottar en åt något motbjudande och motbjudande är inget jag är intresserad av i sexuella sammanhang.
 
Fast jag fattar att det finns de som tänder på det. Jag berättade bara hur jag reagerar instinktivt. Jag säger inte att det är fel. Sen tycker jag man bör ta sig en funderare på Vad i det man gillar och varför.
Ja men absolut, precis så.
 
Fast varför gör du det? Är det måhända sociala normer som ligger bakom? Spott i sig är ju helt harmlöst liksom.

Ja, jag tänker att spottar jag åt någon så är det pga typ avsky. Den känslan som jag associerar med att spotta, är för mig en obehaglig känsla gentemot den jag spottar åt (mentalt, jag spottar inte efter folk :D )
 
Fast varför gör du det? Är det måhända sociala normer som ligger bakom? Spott i sig är ju helt harmlöst liksom.
Det är väl självklart att det har med sociala normer att göra.

Jag skulle ju luta åt att även normbrott har rätt mycket med sociala normer att göra.

Dvs, om den som gillar spottsex eller @Hyacinth står "friast" från normer i sammanhanget, är en rätt öppen fråga.
 
Fast varför gör du det? Är det måhända sociala normer som ligger bakom? Spott i sig är ju helt harmlöst liksom.

Jajamen. En norm som de flesta följer i det sociala livet. Vi spottar inte. Sen att det sker i andra sammanhang är en annan sak, men normen ”vi spottar inte” är stark. Det är ju ingen symbol för gillande, en positivt laddad handling. Sen att man kan gilla det förändrar inte normen.
 
Så en person som har en stark attraktion för små fötter tex. Men som ändå tar notis om människan. Räknas det inte som en fetisch då ?
Det kan förstås vara en fetisch (jag försöker inte heller hävda att fetischer i allmänhet är fel, snarare att det är fel att fetischera människor, att göra dem till enbart en fetisch), just fötter torde vara en av de absolut vanligaste fetischerna, men så länge människan inte reduceras till och definieras av ett par fötter behöver det inte innebära ett problem.

Problemet med många fullständigt avhumaniserande fetischer är ju ofta deras koppling till förtryckande strukturer, dvs man avhumaniserar människor som redan blir avhumaniserade i samhället pga sin hudfärg, sin funktionsvariation osv, det gör det generellt mycket mer problematiskt och avhumaniseringen kan bli total. Fotfetisch är väldigt harmlöst i jämförelse, men drar man det till sin spets kan det antagligen också bli ett problem, man måste alltid komma ihåg människan.
 
Det kan förstås vara en fetisch (jag försöker inte heller hävda att fetischer i allmänhet är fel, snarare att det är fel att fetischera människor, att göra dem till enbart en fetisch), just fötter torde vara en av de absolut vanligaste fetischerna, men så länge människan inte reduceras till och definieras av ett par fötter behöver det inte innebära ett problem.
Absolut, men skulle det vara nån större skillnad på människor med fetischer och de utan när det gäller till att inte se människan? Jag tänker att det verkar ju inte helt ovanligt på krogen att killar tar vilken tjej som helst bara dom får tömma. Då reduceras ju dessa tjejer till ett hål ? Men inte är det säkert att dom har en fetisch för det....
 
Absolut, men skulle det vara nån större skillnad på människor med fetischer och de utan när det gäller till att inte se människan? Jag tänker att det verkar ju inte helt ovanligt på krogen att killar tar vilken tjej som helst bara dom får tömma. Då reduceras ju dessa tjejer till ett hål ? Men inte är det säkert att dom har en fetisch för det....

Det är oftast ömsesidigt, tjejen ser killen som en kuk, för att stilla hennes behov :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 656
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp