Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Jag vet inte om det går att komma undan billigare eller bättre när det gäller bredband. Här på landet i Stockholms län lär det tyvärr dröja innan just vi får fiber. Jag hade tidigare adsl, kanske det du har nu. Nu har jag mobilt bredband och för mig fungerar det vanligen snabbare och är billigare än adsl.
Men det kan också bli sämre.
Jag kan tänka mig att telia kommer fortsätta att höja priset på adsl och montera ned koppartrådarna så fort som möjligt.
Jag har fiber i huset. Snabbt och smärtfritt, trots lägsta hastigheten.
 
Nu vet jag inte om jag inbillat mig men skrev du inte att du hade runt 1,6 i ränta? Det är inte lågt rakt av. Hör av dig till några andra banker och hör vad de kan erbjuda. Det är ändå lättare än man tror att byta bank, den nya banken hjälper till med alltihop.
Om jag binder lånet på 2 år får jag lägre ränta men min tillvaro är rätt osäker och jag har funderat till och från om jag borde sälja. Så det känns inte säkert att binda lånet.

Räntan baseras på lånebeloppets storlek samt dess förhållande till bostades värde. Om jag hade ett högre värde på min bostad och högre lån, hade räntan varit 1,29% på ett rörligt lån. På ett bundet 2 år hade räntan varit 1,09%.
 
För mig är det två väsensskilda marknader, men jag vet inte hur det slår på elen. Gillar dock inte alls de där extrema räkningarna på vintern (elpriset här i Södra Sverige kan verkligen gå upp högt när det blir kallt och då sticker förbrukningen samtidigt) - så det blir kvadratisk effekt på räkningen.

Det är ganska svårgenomträngligt att räkna ut vilket som är bäst på längre tidsperiod - men nån borde ha gjort det.
Jag menade rörligt elpris, inte rörlig ränta :laugh: och ja, någon har räknat på det.
 
Om jag binder lånet på 2 år får jag lägre ränta men min tillvaro är rätt osäker och jag har funderat till och från om jag borde sälja. Så det känns inte säkert att binda lånet.

Kolla runt lite bland andra banker bara först så har du på fötterna för att ta ett beslut i alla fall. :) Jag bytte från en bank jag haft hela livet till min nuvarande och gick ner 0.4% i ränta. Om du tänker att ditt hus ökat i värde kan du värdera om det innan du kontaktar den nya banken. Det finns en chans att få ner räntan ytterligare om huset är procentuellt mindre belånat.
 
Jag tycker att bundet elavtal är överlägset, för att slippa de kvadratiska effekterna i januari och februari om de blir kalla. Även om jag inte vet exakt hur det slår på en 5-årsperiod.

Hade rörligt en kall vinter för många år sedan och att betala 12000 i elräkning för en enda månad sliter i min småländska plånbok och sinne.
Wow - vilken elräkning :nailbiting: ! Jag har rörligt elpris och har som högst betalat 2600 kr i vinter (för förra månadens förbrukning). I och för sig har vi ett litet hus, och eldar lite i kamin också, men allt vi har körs på el eftersom det inte finns något vattenburet system. Förbrukningen för februari var 1337 kWh.

Också i Småland, kanske jag ska tillägga.... ;)
 
Wow - vilken elräkning :nailbiting: ! Jag har rörligt elpris och har som högst betalat 2600 kr i vinter (för förra månadens förbrukning). I och för sig har vi ett litet hus, och eldar lite i kamin också, men allt vi har körs på el eftersom det inte finns något vattenburet system. Förbrukningen för februari var 1337 kWh.

Också i Småland, kanske jag ska tillägga.... ;)

Det är hela gården och det mesta är elvärme i olika former. I Östergötland , smålänning i exil.
 
Om jag binder lånet på 2 år får jag lägre ränta men min tillvaro är rätt osäker och jag har funderat till och från om jag borde sälja. Så det känns inte säkert att binda lånet.
Varför skulle det påverka? Lånen tas ju över av nya ägarna vid en försäljning. Det kan t o m vara en fördel att kunna ta över lågt bundna lån.
 
Varför skulle det påverka? Lånen tas ju över av nya ägarna vid en försäljning. Det kan t o m vara en fördel att kunna ta över lågt bundna lån.

Tar inte var och en egna lån vid bostadsförsäljning/köp? Det är ju inte säkert man har samma bank eller samma belåningsgrad, inkomster etc. Nu är jag inte superinsatt för att binda lån men jag har också lärt mig att man ska försöka att inte binda det om man eventuellt kommer sälja innan bindningstiden går ut. Får man inte betala banken då det som återstår i räntekostnaden om man löser ett bundet lån?
 
Tar inte var och en egna lån vid bostadsförsäljning/köp? Det är ju inte säkert man har samma bank eller samma belåningsgrad, inkomster etc. Nu är jag inte superinsatt för att binda lån men jag har också lärt mig att man ska försöka att inte binda det om man eventuellt kommer sälja innan bindningstiden går ut. Får man inte betala banken då det som återstår i räntekostnaden om man löser ett bundet lån?

För bostadsrätter löser var och en sitt lån, för fast egendom ingår övertagande av befintliga lån vilket kan vara okul om det är 6,5 % ränta. Har faktiskt aldrig hört om någon som inte övertagit befintliga lån, särskilt om det är en schysst ränta.

Om köparen betalar kontakt är det däremot en annan femma.
 
För bostadsrätter löser var och en sitt lån, för fast egendom ingår övertagande av befintliga lån vilket kan vara okul om det är 6,5 % ränta. Har faktiskt aldrig hört om någon som inte övertagit befintliga lån.

Aha, hade ingen koll på att det var skillnad mellan bostadsrätt och hus! Lite ot då men då tvingas man också byta bank eller?
 
Aha, hade ingen koll på att det var skillnad mellan bostadsrätt och hus! Lite ot då men då tvingas man också byta bank eller?

Det kan en ju göra, eller så går man till sin egen bank och dealar fram att de ersätter en för kostnaden att lösa det andra lånet, mot att en går över till den egna banken.
 
För bostadsrätter löser var och en sitt lån, för fast egendom ingår övertagande av befintliga lån vilket kan vara okul om det är 6,5 % ränta. Har faktiskt aldrig hört om någon som inte övertagit befintliga lån, särskilt om det är en schysst ränta.

Om köparen betalar kontakt är det däremot en annan femma.
Vi övertog inte lånet när vi köpte vårt hus, eftersom det inte låg i vår bank och dessutom hade för hög ränta. Säljarna var inte glada men vi stod på oss och de var måna om att få huset sålt så de gick med på det till slut.
 
För bostadsrätter löser var och en sitt lån, för fast egendom ingår övertagande av befintliga lån vilket kan vara okul om det är 6,5 % ränta. Har faktiskt aldrig hört om någon som inte övertagit befintliga lån, särskilt om det är en schysst ränta.

Om köparen betalar kontakt är det däremot en annan femma.
Aldrig i livet att jag tagit över lånet från säljaren när jag köpte mitt hus!!

Jag hade förhandlat lånelöfte hos min bank och säljaren hade Bluestep...
Jag har inte hört talas om någon som tagit säljarens lån? I min värld så löser säljaren sina lån vid försäljningen
 
Vi övertog inte lånet när vi köpte vårt hus, eftersom det inte låg i vår bank och dessutom hade för hög ränta. Säljarna var inte glada men vi stod på oss och de var måna om att få huset sålt så de gick med på det till slut.

Det är ju till syvende och sist en förhandlingsfråga, men många gånger är det en förutsättning för försäljningen.

När jag köper är det en jättefördel om det finns lån till låg ränta att överta, och just nu är det ju - låg ränta.
 
Vi övertog inte lånet när vi köpte vårt hus, eftersom det inte låg i vår bank och dessutom hade för hög ränta. Säljarna var inte glada men vi stod på oss och de var måna om att få huset sålt så de gick med på det till slut.

Varför var inte säljarna glada? Spelar det någon roll för dem om man tar över lånet eller om man får pengar för huset att lösa sina egna lån? :)
 
Varför var inte säljarna glada? Spelar det någon roll för dem om man tar över lånet eller om man får pengar för huset att lösa sina egna lån? :)
Jag vet faktiskt inte. Men de ville väldigt gärna att vi skulle överta lånet. Nån här som har en aning om varför det skulle vara mer fördelaktigt för en säljare?
 
Aldrig i livet att jag tagit över lånet från säljaren när jag köpte mitt hus!!

Jag hade förhandlat lånelöfte hos min bank och säljaren hade Bluestep...
Jag har inte hört talas om någon som tagit säljarens lån? I min värld så löser säljaren sina lån vid försäljningen
Aldrig hört talas om det heller.
 
Nu vet jag inte om jag inbillat mig men skrev du inte att du hade runt 1,6 i ränta? Det är inte lågt rakt av. Hör av dig till några andra banker och hör vad de kan erbjuda. Det är ändå lättare än man tror att byta bank, den nya banken hjälper till med alltihop.
För mig så skulle 1,6% i ränta vara jättelågt.
Men jag har lånat litet väl mycket pengar utan att ha inkomst alls.
Pengarna användes till min gård och genererar mer i hyror än vad räntorna kostar.
Så det blev liksom vinst ändå.
 
Säljarna fick ju säkert betala en slant för att lösa lånen. En kostnad är väl aldrig kul.

Betalar man alltid för att lösa lån eller tänker du att lånen var bundna och att de därför fick betala pengar för att lösa dem?

Ursäkta trådurspårningen från min sida men vill bara veta mer. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
15 352
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 324
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp