Klädkod på jobbet

Har alltid haft klädkod men den skiljer sig stort… Allt från hel/ren/shorts är ej tillåtet (AC på jobbet), via om händerna hänger längs med kroppen ska tyget täcka den längden, till inga smycken, hardhat, skor med tåkappa och trampskydd, måste ha varselkläder som är heltäckande….
 
Minns för hundra år sen när jag var väktare och sedan skyddsvakt på en hamn i Stockholm där kryssningsfartyg la till. Kravet var uniform såklart och det var fantastiskt att stå i solen i 30 grader med ullbasker, långärmad skjorta, slips, långbyxor och kängor, inget av de andades och man fick inte ha kortärmad skjorta, pikétröja eller keps (som också fanns i "kollektionen") pga kunden inte accepterade det. Sedan stod man där, mitt i solen, vid hamnkanten i 10 timmar, utan chans till skugga.
 
Fast nä. Klädkod handlar inte bara om säkerhet och skydd, utan också om någon sorts respekt för arbetsplatsen och kollegorna. Man klär sig ordentligt när man går till jobbet, helt enkelt. Jag lodar inte in på jobbet i träningsbyxor och brottarlinne, oavsett om där är kunder. Mitt jobb har ingen formell klädkod, men informellt finns det en.
Fair enough. :)
Jag minns i och för sig för länge sedan när jag gick kvällskift på teknisk support för Comhem, där satt folk i pyjamas ibland och det kändes helt okej.
 
Jag tillhör de blekfetas skara...

Sommartid hör jag till de brunfetas skara ( :D ) och jag skuttar glatt omkring i linnen och korta shorts, men jobbtid är det långbrallor och rock med 3/4 ärm som gäller enbart av skyddsskäl. Hade vi fått jobba mer lättklädd och risken för skador varit låg/obefintlig, så hade de flesta nog jobbat i linne/kortärmat och shorts/3/4 brallor för det är varmt och kvalmigt.
 
Ja nu gnäller jag. Men...killen som sitter mittemot mig har kommit till jobbet i någon sorts brottarlinne. Och han är rätt blek och lönnfet. Dvs inget att vila ögonen på🤣. Nu är sommaren här och folk luktar inte blommor direkt tyvärr. Jag luktar säkert också nu när jag svettas trots daglig dusch och deo. Man känner ju inte själv hur man luktar.

Har ditt jobb någon sorts klädkod? Hur avklädd är det ok att vara? Jag jobbar på ett lager. Inga kundkontakter.
Folk verkar klä sig i normal omfattning utan klädkod på jobbet. Är ganska säker på att folk skulle bli sura om någon sa något. (Finns kanske ett par damer som har väldigt korta klänningar, men tror inte det skulle gå bort under någon klädkod) Själv sätter jag inte på mig riktigt fritidsiga kläder (som linne utan en kofta i närheten, shorts har jag aldrig haft på jobbet) förrän det är semestertider och ingen är där.
 
Sommartid hör jag till de brunfetas skara ( :D ) och jag skuttar glatt omkring i linnen och korta shorts, men jobbtid är det långbrallor och rock med 3/4 ärm som gäller enbart av skyddsskäl. Hade vi fått jobba mer lättklädd och risken för skador varit låg/obefintlig, så hade de flesta nog jobbat i linne/kortärmat och shorts/3/4 brallor för det är varmt och kvalmigt.

Alltså... jag är antingen likblek eller kräftröd. Brun existerar inte för min hud :laugh:
 
Alltså... jag är antingen likblek eller kräftröd. Brun existerar inte för min hud :laugh:

Jag kan donera lite pigment :up:för jag har snott allt, så mina syskon fick noll (kritvita som blir röda och sen kritvita igen :rofl:)
Inte ens vintertid är jag helt likblek och det räcker med att solen tittar på mig så blir jag brun. Igår konstaterade min kollega som är naturligt brunhyad att jag är lika brun som henne och än har sommaren knappt börjat :laugh:

Ser dock inte riktigt varför det skulle vara "värre" att vara blek och småfet, än brun och småfet eller för den delen bara småfet 🤔
 
Minns för hundra år sen när jag var väktare och sedan skyddsvakt på en hamn i Stockholm där kryssningsfartyg la till. Kravet var uniform såklart och det var fantastiskt att stå i solen i 30 grader med ullbasker, långärmad skjorta, slips, långbyxor och kängor, inget av de andades och man fick inte ha kortärmad skjorta, pikétröja eller keps (som också fanns i "kollektionen") pga kunden inte accepterade det. Sedan stod man där, mitt i solen, vid hamnkanten i 10 timmar, utan chans till skugga.
Hade de inte partytält då? Kanske var annat företag som körde då iofs men nu ser man ju partytält egentligen större delen av året för att skydda mot sol, regn osv.
 
Jag jobbar som konsult i IT-branschen (affärssystem) och vi har ingen klädkod. Dock är det väl någon sorts "frihet under ansvar" som gäller och vi förväntas själva förstå vad som är lämpligt och inte i förhållande till den kund vi jobbar med (kunden kan ju ha klädkod, till exempel, även om jag aldrig stött på det i Sverige). Jag försöker vara någorlunda "klädd" när jag är hos kund, dvs inte linne o shorts men gärna typ sommarklänning med en lite tunnare kavaj över när det är varmt. Andra tider på året har jag oftast byxor - "snyggare" jeans eller "kostymbyxor" - tillsammans med topp, tröja och/eller kavaj. Mer sällan kjol eller klänning, känner mig bekvämare i byxor. Och har i princip aldrig andra skor än sådana jag kan gå ett par kilometer i utan att få ont (det är inte helt sällan jag tar tåget till kunder och då är det ju ofta en liten promenad både till och från sagda tåg).

Nu har jag dock suttit hemma och jobbat i femton månader och då har klädstilen förfallit, kan man väl säga! Morgonrock, träningskläder, mjukiskläder.... :D
 
Folk verkar klä sig i normal omfattning utan klädkod på jobbet. Är ganska säker på att folk skulle bli sura om någon sa något. (Finns kanske ett par damer som har väldigt korta klänningar, men tror inte det skulle gå bort under någon klädkod) Själv sätter jag inte på mig riktigt fritidsiga kläder (som linne utan en kofta i närheten, shorts har jag aldrig haft på jobbet) förrän det är semestertider och ingen är där.
Hmm inser förresten att dessa klänningar skulle gått bort under klädkoderna. De är inte ens i samma breddgrad som knäna :D
 
Sommarjobb vid en maskin som blir 300-400 grader varm.
Måste ha rock på mig och särskilda sandaler, men principen är så lite som möjligt under till utan att det blir för avklätt.
 
Advokatbyrå.. Klädpolicyn är två sidor lång 😅

Inga tatueringar synliga tack, inte ens på de våningsplan dit klienter inte är välkomna 🙄
"Bekväma skor" får inte användas på klient-planet... Jisses.

Funderar på att sondera terrängen med trekvartsärm idag. Tänker man kan ju dra på sig kavaj om man ska till klient-planet.

Kommer ihåg det där. Jobbade som ekonomiansvarig och hade ingen klientkontakt. Alls. Jag var osynlig för klienter. Kom i mörka jeans (bootcut), högklackat och kavaj en (tors-)dag. Fick syrligt kommentaren att "det inte är casual friday idag" och fick vackert byta om.

Mmmm. Och det var ändå på 90-talet.
 
Senast ändrad:
Jag kan donera lite pigment :up:för jag har snott allt, så mina syskon fick noll (kritvita som blir röda och sen kritvita igen :rofl:)
Inte ens vintertid är jag helt likblek och det räcker med att solen tittar på mig så blir jag brun. Igår konstaterade min kollega som är naturligt brunhyad att jag är lika brun som henne och än har sommaren knappt börjat :laugh:

Ser dock inte riktigt varför det skulle vara "värre" att vara blek och småfet, än brun och småfet eller för den delen bara småfet 🤔

Jag har fått allt pigment i min syskonskara också. Skrattar varje gång jag ser bilden på oss fyra från min ena systers bröllop och dom andra tre ser verkligen ut som lik bredvid mig 😂 Då är jag ändå ingen som ligger och pressar i solen utan är helt enkelt ute mycket och får lätt färg.
 
Jag försökte leta på intranetet men hittade inget om några regler för kläder. Vi sitter mestadels på kontor och då gäller väll passande kläder för kontor. Hos oss är det oftast kallt sommar som vinter så, det där med avkläddhet brukar inte vara ett problem. Personligen känner jag mig inte bekväm om jag är för avklädd tex vid besök hos kommuninnevånare, så linne (utan tex en kaftan eller liknande) går bort och jag skulle heller inte ha korta shorts, kort kjol eller en väldigt urringad tröja. Kläderna är delvis lite av en rustning, så det är ju för min egen skull. Jag tycker nog också för min egen del att jeansskorts är lite för casual för kontoret. Men allt beror ju på hur man själv vill uppfattas. Det beror också på vilken typ av möten som är inbokade för dagen. Ska man träffa politiker eller ungdomar så kan ju klädstilen vara ett sätt att skapa kontakt eller signalera seriositet. Så jag försöker nog anpassa lite. Även om mestadels handlar om jeans och kofta :D .
 
Minns för hundra år sen när jag var väktare och sedan skyddsvakt på en hamn i Stockholm där kryssningsfartyg la till. Kravet var uniform såklart och det var fantastiskt att stå i solen i 30 grader med ullbasker, långärmad skjorta, slips, långbyxor och kängor, inget av de andades och man fick inte ha kortärmad skjorta, pikétröja eller keps (som också fanns i "kollektionen") pga kunden inte accepterade det. Sedan stod man där, mitt i solen, vid hamnkanten i 10 timmar, utan chans till skugga.

Nej men det kanske har kommit på senare tid. Detta var 2004-2005. Gamla Falck, G4S (men de finns väl inte nu heller). Det var horribelt. Många höll på att svimma osv.

Jag jobbade för samma bolag några år tidigare. Jobbade i kostymuniformen, långärmad skjorta, väst, kavaj, långa byxor, slips och kängor på en mässa som hade glastak. Var som att jobba i ett växthus i 10-12 timmar.
 
Jag tänker bara lämna den här bilden här för att sticka den där jävla idiotin i ögat lite. Se och njut!
 

Bifogade filer

  • 20210610_101751.jpg
    20210610_101751.jpg
    130,8 KB · Visningar: 260

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: MJLee
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 548
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 873
Senast: Zuzzi
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 794
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp