Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blekingegatan är väster om götgatan och det är mest ett skämt ändå det är inte som att det finns några utsatta områden på södermalm :D Vissa problematiska platser pga folkmängderna som är i omlopp, alkohol etc men boendet i sig är bra över hela.
Jag bodde på östra sidan
 
Därför att man inte tror att man klarar av t ex en universitetsutbildning. Det kanske inte finns en enda bok i hemmet, man har aldrig ens sett en teater. Därför att det inpräntas i en att man är mindre värd, man bor sämre, man tjänar sämre, man har sämre vård, man dör tidigare. Vad drar man för slutsatser av det liksom?
Sämre vård och dör tidigare? Pratar vi fortfarande Sverige nu? Vem är det som präntar in att man är mindre värd och på vilket sätt?
 
Känner du många människor som inte har en enda bok hemma eller vars barn inte varit på teater ens med skolan eller förskolan?
Många av de här barnen har lågutbildade, ibland ensamstående mammor som bor i invandrartäta områden vars barn inte går på dagis (de har vårdnadsbidrag t ex ). Sen kanske de sett en teater i skolan iofs. Som om det nu skulle spela nån större roll, det var exempel.
 
Det gör även människor med psykisk ohälsa och som är invandrade. Det lär ha med möjligheten att kommunicera samt att våga/orka ifrågasätta eller kämpa vidare att göra.
Så är det säkert, men nu pratade vi om klass. Faktum kvarstår, arbetarklassen mår sämst och får sämre vård och dör tidigare. Googla så får du själv se eftersom det är rätt skrämmande läsning.
 
Många av de här barnen har lågutbildade, ibland ensamstående mammor som bor i invandrartäta områden vars barn inte går på dagis (de har vårdnadsbidrag t ex ). Sen kanske de sett en teater i skolan iofs. Som om det nu skulle spela nån större roll, det var exempel.
Finns vårdnadsbidraget kvar?
 
Jag tänker också att bönder kan placeras i olika klasser beroende på deras tillgång på mark, fastigheter och hur bra jordbruket går.
Ja verkligen. ”Bönder” är ju allt från lantbrukare med pyttesmå gårdar till lantbrukare med jätteföretag och flera jättegårdar. Jag tycker det är extremt tydligt med klass bland just bönder.
Bönderna med stora gårdar och framgångsrika lantbruksföretag tillhör ju många gånger övre medelklass sedan generationer. Deras gårdar har gått i arv och är värda enormt mycket pengar. Bor i representativa jättevillor, kör dyra bilar och har inneskor med sig på kalas.

Många lantbrukare från övre medelklassen är dessutom lantmästare och har därmed eftergymnasial utbildning.
För att knyta tillbaka till ursprungstråden så är ju det en utbildning som väldigt tydligt har sådana student-snobb-tendenser..

Sen har vi ju godsägarna i överklassen, men det är nog ingen annan än dem själva som skulle säga ”bönder” om dem.

Inneskor med sig när man går bort är förövrigt en såndör supertydlig klassmarkör imho. Sånt gör bara övre medelklass och uppåt. För fina för att gå i bara strumpor ;)
 
Många lantbrukare från övre medelklassen är dessutom lantmästare och har därmed eftergymnasial utbildning.
För att knyta tillbaka till ursprungstråden så är ju det en utbildning som väldigt tydligt har sådana student-snobb-tendenser..
Det är idag en treårig universitetsutbildning.
 
Jag har funderat kring om klass idag handlar om kunskaper. Kunskaper kring hur samhället fungerar, vilka rättigheter man har, möjligheter, skyldigheter. Man vet var man vänder sig när man har olika problem. Vilket stöd man kan få från samhället.

I mitt jobb som socialsekreterare kommer jag i kontakt med människor som inte vet vilka situationer de kan få hjälp i eller varifrån de kan få stöd. De har inte koll på vilka lagar som gäller inom t ex familjerätt. De vet inte vilka olika samhällsfunktioner som finns. Detta gör att de blir förlorare i många situationer eftersom de inte kan fatta de mest gynnande besluten för dem själva och sina familjer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 179
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 502
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp