Den typen av klasskillnader du beskriver här har jag aldrig upplevt utom i någon Charles Dickens bok.
Gratulerar isåfall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den typen av klasskillnader du beskriver här har jag aldrig upplevt utom i någon Charles Dickens bok.
Bara att kolla på SCB:s statistik över hur skillnaderna ser ut. Många är ju invandrare också idag, de utgör nog en stor del.Den typen av klasskillnader du beskriver här har jag aldrig upplevt utom i någon Charles Dickens bok.
Jag bodde på östra sidanBlekingegatan är väster om götgatan och det är mest ett skämt ändå det är inte som att det finns några utsatta områden på södermalmVissa problematiska platser pga folkmängderna som är i omlopp, alkohol etc men boendet i sig är bra över hela.
Sämre vård och dör tidigare? Pratar vi fortfarande Sverige nu? Vem är det som präntar in att man är mindre värd och på vilket sätt?Därför att man inte tror att man klarar av t ex en universitetsutbildning. Det kanske inte finns en enda bok i hemmet, man har aldrig ens sett en teater. Därför att det inpräntas i en att man är mindre värd, man bor sämre, man tjänar sämre, man har sämre vård, man dör tidigare. Vad drar man för slutsatser av det liksom?
Det finns tyvärr stora hälsoskillnader i befolkningen. Lågutbildade får sämre vård och dör tidigare.Sämre vård och dör tidigare? Pratar vi fortfarande Sverige nu? Vem är det som präntar in att man är mindre värd och på vilket sätt?
Känner du många människor som inte har en enda bok hemma eller vars barn inte varit på teater ens med skolan eller förskolan?Gratulerar isåfall.
Det gör även människor med psykisk ohälsa och som är invandrade. Det lär ha med möjligheten att kommunicera samt att våga/orka ifrågasätta eller kämpa vidare att göra.Det finns tyvärr stora hälsoskillnader i befolkningen. Lågutbildade får sämre vård och dör tidigare.
Många av de här barnen har lågutbildade, ibland ensamstående mammor som bor i invandrartäta områden vars barn inte går på dagis (de har vårdnadsbidrag t ex ). Sen kanske de sett en teater i skolan iofs. Som om det nu skulle spela nån större roll, det var exempel.Känner du många människor som inte har en enda bok hemma eller vars barn inte varit på teater ens med skolan eller förskolan?
Så är det säkert, men nu pratade vi om klass. Faktum kvarstår, arbetarklassen mår sämst och får sämre vård och dör tidigare. Googla så får du själv se eftersom det är rätt skrämmande läsning.Det gör även människor med psykisk ohälsa och som är invandrade. Det lär ha med möjligheten att kommunicera samt att våga/orka ifrågasätta eller kämpa vidare att göra.
Finns vårdnadsbidraget kvar?Många av de här barnen har lågutbildade, ibland ensamstående mammor som bor i invandrartäta områden vars barn inte går på dagis (de har vårdnadsbidrag t ex ). Sen kanske de sett en teater i skolan iofs. Som om det nu skulle spela nån större roll, det var exempel.
Ja verkligen. ”Bönder” är ju allt från lantbrukare med pyttesmå gårdar till lantbrukare med jätteföretag och flera jättegårdar. Jag tycker det är extremt tydligt med klass bland just bönder.Jag tänker också att bönder kan placeras i olika klasser beroende på deras tillgång på mark, fastigheter och hur bra jordbruket går.
Vad är det som gör att lågutbildade får sämre vård?Det finns tyvärr stora hälsoskillnader i befolkningen. Lågutbildade får sämre vård och dör tidigare.
Det är idag en treårig universitetsutbildning.Många lantbrukare från övre medelklassen är dessutom lantmästare och har därmed eftergymnasial utbildning.
För att knyta tillbaka till ursprungstråden så är ju det en utbildning som väldigt tydligt har sådana student-snobb-tendenser..
Ja jag vet.Det är idag en treårig universitetsutbildning.
Jag vet att det är så och det har jag inte ifrågasatt. Jag känner bara inte igen bilden av en arbetarklass som är helt kulturlös.Så är det säkert, men nu pratade vi om klass. Faktum kvarstår, arbetarklassen mår sämst och får sämre vård och dör tidigare. Googla så får du själv se eftersom det är rätt skrämmande läsning.
Möjligheten att kommunicera och att ifrågasätta den vård man får.Vad är det som gör att lågutbildade får sämre vård?
Fast det är korrelation och inte kausalitet. Man får inte sämre vård för att man är lågutbildad i sig.Möjligheten att kommunicera och att ifrågasätta den vård man får.
Man har inte samma vana av att ifrågasätta auktoriteter o be om begripliga förklaringar till varför man får en viss behandling t ex.Fast det är korrelation och inte kausalitet. Man får inte sämre vård för att man är lågutbildad i sig.