Bukefalos 28 år!

Klara sig som pensionär

Mitt hus lär inte öka i värde. Det är långt till allt.

Jag har aldrig hört talas om att man tar över någons lån. När jag köpte huset tog jag ett eget lån.

Jag kan ha missat nåt. Det är därför jag startat tråden.

Det är telia som levererar mitt internet och jag har den lägsta hastigheten för att få ner priset. Jag har i ärlighetens namn inte kollat om någon annan kan leverera här. Det känns lite osäkert att byta när jag inte vet om en annan leverantör fungerar lika bra som telia.

Det stämmer att jag inte äger någon tv och har därmed inte behov av ett tv-abonnemang. Jag har inget musikabonnemang heller och inga tidningsprenumerationer.
Jag gjorde en snabb googling och hittade denna info:
https://teknikpappan.wordpress.com/2019/03/12/byte-av-bredbandsleverantor/

Om det hjälper just dig vet jag inte men det borde kunna hjälpa några. Kanske du kan få ökad hastighet och spara någon hundralapp som du kan månadsspara i den där globala indexfonden med låg avgift.
 
Det där låter som ett märkligt antagande, tycker jag. Det är långt ifrån alla människor som vill bo väldigt centralt, så varför skulle inte ditt hus kunna öka i värde?
En grannes hus, likvärdigt med mitt, sjönk i pris när det såldes. En annan granne vill sälja men lyckades inte i första vändan men har nu åter sitt hus på hemnet, till ett lägre pris och de är också på väg att dra in fiber. Så det verkar gå segt. Mitt hus blev det budgivning på när jag skulle köpa. Det var fibern som drog upp priset. Annars hade inte huset varit värt mycket. Buden låg långt under utropspris först.
Och det har fiber indraget, vilket säkert kan hjälpa en hel del nu när folk troligen även fortsättningsvis kommer arbeta mer hemifrån.
Jo, fibern har ju sitt värde. Hur mycket är däremot oklart.
 
Jag har fått många tips, men något jag fortfarande inte har klart för mig är hur man gör med huslånet den dag jag går i pension. Lånet är i dagsläget 60% av inköpspriset. Kan jag ha det amorteringsfritt?
 
Inte behöver, men kan förhandla om.
Förr fanns det lån somvar bundna till en fastighet och inte gick att bli av med innan bindningstidens utgång.
Min gård köptes med ett sådant lån och det var då många år kvar på det. Jag var oerhört lättad när det tog slut och jag blev fri att byta bank.
Då förstår jag. Pratade precis med min mamma, som är privatrådgivare på bank och jobbar med bolån, frågade om detta och hon sa att det var vanligt på 80-talet att ta över lån men inte därefter. Idag förekommer det inte enligt henne.
 
Jag tror helt enkelt att det inte går att svara på frågan, generellt vet vi för lite om hur framtiden kommer se ut och TS ekonomiska situation. Jag tror att det man behöver göra om man är orolig är att ta reda på hur prognosen ser ut i olika situationer.

Hur göra det?
Räkna ut pensionsprognos på Pensionsmyndigheten, titta på hur det ändrar sig beroende på hur länge man jobbar. De har tex digitala infomöte för oss "mitt i livet" som kan ge viktigt info. Läsa info om pension hos sin bank (och även annan bank), prata med rådgivaren om lånen. Prata sparande kortsiktigt och långsiktigt samt olika investeringar. Helt enkelt leta information och ta ett beslut.
 
Brukar själv gå in på Pensionsmyndigheten.se ibland och fattar inte hur den är uppbyggd. Om 30 år när det troligen blir min tur så är dom ca 17000 som prognosen säger att jag kommer få inte räcka till mycket med tanke på inflationen över tiden. Hur är det med förväntad löneökning från den lönen jag har fyllt i att jag har, är den medräknad?
 
Brukar själv gå in på Pensionsmyndigheten.se ibland och fattar inte hur den är uppbyggd. Om 30 år när det troligen blir min tur så är dom ca 17000 som prognosen säger att jag kommer få inte räcka till mycket med tanke på inflationen över tiden. Hur är det med förväntad löneökning från den lönen jag har fyllt i att jag har, är den medräknad?


Jag var faktiskt inne på pensionsmyndigheten nyss och fattade ingenting. Hur som helst kommer pensionen inte att räcka för att leva.
 
Jag gick in på pensionsmyndigheten igen och provade denna gång att fylla i mina uppgifter.

Jag är arbetslös nu och fyllde i detta i beräkningsverktyget. Svaret jag fick om jag kommer att vara arbetslös resten av livet var att jag kommer få 6500 i pension före skatt.

Sen provade jag att fylla i uppgifter på ett fiktivt jobb med inkomst på 22000 kronor och fick till svar att då kommer jag få 11500 före skatt om jag går i pension vid 67. Om jag får tjänstepension är det 900 kronor till som jag får.

Det ser mörkt ut för mig. Jag har varit sjuk för många år och det går inte att ändra på. Jag skulle behöva ett riktigt välbetalt jobb men hur får man det?
 
Jag gick in på pensionsmyndigheten igen och provade denna gång att fylla i mina uppgifter.

Jag är arbetslös nu och fyllde i detta i beräkningsverktyget. Svaret jag fick om jag kommer att vara arbetslös resten av livet var att jag kommer få 6500 i pension före skatt.

Sen provade jag att fylla i uppgifter på ett fiktivt jobb med inkomst på 22000 kronor och fick till svar att då kommer jag få 11500 före skatt om jag går i pension vid 67. Om jag får tjänstepension är det 900 kronor till som jag får.

Det ser mörkt ut för mig. Jag har varit sjuk för många år och det går inte att ändra på. Jag skulle behöva ett riktigt välbetalt jobb men hur får man det?
Boendekostnader kan man få hjälp med som pensionär genom ett bostadstillägg - och det även för räntekostnader för en bostad man äger. Så fungerar bostadstillägg | Pensionsmyndigheten Bostadstillägget är upp till 6 000 och beror på boendekostnad, inkomst och ev andra tillgångar

(OBS! som @Inte_Ung redan flaggat för - här har du skälet till att inte amortera om du inte måste. Du kan få för räntekostnader men inte för alla reparationer. Har du möjlighet att skapa en liten buffert gör det. Du får ha en liten buffert och ändå få ut bostadstillägg)

Du kan också ha rätt till äldreförsörjningsstöd (som du hittar mer information om via samma länk som ovan)

Så jag ska inte ljuga - jag avundas dig inte din ekonomiska situation, men det finns hjälp att få
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
981
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
532
Senast: gullviva
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 349
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp