Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Varför var inte säljarna glada? Spelar det någon roll för dem om man tar över lånet eller om man får pengar för huset att lösa sina egna lån? :)
Säg att jag har bundit ett år hos bank x. Jag vill sälja efter ett halvår. Men jag har lovat banken ränta i ett år. Då får jag betala den ränta de skulle få de sista 6 månader för att få bryta avtalet. Det kan bli väldigt mycket för ett lån som är stort och bundet i flera år.
 
Säg att jag har bundit ett år hos bank x. Jag vill sälja efter ett halvår. Men jag har lovat banken ränta i ett år. Då får jag betala den ränta de skulle få de sista 6 månader för att få bryta avtalet. Det kan bli väldigt mycket för ett lån som är stort och bundet i flera år.

Jadå jag vet att man måste betala för bundna lån om man vill lösa in dem. ;) Tänkte bara om det var någon annan fördel bakom.
 
Jag räknar med att få en riktigt usel pension och ser inte hur jag skulle kunna ordna det så jag får det bättre som pensionär. Frågan jag undrar över är om det går att klara sig som pensionär om man har lån kvar på huset då. Hur överlever man då?

Du har säkert redan tänkt igenom alla sätt själv. Tror inte någon här skulle kunna hjälpa dig att hitta en passande lösning. Även om många kommer att försöka.
 
Historiskt har man tydligen tjänat på rörlig ränta, även om man inte gör det vissa år. Jag kör därför med rörligt elpris.
Det finns ingen korrelation mellan dessa.
Jag har verkligen sparat mycket pengar på att ha bundet elpris.
Jag har en stor elförbrukning på min fastighet.
Solceller skulle verkligen göra skillnad för mig.
 
Det finns ingen korrelation mellan dessa.
Jag har verkligen sparat mycket pengar på att ha bundet elpris.
Jag har en stor elförbrukning på min fastighet.
Solceller skulle verkligen göra skillnad för mig.
Nej, jag menade elpris, inte ränta. Skrev fel. Det beror såklart vad man binder den tiden, men historiskt har det varit billigare att ha rörligt elpris. Vi har också en stor elförbrukning.
 
Jag har fiber i huset. Snabbt och smärtfritt, trots lägsta hastigheten.
Då kan jag bara gratulera. Men vad är det för fiber, jag tycker det verkar vara en ovanligt hög månadskostnad.

Eftersom du inte nämnt det utgår jag ifrån att du inte har några tv-abonnemang eller musik-abonnemang det kan säkert annars vara något att kolla upp om man verkligen behöver det eller om det finns något billigare.
 
Nej, jag menade elpris, inte ränta. Skrev fel. Det beror såklart vad man binder den tiden, men historiskt har det varit billigare att ha rörligt elpris. Vi har också en stor elförbrukning.
Man måste vara med litet där.
Elpriset är så oerhört beroende av vad som händer för tillfället. Typ kärnkraftverk som inte går att starta eller torrsommar utan regn.
Numera så kör jag därför med bundet med omsättningsrätt. Så kan de hålla på och tjafsa om sina kärnkraftverk som de vill i några år utan att jag får problem.
Ser det tokigt ut efter det så blir det ett nödköp av solceller. Just nu så är det energiskatten som känns mest betungande och det tar ju solceller hand om.
 
Då kan jag bara gratulera. Men vad är det för fiber, jag tycker det verkar vara en ovanligt hög månadskostnad.

Eftersom du inte nämnt det utgår jag ifrån att du inte har några tv-abonnemang eller musik-abonnemang det kan säkert annars vara något att kolla upp om man verkligen behöver det eller om det finns något billigare.
Man klarar sig långt med SVT Play och ViaFree.
 
Fast dessa studier av elpriset som man hittar här säger ju annorlunda?
https://elavtal24.com/rorligt-eller-fast/
Men jag har lyckats att pricka rätt i tid.
Min förbrukning är som störst när elen är som dyrast.
Det som var historia är dessutom inte längre vår framtid då flera kärnkraftverk nu stängs ner.
Förutsättningarna ändras.
Jag hade f.ö. oturen att ha rörligt elavtal när Oskarshamn 2 brann. Det blev dyrt.
https://www.expressen.se/gt/dammsugare-kostade-karnkraftverket-18-miljarder/
 
Jadå jag vet att man måste betala för bundna lån om man vill lösa in dem. ;) Tänkte bara om det var någon annan fördel bakom.
En låg bunden ränta kanske?
Under de tider av svåra lånelägen som har funnits så har ett bra lån som kunnat följa med fastigheten ibland varit avgörande för att kunna sälja.
 
Det är ju till syvende och sist en förhandlingsfråga, men många gånger är det en förutsättning för försäljningen.

När jag köper är det en jättefördel om det finns lån till låg ränta att överta, och just nu är det ju - låg ränta.

Varför skulle det påverka? Lånen tas ju över av nya ägarna vid en försäljning. Det kan t o m vara en fördel att kunna ta över lågt bundna lån.
Aldrig hört talas om att man skulle behöva ta över säljarens lån. Min mamma är bolånerådgivare och det är något hon aldrig har nämnt. Hon har ju varje vecka kunder som vill ha lån för att köpa hus.
 
Säg att jag har bundit ett år hos bank x. Jag vill sälja efter ett halvår. Men jag har lovat banken ränta i ett år. Då får jag betala den ränta de skulle få de sista 6 månader för att få bryta avtalet. Det kan bli väldigt mycket för ett lån som är stort och bundet i flera år.
Man kan dock göra ett säkerhetsbyte, dvs flytta med lånet till nästa boende. Man går dock då miste om att förhandla om räntan såklart samt man kan inte byta bank, men de flesta banker går med på säkerhetsbyte (förutsätter såklart att man inte köper för mindre än vad lånet är på etc).
 
Aldrig hört talas om att man skulle behöva ta över säljarens lån. Min mamma är bolånerådgivare och det är något hon aldrig har nämnt. Hon har ju varje vecka kunder som vill ha lån för att köpa hus.
Inte behöver, men kan förhandla om.
Förr fanns det lån somvar bundna till en fastighet och inte gick att bli av med innan bindningstidens utgång.
Min gård köptes med ett sådant lån och det var då många år kvar på det. Jag var oerhört lättad när det tog slut och jag blev fri att byta bank.
 
För bostadsrätter löser var och en sitt lån, för fast egendom ingår övertagande av befintliga lån vilket kan vara okul om det är 6,5 % ränta. Har faktiskt aldrig hört om någon som inte övertagit befintliga lån, särskilt om det är en schysst ränta.

Om köparen betalar kontakt är det däremot en annan femma.
Jag har två egna husköp/försäljningar i ryggen och det har då inte ens kommit på tal om att överta några lån. Var och en har löst sina lån.
 
Wow - vilken elräkning :nailbiting: ! Jag har rörligt elpris och har som högst betalat 2600 kr i vinter (för förra månadens förbrukning). I och för sig har vi ett litet hus, och eldar lite i kamin också, men allt vi har körs på el eftersom det inte finns något vattenburet system. Förbrukningen för februari var 1337 kWh.

Också i Småland, kanske jag ska tillägga.... ;)
Då kanske jag inte ska klaga... Jag har som mest haft ungefär samma kostnad som du för de kallaste månaderna och mitt hus är stort samt att vi har elvärme i drängstugan, sadelkammare och verkstaden. Om några veckor kommer montörerna från solcellsfirman och sätter upp 44 st solceller typ 15 kw. Det ser jag fram mot!
 
Kolla runt lite bland andra banker bara först så har du på fötterna för att ta ett beslut i alla fall. :) Jag bytte från en bank jag haft hela livet till min nuvarande och gick ner 0.4% i ränta. Om du tänker att ditt hus ökat i värde kan du värdera om det innan du kontaktar den nya banken. Det finns en chans att få ner räntan ytterligare om huset är procentuellt mindre belånat.
Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.
Varför skulle det påverka? Lånen tas ju över av nya ägarna vid en försäljning. Det kan t o m vara en fördel att kunna ta över lågt bundna lån.
Jag har aldrig hört talas om att man tar över någons lån. När jag köpte huset tog jag ett eget lån.
Du har säkert redan tänkt igenom alla sätt själv. Tror inte någon här skulle kunna hjälpa dig att hitta en passande lösning. Även om många kommer att försöka.
Jag kan ha missat nåt. Det är därför jag startat tråden.
Då kan jag bara gratulera. Men vad är det för fiber, jag tycker det verkar vara en ovanligt hög månadskostnad.

Eftersom du inte nämnt det utgår jag ifrån att du inte har några tv-abonnemang eller musik-abonnemang det kan säkert annars vara något att kolla upp om man verkligen behöver det eller om det finns något billigare.
Det är telia som levererar mitt internet och jag har den lägsta hastigheten för att få ner priset. Jag har i ärlighetens namn inte kollat om någon annan kan leverera här. Det känns lite osäkert att byta när jag inte vet om en annan leverantör fungerar lika bra som telia.

Det stämmer att jag inte äger någon tv och har därmed inte behov av ett tv-abonnemang. Jag har inget musikabonnemang heller och inga tidningsprenumerationer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
981
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
532
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 347
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp