Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?
Om du måste ha ett nytt avlopp så kan det vara bra att få det gjort. Det blir inte billigare med tiden.
Frågan är om det blir nödvändigt?
Förutsättningarna för avlopp har ändrats litet p.g.a. en färsk dom i Mark och Miljödomstolen.
https://www.land.se/hus-hem/dags-for-avloppskoll-har-ar-raden-du-behover/
 
Om du måste ha ett nytt avlopp så kan det vara bra att få det gjort. Det blir inte billigare med tiden.
Frågan är om det blir nödvändigt?
Förutsättningarna för avlopp har ändrats litet p.g.a. en färsk dom i Mark och Miljödomstolen.
https://www.land.se/hus-hem/dags-for-avloppskoll-har-ar-raden-du-behover/
Jag vet inte än om det blir nödvändigt men sannolikheten är stor då avloppet är från "nittonhundra kallt". Det finns ingen information om avloppet hos kommunen. Kollade det när jag köpte huset. Det är en trekammarbrunn men vart överskottsvattnet tar vägen vet ingen. Troligen stenkista.

Jag har inte lyckats spara ihop tillräckligt med pengar till avloppet än. Och just nu kan jag inte spara många slantar då jag är arbetslös och nätt och jämt går runt. Kanske blir jag tvungen att amortera mindre för att gå runt på sikt då det vissa månader inte bär sig, men jag tycker det är obehagligt att ha lån och vill bara bli av med det.
 
Jag vet inte än om det blir nödvändigt men sannolikheten är stor då avloppet är från "nittonhundra kallt". Det finns ingen information om avloppet hos kommunen. Kollade det när jag köpte huset. Det är en trekammarbrunn men vart överskottsvattnet tar vägen vet ingen. Troligen stenkista.

Jag har inte lyckats spara ihop tillräckligt med pengar till avloppet än. Och just nu kan jag inte spara många slantar då jag är arbetslös och nätt och jämt går runt. Kanske blir jag tvungen att amortera mindre för att gå runt på sikt då det vissa månader inte bär sig, men jag tycker det är obehagligt att ha lån och vill bara bli av med det.

Det är svårt att ge råd utan att veta mer. Men jag skulle akta mig för att amortera för mycket i din sits. Det är likvida medel du betalar maten och lånen med, inte lägre lånebelopp i banken.
 
Kanske blir jag tvungen att amortera mindre för att gå runt på sikt då det vissa månader inte bär sig, men jag tycker det är obehagligt att ha lån och vill bara bli av med det.
Det är svårt att fatta bra ekonomiska beslut om sådana känslor får styra.
För att få till en bra ekonomi så är det krass matematik som gäller. Du har bättre nytta av ett renoverat hus än att vara skuldfri. Lånet som du har är redan beviljat och därför en värdefull resurs.

Vad gäller avloppet så kan det vara på det viset att det inte innebär någon olägenhet och därför inte behöver åtgärdas. Allt enligt den nya domen i Vetlanda.
 
Det är svårt att fatta bra ekonomiska beslut om sådana känslor får styra.
För att få till en bra ekonomi så är det krass matematik som gäller. Du har bättre nytta av ett renoverat hus än att vara skuldfri. Lånet som du har är redan beviljat och därför en värdefull resurs.

Vad gäller avloppet så kan det vara på det viset att det inte innebär någon olägenhet och därför inte behöver åtgärdas. Allt enligt den nya domen i Vetlanda.
Jag vill ju kunna bo kvar när jag blir pensionär och har inte råd att ha lån då. Det är liksom hela ämnet för tråden. Jag litar inte på att bostadstillägg finns kvar när jag blir pensionär.
 
Senast ändrad:
Jag vill ju kunna bo kvar när jag blir pensionär och har inte råd att ha lån då. Det är liksom hela ämnet för tråden. Jag litar inte på att bostadstillägg finns kvar när jag blir pensionär.

Varför har du inte råd att betala lånen med flera hundratusen sparade på banken jämfört med att ha noll sparat (och inga lån). Jag tror du är på väg in i en otäck tankefälla här när det gäller likviditet.
 
Varför har du inte råd att betala lånen med flera hundratusen sparade på banken jämfört med att ha noll sparat (och inga lån). Jag tror du är på väg in i en otäck tankefälla här när det gäller likviditet.
Gillar inte att betala ränta. De pengarna vill jag behålla, men kan inte det så länge jag har lån.

Sparande på banken ger ingen ränta, men med en så kallad investering riskerar man att mista allt. Och det har jag inte råd med.
 
Jag räknar med att få en riktigt usel pension och ser inte hur jag skulle kunna ordna det så jag får det bättre som pensionär. Frågan jag undrar över är om det går att klara sig som pensionär om man har lån kvar på huset då. Hur överlever man då?

Det är nästan gratis att leva 2021 om vi frånser bostad. Så är inte det minsta orolig för pension.
 
Jag vill ju kunna bo kvar när jag blir pensionär och har inte råd att ha lån då. Det är liksom hela ämnet för tråden. Jag litar inte på att bostadstillägg finns kvar när jag blir pensionär.
Jag undrar om det skulle hjälpa dig om vi hjälpte till att räkna litet åt dig?
Jag brukar räkna noga på ekonomin när jag blir orolig. Jag hanterar ganska så mycket egna pengar och har ansvar för hyresgäster, så det får inte gå fel. Det känns alltid bättre efteråt.
 
Det är nästan gratis att leva 2021 om vi frånser bostad. Så är inte det minsta orolig för pension.
Jag håller inte med dig där. Som arbetslös får jag vända på slantarna och som pensionär lär jag få det ännu värre.
Jag undrar om det skulle hjälpa dig om vi hjälpte till att räkna litet åt dig?
Jag brukar räkna noga på ekonomin när jag blir orolig. Jag hanterar ganska så mycket egna pengar och har ansvar för hyresgäster, så det får inte gå fel. Det känns alltid bättre efteråt.
Vilka siffror behöver du?
 
Hur räknar du då?
Det där är ju intressant för mig som inte har någon boendekostnad.

Vad är det som kostar menar du? Kläder är nästan gratis. Mat må inte vara gratis men du får ganska lätt bra mat för 3000:- för två personer per månad och du lagar mat själv. Ingen större utgift det heller.
 
Vad är det som kostar menar du? Kläder är nästan gratis. Mat må inte vara gratis men du får ganska lätt bra mat för 3000:- för två personer per månad och du lagar mat själv. Ingen större utgift det heller.
3000 kronor är jättemycket pengar. Jag äter för under 2000 men tycker inte det heller är en obetydlig post i min ekonomi.

Edit: missade att 3000 var för två personer. Jag är ensam och kommer förbli så, så jag tänker inte i par.
 
Vad är det som kostar menar du? Kläder är nästan gratis. Mat må inte vara gratis men du får ganska lätt bra mat för 3000:- för två personer per månad och du lagar mat själv. Ingen större utgift det heller.

Jamen vad bra! Så länge man har en bostad att sova i, gratiskläder på kroppen och mat att äta har man allt som gör livet bra som pensionär. Skönt att veta!
 
Jamen vad bra! Så länge man har en bostad att sova i, gratiskläder på kroppen och mat att äta har man allt som gör livet bra som pensionär. Skönt att veta!

Det bästa i livet är faktiskt gratis. Har du bostad + 5000 i månaden så har du mer än vad du behöver. Jag skulle klara mig lycklig på bostad + 3000. Någonstans under det skulle jag få problem.
 
Det bästa i livet är faktiskt gratis. Har du bostad + 5000 i månaden så har du mer än vad du behöver. Jag skulle klara mig lycklig på bostad + 3000. Någonstans under det skulle jag få problem.
Hur transporterar du dig då t.ex.? Här kostar ett månadskort 1300 kronor. Busslinjen är på väg att läggas ner så i framtiden är det bara bil som gäller. Det kostar. Sjukvård och mediciner kostar också. Och tandvård. Tandvård är skitdyrt. Sen behöver alla så småningom glasögon. Mina glasögon kostar mig 600 kronor i månaden. Så hur man går runt på 3000 kronor i månaden är en gåta för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
985
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
536
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 365
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp