Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Bil behövs för att man inte vill flytta till stan och det inte går någon buss.
Man får nog sätta av pengar till läkemedel de månader som man inte har utgifterna. Planera noga helt enkelt.
Transportkostnad bör man lägga som boendekostnad då det är helt avhängigt var och hur man bor. Inom SL-område t.ex. så åker man buss gratis om man går med rollator. På rollatorn går det att hänga många kassar med mat.
Man kan inte heller räkna med att kunna köra bil när man blir äldre.

Okej, ska börja säga till människor utan pengar jag träffar på mitt jobb som inte har råd att hämta ut läkemedlena jag förskriver till dem att de får börja lägga undan lite bara.

Och vadå inte köra bil, bor man så det inte går bussar eller någon kan skjutsa en är man ju så illa tvungen att ha kvar den. Alla har inte råd att flytta heller, det är ju dyrt bara det. Sen ska man såklart inte köra bil om man inte kan framföra fordon säkert men det är ju en annan sak.
 
Å andra sidan är det kanske intressant för andra att se hur man kan räkna?
Siffrorna är ju inte så väldigt specifika för just @Wille då det säkert finns många med samma kostnader.
Hus är ganska så lika till sin natur på det viset.

Dessutom så tänkte jag att vi kunde hjälpas åt.

Ja absolut, tänkte det också sen. Tänkte bara att @Wille inte skulle behöva känna sig tvungen att redovisa sin ekonomi här om hen inte vill. Jag hade inte velat göra det bara.
 
Jag har typ 17 år kvar att jobba. Om jag håller för det vill säga. Jag har lång sjukskrivningshistorik.

Jag vet inte hur man investerar. Det känns krångligt, skittråkigt och jag har rent allmänt en aversion mot sånt. Det är så abstrakt. Som ett luftslott ungefär. Och jag fattar inte hur man ska kunna tjäna ihop till räntan genom investeringar.
Här tror jag nog att du får dra ett djupt andetag och ge dig in i det hela även om det är skittråkigt och du inte begriper och du har aversioner. Det är liksom inte nåt riktigt argument, om man så säger - att nåt är skittråkigt. Jag tror dessutom att NÄR du väl trotsat tråkigheten och satt dig in i det hela, kan du mycket väl upptäcka att det är både spännande, roligt och vinstgivande. I vart fall givande. Ibland måste man göra även sånt som känns motigt och eländigt. Jag är själv en av dem, som borde ta det där steget för att fixa min ekonomi. Där finns, inte minst på fb, gott om grupper som ger råd och hjälper nybörjaren och kommer med tips om hur man bär sig åt. Det handlar bara om att kliva ur sin comfort zone och börja. Säger jag alltså även till mig själv.....
 
Jag tänkte skicka ett pm till dig med mina uppgifter men det går inte. Det finns inget sätt att skicka meddelande till dig.

Taket är omlagt för några år sedan och bör klara sig i 40 år eller något sånt. Fasaden lär klara sig men behöva målas om var 10de år. Vitvaror kan behöva bytas någon gång men det finns buffert för det, precis som för luftvärmepumpen. Köket är funktionsdugligt och det duger för mig. Det byts när det faller sönder. Badrummet duger. Det behöver inte göras om så länge det fungerar.
Det verkar ju bra.
Jag har stängt pm då jag fick alldeles för många frågor om privata råd om allt möljigt.
Bara de som jag följer kan skicka.

Jag tar och följer dig så kan du skicka.
Men jag svarar inte förrän i morgon.
 
Okej, ska börja säga till människor utan pengar jag träffar på mitt jobb som inte har råd att hämta ut läkemedlena jag förskriver till dem att de får börja lägga undan lite bara.
Just nu så handlar det om budget på en begränsad pension, inte en totalt craschad ekonomi. Det är ganska så olika. Garantinivån räcker en bra bit om man är nogrann.

Och vadå inte köra bil, bor man så det inte går bussar eller någon kan skjutsa en är man ju så illa tvungen att ha kvar den
Den måste räknas in i boendekostnaden.
Avlägset boende är billigare men ger högre kostnader för transporter.
Som pensionär så får man bostadstillägg för verkliga boendekostnader men inte för bil. Det gör att matematiken blir litet annorlunda än vad den är före pension.
Det kan löna sig att flytta.
 
Just nu så handlar det om budget på en begränsad pension, inte en totalt craschad ekonomi. Det är ganska så olika. Garantinivån räcker en bra bit om man är nogrann.

Jag hoppade in i ekonomidiskussionen om att det skulle gå bra att leva på hyran plus 3000 kronor i månaden för typ ingenting kostar något. Så länge man har bostad, mat att äta och kläder på kroppen så har man allt som behövs. Det var vad jag vände mig emot från början.
 
Nu har jag följt diskussionen dåligt men jag har för mig att jag såg att du betalade 600 kronor per månad för glasögon.
Jag har ingen aning vilka behov du @Wille har att ofta byta glasögon, men för mig verkar det onödigt dyrt.

Kanske spara 500 kronor per månad i någon nischbank med bankgaranti som ger lite ränta för framtida glasögon och resterande 100 i en global indexfond med låg avgift, jämför.
Om kostnaden för nya glasögon är lägre kan mer sparas i indexfonden per månad.

Överlag kan jag tänka mig att man kan titta på olika abonnemang så att man inte betalar onödigt mycket. Vissa kanske man inte behöver alls och andra kanske finns till lägre pris?
 
Nu har jag följt diskussionen dåligt men jag har för mig att jag såg att du betalade 600 kronor per månad för glasögon.
Jag har ingen aning vilka behov du @Wille har att ofta byta glasögon, men för mig verkar det onödigt dyrt.

Kanske spara 500 kronor per månad i någon nischbank med bankgaranti som ger lite ränta för framtida glasögon och resterande 100 i en global indexfond med låg avgift, jämför.
Om kostnaden för nya glasögon är lägre kan mer sparas i indexfonden per månad.

Överlag kan jag tänka mig att man kan titta på olika abonnemang så att man inte betalar onödigt mycket. Vissa kanske man inte behöver alls och andra kanske finns till lägre pris?
Jag har progressiva glas, inte den billigaste kvaliten. Mina ögon förändras hela tiden och det har hänt att jag börjat se vägskyltar dåligt bara ett år efter att jag bytt glasögon. För mig är det viktigt att kunna se bra och ha glasögon som jag trivs med. Därför har jag inte valt billigare glas.

Vad menar du med abonnamang? På vad? Jag har abonnemang på glasögon hos Synsam. De ger bästa servicen. I abonnemanget ingår även glasögon för att sitta vid datorn och solglasögon. Den andra optikern i byn ville pracka på mig progressiva glas fastän jag inte behövde dem då. Så jag litar inte på dem. Ett annat abonnemang jag har är mobil för 95 kronor i månaden. Sen har jag bredband för 439 kronor i månaden. Jag vet inte om någon annan kan leverera hit, men är rätt nöjd med det jag har. Det fungerar bra.
 
Jag har progressiva glas, inte den billigaste kvaliten. Mina ögon förändras hela tiden och det har hänt att jag börjat se vägskyltar dåligt bara ett år efter att jag bytt glasögon.

Vad menar du med abonnamang? På vad? Jag har abonnemang på glasögon hos Synsam. De ger bästa servicen. I abonnemanget ingår även glasögon för att sitta vid datorn och solglasögon. Den andra optikern i byn ville pracka på mig progressiva glas fastän jag inte behövde dem då. Så jag litar inte på dem. Ett annat abonnemang jag har är mobil för 95 kronor i månaden. Sen har jag bredband för 439 kronor i månaden. Jag vet inte om någon annan kan leverera hit, men är rätt nöjd med det jag har. Det fungerar bra.
Elavtal? Binder du om det en gång om året? Försäkring på bil? Andra försäkringar? Det kan ofta finnas tusenlappar att spara. Jag band om elen, beräknas spara 5500 på ett år, bytte försäkringsbolag på en bil, kommer spara nästan 2000 på ett år osv. Hur har du huslånet bundet? Dags att förhandla?
 
Att kontakta banken är ett bra tips om man inte redan gjort det. Jag gjorde det för ett par år sedan när det började kännas som att de egna räntorna och de som erbjöds hos nischaktörer skiljde lite väl mycket och de sänkte räntan med nästan 30% för alla lån som gick att ändra, utan krusiduller alls. Det var inte ens en ”förhandling” så man känner sig lite dum att man inte gjort det innan.... Tänk bara på att man har ett gynnsammare läge att förhandla om man har bra inkomst, så man ska inte vänta till man har lägre inkomst.


Elavtal är superviktigt också för min del, då förbrukningen är ganska hög, särskilt om vintern blir kall och lång.
 
Elavtal? Binder du om det en gång om året? Försäkring på bil? Andra försäkringar? Det kan ofta finnas tusenlappar att spara. Jag band om elen, beräknas spara 5500 på ett år, bytte försäkringsbolag på en bil, kommer spara nästan 2000 på ett år osv. Hur har du huslånet bundet? Dags att förhandla?
Jag har nyss bytt elavtal och kommer att ha rörligt pris från augusti.

Alla mina försäkringar är samlade på ett ställe vilket ger mig rabatt. Blir svårt att jämföra då jag inte vet vad jag skulle betala utan rabatt vilket det blir om jag flyttar försäkringar.

Huslånet är rörligt för närvarande.

Räntan på huslånet går inte att förhandla om. Den bank jag har, har låg ränta rakt av och förhandlar inte med kunder.
 
Att kontakta banken är ett bra tips om man inte redan gjort det. Jag gjorde det för ett par år sedan när det började kännas som att de egna räntorna och de som erbjöds hos nischaktörer skiljde lite väl mycket och de sänkte räntan med nästan 30% för alla lån som gick att ändra, utan krusiduller alls. Det var inte ens en ”förhandling” så man känner sig lite dum att man inte gjort det innan.... Tänk bara på att man har ett gynnsammare läge att förhandla om man har bra inkomst, så man ska inte vänta till man har lägre inkomst.


Elavtal är superviktigt också för min del, då förbrukningen är ganska hög, särskilt om vintern blir kall och lång.
Min bank går inte att förhandla med. De har låg ränta rakt av.

Jag eldar med ved om det blir kallt. Veden är billig.
 
Jag har nyss bytt elavtal och kommer att ha rörligt pris från augusti.

Alla mina försäkringar är samlade på ett ställe vilket ger mig rabatt. Blir svårt att jämföra då jag inte vet vad jag skulle betala utan rabatt vilket det blir om jag flyttar försäkringar.

Huslånet är rörligt för närvarande.

Räntan på huslånet går inte att förhandla om. Den bank jag har, har låg ränta rakt av och förhandlar inte med kunder.

Försäkringarna går att reda ut, rabattnivåerna brukar vara enkla regler för. Vi har flera olika bolag, då det har visat sig vara mycket mer fördelaktigt att ta bästa villkoren i det exakta fallet än de 10-20 procent i rabatt man får. Och för gården finns det bara ett försäkringsbolag att välja på, men de erbjuder inget bra pris/villkor för bilarna eller barnen.
 
Jag har progressiva glas, inte den billigaste kvaliten. Mina ögon förändras hela tiden och det har hänt att jag börjat se vägskyltar dåligt bara ett år efter att jag bytt glasögon.

Vad menar du med abonnamang? På vad? Jag har abonnemang på glasögon hos Synsam. De ger bästa servicen. I abonnemanget ingår även glasögon för att sitta vid datorn och solglasögon. Den andra optikern i byn ville pracka på mig progressiva glas fastän jag inte behövde dem då. Så jag litar inte på dem. Ett annat abonnemang jag har är mobil för 95 kronor i månaden. Sen har jag bredband för 439 kronor i månaden. Jag vet inte om någon annan kan leverera hit, men är rätt nöjd med det jag har. Det fungerar bra.
Jag vet inte om det går att komma undan billigare eller bättre när det gäller bredband. Här på landet i Stockholms län lär det tyvärr dröja innan just vi får fiber. Jag hade tidigare adsl, kanske det du har nu. Nu har jag mobilt bredband och för mig fungerar det vanligen snabbare och är billigare än adsl.
Men det kan också bli sämre.
Jag kan tänka mig att telia kommer fortsätta att höja priset på adsl och montera ned koppartrådarna så fort som möjligt.
 
Min bank går inte att förhandla med. De har låg ränta rakt av.

Jag eldar med ved om det blir kallt. Veden är billig.

Nu vet jag inte om jag inbillat mig men skrev du inte att du hade runt 1,6 i ränta? Det är inte lågt rakt av. Hör av dig till några andra banker och hör vad de kan erbjuda. Det är ändå lättare än man tror att byta bank, den nya banken hjälper till med alltihop.
 
Jag tycker att bundet elavtal är överlägset, för att slippa de kvadratiska effekterna i januari och februari om de blir kalla. Även om jag inte vet exakt hur det slår på en 5-årsperiod.

Hade rörligt en kall vinter för många år sedan och att betala 12000 i elräkning för en enda månad sliter i min småländska plånbok och sinne.
 
Jag tycker att bundet elavtal är överlägset, för att slippa de kvadratiska effekterna i januari och februari om de blir kalla. Även om jag inte vet exakt hur det slår på en 5-årsperiod.

Hade rörligt en kall vinter för många år sedan och att betala 12000 i elräkning för en enda månad sliter i min småländska plånbok och sinne.
Historiskt har man tydligen tjänat på rörlig ränta, även om man inte gör det vissa år. Jag kör därför med rörligt elpris.
 
Historiskt har man tydligen tjänat på rörlig ränta, även om man inte gör det vissa år. Jag kör därför med rörligt elpris.

För mig är det två väsensskilda marknader, men jag vet inte hur det slår på elen. Gillar dock inte alls de där extrema räkningarna på vintern (elpriset här i Södra Sverige kan verkligen gå upp högt när det blir kallt och då sticker förbrukningen samtidigt) - så det blir kvadratisk effekt på räkningen.

Det är ganska svårgenomträngligt att räkna ut vilket som är bäst på längre tidsperiod - men nån borde ha gjort det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
16 974
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 115
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
683
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Annonsera mera hundar 2
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp