Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Jag håller inte med dig där. Som arbetslös får jag vända på slantarna och som pensionär lär jag få det ännu värre.

Vilka siffror behöver du?
Driftskostnader på huset uppdelat i poster.
Energi och värme.
Renhållning, avlopp och sopor.
Annat?

Framtida behov av renoveringar.
Taket?
Fasaden?
Vitvaror?
Kök?
Badrum?

Lånebelopp.
 
Driftskostnader på huset uppdelat i poster.
Energi och värme.
Renhållning, avlopp och sopor.
Annat?

Framtida behov av renoveringar.
Taket?
Fasaden?
Vitvaror?
Kök?
Badrum?

Lånebelopp.
Ok. Posterna tar en stund att få fram. Jag har bara den totala summan lätt tillgänglig. Återkommer.
 
@Wille Kanske kan ta räkningen i pm? Inte för att jag har något emot att se uträkningen men för mig hade det känts för privat att lägga ut hela min ekonomi på buke bara.
Å andra sidan är det kanske intressant för andra att se hur man kan räkna?
Siffrorna är ju inte så väldigt specifika för just @Wille då det säkert finns många med samma kostnader.
Hus är ganska så lika till sin natur på det viset.

Dessutom så tänkte jag att vi kunde hjälpas åt.
 
Det beror ju helt på vad man behöver. Behöver man tex bil, pengar till att åtgärda hus, hemtjänst och läkemedel blir det jävligt knapert.
Varför skulle man behöva en bil som pensionär?
Läkemedel kostar maximalt 2 350 kronor om året, så det är ingen jättesak.
 
Varför skulle man behöva en bil som pensionär?
Läkemedel kostar maximalt 2 350 kronor om året, så det är ingen jättesak.
Bil behövs för att man inte vill flytta till stan och det inte går någon buss.

De där pengarna som läkemedel och vård kostar svider en del när det ska läggas ut. Visst, det blir ju lätt sen när man kommer upp i högkostnadsskyddet men innan dess så märks det i ekonomin.
 
Varför skulle man behöva en bil som pensionär?
Läkemedel kostar maximalt 2 350 kronor om året, så det är ingen jättesak.

Beroende på var man bor tex eller hur man orkar med fysiskt att bära hem handling etc. Absolut kommer högkostnadsskyddet in men beroende på vad man har för vård- eller läkemedelsbehov kanske man behöver punga ut med de där tusenlapparna över några månader och det plus då eventuell hemtjänst kan ju bli jäkligt svårt om man har 3000 kronor kvar till alla utgifter förutom hyra.
 
Hur transporterar du dig då t.ex.? Här kostar ett månadskort 1300 kronor. Busslinjen är på väg att läggas ner så i framtiden är det bara bil som gäller. Det kostar. Sjukvård och mediciner kostar också. Och tandvård. Tandvård är skitdyrt. Sen behöver alla så småningom glasögon. Mina glasögon kostar mig 600 kronor i månaden. Så hur man går runt på 3000 kronor i månaden är en gåta för mig.
Jag skulle klara av det.
Men jag behöver ingen tandvård och mina (svindyra) glasögon är betalda.
Jag behöver egentligen inte åka någonstans heller.
Det går, men det kräver en hel del både planering och eftertanke.

Just nu så gör jag av med betydligt mycket mera med bl.a. 3 bilar i trafik. (Jag vet, det är helt galet.)
 
Beroende på var man bor tex eller hur man orkar med fysiskt att bära hem handling etc. Absolut kommer högkostnadsskyddet in men beroende på vad man har för vård- eller läkemedelsbehov kanske man behöver punga ut med de där tusenlapparna över några månader och det plus då eventuell hemtjänst kan ju bli jäkligt svårt om man har 3000 kronor kvar till alla utgifter förutom hyra.
Man får nog sätta av pengar till läkemedel de månader som man inte har utgifterna. Planera noga helt enkelt.
Transportkostnad bör man lägga som boendekostnad då det är helt avhängigt var och hur man bor. Inom SL-område t.ex. så åker man buss gratis om man går med rollator. På rollatorn går det att hänga många kassar med mat.
Man kan inte heller räkna med att kunna köra bil när man blir äldre.
 
Jag skulle klara av det.
Men jag behöver ingen tandvård och mina (svindyra) glasögon är betalda.
Jag behöver egentligen inte åka någonstans heller.
Det går, men det kräver en hel del både planering och eftertanke.

Just nu så gör jag av med betydligt mycket mera med bl.a. 3 bilar i trafik. (Jag vet, det är helt galet.)
Så du får aldrig hål i tänderna? Tur du har i så fall. Jag hade kunnat betala mina glasögon rakt av men ville fördela kostnaden då jag inte ville ta från sparpengarna. Därför tog jag abonnemang. Jag har 6 km till närmaste matbutik (som är skitdålig och dyr) så jag behöver kunna transportera mig då jag inte kan promenera till affären. Jag har heller inga problem att betala mina mediciner när de utläggen kommer men det svider likförbannat.
 
Hur menar du då?

Ska den med genetisk läggning för hjärtsjukdom ska acceptera att dö av hjärtattack i 60-års åldern när personen kan leva till 90 med en sund livsstil.
Sund livsstil är jättebra! Men om man får diabetes som 15-åring och har en bra livsstil, det är inget som man kan göra något åt genom att äta fisk och motionera. Eller om man har haft ett tungt fysiskt jobb mellan 18-65 och är fysiskt slut kan man väl behöva hemtjänst? Eller om man börjar bli dement efter 80, trots att man inte är överviktig?
 
Varför ska du fokusera på det vi inte kan göra när det finns så mycket vi kan göra?
Du säger att man inte behöver mediciner och hemtjänst och kan påverka det. Jag håller inte med. Man kan absolut påverka mycket med en hälsosam livsstil men det är inte lika med att inte behöva till exempel hemtjänst när man blir äldre.
 
Driftskostnader på huset uppdelat i poster.
Energi och värme.
Renhållning, avlopp och sopor.
Annat?

Framtida behov av renoveringar.
Taket?
Fasaden?
Vitvaror?
Kök?
Badrum?

Lånebelopp.
Jag tänkte skicka ett pm till dig med mina uppgifter men det går inte. Det finns inget sätt att skicka meddelande till dig.

Taket är omlagt för några år sedan och bör klara sig i 40 år eller något sånt. Fasaden lär klara sig men behöva målas om var 10de år. Vitvaror kan behöva bytas någon gång men det finns buffert för det, precis som för luftvärmepumpen. Köket är funktionsdugligt och det duger för mig. Det byts när det faller sönder. Badrummet duger. Det behöver inte göras om så länge det fungerar.
 
Jag tänkte skicka ett pm till dig med mina uppgifter men det går inte. Det finns inget sätt att skicka meddelande till dig.

Taket är omlagt för några år sedan och bör klara sig i 40 år eller något sånt. Fasaden lär klara sig men behöva målas om var 10de år. Vitvaror kan behöva bytas någon gång men det finns buffert för det, precis som för luftvärmepumpen. Köket är funktionsdugligt och det duger för mig. Det byts när det faller sönder. Badrummet duger. Det behöver inte göras om så länge det fungerar.
Om man är själv behöver man faktiskt inte nödvändigtvis fixa att huset klarar sig längre än man själv - det man behöver fixa är sådant som gör huset beboeligt och behagligt.

Jag önskar jag kunde skriva något som gav dig lite ledning för hur du bäst ska hantera situationen :heart
 
Hur transporterar du dig då t.ex.? Här kostar ett månadskort 1300 kronor. Busslinjen är på väg att läggas ner så i framtiden är det bara bil som gäller. Det kostar. Sjukvård och mediciner kostar också. Och tandvård. Tandvård är skitdyrt. Sen behöver alla så småningom glasögon. Mina glasögon kostar mig 600 kronor i månaden. Så hur man går runt på 3000 kronor i månaden är en gåta för mig.

Och därför behöver du pengar som du förfogar över. Inte ett lägre lånebelopp i en digital databas på banken där räntan är superlåg.
 
Och därför behöver du pengar som du förfogar över. Inte ett lägre lånebelopp i en digital databas på banken där räntan är superlåg.
Räntan är i dagsläget cirka 500 kronor per månad. Jag tycker det är mycket. Det är pengar jag kunde haft roligare för.
 
Har du någon rådgivare? Tex via din bank? Jag satt i 2 tim med mina nya bank och resonerade kring pension och la upp en plan. Rätt nyttigt faktiskt, det är lätt att tro att det är så långt borta att en kan skjuta på det jag har redan tänt så i 10 år och nu är jag 37 och det är hög tid :o
Gjorde jag med min min bank kontakt. Sicken skit helt ärligt. Mitt lilla pensionspar gick ur dåligt när de placerades enligt bankens rekomendationer. Bytte tillbaks till det pensionspar jag hade innan. Och även rekomenderat fondsparande blev-
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
986
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
538
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 641
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp