Bukefalos 28 år!

Klåda i underliv

Men då handlar det ju inte om att det är just medicinskt motiverat att göra en gynundersökning för att skriva ut p-piller utan då handlar det ju mer om en vanlig kontroll, som kan ske när som helst och som även män kan behöva. Inget med just p-piller just, menar jag.

Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.
 
Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.

Men är det nödvändigt vid varje receptförnyelse om inget ändrats?
 
Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.
Ser du utanpå hur prostan ser ut, om den är förstorad? Ser du på mannens könsorgan om sädesledaren är ihopväxt med låt oss säga urinblåsan?
 
Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.

Fast jag har läst att vid tex vissa könssjukdomar så får killen inga symptom. Så då kan det ju vara fel som inte syns och som han behöver göra ett test för att få reda på att han har.
 
Blir som sagt aldrig gynkollad vid receptförnyelse, så om det är så varje gång så har de nog den rutinen av någon anledning som endast de kan svara på. Här är rutinen inte så, men att det görs första gången en ungdom skaffar p-piller tycker jag är bra och vill man inte bli gynkollad varje gång man förnyar receptet så får man nog fråga varför det är nödvändigt.
 
Gör prostatan på en ung kille ont vid sex? Har han problem med utlösningen så lär det redan uppmärksammats redan innan sex med annan-debuten.

Varför detta motstånd mot gynkoll på unga tjejer som ska börja/nyss börjat ha sex och därför behöver p-piller? Vad är det hemska?

Att kolla för könssjukdomar är mig veterligen inget som görs som rutin vid en gynkoll utan patientens vetskap och man kan säga nej till både gynkoll och provtagning om man vill det.. Oavsett kön så bör ju sådant kollas om man har många olika sexpartners kan jag tycka.
 
Det är inte motstånd, det är ifrågasättande. VILL man bli undersökt finns nog inga hinder för det, men det finns ingen anledning att göra en rutinmässig fullständig gynekologisk undersökning för p-pillerförskrivning om det inte finns problem. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit det i tråden nu.
 
Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.
Men som sagt har ju en sådan undersökning ingenting med p-piller att göra egentligen. Att det är BRA är ju en annan sak, men att det måste göras för att få p-piller är ju då ett dåligt arguemnt.
 
Gör prostatan på en ung kille ont vid sex? Har han problem med utlösningen så lär det redan uppmärksammats redan innan sex med annan-debuten.

Varför detta motstånd mot gynkoll på unga tjejer som ska börja/nyss börjat ha sex och därför behöver p-piller? Vad är det hemska?

Att kolla för könssjukdomar är mig veterligen inget som görs som rutin vid en gynkoll utan patientens vetskap och man kan säga nej till både gynkoll och provtagning om man vill det.. Oavsett kön så bör ju sådant kollas om man har många olika sexpartners kan jag tycka.

Jag har egentligen inget emot undersökningar men jag vänderig emot att det stärker min bild av att det alltid är tjejerna som ska ta ansvar och vara ordentliga. På den VC jag går till tar de också alltid klamydiatest på alla samt gör gynundersökning när man förnyar recept på p-piller. Och jag tycker det förstärker bilden av att tjejerna ska ta allt ansvar när jag ska bli kollad så medan killen jag ligger med inte behöver göra ngt av det.
 
Gör prostatan på en ung kille ont vid sex? Har han problem med utlösningen så lär det redan uppmärksammats redan innan sex med annan-debuten.

Varför detta motstånd mot gynkoll på unga tjejer som ska börja/nyss börjat ha sex och därför behöver p-piller? Vad är det hemska?

Att kolla för könssjukdomar är mig veterligen inget som görs som rutin vid en gynkoll utan patientens vetskap och man kan säga nej till både gynkoll och provtagning om man vill det.. Oavsett kön så bör ju sådant kollas om man har många olika sexpartners kan jag tycka.
Det är bra med undersökningar, men att hävda att man måste göra en gynekologisk undersökning för att få p-piller när det inte är medicinskt motiverad just för att få p-piller är ju inte rätt då. Att en undersökning av båda könen är passande är ju en annan sak men som inte har något alls med p-piller att göra. Om man inte vill ha p-piller utan kör med kondom gör man alltså ingen undersökning. Trots att tjejen kan ha problem som dyker upp vid sex.
 
Gör prostatan på en ung kille ont vid sex? Har han problem med utlösningen så lär det redan uppmärksammats redan innan sex med annan-debuten.

Varför detta motstånd mot gynkoll på unga tjejer som ska börja/nyss börjat ha sex och därför behöver p-piller? Vad är det hemska?

Att kolla för könssjukdomar är mig veterligen inget som görs som rutin vid en gynkoll utan patientens vetskap och man kan säga nej till både gynkoll och provtagning om man vill det.. Oavsett kön så bör ju sådant kollas om man har många olika sexpartners kan jag tycka.

Vid varje ny sexpartner är väl lämpligt, det räcker ju med en för att det ska skita sig.
 
Jag har egentligen inget emot undersökningar men jag vänderig emot att det stärker min bild av att det alltid är tjejerna som ska ta ansvar och vara ordentliga. På den VC jag går till tar de också alltid klamydiatest på alla samt gör gynundersökning när man förnyar recept på p-piller. Och jag tycker det förstärker bilden av att tjejerna ska ta allt ansvar när jag ska bli kollad så medan killen jag ligger med inte behöver göra ngt av det.
Kan ju bero på att det enbart är tjejerna de "kommer åt" iom att de kommer för recept. Hoppas att detsamma gällde om killarna kom... Är dock långtifrån säker på det:crazy:
 
Kan ju bero på att det enbart är tjejerna de "kommer åt" iom att de kommer för recept. Hoppas att detsamma gällde om killarna kom... Är dock långtifrån säker på det:crazy:

Det hade också varit fördelen om det kom ett manligt p-piller. Då skulle killarna få gå och visa upp kuken först innan de fick pillrena.
 
Kan ju bero på att det enbart är tjejerna de "kommer åt" iom att de kommer för recept. Hoppas att detsamma gällde om killarna kom... Är dock långtifrån säker på det:crazy:

Ja jag tror också det .. Att man tycker att man lika gärna kan passa på att kolla tjejerna när de ändå kommer dit. Killarna verkar inte lika benägna att gå och kolla sig och dem har man ju ingen hållhake på dvs de har inget recept de måste få.
 
Har som sagt aldrig varit med om att gynkoll eller könssjukdomstestande varit ett krav vid p-piller eller receptförnyelse, så uppenbart är rutinerna olika från hc till hc och har man ett problem med rutinerna där man hr hemma så får man som sagt prata med personalen och ifrågasätta.

Har öht aldrig under de år jag varit sexuellt aktiv ens blivit föreslagen att testa för några könssjukdomar vid vare sig bm eller hc-besök så helt klart är rutinerna annorlunda beroende på var man bor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 073
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 227
Senast: Nahar
·
Relationer Har haft lite otur när jag träffat killar, eller är kanske fel på mig. Då killar oftast tappar intresset och vill inte ses mer än några...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 039
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 004
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp