Dop - kläder och present?

MiniLi

Trådstartare
Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker..

Vad kan man tänkas ge bort i present? Klassiska presenter? Tips på något fint/roligt att ge?

Det finns ingen klädkod angiven i inbjudan, hur uppklädd "brukar" man vara på dop? Det är min kusins barn, de är inte särskilt fancy av sig så jag tror inte de bryr sig så mkt om vad gästerna har på sig.. Jag undrar mest för min egen skull (och min sambo), tråkigt att känna att man klätt sig helt tokigt.
Spontant tänker jag typ kavaj men inte kostym för sambon och någon enklare klänning eller fin blus för min egen del. Eller vad tror ni?
 
Jag skulle köra på någon enklare klänning allt snygga byxor och en blus om du inte vill ha klänning och typ snygga jeans + kavaj för din sambo.

Present har jag inte så mycket tips på. Tycker oftast att de klassiska är tråkiga, men ändå blir det ju typ de i alla fall.
 
Har många syskonbarn så jag har varit på en hel del dop.
Jag har bla gett bort lära gå-vagn, gunghäst, dockhus och en sån där rysk trädocka man delar och så är det mindre och mindre dockor inuti :)
 
Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker..

Vad kan man tänkas ge bort i present? Klassiska presenter? Tips på något fint/roligt att ge?

Det finns ingen klädkod angiven i inbjudan, hur uppklädd "brukar" man vara på dop? Det är min kusins barn, de är inte särskilt fancy av sig så jag tror inte de bryr sig så mkt om vad gästerna har på sig.. Jag undrar mest för min egen skull (och min sambo), tråkigt att känna att man klätt sig helt tokigt.
Spontant tänker jag typ kavaj men inte kostym för sambon och någon enklare klänning eller fin blus för min egen del. Eller vad tror ni?

Jag brukar leta upp lite finare sparbössor, ramar, speldosor osv, givetvis gedigna och gärna lite tyngre i ordentligt silver tex! :) Givetvis med en peng i, tycker att Astrid 20:an är så fin till ett barn! :)
(Eller en 10:a som är "barnens peng" iomed tandfen osv)
Man kan givetvis lägga mer men lägger man 500kr + på själva gåvan så! :)
Hittade en GRYMT COOL isbjörn på en av de populärare barnbutikerna på nätet tex :)

Jag brukar ha en finare klänning, klackar och passande kavaj eller kofta/bolero (beroende på årstid) + något hårsmycke! :)
 
Det är bättre att vara overdressed than underdressed så jag hade satsat på en fin långärmad klänning och pumps. Ev eleganta boots.

Jag fick smycken och silver i dopsgåva
(fick säkert leksaker också men de är för längst slängda och bortglömda), har kvar allt i dag och det är fina minnen om människorna som gav mig dem och saker som jag fortfarande är glad över och kan använda.

Tex ett graverat halsband eller armband är
fina presenter. :)
 
Senast ändrad:
Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker..

Vad kan man tänkas ge bort i present? Klassiska presenter? Tips på något fint/roligt att ge?

Det finns ingen klädkod angiven i inbjudan, hur uppklädd "brukar" man vara på dop? Det är min kusins barn, de är inte särskilt fancy av sig så jag tror inte de bryr sig så mkt om vad gästerna har på sig.. Jag undrar mest för min egen skull (och min sambo), tråkigt att känna att man klätt sig helt tokigt.
Spontant tänker jag typ kavaj men inte kostym för sambon och någon enklare klänning eller fin blus för min egen del. Eller vad tror ni?
Finare vardag har fungerat för oss. Typ kjol och kofta för mig och jeans och kavaj för honom. Extra inneskor för fika har jag nog tagit också.

Ngn fin bok i gåva, som någon Elsa Beskow eller så, om man inte är nära släkt tänker jag.
 
Jag tillhör de som tycker jeans i de sammanhangen ska undvikas. Det finns snyggare o bättre val oavsett kön.

Sist jag var på dop hade jag en klänning och gav bort ett mjukisdjur i form av en sol (ungen döptes till tilltalsnamnet - Sol). :)
 
Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker..

Vad kan man tänkas ge bort i present? Klassiska presenter? Tips på något fint/roligt att ge?

Det finns ingen klädkod angiven i inbjudan, hur uppklädd "brukar" man vara på dop? Det är min kusins barn, de är inte särskilt fancy av sig så jag tror inte de bryr sig så mkt om vad gästerna har på sig.. Jag undrar mest för min egen skull (och min sambo), tråkigt att känna att man klätt sig helt tokigt.
Spontant tänker jag typ kavaj men inte kostym för sambon och någon enklare klänning eller fin blus för min egen del. Eller vad tror ni?

Vi har gett i present en fotografering av barnet hos en professionell fotograf. Har varit väldigt uppskattat. Men det beror ju på er budget och hur nära man har till fotograf om det passar. Lite enklare att tipsa om man vet er budget på ett ungefär och om ni ska ge själva eller gå ihop med några och därmed har större budget.
 
Hmm jag har ju varit på en del dop senaste åren och det känns som att det är betydligt mer nedtonat med klädsel och billigare gåvor än många som nämns. Dvs mor o farföräldrarna, gudföräldrar och syskonen har gett riktigt fina saker för 500-ett par tusen till spara pengar osv med tanke på framtiden. Men kusiner vänner o dyl har gett böcker, mjukdjur o fint nu saker.

Fast antar det beror på vilka som är på dopet.

(Iofs brukar jag ha kjol o klänning till vardags så det är kanske därför en halv nivå upp från det (typ pärlor till) inte känns som att jag direkt klätt upp mig, eller så är jag bara lat. Men jag tycker inte jag brukar sticka ut.)
 
Senast ändrad:
Jag ska på dop nästa helg och måste ta tag i både kläder och present. Har inte varit på så många dop så känner mig lite osäker..

Vad kan man tänkas ge bort i present? Klassiska presenter? Tips på något fint/roligt att ge?

Det finns ingen klädkod angiven i inbjudan, hur uppklädd "brukar" man vara på dop? Det är min kusins barn, de är inte särskilt fancy av sig så jag tror inte de bryr sig så mkt om vad gästerna har på sig.. Jag undrar mest för min egen skull (och min sambo), tråkigt att känna att man klätt sig helt tokigt.
Spontant tänker jag typ kavaj men inte kostym för sambon och någon enklare klänning eller fin blus för min egen del. Eller vad tror ni?
När en fd kompis son döptes så ville jag ge något annat än de klassiska som alla ger, så ritade av ett foto som de hade på honom på fb, gjorde omslag av det och satte ihop en mapp med fina dikter och låttexter om barn. Det blev väldigt uppskattat och något som bröt av lite från alla dopbestick och kläder :p
 
Enkel stil, skulle jag säga. Civiliserade jeans och blus, skulle jag gå i. Som present: jag brukar ge en fin flora eller tex Vem kan trösta Knyttet. Det brukar vara enkelt och många barn.
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 278
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Min bästa kompis och hans fru ska få sitt första barn när som helst nu. Jätteroligt! Tänkte köpa en present till dom och barnet, men har...
2
Svar
31
· Visningar
2 828
Senast: mandalaki
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 932
Senast: TygerTyger
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 629
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp