Bukefalos 28 år!

Klåda i underliv

#118
Kondom orsakar extremt sällan biverkningar, till skillnad mot P piller, har knappast med genus att göra.
Fast biverkningarna har ju sällan något med underlivet att göra, det handlar ju om blodproppar och blodtryck inget av det kollar man genom att titta en i underlivet. En undersökning är väll lämpligt om man skall medicinera men den ska ju vara relevant mot biverkningarna medicinen kan ge.
 
Jo kan väl vara bra med undersökningar.. Men i såna fall tycker jag det är konstigt att samhället/ sjukvården inte förespråkar det för män också.. i början av sin sexuella karriär.
Och därmed också kan fånga upp alla de män som inte lyssnade på sexualvisningen i skolan och som dessutom accepterar att ha avbrutna samlag med sin partner utan att förstå att det är mycket osäkert. Dessutom kan ju informationen om könssjukdomar behöva nå ut bättre. Bara fördelar med att träffa män också och vänja dem vid sådana undersökningar. Trots allt ligger det ju inte enbart på kvinnans ansvar att skydda sig.

Eller flickornas. Så absolut, kalla alla oavsett kön vid en viss ålder.
 
Fast biverkningarna har ju sällan något med underlivet att göra, det handlar ju om blodproppar och blodtryck inget av det kollar man genom att titta en i underlivet. En undersökning är väll lämpligt om man skall medicinera men den ska ju vara relevant mot biverkningarna medicinen kan ge.
Kan man inte undersöka livmoder och äggstockar med ultraljud utanpå magen dessutom?
 
Kan man inte undersöka livmoder och äggstockar med ultraljud utanpå magen dessutom?
Men det har ju fortfarande ingen relevans för själva p-pillrenas påverkan på kroppen. Blodtryck och sjukdomsstatus går man ju igenom med sin bm vid receptskrivning.

Det är lite som att tvinga män att gå igenom en prostata undersökning innan användning av kondom ifall de skulle vara allergiska mot latex.
 
Men det har ju fortfarande ingen relevans för själva p-pillrenas påverkan på kroppen. Blodtryck och sjukdomsstatus går man ju igenom med sin bm vid receptskrivning.

Det är lite som att tvinga män att gå igenom en prostata undersökning innan användning av kondom ifall de skulle vara allergiska mot latex.
Jo, men jag håller med dig! Jag bara undrade om samma undersökning inte går att göra helt ok med ultraljud utan att behöva krypa in under trosorna på ungdomarna som vill ha p-piller och faktiskt tänker på att skydda sig men innehar stor ångest för en undersökning i gynstolen.
 
Man kan göra invärtes ultraljud också :D Första gången jag gjorde det höll jag på att skratta på mig, den ser ju ut som en dildo.
Det var så jag fick diagnosen PCOS (+blodprov), men jag missade att glo på "dildon" (hu?! :eek::eek:), däremot var det skitintressant att se sitt inre kvinnliga på en skärm :D

Jag tänkte dock mer på utvärtes, som graviditetultraljud. Där får man veta en del utan att behöva stoppa in grejer ju.
 
Jo, men jag håller med dig! Jag bara undrade om samma undersökning inte går att göra helt ok med ultraljud utan att behöva krypa in under trosorna på ungdomarna som vill ha p-piller och faktiskt tänker på att skydda sig men innehar stor ångest för en undersökning i gynstolen.

Vaginalt ultraljud verkar vara metoden när man vill kolla livmoder, äggstockar och i den mån man kan se något, äggledare.

Och det är nog marginellt mindre besvärligt än den manuella biten vid en gynekologisk undersökning, om man tycker att det är jobbigt.
 
Det var så jag fick diagnosen PCOS (+blodprov), men jag missade att glo på "dildon" (hu?! :eek::eek:), däremot var det skitintressant att se sitt inre kvinnliga på en skärm :D

Jag tänkte dock mer på utvärtes, som graviditetultraljud. Där får man veta en del utan att behöva stoppa in grejer ju.

De ultraljud man gör för att kolla barnet är VUL i början och sen UL när graviditeten gått längre.
 
De ultraljud man gör för att kolla barnet är VUL i början och sen UL när graviditeten gått längre.
Jag vet. ;)

Min poäng är att man på ett vanligt ultraljud på magen kan se livmoder och äggstockar och att om man nu verkligen tycker att en gynundersökning vore försvarbart kanske kan använda den metoden istället. Och på så vis inte skrämma bort de tjejer som inte vågar sig till en bm för att få p-piller. Jag ser faktiskt ett problem i att göra en gynundersökning för att få p-piller när man är ung och inte vågar blotta sig så i en gynstol. Resultatet av ett sådant krav kan ju mycket väl bli avbrutna samlag eller till och med slarv och "förnekelse" av typen "det händer inte mig". Med oönskade graviditeter som följd.
 
Om det handlar om att det är bra att göra en allmän hälsoundersökning innan eller under sitt sexliv tycker jag även män borde kallas.
Om det handlar om att man måste se livmoder etc för att skriva ut p- piller kan det ju vara befogat med undersökning. Men jag undrar verkligen om livmoder- äggstockar hör ihop med p-piller? Jag vet att dessa organ utsöndrar hormoner men förutom det? Kan man på äggstockar/livmoder se om det är olämpligt att äta p-piller?

Finns det ngn gynekolog/ barnmorska på Buke dom kan hjälpa oss lite nu? :D
 
Jag vet. ;)

Min poäng är att man på ett vanligt ultraljud på magen kan se livmoder och äggstockar och att om man nu verkligen tycker att en gynundersökning vore försvarbart kanske kan använda den metoden istället. Och på så vis inte skrämma bort de tjejer som inte vågar sig till en bm för att få p-piller. Jag ser faktiskt ett problem i att göra en gynundersökning för att få p-piller när man är ung och inte vågar blotta sig så i en gynstol. Resultatet av ett sådant krav kan ju mycket väl bli avbrutna samlag eller till och med slarv och "förnekelse" av typen "det händer inte mig". Med oönskade graviditeter som följd.

Säker på det?

Jag har ännu inte fått något ul när de kontrollerat reproduktionsapparaten.

Varken förr som smal eller nu som fet.
 
Om det handlar om att det är bra att göra en allmän hälsoundersökning innan eller under sitt sexliv tycker jag även män borde kallas.
Om det handlar om att man måste se livmoder etc för att skriva ut p- piller kan det ju vara befogat med undersökning. Men jag undrar verkligen om livmoder- äggstockar hör ihop med p-piller? Jag vet att dessa organ utsöndrar hormoner men förutom det? Kan man på äggstockar/livmoder se om det är olämpligt att äta p-piller?

Finns det ngn gynekolog/ barnmorska på Buke dom kan hjälpa oss lite nu? :D
Vad jag vet ser man ju hormonproblem på blodprov. T.ex. kan man vara infertil utan att det ens syns något på kroppen medan blodproverna visar det. Så jag tycker också det verkar konstigt att ha en gynundersökning bara för just den biten.
 
Om nu en gynundersökning är görs före p-pillerutskrivande för unga människor så kanske det är för att se att allt ser ut som det ska inne i slidan. En anledning finns garanterat, så det är nog inte "bara för att"

Tror Gnist som aldrig blivit invärtes undersökt av gyn inför p-pillerutskrivande eller receptförnyelse.
 
Säker på det?

Jag har ännu inte fått något ul när de kontrollerat reproduktionsapparaten.

Varken förr som smal eller nu som fet.
Du, det har inte jag heller, men man kan ju trots allt se livmoders form och "hållning" (jag tappade ordet jag tänkte på så detta tar jag) på ett ultraljud och var det inte en del av det som sas i tråden skulle undersökas? Vad mer man kan se har jag aldrig frågat på mina numera 9 stycken graviditetsultraljud. Man kanske kan se äggstockar eller så?

Det var alltså mer en tanke jag reflekterade över att man kunde göra istället för att glo tjejerna under trosorna. Är det inte mer medicinskt motiverat än att man vill se att allt ser normalt ut så kanske ultraljud kan vara ett alternativ. Då inte vaginalt alltså.
 
#118
Kondom orsakar extremt sällan biverkningar, till skillnad mot P piller, har knappast med genus att göra.

Tänk om han har en för stor penis? Det kan vara bra att veta!

Jomen genusfråga blir det om det handlar om en startbesiktning inför kommande sexliv. Så som det uttrycks här i tråden.
Alltså, vill man ligga ska man besiktas först, då borde det gälla alla kön, inte bara kvinnor. :)
 
Om nu en gynundersökning är görs före p-pillerutskrivande för unga människor så kanske det är för att se att allt ser ut som det ska inne i slidan. En anledning finns garanterat, så det är nog inte "bara för att"

Tror Gnist som aldrig blivit invärtes undersökt av gyn inför p-pillerutskrivande eller receptförnyelse.
Jag vet inte riktigt hur det funkar sådär med slidan och hormoner, men det borde väl inte påverka just p-piller huruvida slidan ser ut? Eller p-piller borde ju inte påverka slidan, kanske.

Tror jag, som aldrig fått p-piller, men som är ihopsydd lite hur som i slidan och det har ju ingen betydelse :o:D
 
Om det handlar om att det är bra att göra en allmän hälsoundersökning innan eller under sitt sexliv tycker jag även män borde kallas.

Ja man kan ju tycka det, men det har ju alltid varit mer intressant att kontrollera den kvinnliga sexualiteten och det kvinnliga könsorganet. Män anses väl kapabla att själva ta ansvar för sitt könsorgan och själva söka hjälp om det skulle vara nödvändigt.
 
Tänk om han har en för stor penis? Det kan vara bra att veta!

Jomen genusfråga blir det om det handlar om en startbesiktning inför kommande sexliv. Så som det uttrycks här i tråden.
Alltså, vill man ligga ska man besiktas först, då borde det gälla alla kön, inte bara kvinnor. :)
Ja, och det är ju faktiskt en viktig grej tycker jag! Att alla, inte bara töser ska genomgå det.

En gång i tiden när jag var ung .... :p så skrattade tonårspojkarna gott åt tjejer eftersom de fick mens, de fick föda barn och de skulle få sina inre kroppsdelar undersökta på det viset. Himla kul, med tanke på att de själv slapp, tyckte de.

Det garvande hade vi ju sluppit om tonårsgrabbar hade gått på undersökning och information rent allmänt om sex och annat nyttigt.

Och det kan ju vara rätt bra att storpenisarna får veta att det inte alltid är bra att ha en stor penis.....:angel:
 
Det jag tycker känns märkligt är att jag har flera manliga vänner i samma ålder ca 40-årsåldern. Som alla har ett aktivt sexliv med många olika partners. De har aldrig testat sig för ngn könssjukdomar eller gjort ngn undersökning.
Samtidigt när jag vill ha p-piller varje år då vill bm alltid göra klamydiatest samt gynekologisk undersökning. Trots att jag inte alls haft lika aktivt sexliv som ovanstående män.

När jag frågar varför får jag till svar att det är bra att veta att allt är bra och man ska vara rädd om sig. Visst det är ju bra. Men männen då- min egen personliga uppfattning är att många män är väldigt dåliga på att testa sig eller kolla om allt är som det ska därnere.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 253
Senast: Nahar
·
Relationer Har haft lite otur när jag träffat killar, eller är kanske fel på mig. Då killar oftast tappar intresset och vill inte ses mer än några...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 116
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 086
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp