Status
Stängd för vidare inlägg.

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur vet man vilken klass man tillhör? Tänkte på en annan tråd här där begreppet kom upp och har egentligen aldrig tänkt Sverige som ett klassamhälle. Tycker ni att det finns idag?
Ser mig själv som arbetarklass troligen, eftersom jag arbetar ofta kroppsligt. Egenföretagare, eftergymnasial utbildning, två fastigheter om det spelar roll i sammanhanget?
En mamma med akademisk utbildning, forskare, numera pensionär. En pappa fd elektriker. Farfar jobbade på sågverk och farmor som sjuksköterska. Mormor och morfar var bönder.
Vad är det som avgör om det nu finns klasskillnader vilken klass som är vad och varför?
 
Hur vet man vilken klass man tillhör? Tänkte på en annan tråd här där begreppet kom upp och har egentligen aldrig tänkt Sverige som ett klassamhälle. Tycker ni att det finns idag?
Ser mig själv som arbetarklass troligen, eftersom jag arbetar ofta kroppsligt. Egenföretagare, eftergymnasial utbildning, två fastigheter om det spelar roll i sammanhanget?
En mamma med akademisk utbildning, forskare, numera pensionär. En pappa fd elektriker. Farfar jobbade på sågverk och farmor som sjuksköterska. Mormor och morfar var bönder.
Vad är det som avgör om det nu finns klasskillnader vilken klass som är vad och varför?

Vi lever absolut i ett klassamhälle, även om Sverige är ett utav världens mest jämlika länder. Men ett klassamhälle är det absolut och jag har väl förstått att det inte går att säga exakt vilken klass någon tillhör på exakta kronan. Men ekonomi, utbildningsgrad och bakgrund är väl det som brukar spela in mest.
 
Personligen har jag svårt att se det som klasskillnader i Sverige, eftersom det inte är din familjs ekonomi som avgör vilken nivå av utbildning du kan få och hur det kommer gå för dig i livet. Absolut att vissa har bättre förutsättningar än andra, men den erfarenhet jag har av klassamhällen så är det ett helt annat dömande, från omgivning och samhälle, samt begränsade möjligheter i livet, än vad vi generellt har här.

Olika ekonomiska förutsättningar, absolut. Men det är inte vad jag likställer med klassamhälle.
 
Klass är ju mycket mer än ekonomiska förutsättningar. Du ”byter” inte per automatik klass om du ändrar dina ekonomiska förutsättningar.
Det handlar om vilken kultur människor konsumerar, vad de äter och dricker, vart de bor, vad de läser, studerar osv.
 
Klass är ju mycket mer än ekonomiska förutsättningar. Du ”byter” inte per automatik klass om du ändrar dina ekonomiska förutsättningar.
Det handlar om vilken kultur människor konsumerar, vad de äter och dricker, vart de bor, vad de läser, studerar osv.
Kan du ge några exempel? Vart bor de som tillhör arbetarklassen till skillnad från de i medelklassen?
Dricker den från arbetarklassen billigare rödvin än den från tex medelklassen?
Vilka tidningar läser man?
Själv läser jag Svt:s nyheter och SvD mest
 
Jag är akademiker med arbetarklassbakgrund. Ibland är det faktiskt lite jobbigt att stå med ett ben i vardera världen sas men jag tror jag fått till en bra balans. Framför allt känner jag mig väldigt trygg med mig själv i diverse olika sammanhang just för att jag har båda världarna.
 
Jag funderar över en sak och det är att de som jag hör prata om att de tillhör arbetarklassen och ofta lyfter fram detta som ett problem är personer som kommer ifrån platser norr om gävle. Jag är uppväxt i Bagarmossen en synnerligen blandad förort och där fanns ju alla samhällsklasser men arbetarklassen representerades då av de nya svenskarna det var de som fick ta de "lägre" arbetena och det är också de som anses vara den "nya" arbetarklassen. Dvs man har svårt att komma in på arbetsmarknaden, man bor i mindre attraktiva områden och man diskrimineras och tillskrivs saker som kriminalitet och liknande.
 
Jag är akademiker med arbetarklassbakgrund. Ibland är det faktiskt lite jobbigt att stå med ett ben i vardera världen sas men jag tror jag fått till en bra balans. Framför allt känner jag mig väldigt trygg med mig själv i diverse olika sammanhang just för att jag har båda världarna.
Som hopplös del i medelklassen så blir jag nyfiken på vad det är som gör att du känner att de två världarna består av?
 
Personligen har jag svårt att se det som klasskillnader i Sverige, eftersom det inte är din familjs ekonomi som avgör vilken nivå av utbildning du kan få och hur det kommer gå för dig i livet. Absolut att vissa har bättre förutsättningar än andra, men den erfarenhet jag har av klassamhällen så är det ett helt annat dömande, från omgivning och samhälle, samt begränsade möjligheter i livet, än vad vi generellt har här.

Olika ekonomiska förutsättningar, absolut. Men det är inte vad jag likställer med klassamhälle.

Jag tänker att det finns grader i helvetet. Likväl som för kvinnor, att flickebarn gifts bort i vissa länder gör ju inte andra länder automatiskt jämställda. Vi har bättre möjligheter att påverka vår situation i Sverige men det betyder ju inte att inte klassamhället existerar, bara att det är enklare att göra en klassresa (om en vill och har vad som krävs) än vad det kan vara i andra länder.
 
Kan du ge några exempel? Vart bor de som tillhör arbetarklassen till skillnad från de i medelklassen?
Dricker den från arbetarklassen billigare rödvin än den från tex medelklassen?
Vilka tidningar läser man?
Själv läser jag Svt:s nyheter och SvD mest
Kan du ge några exempel? Vart bor de som tillhör arbetarklassen till skillnad från de i medelklassen?
Dricker den från arbetarklassen billigare rödvin än den från tex medelklassen?
Vilka tidningar läser man?
Själv läser jag Svt:s nyheter och SvD mest

Exempel 1: hela familjen kollar slaviskt på såpor, äta halvfabrikat, blandar "grogg" med läsk och handlar på typ Ullared. Reser på charter till Thailand.

Exemplel 2: Går på teater, äter ekologisk mat lagad från grunden, intresserad av andra länders kulturer, reser till udda resmål för "upplevelsen". Tycker att det är fult att överkonsumera, köper man något är det dock viktigt med märket. Men det får såklart inte synas vad det är från, men det ska "andas" rätt märke av god kvalitet och "de invigda" fattar ju vart kläderna kommer ifrån.

Exempel 3: Klagar på livet som "fattig bohem". Har svårt att hitta ett vettigt jobb. Kör skrotiga bilar, klär sig rätt sunkigt. Hankar sig fram och slappar genom livet. Åker då och då till släktens gods och rycker upp sig.

Exempel 4: Kommer från ganska enkla förhållanden, men har gjort en ekonomisk karriär. Inte nödvändigtvis akademisk. Vill gärna prata om sitt jobb, sina investeringar, sina pengar. Allt måste synas, skumpa vaskas och den dyraste klockan inhandlas direkt lönen trillar in. Kläder utan synligt märke är ointressant
 
Senast ändrad:
Precis som @athena_arabians kommer jag också från arbetarklass men har väl gjort någon form av klassresa, är akademiker. Kommer från en liten bruksort, är den första någonsin i släkten som läst vidare och skillnaderna mellan min och mina vänner från medelklasshems uppväxt/erfarenheter är många. Att lista klassmarkörer blir så lätt raljant och fel så det vill jag inte göra.

Men självklarheten hos mina vänner gällande att studera vidare, naturligheten de hade i akademiska sammanhang, tryggheten de kände inför att "allt ordnar sig". Jag är uppväxt med att allt ordnar sig inte du måste tänka efter före och se till att pengarna finns etc etc.
 
Exempel 1: hela familjen kollar slaviskt på såpor, äta halvfabrikat, blandar "grogg" med läsk och handlar på typ Ullared. Reser på charter till Thailand.

Exemplel 2: Går på teater, äter ekologisk mat lagad från grunden, intresserad av andra länders kulturer, reser till udda resmål för "upplevelsen". Tycker att det är fult att överkonsumera, köper man något är det dock viktigt med märket. Men det får såklart inte synas vad det är från, men det ska "andas" rätt märke av god kvalitet och "de invigda" fattar ju vart kläderna kommer ifrån.

Exempel 3: Klagar på livet som "fattig bohem". Har svårt att hitta ett vettigt jobb. Kör skrotiga bilar, klär sig rätt sunkigt. Hankar sig fram och slappar genom livet. Åker då och då till släktens gods och rycker upp sig.

Exempel 4: Kommer från ganska enkla förhållanden, men har gjort en ekonomisk karriär. Inte nödvändigtvis akademisk. Vill gärna prata om sitt jobb, sina investeringar, sina pengar. Allt måste synas, skumpa vaskas och den dyraste klockan inhandlas direkt lönen trillar in.
Exempel 1: arbetarklass?
2: medelklass.
3: ?
4:arbetarklass

Stämmer det?
 
Arbetarklass och underklass är det någon skillnad där? Underklass är ju lätt att identifiera tycker jag, arbetarklass har jag svårt att förstå riktigt vad det innebär.
 
Ok, dvs gör inget vettigt i livet utan lever på gamla pengar.
Ja eller de kan ju alltid luta sig tillbaka på dom vid behov. Någon i deras närhet har pengar de har framförallt mängder av kontakter... Kolla människor med konstnärliga yrken där är det ett överskott på överklass :). Det är ju lättare att våga leva ut sina drömmar om det finns en fallskärm eller ett fångstnät någonstans.
 
Personligen har jag svårt att se det som klasskillnader i Sverige, eftersom det inte är din familjs ekonomi som avgör vilken nivå av utbildning du kan få

Det här är bara delvis sant.

Har dina föräldrar högre utbildning så gör du, generellt sett, bättre ifrån dig i skolan och får större möjligheter att välja gymnasie och eftergymnasial-utbildning. Det finns en stark koppling mellan betyg och socio-ekonomisk bakgrund. Tyvärr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 081
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 185
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp